The Great Silence (2022) – Film Recensie

Voor een dramafilm oogt The Great Silence regelmatig ook als een thriller en horrorfilm. Hierbij wordt er vooral in gespeeld op het angstaanjagende rouwproces, waarbij schuldgevoelens snel afgewisseld worden met gebeden voor vergiffenis. In The Great Silence speelt regisseur Katrine Brocks namelijk met het concept van verantwoordelijkheid bij rouwverwerking. Want kan er überhaupt iemand aangewezen die direct verantwoordelijk is bij een ongelukkig ongeval? Brocks lijkt in deze speelfilm deze vraag te willen onderzoeken.

Hierbij speelt ze met haar film The Great Silence ook in op religieuze thema’s als hervorming en herrijzenis. De regievisie van Brocks is een van de sterkste aspecten uit deze film. The Great Silence bevat daarnaast een krachtige acteerprestatie van de nog steeds geweldige actrice Kristine Kujath Thorp. De actrice weet samen met Brocks te laten zien hoe religie gebruikt (of eerder misbruikt) kan worden om rouwverwerking en schuldgevoelens te vermijden. Naast Kujath Thorp weten ook Elliott Crosset Hove en Karen-Lise Mynster te overtuigen met hun acteerprestaties.

De grootste sterren van de film zijn toch de crewleden van de geluidsafdeling. Ze leveren briljant en groots geluid af. De geluidsafdeling werk laat The Great Silence klinken als de luidruchtige kalmte voor een nog grotere oorverdovende stille storm. De juiste afwisseling tussen nerveuze repetitieve kleine geluiden en grootse stille momenten, zorgt voor meerdere momenten waar de filmtoeschouwers hun schreeuwende gedachten over dit filmverhaal niet meer kunnen beheersen. De film is dus op het technische gebied van geluid simpelweg een meesterwerk. Toch is deze Deense dramafilm door enkele minpunten niet volledig een meesterwerk geworden.

Over The Great Silence (2022)

The Great Silence is een Deense dramafilm uit 2022. De film is geregisseerd door Katrine Brocks. De regisseur schreef samen met Marianne Letz het scenario voor de film. De Deense titel van The Great Silence is Den Store Stilhed. De cast van de film bestaat uit onder andere Kristine Kujath Thorp, Elliott Crosset Hove, Karen-Lise Mynster, Petrine Agger, Lena Bondeson, Diêm Camille en Rikke Hagenberg. Het verhaal van The Great Silence gaat over een 29-jarige vrouw die op het punt staat haar eeuwige geloften af te leggen in een klooster. Wanneer haar alcoholverslaafde broer onverwachts opduikt, blijkt dit moeilijker dan verwacht te zijn.

Dit komt vooral doordat zijn verschijning herinneringen naar een geheime familietragedie omhoog brengen. Ik zag The Great Silence eerst op de 16e editie van het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema in Krakau, Polen. Ik was als FIPRESCI jurylid daar aanwezig van 2 tot en met 7 mei 2023. Het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema is een filmfestival dat altijd ontwikkelingen en veranderingen blijft ondergaan.

Door belangrijke actuele onderwerpen aan te snijden, is het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema een van de belangrijkste filmfestivals van Midden-Europa geworden. The Great Silence is al sinds 20 juli 2023 te zien in de Nederlandse bioscopen. Mijn dank aan September Film Distribution voor het verzenden van een online recensie-exemplaar zodat ik de film nog een keer heb kunnen bekijken voor het schrijven van deze recensie.

Bekijk hier de officiële trailer van The Great Silence. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Het grootste geluid van The Great Silence

The Great Silence bevat tenenkrommende enge filmmuziek en spannende geluidseffecten. Voor een film genaamd The Great Silence weet de film meesterlijk gebruik te maken van geluid. De geluidsafdeling van de film weet goed met het geluid in te spelen op de nervositeit van het verhaal. Geluiden als vallende waterdruppels en flikkerende lampen worden door het werk van de geluidsafdeling velen malen intenser en groter gemaakt dan dat ze daadwerkelijk zijn. Het geluid in The Great Silence is rumoerig.

Ondanks dat de nonnen – en dan vooral het hoofdpersonage – graag in stilte te werk gaan, hebben ze te maken met enkele lastige situaties waarin hun levens nooit echt geluidloos zijn. De nonnen willen graag de rust en kalmte van het geloof uit stralen, maar dit is lastig wanneer het kapel van het klooster luidruchtig verbouwd wordt. Het wordt zelfs lastiger wanneer de broer van het hoofdpersonage Silje onverwachts een verschijning maakt.

Zijn onverwachtse verschijning roept allerlei ongoddelijke herinneringen en emoties op die Silje (of zuster Alma) zo lang heeft proberen te onderdrukken. De snelle opkomst van Erik – de broer van Silje – zorgt direct voor een duidelijk conflict in het verhaal. De nonnen zijn zich aan het voorbereiden op de Quatertemperdagen (in andere woorden: “The Ember Days”). Dit zijn dagen waarop ze zich (onder andere) onderdompelen in stilte. Dit wordt niet alleen lastiger gemaakt door de luide verbouwing van het kapel van het klooster, maar ook de plotselinge opduiking van Erik.

