The Peanut Butter Falcon (2019) – Film Recensie

The Peanut Butter Falcon is een krachtige feelgoodfilm die, net zoals veel andere films uit dit subgenre, regelmatig emotionele momenten boven karakter ontwikkelingen plaatst. In andere woorden: de film maakt meer gebruik van de stijl dan van de inhoud van het verhaal. Emotionele momenten kunnen in een verhaal gebruikt worden om het karakter van een personage uit te lichten of te onderbouwen. Dit is bij The Peanut Butter Falcon deels ook het geval.

Toch wordt de kracht van deze emotionele momenten nooit volledig benut. Zo krijgen we, door flashbacks te zien hoe een personage, door het verlies van zijn broer, rouw ervaart. Echter wordt de potentie van dit trauma nooit volledig benut, want dit verlies wordt alleen in flashbacks weergegeven. Doordat The Peanut Butter Falcon niet nadrukkelijk benoemd wat het verlies voor dit personage betekent, zal het publiek moeten aanvoelen of invullen wat dat voor dit personage betekent.

Aan de ene kant werkt dit bij de film. Het publiek zal, doordat ze zelf kunnen invullen hoe een personage zich voelt, zich meer verbonden voelen tot dit personage. Aan de andere kant is deze specifieke regiekeuze wel oppervlakkig en saai. Er is zeker de diepgang in het verhaal te vinden, want The Peanut Butter Falcon bevat een krachtig verhaal over het maken van je eigen familie. Toch ligt het grootste valkuil van de film bij het feit dat er teveel afhangt van de emotionele connectie, die het publiek kan ervaren met de film. Een krachtige manier van storytelling krijgt hierbij minder prioriteit.

Over The Peanut Butter Falcon (2019)

The Peanut Butter Falcon is een Amerikaanse komedie en dramafilm uit 2019. De film is geschreven en geregisseerd door Tyler Nilson en Michael Schwartz. The Peanut Butter Falcon is hun regiedebuut. De cast van de film bestaat uit Shia LaBeouf, Dakota Johnson, Zack Gottsagen, John Hawkes, Bruce Dern, Thomas Haden Church, en Jon Bernthal.

Het verhaal gaat over Zak, een jongvolwassen man met het syndroom van Down, die zijn verzorgingstehuis ontvlucht. Hij wil zijn droom, een professionele worstelaar worden, waarmaken en hiervoor les volgen. Hij ontmoet Tyler, een misdadiger op de vlucht die zijn bondgenoot en coach zal worden. Ze ondernemen samen een reis, terwijl verzorgster Eleanor op zoek gaat naar Zak.

The Peanut Butter Falcon ging in première op 9 maart 2019 bij het South by Southwest Filmfestival. De film werd, met een opbrengst van 23 miljoen Amerikaanse dollars, de best verdienende onafhankelijke film van het jaar. The Peanut Butter Falcon ontving voornamelijk positieve reacties van de critici.

Bekijk hier de officiële trailer van The Peanut Butter Falcon (2019).

Een van de grootste pluspunten van The Peanut Butter Falcon is het acteerwerk van de talentvolle cast. De film bevat een cast waarbij niet een specifieke acteur of actrice de show steelt. Dit komt voornamelijk doordat de cast zo indrukwekkend op elkaar inspeelt. Hierdoor voelen de drie hoofdpersonages en enkele bijpersonages echt aan als een groep vrienden – of in dit geval: een familie. Het hart van de film is wel duidelijk Zack Gottsagen.

Het is uiteraard mooi om te zien hoe iemand met het syndroom van Down ook eens (positief) als hoofdrolspeler mag schijnen op het scherm. Gottsagen maakt de film wat het is. Ook Shia LaBeouf en Dakota Johnson hebben hier een aandeel in. Maar het is Gottsagen die de show steelt door zijn oprechte en komische manier van acteren.

The Peanut Butter Falcon (2019)
Bron: Armory Films, 1993, Lucky Treehouse, Nut Bucket Films, Tvacom Film and TV, Netflix Nederland, fanart.tv, Videoland Nederland, en The Searchers Nederland.

