The Incredible Hulk (2008) – Film Recensie

The Incredible Hulk is de tweede film die uitkwam in het Marvel Cinematic Universe. De film kwam net zoals de eerste Iron Man-film uit in het jaar 2008. Iron Man was een groot succes bij de box-office, critici en fans. Dit heeft waarschijnlijk voor hoge verwachtingen gezorgd bij bioscoopgangers.

The Incredible Hulk verteld het verhaal van hoe Bruce Banner in de Hulk is veranderd. Bruce is nog steeds op zoek naar een genezingsmiddel, terwijl generaal Thunderbolt Ross nog altijd op jacht is naar hem. Generaal Ross wilt Bruce Banner vangen, zodat hij niet als de Hulk meer ravage kan aanrichten. Maar ook zodat hij het genetisch onderzoek, dat op Bruce is gericht, kan recreëren.

Is The Incredible Hulk beter of slechter dan Hulk (2003)?

Er was al in 2003 een Hulk film uitgekomen, maar deze was redelijk slecht ontvangen door fans en de recensenten. The Incredible Hulk is de tweede bioscoopfilm over het personage de Hulk, maar het is geen vervolg op Hulk uit 2003. Deze film werkt eerder als een reboot. Hulk uit 2003 werd nog geproduceerd door Universal Pictures, maar The Incredible Hulk werd geproduceerd door Marvel Studios. Echter verzorgde Universal nog wel de distributie.

Door het feit dat de eerste bioscoopfilm van de Hulk niet bepaald een succes bij de fans was, zullen de bioscoopbezoekers gehoopt hebben op een betere film. Er lag dus behoorlijk wat druk bij The Incredible Hulk om een goede superhelden-film over de Hulk te maken. Echter heeft The Incredible Hulk ondertussen ook al een bepaalde reputatie gekregen.

Veel filmfans en critici vinden deze film namelijk ook niet goed of zelfs slechter dan de Hulk-film uit 2003. In mijn recensie wil ik gaan bespreken hoe The Incredible Hulk als film helemaal niet zo slecht is zoals je denkt.

The Incredible Hulk 2008
The Incredible Hulk is naar mijn mening niet één van de slechtste films van het MCU.

Edward Norton of Mark Ruffalo

Laat me wel direct duidelijk maken dat ik niet denk dat deze film een meestwerk is. Ik vind The Incredible Hulk überhaupt niet zo’n sterke film, maar goed vind ik hem zeker weten wel. Laten we daarom ook beginnen met wat ik goed vind aan deze film. Edward Norton is geweldig als Bruce Banner. Na het zien van The Incredible Hulk is het uiterst jammer dat hij niet verder meer te zien geweest is als The Incredible Hulk. Norton geeft veel meer diepte en persoonlijkheid aan het personage. Edward Norton kennen we natuurlijk van Fight Club en Birdman.

Hiermee wil ik niet zeggen dat Mark Ruffalo geen goede Hulk is, maar mijn voorkeur gaat zeker weten uit naar Edward Norton. Acteur Mark Ruffalo speelt in de latere Marvel Studios-films meer de kinderlijke (komische) variant van het personage. Zijn Hulk ziet er qua special effects velen malen beter uit. Dat is een feit. Maar Edward Norton is de betere Bruce Banner. Mark Ruffalo’s Hulk zou ook niet werken in een solo-film over de Hulk. Dat komt doordat zijn Bruce Banner en Hulk maar weinig persoonlijkheid uitstraalt. Bij zijn versie van Bruce Banner, gaan we niet dieper dan: “Maak hem niet boos” en “Hulk Smash”.

Bij deze Hulk-film worden de personages de Hulk en Bruce Banner dieper uitgewerkt. Je krijgt als kijker duidelijk te zien dat Bruce Banner naast woedeproblemen, ook nog last heeft van (andere) mentale problematiek. Er wordt bijvoorbeeld aangetoond dat Bruce last heeft van een post-traumatische stressstoornis. Het is een enorm goed idee geweest om de toon van de film serieus te maken.

Er zitten wel wat momenten in de film waar je met vrienden zult lachen, maar ik zou niet per se zeggen dat er ook duidelijke grappen in de film zitten. Door de film serieus te houden, hebben de filmmakers ook de mogelijkheid gehad om dieper in te gaan op de psychologie van Bruce Banner en zijn tegenhanger; The Incredible Hulk.

The Incredible Hulk 2008
Edward Norton is simpelweg geweldig als Bruce Banner!

Black Widow of Betty?

Ook is de romantiek die we te zien krijgen in The Incredible Hulk een stuk geloofwaardiger dan de liefde die er tussen Black Widow (Scarlett Johansson) en Bruce Banner (Mark Ruffalo) zou moeten zijn. Bij deze film moet je als kijker echt wachten tot de romantische momenten tussen de hoofdpersonages op het scherm komen.

De filmmakers weten dat de film het moet verdienen, voordat ze het laten zien. Met verdienen bedoel ik dat de film niet direct al expliciet kan laten zien dat deze twee hoofdpersonages van elkaar houden. Er mag subtiel naar gehint worden, maar het moest eerst uitgewerkt worden.

Je bouwt als het ware op naar het moment dat de twee hoofdpersonages – in dit geval Norton’s Bruce Banner en Liv Tyler’s Betty – elkaar kussen. Je verwacht het al op eerdere momenten, maar telkens gebeurt het nog niet. Hierdoor blijf je geïnteresseerd in de romantiek tussen de twee. Er zit echte chemie tussen de twee die van het scherm afspat. Dit is iets wat mist in de latere films bij de zogenaamde liefdesrelatie tussen Black Widow en Bruce Banner.

