The Outrun (2024) – Film Recensie

De film The Outrun is net zo echt en eerlijk als de alcoholverslaafde Rona. Zowel de film als het hoofdpersonage weten dat er geen manier is om het mooier te maken dan het is: Rona heeft een probleem. Ze weet dit, maar toch blijft het voor haar moeilijk om actie te ondernemen om de symptomen van haar verslaving te bestrijden. Ondanks dat het 29-jarige hoofdpersonage moeite heeft met het bestrijden van haar verslaving en haar pad van herstel te volgen, weet het, door Saoirse Ronan gespeelde, personage Rona in haar nuchtere periodes altijd eerlijk en realistisch tegenover haarzelf te zijn.

Hier ligt dan ook direct een van de pijnlijkste punten van de film. Verslaafden weten regelmatig dat het beter is om te stoppen met het vertonen van hun destructieve verslavingsgedrag, maar het herkennen van een probleem is altijd iets anders dan het erkennen daarvan. The Outrun pakt op een unieke manier dit heftige onderwerp aan door de focus te leggen op de verleidingen van het toegeven aan verslavingsgedraag en dronkenschap. Hierbij laten de filmmakers zien dat er zeker redenen (of “zogenaamde” pluspunten) zijn om hieraan toe te geven.

Toch betekent dit niet dat regisseur Nora Fingscheidt en scenarioschrijver en auteur Amy Liptrot bepleiten dat het toegeven aan verslavingsgedrag iets positief is. Het duo houdt de filmtoeschouwers niet voor de gek door eerlijk toe te geven dat er voor verslaafden pluspunten zijn om toe te geven aan hun verslavingsdrang. De filmmakers weten dat verslaafden geen problemen zouden hebben als er niets positiefs uit hun verslavingsgedrag te halen valt. In het geval van alcohol verdooft het niet alleen de pijn en de onzekerheden, want het versterkt regelmatig ook ontspannende en plezierige emoties.

Dat Fingscheidt en Liptrot de focus leggen op de moeilijke periodes van herstel en de kracht van verslavingsdrang, boven de beloningen van nuchter blijven, is precies de punt van het verhaal. Op deze manier weten de filmmakers je mee te nemen in de bijzondere gedachtewereld en gemoedstoestanden van het hoofdpersonage. De regisseur weet samen met cinematograaf Yunus Roy Imer en filmmonteur Stephan Bechinger de filmtoeschouwers te laten zien dat verslaving zintuiglijke en lichamelijke signalen manipuleert en deze eigen maakt, wat resulteert in een verslaafd geloof dat je niet zonder de door jou gekozen middel(-en) kunt.

Over The Outrun (2024)

The Outrun is een Britse dramafilm uit 2024. De film is geregisseerd door Nora Fingscheidt. De regisseur schreef samen met Amy Liptrot het scenario van de film. Ze baseerden hun werk op de gelijknamige roman van Liptrot. Deze roman verscheen in Nederland onder de titel De uitweer. De cast van de film bestaat uit (o.a.) Saoirse RonanPaapa EssieduStephen Dillane en Saskia Reeves. De film heeft een speeltijd van 118 minuten. Het verhaal van The Outrun gaat over Rona die net uit een ontwenningskliniek is gekomen.

Ze keert na meer dan tien jaar terug naar de wilde Orkney-eilanden. Terwijl ze opnieuw contact maakt met het dramatische landschap waarin ze opgroeide, versmelten herinneringen aan haar jeugd met de meer recente uitdagende gebeurtenissen die haar op een weg naar herstel gezet hebben. Op donderdag 3 oktober opende The Outrun op een feestelijke manier Het Nieuwe Filmfestival van 2024. Deze filmvertoning van The Outrun werd bijgestaan door een inleiding van filmwetenschapper Gerlinda Heywegen.