Ondanks dat het acteerwerk top is, worden de personages die de cast speelt, minder goed ontwikkeld. Zo wilt Zak professioneel worstelaar worden, maar heeft hij verder niet echt uitgewerkte eigenschappen die hem als personage interessant maken. Hij heeft het syndroom van Down en een droom – wat natuurlijk al veel om is aan te werken in een film. Maar ik had graag wat diepgaandere eigenschappen gezien. Wat maakt hem nog meer blij? Wat maakt hem boos of verdrietig? En ga zo maar door. Nu is het vooral montages van blijheid en de droom die ontwikkeld moet worden. Maar het personage wordt dus niet zo ontwikkeld.

Hetzelfde geldt voor Shia LaBeoufs Tyler. LaBeouf bewijst met zijn meesterlijke acteerwerk in The Peanut Butter Falcon opnieuw dat hij meer is dan een grap. Maar ook zijn personage krijgt vooral een karaktereigenschap waar we hem aan kunnen blijven herkennen. In dit geval is dat het rouwen om de dood van zijn broer. Dit wordt wel meesterlijk verteld in flashbacks. Het is echter niet goed genoeg om het personage echt memorabel te maken.

The Peanut Butter Falcon (2019)

De film heeft in zijn verhaal wel enkele memorabele momenten. Vooral het einde zal je bij blijven. Dit komt doordat alle verhaallijnen hebben opgebouwd naar dit moment. Alle emoties en personages komen bijeen. Echter eindigt de film wel weer abrupt en dat zorgt voor een redelijk anticlimax gevoel. Dit neemt niet weg dat het einde, bijna perfect is uitgevoerd. Het is gewoon jammer dat je bij een feelgoodfilm eigenlijk al weet hoe het eindigt. Dit komt, omdat je feelgoodfilms (bijna) nooit uitdagend of dramatisch kunt laten eindigen.

Het publiek zou zich dan namelijk niet meer goed kunnen voelen hieronder. Echter zou het een film als The Peanut Butter Falcon veel interessanter kunnen maken. Dit omdat het je dan uitdaagt om meer te laten voelen dan alleen blijdschap. Iets wat zelfs een feelgoodfilm hoort te doen in mijn opinie. Simpel gezegd – The Peanut Butter Falcon is een mooie film die goed uitgevoerd is, maar door zijn genre het eigenlijk te veilig speelt.

The Peanut Butter Falcon (2019)

Het is jammer dat The Peanut Butter Falcon als film een voorspelbaar einde, en onderontwikkelde personages, heeft. The Peanut Butter Falcon had echt een legendarische film kunnen zijn, maar door zijn heftige focus op dit subgenre, van feelgoodfilms, is het gebleven tot een redelijk goede film met een mooie boodschap. Dit neemt niet weg dat The Peanut Butter Falcon een ongelofelijk vermakelijke film is met een sterke cast.

Ondanks dat ik enkele grote kritiekpunten hebben op de film, is The Peanut Butter Falcon zeker een film die ik zou aanraden. Het is mooi om een man met het syndroom van Down de ster van de film te laten zijn. Er zijn punten die ik graag anders had gezien, maar dit neemt niet weg dat de film een sterke aanrader is. The Peanut Butter Falcon is namelijk ontroerend, hilarisch en bijzonder. De film is nu te streamen op Netflix en Videoland. Daarnaast is de film ook te koop en huur op Pathé Thuis. Ook kun je de film op Blu-ray of DVD kopen op Bol.com.

Op 29 juli 2022 zal The Peanut Butter Falcon ook te aanschouwen zijn bij het Cinetree Forest Filmfestival. Deze zomer kun je deze mooie film onder de sterrenhemel in het betoverende Amsterdamse Bostheater bekijken. De film zal deze avond starten om 21:00. Meer weten over het Cinetree Forest Filmfestival? Klik dan hier!