The Incredible Hulk 2008
Betty en Bruce hebben een veel meer uitgewerkte relatie in het MCU.

Charismatisch Karakterloos

Als het moment dan eindelijk zover is dat ze elkaar een kus geven, dan juich je het ook toe. Liv Tyler kennen we natuurlijk van Ad Astra en The Lord of the Rings-trilogie, maar in the Incredible Hulk speelt ze haar rol te fluisterend. Er is zeker sprake van goede casting en de chemie tussen haar en Edward Norton is ook zeker aanwezig. Ditmaal stelt ze echter teleur door de manier waarop ze acteert. Ze spreekt bijna alleen maar heel zachtjes en fluisterend.

Als er dan een keer een daadwerkelijke emotie –  naast haar liefde voor Bruce Banner – aanwezig is, dan zal je verbaasd toekijken. Het personage van Bruce Banner mag dan misschien goed uitgewerkt zijn, maar Liv Tyler’s personage Betty had toch wat meer karakterdiepte gekregen mogen hebben. Ook Tim Roth (bekend van QT: The First Eight) speelt een karakterloos personage. Zijn motivaties zijn niet bepaald echt sterk uitgewerkt, behalve het cliché dat hij ook krachtig wilt zijn.

Dit wil niet zeggen dat ik niet genoten heb van de personages van Liv Tyler en Tim Roth, want ze horen zeker in deze film thuis. Het is meer dat er zoveel potentie is, waarvan niet gebruik wordt gemaakt. Naast Bruce Banner is eigenlijk General Ross het enige andere personage dat écht diep uitgewerkt wordt.

General Ross wordt ook briljant gespeeld door William Hurt. Dit personage mag dan misschien wat cliché zijn, maar de manier hoe Hurt hem speelt is zo charismatisch. Hierdoor stijgt dit personage boven zijn oorspronkelijke cliché-rol.

The Incredible Hulk 2008
Tim Roth is een goede acteur, maar in deze film speelt hij een personage dat je snel zult vergeten.

Soundtrack, Scenario & het verlies van Potentie

De soundtrack van The Incredible Hulk is dan misschien niet erg memorabel, maar het is enorm prachtig. Het past zeker weten bij de toon van de film en onderbouwt de thema’s van de film ook sterk. Louis Leterrier is de regisseur van The Incredible Hulk en het scenario is geschreven door Zak Penn en Edward Norton. Dat klopt! De acteur die de Hulk speelt, heeft ook meegewerkt aan het scenario van de film. Beide de regisseur en de scenarioschrijvers hebben meegewerkt aan een mooi verhaal, maar op meerdere vlakken hebben ze wel teveel potentie laten liggen.

Zo worden de motivaties van bijna alle bijpersonages niet goed tot helemaal niet uitgewerkt. Ze hebben zeker karakter, maar je weet niet waarom ze doen wat ze doen. Als kijker begrijp je niet waarom ze bepaalde keuzes maken, omdat dit niet duidelijk wordt uitgelegd. De film legt de focus vooral op Bruce Banner. Nu is dat een top idee, maar hierdoor kan de rest van de film wel tekort komen. Iets wat ook zeker het geval is bij The Incredible Hulk.

The Incredible Hulk 2008
Edward Norton heeft ook nog eens meegewerkt aan het scenario van deze superhelden-film!

Slechte CGI

Laten we het ook nog even hebben over mijn grootste probleem met The Incredible Hulk. Namelijk de special effects en CGI. Voor een film uit 2008 valt de CGI en motion capture echt enorm tegen. De Hulk ziet er gewoon totaal niet geloofwaardig uit. Net zoals velen shots van helikopters die door de donkere nacht vliegen. Het is op veel momenten gewoon bijna alsof je naar een low-budget animatie film zit te kijken.

Regisseur Louis Leterrier wilde oorspronkelijk animatronics en make-up gebruiken als toevoegen van computer-animatie. Animatronics zijn poppen die een bepaalde een techniek bevatten om te kunnen bewegen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Jurassic Park-films. Het is naar mijn mening enorm jammer dat hier niet gebruik van is gemaakt.

Want het uiteindelijke resultaat is enorm teleurstellend. Beide Norton en Roth deden dan misschien zelf wel de motion capture voor hun personages, maar voor zo’n high budget film kan er niks anders gezegd worden dan jammer. Dit is in tegenstelling tot de rest van de film zelf, want door de rest van de film ben ik juist positief verrast.

The Incredible Hulk 2008 4
Dit is toch echt hoe de Hulk er in deze film uit ziet. Yikes…

In conclusie is The Incredible Hulk zeker niet de slechtste MCU-film, maar het is ook ver weg van de beste. Één ding is echter zeker. The Incredible Hulk is een unieke film in het MCU door zijn serieuze toon en door de psychologische karakterdiepte van het hoofdpersonage. Als je dus twijfelt over of je deze film wilt zien, dan zou ik de film toch zeker een kans geven. Ook als je de film al eerder hebt gezien, geef het nog een tweede kans. Want naar mijn mening is deze film zeker niet zo slecht. Ook al wordt dit vaak voorgedaan van wel.

The Incredible Hulk is tot op heden nog te zien op Amazon Prime Video. Probeer nu 30 dagen gratis Amazon Prime Video via deze link.

Bekijk hier de officiële trailer van The Incredible Hulk.