The Lego Movie – Film Recensie

Wanneer Emmett (Chris Pratt, Avengers: Endgame) – een op-het-oog-lijkend normaal LEGO-figuurtje – wordt verklaard tot de Speciale, is het aan hem om het LEGO-universum te redden. Echter moet hij het hiervoor wel opnemen tegen Lord Business (Will Ferrell, Daddy’s Home 2).

Een Terugblik op LEGO in mijn Jeugd

Velen onder ons zullen warme herinneringen hebben aan onze kindertijd en al het speelgoed waar we in die tijd mee speelde. Er zijn vele kinderfilms gemaakt over speelgoedfiguurtjes die eigen avonturen meemaken. Deze films worden zelfs nu nog steeds gemaakt. Kijk maar naar Playmobil: The Movie. Naast de Toy Story-franchise is er nog een andere redelijk sterke film-franchise over speelgoed.

Ik heb het natuurlijk over de LEGO film-franchise; wat begon in 2014 met The Lego Movie. Ik heb nog veel enorm mooie herinneringen aan de tijd dat ik met LEGO speelde. Zo herinner ik me nog de keren rondom kerst dat ik net LEGO als cadeau had ontvangen en dat ik het op kerstochtend in elkaar aan het zetten was.

Daarnaast maakte ik met een van mijn beste vrienden ook vroeger LEGO stop-motion filmpjes. Ik kan ook uit eigen ervaring zeggen dat het enorm veel werk is om zo’n LEGO-filmpje te maken. Door mijn eigen ervaringen heb ik dus ook alleen maar meer respect gekregen voor deze film.

Alleen toen The Lego Movie in 2014 uitkwam keek ik nog heel anders naar het “idee” van één film gebaseerd op LEGO-figuurtjes. “Hoe kan dat nou iets anders dan kinderachtig en dom worden?“; dacht ik toentertijd. Net als bij de originele Toy Story zat ik er flink naast, want deze film is een echt meesterwerk. Het overstijgt zelfs op vele vlakken de originele Toy Story.

The-Lego-Movie-Afbeelding-2
The Lego-Squad has arrived!

Legendarisch Duo Slaagt Opnieuw

De regisseurs en schrijvers van de screenplay van The Lego Movie zijn Phil Lord en Christopher Miller. Dit legendarische filmmakers-duo staat bekend voor hun werk aan Cloudy with a Chance of Meatballs, 21 Jump Street en 22 Jump Street. Meest recentelijk waren ze ook nog producers van de beste Spider-Man film aller tijden, namelijk; Spider-Man: Into the Spider-Verse.

Dit legendarische film-duo beginnen twee van mijn favoriete filmmakers van dit moment te worden. En dat is niet eens zo raar, want elke film waar ze aan hebben gewerkt, is een top-film geworden. Dit laat The Lego Movie ons ook opnieuw zien. De visie die deze twee heren voor deze LEGO-film hadden is bijzonder uniek, en tegelijkertijd qua humor ook erg apart.

The Lego Movie verteld ons namelijk niet zo als verwacht een simpel kinderlijk-avontuurlijk verhaal. Integendeel! Het laat je als volwassene gewoon op het punt staan dat je bijna klaar bent om in tranen uit te barsten. Zo emotioneel sterk is deze film. Maar wat vertellen de filmmakers ons eigenlijk in The Lego Movie?

Slim Gebruik van Clichés & Symboliek

Lord en Miller weten als geen ander dat er door de decennia van cinema vele verhalen verteld zijn waarbij een profetie voorkwam. In plaats van hier diep op in te gaan qua “lore” en “background-verhalen”, geven ze deze redelijk grote film-cliché meer ruimte om zich te ontwikkelen via humor. Met als gevolg dat de film meer luchtig aanvoelt en beter behapbaar is voor de kijker.

The-Lego-Movie-Afbeelding-1
Emmett (Chris Pratt) legt zijn meesterplan uit.

The Lego Movie probeert ons in plaats van een cliché-verhaal over een profeet, één heel ander verhaal voor te leggen. Namelijk een verhaal over wat het betekent om speciaal te zijn en wat ons speciaal maakt. Oké – dit wordt gedaan in de vorm van wat deze LEGO-figuurtjes speciaal maakt, maar hier wordt overduidelijk symbolisch iets anders mee bedoelt. Namelijk; wat maakt ons als persoon speciaal en uniek.

De film slaagt er in om ons speciaal te laten voelen in tijden waar we steeds meer verbonden met elkaar worden. In een tijd waar we steeds minder als individu een verschil lijken te kunnen maken, laat The Lego Movie ons zien dat we nog steeds als mensen (of LEGO-figuurtjes) allemaal een uniek persoon, met een eigen stem, zijn.

sTOP-motion Animatie

In The Lego Movie wordt er slim gebruik gemaakt van een combinatie van stop-motion (LEGO) animatie en een blend van 2D & 3D-animatie. Dit zorgt voor een unieke look van de figuurtjes en hun wereld. Daarnaast zien de bewegingen van deze figuurtjes er ook erg vloeiend en schoon uit. Wat bedoel ik hiermee? Het voelt echt aan alsof deze figuurtjes bestaan en de bewegingen lopen ook nog eens goed op elkaar over.

Wat ook goed heeft bijgedragen bij het feit dat deze animatie zo goed is gelukt, is dat de filmmakers goed hebben weergegeven wat je met LEGO wel niet allemaal kan doen. Zo hebben ze de twee kanten weergegeven van wat de meeste mensen met LEGO doen. Namelijk het bouwen volgens instructie-boekjes of het bouwen volgens een vrije geest.

Deze tweestrijd die ook nog in het verhaal van de film wordt doorgevoerd, heeft ervoor gezorgd dat de animatie van de film echt de tijd heeft om te laten zien wat wel niet allemaal mogelijk is. Wil je Batman zien vliegen over een LEGO-woestijn of liever een gigantische robot-piraat willen zien? Alles is mogelijk! Echt letterlijk – ALLES. Dit is wat de animatie van The Lego Movie ook zo speciaal maakt – het heeft geen restricties.

The Lego Movie is één van die geweldige moderne (animatie-)films die je in leven laat voelen. Naast dat de film erg humoristisch en vermakelijk is, zorgt de film er ook nog voor dat je in jezelf gaat geloven. Want we zijn allemaal speciaal – net zoals deze unieke Visuele Wonder genaamd; The Lego Movie.