The Mule (2018) – Film Recensie

Earl Stone (Clint Eastwood) is een bejaarde en eenzame man van in de tachtig. Wanneer zijn bloemen-producerend-bedrijf failliet gaat, moet hij zijn zaak sluiten. Hij krijgt een simpel baantje aangeboden waar hij alleen maar voor hoeft te rijden. Echter buiten Earl’s weten om heeft hij zich nu aangeboden als drugskoerier voor een Mexicaanse drugskartel.

Deze recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Warner Bros. Home Entertainment en Coopr. Onze dank voor deze mogelijkheid! The Mule is al vanaf 12 juni 2019 te huur en te koop.

Eastwood: Sterk, Film: Zwak

De grootste kracht in The Mule is Clint Eastwood (The Good, The Bad & The Ugly). Regisseur, Producer en Acteur Clint Eastwood laat alle kijkers opnieuw zien waarom hij een meesterlijke filmlegende is. Hij is opnieuw in topvorm qua acteren. Dit keer als de bejaarde grootvader die alles eraan doet om terug te krijgen waar hij zo veel om geeft. Alleen zorgt dit voor een emotioneel veel vragend conflict met familieleden, criminelen en de CIA.

Helaas is op regie-vlak Eastwood dit keer wat minder sterk. Of in ieder geval dat komt zo over, doordat het scenario redelijk slapjes is. Het verhaal hebben we al zo vaak in verschillende (betere) varianten voorbij zien komen. Neem hierbij het feit dat het dialoog voor de cast niet bepaald sterk is. Naast Eastwood doet de cast zelf, en dan met name de castleden die CIA-agenten spelen, niet echt bepaald hun best qua acteren.

Bradley Cooper (Avengers: Endgame), Laurence Fishburne (John Wick – Chapter 3: Parabellum) en Michael Peña (12 Strong) zijn alle drie geweldige acteurs. In deze film spelen ze alle drie CIA-agenten. Helaas voelt het aan alsof geen één van deze drie topacteurs hun best doet in deze film. Hun dialoog wordt echt geleverd op een manier dat overkomt als; ”Moet ik echt deze film afmaken. Ik wil naar huis…”. Dit is natuurlijk doodzonde, want Eastwood had een grote kans met zijn cast om een top-film te leveren. Nu krijgen we helaas een top-acteer-prestatie van Eastwood in een over het algemeen zwakke film.

The Mule - Recensie Afbeelding 1
Clint opnieuw in topvorm.

Voorspelbare Intensiteit

The Mule heeft veel aspecten die niet in zijn voordeel werken. Zo bevat de film zeker een hoge graad van intensiteit, maar door de voorspelbaarheid van de film neemt dit intense gevoel sterk af. Zo weet je precies hoe de film zich gaat afspelen en hoe elk moment in de film zal eindigen. Dit zorgt voor niet echt vermakelijke scènes of uitwerkingen van verhaallijnen.

Nu we het toch hebben over uitwerkingen van verhaallijnen; daar is The Mule ook niet bepaald goed in. Zo verdwijnen er belangrijke personages voor zo lang in de film, dat je überhaupt vergeet dat deze personages in de film voorkwamen. Daarnaast wordt er gehint naar bepaalde vriendschappelijke werk-relaties tussen personages, maar dit komt niet verder dan een concept. Als kijker merk je echter dit concept en verwacht je dat er nog meer met deze personages (die al zoveel tijd in de film hebben opgenomen) gaat gebeuren. In plaats daarvan komen ze opeens helemaal niet meer in de film voor en wordt hun verhaallijn onafgemaakt achtergelaten. Doodzonde.

De film schijnt nog een beetje door het charisma van Eastwood; die een prachtig portret weergeeft van een bejaarde man, die zijn hele leven al iemand probeert te zijn dan dat hij daadwerkelijk is. Een man die bang is om de mislukkeling in zijn familie te blijven. De momenten dat Eastwood’s personage Earl Stone dit onder ogen komt zijn de beste momenten uit de film.

The Mule - Recensie Afbeelding 2
Oh-Oh Clint! Wat heb je nu weer gedaan?!

Wat zeker te zeggen is over The Mule is dat zonder Clint Eastwood deze film eigenlijk alleen slechte kwaliteiten zou hebben. Gelukkig kan het charismatische acteerwerk van Eastwood de film nog wat een ongelofelijke ondergang redden. De Blu-ray bevat nog een paar kleine leuke extra’s, maar ook die maken de film niet veel beter dan het is. Het is zonde dat deze film zo slecht uitpakt, want er zit veel talent aan The Mule verbonden. De cast, de crew en de kijkers verdienden beter.