Bekijk hierboven de officiële trailer van The Outrun (2024). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Over Het Nieuwe Filmfestival van 2024

De Nieuwe Bibliotheek van Almere presenteert de tweede editie van Het Nieuwe Filmfestival als voorproefje op het nieuwe filmseizoen. De tweede editie van Het Nieuwe Filmfestival vindt plaats van donderdag 3 oktober 2024 tot en met zondag 6 oktober 2024. Het Nieuwe Filmfestival presenteert een uitgaansweekend lang voorpremières van prijswinnende films. Filmliefhebbers krijgen de kans om als allereerste de nieuwste films te zien waar iedereen het dit najaar over zal hebben. Het Nieuwe Filmfestival is een plek waar alle filmliefhebbers hun liefde voor film kunnen beleven en delen.

Zo kunnen bezoekers van het Almeerse filmfestival in gesprek gaan met elkaar en andere filmliefhebbers. Daarnaast krijgen ze de kans om verschillende filmmakers van prijswinnende films te ontmoeten. De bezoekers kunnen ook meer leren over de films die vertoond worden door de inleidingen die gegeven worden door schrijvers en filmjournalisten. Het Nieuwe Filmfestival vindt plaats in het filmhuis van De Nieuwe Bibliotheek in Almere. Het filmhuis heeft twee zalen. De Nieuwe Zaal heeft 112 stoelen en de modernste apparatuur. Het Nieuwe Podium heeft 33 stoelen. In beide zalen kunnen 4K, Dolby 7.1 en 3D-films vertoond worden.

The Outrun (2024)
Bron: Filmdepot.nl, Cinéart Nederland, Arcade Pictures, BBC Film, Brock Media, MBK Productions, Screen Scotland en Weydemann Bros.

Herstellen, Falen, Herhalen

Ondanks dat ik geen alcoholverslaving zoals Rona heb, is het geloof dat ik zonder eetbuien en cafeïne niet gelukkig kan zijn bij mezelf zeker herkenbaar en aanwezig. Voor mezelf was The Outrun zowel een geweldige als moeilijke film om naar te kijken. De herkenbare strijd en pijn die Ronans personage doormaakt, is vaak te veel om te verdragen. Met trillende vingers en krampachtige handen keek ik toe, regelmatig in onrust. Niet omdat de film grotesk was over zijn onderwerp, maar omdat het eerlijk was.

En de waarheid is dat, ook al herken ik mezelf in de fouten en stappen van haar verslaving en herstelproces, ik weet dat dit op dit moment simpelweg niet genoeg voor me is om me over te geven aan mijn eigen herstel. Nora Fingscheidts verfilming van Amy Liptrots roman The Outrun geeft op een uitdagende en aangrijpende manier hoe het leven van een vrouw, die nog een hele toekomst voor ogen heeft, vergiftigd kan worden door een alcoholverslaving. De film is gedurfd in de zin dat het verhaal er niet voor terugdeinst om de zintuiglijke en hallucinerende neveneffecten van verslaving audiovisueel te laten zien.

The Outrun (2024)

De film wordt nog boeiender doordat The Outrun ons de redenen laat zien waarom het hoofdpersonage deze verslaving überhaupt heeft. Bovendien laat de film haar overtuigingen zien waarom ze het nodig heeft om te overleven. Rona gelooft dat ze niet gelukkig kan zijn zonder alcohol – en in verlenging haar verslaving. Een meer waarheidsgetrouwe verklaring die diep insnijdt in de gedachten van een andere (jong)volwassene die lijdt aan een verslaving bestaat niet. Het is iets ontegenzeggelijk herkenbaars, althans voor mij.

Rona wordt achtervolgd door de destructieve paden die ze in het verleden heeft bewandeld, de moeilijke problemen van het heden en de bewonderde toekomst die ze misschien nooit zal kunnen hebben. Ken je die T-shirts met citaten als “Eat, Sleep, Repeat”? Dat is eigenlijk wat herstellen van verslaving is geweest voor Rona (en mijzelf): “Herstellen, Falen, Herhalen”. Een van de bijpersonages, die al meer dan 12 jaar herstelt van alcoholisme, geeft Rona – en alle bioscoopbezoekers die ook lijden aan alcoholisme of verslaving – het beste advies: pak het probleem dag per dag aan. Het zal misschien nooit echt gemakkelijk worden, maar dag na dag, maand na maand, jaar na jaar, zal het iets gemakkelijker worden.

