The Favourite (2018) – Film Recensie

Het is de 18e eeuw wanneer Engeland in oorlog is met Frankrijk. Hoewel koningin Anne op de troon zit, wordt het land in feite geregeerd door haar vriendin Lady Sarah. Maar wanneer het nichtje van Lady Sarah bij het hof komt, zoekende naar een baan, ontstaat er al snel een strijd om wie de meeste macht kan hebben.

Deze DVD Review is mogelijk gemaakt dankzij een recensie-exemplaar die geleverd is door Team Lewis en 20th Century Fox Home Entertainment. Het gehele team van sebkijk! is hier heel dankbaar voor.

Een Ongemakkelijk Schaakspel

Persoonlijk vind ik dat het een half uur duurde voordat The Favourite goed op gang kwam. Maar achteraf gezien kan ik niks anders zeggen dat The Favourite van regisseur Yorgos Lanthimos niks lager dan een meesterwerk en visueel wonder genoemd kan worden. Het is een grandioos kostuumdrama dat een zeer intrigerend en ongemakkelijk (levens) schaakspel speelt. Een schaakspel waar levens letterlijk op de test worden gesteld en waar het onduidelijk blijft, wie aan de top zal komen.

Dat dit schaakspel zo sterk overkomt op de kijker heeft voornamelijk te maken met het acteerwerk van de drie leading ladies. Alledrie deze topactrices hebben al een keer een Academy Award gewonnen voor hun acteerkunsten en dat is terug te zien in The Favourite. Ze acteren op hun best, doordat ze alles op het spel zetten om aan de top te komen.

Olivia Colman heeft het moeilijk als The Queen of England in Fox Searchlight Pictures’ “THE FAVOURITE.”

De ongemakkelijkheid van het schaakspel is een creatie die is ontstaan door goed uitgewerkte en geplande lange stiltes van camera shots. Deze (medium) close-up shots zijn gevuld door extreem expressieve gezichtsuitdrukkingen die zoveel emoties laten tonen; die zo’n innerlijke strijd tonen, dat het na 30 seconden erg ongemakkelijk begint aan te voelen. Dit is niet eens een negatief aspect, maar juist een van de sterkste aspecten.

Laten we als voorbeeld nemen de acteerprestatie van Olivia Colman (Broadchurch en The Crown) waarbij zij de Queen of England speelt. Er wordt ongelofelijk veel van haar gevraagd in deze film; niet alleen als haar personage, maar ook als haar rol. Toch lukt het haar om deze rol perfect te leveren. Een Academy Award was misschien de laatste paar jaren nog nooit zo eerlijk verdient. Wanneer aan haar personage gevraagd wordt om actie te nemen, zien we haar innerlijke strijd volledig in haar gezichtsuitdrukking.

Ze wilt niet deze taak hebben, maar ze heeft geen keuze. Ze moet tegen haar innerlijke demonen strijden en blijven presteren. Maar dit kan ze toch niet, denkt ze zelf. Al deze innerlijke gedachten zijn af te lezen uit haar emotionele gezichtsuitdrukkingen. We zien het bij haar oplopen tot ze ontploft als een baby die teveel geluiden heeft gehoord en stilte wilt.

The Queen heeft even geen zin meer in Rachel Weisz

Rachel Weisz v Emma Stone

Kunnen we het er ook nog even over hebben hoe gewaagd Rachel Weisz (The Constant Gardener) en Emma Stone (La La Land) aan elkaar zijn. Het is oprecht een strijd voor wie de favoriet van de Queen zal worden. Maar het gaat beide niet eens om wie de favoriet van de Queen is, maar meer om wie het meeste macht als gevolg van dit zal krijgen.

Als de film begint is Olivia Colman misschien wel de Queen van England, maar laten we heel eerlijk zijn het land wordt geregeerd door haar Weisz’s Lady Sarah. Echter wanneer Lady Sarah’s nichtje Abigail bij het hof komt om als keukenmeisje aan de gang te gaan, wordt alles op zijn kop gezet. Langzamerhand ontstaat er een rivaliteit tussen Lady Sarah en Abigail wie het meeste macht kan krijgen.

Echter staat macht bij beide dames voor iets anders. Bij Lady Sarah gaat het voornamelijk over het macht hebben over het land en haar liefde, Anne; de Queen of England. Terwijl het bij Abigail na het streven van tijd meer gaat om het idee van macht hebben en boven de rest te staan. Hierdoor ontstaat er een mega indringend machtspel, waarbij je als kijker nooit goed weet wie aan de top zal komen en wie geliefd als personage zal blijven. Want beide dames doen nogal verschrikkelijke dingen om aan de macht te komen en te blijven…

Emma Stone gebruikt haar charmes om aan de macht te komen.

The Favourite van regisseur Yorgos Lanthimos (The Lobster) is een film die schijnt door zijn drie hoofd-actrices. Zij weten, ondanks een wat langzame start, de film te verkopen als een heus schaakspel van macht. Daarnaast mogen we ook niet vergeten dat het decor en de production design van deze film zo enorm goed is, dat het oprecht aanvoelt alsof we ons in deze tijd terug zijn. Uiteindelijk zal ik nog lang blijven terugdenken aan The Favourite als men het heeft over machtsstrijden in films. Een heus meesterwerk en visueel wonder. En zeker weten een aanrader.