The Nutcracker and the Four Realms (2018) – Film Recensie

Wanneer Clara’s overleden moeder haar een mysterieus geschenk achterlaat, begint ze een reis door vier geheime koninkrijken. Onderweg komt ze erachter dat niet alles is wat het lijkt en dat haar grootste kracht misschien wel dichter bij haar ligt, dan ze ooit had kunnen bedenken.

Vanaf het begin van The Nutcracker and the Four Realms is het al direct duidelijk wat het grootste probleem van deze film is. Namelijk de focus op de details van de wereld. Er zijn te veel gedetailleerde beelden te zien op het scherm. Daarnaast krijg je als kijker amper de tijd om je op een van deze details te focussen. Dit is al het geval vanaf het startpunt van de film, waarbij de camera door een ongelofelijk gedetailleerde stad doorheen vliegt op zo´n snel tempo dat het pijn doet aan je ogen. Op de achterkant van de DVD van The Nutcracker and the Four Realms staat dat deze film van dezelfde studio komt die het publiek Beauty and the Beast (2017) heeft gebracht. Dit was voor mij al niet bepaald een goed teken. Ik ben namelijk totaal geen fan van de live-action versie van Disney´s Beauty and the Beast. Ik snap echter wel waarom Disney dit op de achterkant van de DVD zet. Beide films kampen namelijk met dezelfde problemen, of in Disney´s ogen; bevatten dezelfde sterke elementen. Het ziet ernaar uit dat Disney oog voor detail beschouwd als een automatisch succes voor hun films. Kijk maar naar de recente Dumbo-film van Tim Burton. Daarnaast ziet het er naar uit dat Disney ook nog een back-up plan heeft, voor als hun ´´oog voor details´´-plan niet werkt. Dit plan is namelijk proberen te leunen op het inlevingsvermogen en empathie van de kijker. Maar ook hierbij slaat The Nutcracker and the Four Realms de plank volledig mis. Net zoals zijn voorganger Beauty and the Beast (2017) en zijn opvolger Dumbo (2019). The Nutcracker and the Four Realms probeert ongelofelijk hard om empathie en inlevingsvermogen op te brengen bij de kijkers. Dit doen ze door de moeder van het hoofdpersonage, genaamd Clara (Mackenzie Foy, Interstellar), al vanaf het begin van de film dood te laten zijn. Maar dit plan van Disney werkt compleet averechts. We worden midden in de situatie gegooid van Clara en haar familie. En in plaats van dat het inlevingsvermogen creëert zorgt het alleen maar voor vragen. Hoe is de moeder van Clara doodgegaan? Maar ook vragen over waarom de film dit in de eerste paar minuten als exposition opzet. Oftewel waarom vertelt de film dit ons, als de film ook net zo goed de relatie van Clara met haar moeder kunnen laten zien, opbouwend naar haar dood.

We hebben het nog niet eens gehad over het vreselijke acteerwerk. Vooral het acteerwerk van Keira Knightley (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl) en Mackenzie Foy springt naar voren als zeer teleurstellend. Beide actrices hebben laten zien in eerdere films dat ze veel in petto hebben en om ze dan nu in een carrière dieptepunt te zien vallen is dan ook extreem zonde. Maar is dan alles slecht aan deze film? Nee, dat totaal niet. Er zitten ook oprecht momenten in de film dat je wordt meegenomen door de beelden op een filmische reis. Zo is de ballet-scène , waarin de kijker te zien krijgt hoe de moeder van Clara de wereld van de Four Realms ontdekt, naar mijn mening redelijk goed en zelfs bijna perfect. Dit omdat het oprecht aanvoelt als een balletstuk. De belichting. De decors. De muziek. Het voelt allemaal aan als een mooi balletstuk en op momenten dat The Nutcracker and the Four Realms hiervan gebruik maakt, is de film op zijn best. Daarnaast zijn er ook wel momenten dat het acteerwerk van Foy wat beter overkomt dan andere momenten. Helaas komt ze over het algemeen op gebied van acteerwerk redelijk zwak over. Maar haar acteerwerk is goddelijk vergeleken met het acteerwerk van Knightley in deze film. Zij acteert zo overdreven met een oorverdovende piepstemmetje, dat je gewoon medelijden begint te krijgen met het feit dat ze deze rol heeft geaccepteerd.

The Nutcracker and the Four Realms - Afbeelding 1
Foto: The Walt Disney Company Benelux, Walt Disney Pictures, The Mark Gordon Company, Disney & Walt Disney Studios Motion Pictures

The Nutcracker and the Four Realms weet wel indruk te maken met al het werk dat is gestopt in het uiterlijk van de film. Zo zien de kostuums er indrukwekkend, soms wat overdreven, maar voornamelijk indrukwekkend uit. Echter zorgt de focus voor het uiterlijk van de film voor te weinig karakter-ontwikkelingen. Het verhaal is heel simpel geschreven en erg voorspelbaar. Dat is natuurlijk erg jammer, want alle ingrediënten voor een originele kijk op het notenkraker-verhaal waren aanwezig. En ondanks dat de meeste kostuums er erg indrukwekkend uit zien, vallen de visuele effecten enorm tegen. Het ziet er overduidelijk nep uit en zorgt niet voor groei in dit medium. Integendeel! Het zorgt zelfs dat er stappen terug gezet worden op dit vlak.

Maar als ik kijk naar het eindproduct, dat bekend staat als; The Nutcracker and the Four Realms, moet ik eerlijk zeggen dat ik er minder problemen mee heb dan met iets als Dumbo (2019) of Suspiria (2018). De film doet veel dingen fout, maar niet op een niveau dat het onvergeeflijk is. De ballet-scène is bijvoorbeeld ook erg bijzonder. Het verhaal is dan wel slapjes, on-origineel en voorspelbaar, maar ik ben alsnog blij dat deze film is uitgekomen. De film verteld namelijk het verhaal met een vrouw, of meisje, als hoofdpersoon. Dit terwijl de studio de rollen net zo goed had kunnen omdraaien en de hoofdpersoon een jongen had kunnen maken. Hiervoor hebben ze bewust niet gekozen en dat vind ik goed. Ik ben blij dat jonge meisjes ook meer representatie krijgen en eventueel zelfs iemand nu hebben om naar op te kijken. Mijn dank aan Disney NL voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar voor deze website. Volg ook zeker de link naar hun website om meer te weten te komen over opkomende films. De DVD ligt al vanaf 5 april 2019 in de schappen en is te koop op onder andere Bol.com en Zavvi.nl. De DVD bevat helaas geen extra’s , maar wel (onder andere) Nederlandse en Engelse ondertitelingen.

Sebastiaan Khouw

Sebastiaan Khouw is het brein achter SebKijk. Als professioneel recensent en filmjournalist bespreekt hij verschillende vormen van entertainment, kunst en cultuur.