The Outrun (2024)

Memoires van een verslaafd brein

The Outrun bevat een non-lineair verhaal waarin het intieme camerawerk van Yunus Roy Imer de gedachtegangen, gemoedstoestanden, obsessies, interesses en ondoordringbare verbeeldingskracht van Rona volgt. Het filmverhaal is zo opgezet dat het overkomt alsof het hoofdpersonage dagelijks bezocht wordt door haar eigen geesten van haar destructieve verleden, onrustige heden en mogelijke toekomst. Op deze manier schept Fingscheidt samen met auteur en scenarioschrijver Liptrot audiovisuele memoires van een verslaafd brein.

The Outrun is een persoonlijk verhaal waarin we de verveling en moeizaamheid van zowel de verslaving als het herstelproces te zien krijgen. Hoofdrolspeelster Saoirse Ronan levert (opnieuw) een uitzonderlijke prestatie: een waarin we zowel de kinderlijke uniciteit als de immer consumerende verslaving van haar personage Rona te zien krijgen. Rona’s passies en interesses spelen een belangrijke rol in de film. Via intrigerende monologen van Ronan krijgen we meer te weten over de innerlijke wereld van Rona. Hierbij spelen de prachtige landschappen en krachtige vertoningen van de natuurlijke wereld een belangrijke symbolische, metaforische en visuele rol.

Door toe te geven aan haar ware persoonlijkheid lijkt Rona via haar interesses en passies langzamerhand de regie over haar leven weer op te pakken. Onder de duidelijke regie van Fingscheidt weet de cinematograaf met zijn epische camerawerk en filmmonteur Stephan Bechinger met zijn strakke montage weer te geven hoe Rona als een dirigent de natuur en haar leven als een orkest begint te dirigeren. Ze besluit zich volledig aan haar ware persoonlijkheid over te geven. Ze omarmt niet alleen haar sterke punten en gebreken, maar ook haar passies en haar fantasierijke en unieke band met de natuur.

The Outrun (2024)

Toen ik eenmaal The Outrun had gezien, kon ik niet stoppen met het nadenken over de film en de effecten die het op me heeft gehad. Net als bij een verslaving probeerde ik mezelf te vertellen dat ik de waarheid over mijn eigen verslaving niet aan zou kunnen. Dit deed ik niet alleen om het schrijven van deze recensie uit te stellen, en wellicht zelfs te vermijden, maar ook zodat ik me beter zou voelen over mezelf, mijn acties en mijn keuzes om deel te blijven nemen aan mijn destructieve gedrag en levensstijl. Net zoals mijn eetbuien en cafeïneverslaving kan ik mijn verband tot deze meeslepende film niet langer negeren.

Mocht je nu denken dat The Outrun alleen geschikt is voor filmtoeschouwers die bekend zijn met het onderwerp van alcoholisme of verslavingen, dan ben ik hier om je te vertellen dat deze Britse dramafilm meer dan een audiovisuele therapiesessie is. Regisseur Nora Fingscheidt levert samen met scenarioschrijver en auteur Amy Liptrot een informatief en uitdagend portret van de wereld van het jonge hoofdpersonage Rona. The Outrun bevat verder een intiem verhaal en een exceptionele acteerprestatie van hoofdrolspeelster Saoirse Ronan. De actrice laat opnieuw zien waarom ze een van de beste actrices van dit tijdperk is.

De film bevat verder prachtig en openhartig camerawerk van cinematograaf Yunus Roy Imer. Daarnaast levert filmmonteur Stephan Bechinger in zijn strakke montage een allesoverheersend en aanstekelijk beeld van verslavingsdrang. The Outrun is niet alleen een van de beste dramafilms die je dit najaar in de Nederlandse bioscopen kunt bezoeken. The Outrun is een van de beste films van 2024. The Outrun wordt op 7 november 2024 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door filmdistributeur Cinéart Nederland. Mijn dank aan De Nieuwe Bibliotheek en Het Nieuwe Filmhuis voor het vertonen van deze indrukwekkende film bij Het Nieuwe Filmfestival van 2024.