The Lego Movie 2 – Blu-ray Recensie

Deze Blu-ray Recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Warner Bros. Home Entertainment en Coopr. Onze dank aan beide voor deze mogelijkheid.

Aan het einde van de The Lego Movie uit 2014 worden onze LEGO-vrienden uit Bricksburg aangevallen door LEGO DUPLO. Om deze nieuwe indringers te verslaan moeten onze helden afreizen naar onbekende werelden. Hoe deze avonturen zich ontwikkelen is te zien in The Lego Movie 2.

Meerdere Boodschappen

Als er een groot punt is waar de eerste Lego Movie erg van profiteerde dan is het wel de originele boodschap die de film had. In The Lego Movie werd de kijkers verteld dat ieder LEGO-poppetje speciaal is. Dit staat symbool voor het feit dat ieder mens ook speciaal is op de manier hoe zij dat ervaren. We zijn allemaal uniek. In een tijd waar we steeds meer het individu verlaten, was dit een belangrijke boodschap.

Nu – in The Lego Movie 2 – komen er meer dan 1 boodschappen over het verhaal tevoorschijn. Allereerst speelt de film zich (na een korte introductie) 5 jaar later af. Dus niet alleen de LEGO-poppetjes zijn ouder geworden, maar de kinderen die met hun speelden ook. Dat is te zien aan de manier waarop er door deze kinderen met de LEGO-figuurtjes wordt gespeeld.

De puber-jongen speelt nu met z’n LEGO op een heel andere manier dan vroeger. Zo gaat het niet meer om Emmett (Chris Pratt, The Lego Movie) lijkt het, maar meer op deze apocalyptische LEGO-wereld die hij heeft gecreëerd. In deze wereld moet iedereen het gevoel van “Everything-is-Awesome” verlaten, voor een gevoel dat we allemaal moeten opgroeien en geen zwakte meer mogen tonen. We moeten sterk en volwassen worden.

Aan de andere kant is het kinderlijke zusje van de puber-jongen op een heel andere manier een boodschap aan het vormen voor de film. Zo gaat het bij haar er meer om dat ze de erkenning en vriendschap van haar broer wilt hebben. Maar helaas ontstaat er ondanks ongelofelijk veel potentiële geweldige ideeën toch een probleem…

Wat Wilt de Film ONS te vertellen?

Wat Wilt de Film ONS (het publiek) te vertellen?” – Een vraag die je als filmcriticus jezelf vaak moet stellen. Ik had het er net over dat er een probleem zou ontstaan door hebben van veel geweldige ideeën. Het ding is met het hebben van VEEL goede ideeën is dat als je ze niet op een samenhangende manier met elkaar kunt verbinden, de ideeën uit elkaar vallen.

The-Lego-Movie-2-Afbeelding-1
Een van de nieuwe personages uit deel 2.

Neem als voorbeeld het idee van een dansende olifant en het idee van een tweede wereldoorlog drama-film. Dit zijn twee willekeurige ideeën. Als je een film wilt maken waar deze ideeën met elkaar verbonden worden, dan moet je wel iets verzinnen waardoor dat samenhangend kan gebeuren. Want als dat niet lukt, dan voelt het al snel alsof een idee totaal niet bij het verhaal past.

Dit is ook het grootste probleem van The Lego Movie 2. Het wilt ons te veel (onsamenhangende) verhalen vertellen, waardoor het voor ons als kijker aanvoelt dat het verhaal een onwaarschijnlijke route neemt. Zo gebeuren er zoveel dingen in de film dat op papier als een geweldig idee klinkt, maar in de uitwerking zo aanvoelt alsof het erin is gepropt. Het voelt aan alsof de filmmakers minder goed wisten hoe ze deze film zouden willen gaan laten verlopen en eindigen.

Stemmenwerk & Animatie Blijft Top

Het komt misschien nu over alsof ik The Lego Movie 2 een niet bepaald goede film vind. Integendeel – ik vind de film zelfs redelijk goed. Het heeft alleen zo zijn tekortkomingen op sommige vlakken. Wat enorm jammer is, omdat qua potentie dit een geweldige film had kunnen zijn. Het had misschien zelfs beter dan deel 1 kunnen zijn. Toch heeft de film op sommige vlakken punten die wel al beter zijn dan deel 1.

Ik heb het hierbij natuurlijk over het stemmenwerk en de animatie – die beide nog van top niveau zijn. Zo spreekt Chris Pratt dit keer niet alleen de stem in van Emmett maar ook van nieuwkomer Rex. Hiervoor gebruikt hij zijn “Batman“-kant en zet hij een meer “duistere” en volwassen stem op om hem in te spreken. Ook Elizabeth Banks (The Lego Movie) en Will Arnett (The LEGO Batman Movie) stelen opnieuw de show als respectievelijk Lucy en Batman.

The-Lego-Movie-2-Afbeelding-2
Emmett blijft toch mijn persoonlijke favoriet.

De animatie zelf is geëvolueerd naar een perfecte bland van stop-motion, 2D & 3D. Hoewel dit er tienmalen keer beter uitziet dan The Lego Movie uit 2014 (en dat zag er al geweldig uit voor de duidelijkheid), mist het wel een belangrijk element. Namelijk een hart. Ik denk echt dat de kracht van de animatie van The Lego Movie lag in het idee dat iedereen zo’n soort film kon maken. Neem Youtube maar als voorbeeld. Hoeveel LEGO stop-motion en animatie filmpjes staan daar wel niet op?! Doordat de stijl van volledige LEGO-films is uitgewerkt, voelt het ongrijpbaarder aan. Het zet een barrière op tussen de makers en de fans. Wat uiteindelijk extreem zonde is, omdat er eerst zo’n speciale connectie tussen was.

The Lego Movie 2 is een waardige poging om de magie van het eerste deel te herhalen. Terwijl het op sommige vlakken het eerste deel verslaat, valt het op velen andere vlakken ook achter. Dit komt voornamelijk doordat de film te veel probeert te stoppen in een film. Als experiment waardeer ik het en doe ik het ook zeker niet tekort. Maar de realiteit is dat de uitkomst toch wat minder leuk en “Awesome” is dan het eerste deel uit 2014. Qua Blu-ray Extra’s zitten er een aantal korte making-of stukjes, music videos en deleted scenes tussen. Meer dan genoeg materiaal om je nog mee te vermaken dus!