The Great Silence (2022)
Bron: September Film Distribution, Filmdepot.nl, Monolit Film, New Danish Screen en TrustNordisk.

Gedetailleerd en confronterend camerawerk

Zowel op audio als op visueel vlak speelt de film hierin krachtig met het stijgende conflict tussen de nonnen – met name zuster Alma – en Erik. Het gedetailleerde camerawerk van cinematograaf Mia Mai Dengsø Graabæk is hier een goed voorbeeld van. In haar camerawerk is ze niet bang om ongemakkelijke momenten levendig en confronterend op beeld te zetten. De cinematograaf wisselt in haar camerawerk snel af tussen confronterende beelden en gedetailleerde rustgevende cameraopnames.

Pijnlijke cameraopnames waar het hoofdpersonage haar zelf bezeert worden opgevolgd door beelden van rustgevende waterdruppels die vanuit een lekkend dak opgevangen worden door emmers. Hierin worden de diverse situaties en beelden regelmatig gepresenteerd in onnatuurlijke symmetrische opzettingen. De onderwerpen staan in het camerawerk regelmatig net buiten het midden. Dit symboliseert de onbalans van de personages uit het klooster.

The Great Silence (2022)

Emotioneel beladen, maar voorspelbaar filmverhaal

Het verhaal van The Great Silence is gelaagd, maar wel extreem voorspelbaar. Een groot gedeelte van de kracht van het filmverhaal ligt bij de emotionele impact die Brocks en (mede) scenarioschrijver Marianne Letz in het verhaal stopten. Het is begrijpelijk als filmtoeschouwers door de voorspelbaarheid minder geraakt kunnen worden door het emotioneel beladen verhaal. Dit is bij mezelf ook het geval geweest, toen ik The Great Silence voor een tweede keer keek. De eerste keer dat ik deze Deense dramafilm keek, was ik gevloerd door de kwaliteit van de film.

De tweede keer maakte The Great Silence minder indruk op me. Ondanks dat de film de eerste keer ook al een voorspelbaar pad bewandelde, wist ik niet volledig waar dit pad zou eindigen. De tweede keer dat ik de film zag was dit echter wel het geval. Dit heeft ervoor gezorgd dat de emotionele klap van de plotwendingen minder had binnen kwamen – en in verlening dat ik minder onder de indruk was van de film. De filmmakers zetten volledig in op de emotionele impact van de film. Als je niet geraakt wordt door het filmverhaal, dan zal The Great Silence je ook amper boeien.

Naar mijn mening blijft The Great Silence een sterke psychologische en religieuze dramafilm over familiebanden, vergiffenis, rouw, zelfhaat en het geloof. Toch moet ik eerlijk toegeven dat The Great Silence minder goed wordt als je de film meerdere malen hebt gezien. En dat is jammer, want de filmmakers proberen in het verhaal ook details te stoppen die niet volledig verbonden zijn aan de emotionele lading. Een goed voorbeeld hiervan is hoe het verhaal op een informatieve en interessante manier gespeeld met de modernisering van de werkzaamheden van nonnen.

The Great Silence (2022)

The Great Silence is een sterke Deense dramafilm die vooral de eerste keer dat ik hem zag een verbijsterende indruk bij me achterliet. Ik werd flink geraakt door de emotionele kracht van het filmverhaal. De tweede keer dat ik de film zag was het filmverhaal volledig bekend, waardoor de (al voorspelbare) plotwendingen een groot deel van hun emotionele impact wisten te verliezen. Toch neemt dit niet weg dat The Great Silence een bijzondere blik werpt op hoe het geloof gebruikt kan om jezelf en je rouwverwerking te ontvluchten.

Het acteerwerk van de cast is krachtig. Hierbij weet hoofdrolspeelster Kristine Kujath Thorp de grootste sterspeler van de film te zijn. De actrice liet eerder al haar magnifieke acteertalenten zien in Ninjababy. In The Great Silence laat ze opnieuw zien dat ze een van de opkomende Europese acteertalenten is die echt in de gaten gehouden moet worden. Van de rest van de cast weten vooral Elliott Crosset Hove en Karen-Lise Mynster een sterke indruk achter te laten. Regisseur en scenarioschrijver Katrine Brocks heeft een duidelijke regievisie ingezet om een voorspelbaar, maar emotioneel gelaagd filmverhaal te scheppen.

Hierbij is ze goed geholpen door de andere scenarioschrijver van deze film: Marianne Lentz. Van alle aspecten uit The Great Silence is het geluid toch wel het buitengewoonst. De geluidsafdeling heeft spectaculair werk afgeleverd. De crewleden van de geluidsafdelingen wisselen tussen nerveuze repetitieve geluiden en ongemakkelijke stiltes die onecht overkomen. In plaats van dat het geluid de cameraopnames volgt, is het juist cinematograaf Mia Mai Dengsø Graabæ die in haar camerawerk de gedetailleerde geluidswereld krachtig weet te portretteren. The Great Silence is nu in de Nederlandse bioscopen te zien.