The Suicide Squad (2021) – Film Recensie

Marvel heeft jarenlang aan de top gestaan met hun films, maar op het vlak van superhelden spektakel behoort dit filmjaar toch echt tot Warner Bros. en DC Entertainment. Met films als The Suicide Squad en Zack Snyder’s Justice League hebben ze met gemak Marvel overmeesterd. Zelfs Spider-Man: No Way Home is naar mijn mening geen partij geweest voor beide The Suicide Squad en Zack Snyder’s Justice League.

Vandaag staan we stil bij James Gunn’s soft reboot van The Suicide Squad. Of is dit eerder een sequel of remake te noemen? En moet je Suicide Squad uit 2016 gezien hebben, om deze film te kunnen volgen? Deze vragen zal ik ook beantwoorden in mijn film recensie van The Suicide Squad.

Over The Suicide Squad (2021)

James Gunn is de schrijver en regisseur van de Guardians of the Galaxy films. Naast deze bekende superhelden films, heeft hij nu ook The Suicide Squad voor DC Entertainment en Warner Bros. Pictures geschreven en geregisseerd. The Suicide Squad is een Amerikaanse superhelden film dat gebaseerd is op het gelijknamige team uit de DC Comics stripboeken. Het is de tiende film in het DC Extended Universe (ook wel bekend als het DCEU).

De Amerikaanse pers beschrijft The Suicide Squad als een standalone sequel. Dit betekent dat de film een op zichzelf staand vervolg is. Dus beide Suicide Squad films spelen zich in hetzelfde universum af, maar The Suicide Squad heeft weinig of geen narratief verband met zijn voorganger. Dus kan de film op zichzelf staan zonder enige kennis van de vorige Suicide Squad film, oftewel je kan deze film kijken zonder Suicide Squad uit 2016 gezien te moeten hebben.

The Suicide Squad is geproduceerd door DC Films, Atlas Entertainment en The Safran Company. De grote sterrencast van de film bestaat uit Margot Robbie, Idris Elba, John Cena, Joel Kinnaman, Sylvester Stallone, Viola Davis, David Dastmalchian, Daniela Melchior, Michael Rooker, Jai Courtney, Peter Capaldi, Alice Braga, Sean Gunn, Nathan Fillion, Flula Borg, Taika Waititi, Mayling Ng, Steve Agee, Jennifer Holland, Juan Diego Botto, Joaquín Cosío, Pete Davidson, en nog veel meer grote namen.

De film gaat over de allerergste schurken die alles overhebben om hun vrijheid terug te winnen. Zelfs als ze zich daarvoor moeten aansluiten bij de geheimzinnige Task Force X. Een verzameling mislukte slechteriken worden zwaarbewapend op Corto Maltese gedropt. Task Force X heeft een vernietigingsmissie waarvoor ze door een jungle vol gewapende troepen moeten trekken. Ze worden bijgestaan door kolonel Rick Flag, en in de gaten gehouden door de technici van hun opdrachtgever – Amanda Waller. Als ze haar opdrachten niet volgen, dan blaast Waller een bom, die zich in hun brein bevindt, op. Het gevaar komt uit elke hoek, en niemand is te vertrouwen. Als dat maar goed komt…

Bekijk hier de officiële trailer van The Suicide Squad (2021).

De bizarre totstandkoming van The Suicide Squad

De totstandkoming van The Suicide Squad is, lichtjes uitgedrukt, nogal bizar. David Ayer zou na zijn werk aan de Suicide Squad film uit 2016, terugkeren voor een vervolg. In december 2016 besloot hij echter zijn focus te gaan leggen op het ontwikkelen van een Gotham City Sirens film. Warner Bros. overwoog meerdere vervangers als regisseur. Uiteindelijk kozen ze in september 2017 voor Gavin O’Connor, maar hij verliet het project alweer in oktober 2018.

Hier komt James Gunn in de ontwikkeling van de film, voor het eerst, tevoorschijn. Gunn was toen net ontslagen als regisseur van de Marvel film Guardians of the Galaxy Vol. 3. Disney en Marvel Studios besloten hem te ontslaan nadat er oude tweets van de regisseur boven water waren gekomen. Nu vraag je je misschien af wat er zo vervelend is aan oude tweets?

Deze tweets waren als grap op pedofilie bedoelt, maar werden niet zo goed ontvangen. Uiteindelijk bleken dit niets meer dan grappen te zijn, maar het internet was al begonnen met het cancelen van James Gunn. Disney en Marvel Studios zagen hierdoor geen andere oplossing dan hem te verwijderen als regisseur van de derde Guardians of the Galaxy film.

Kort nadat Gunn was ontslagen door Disney en Marvel Studios, kondigde hij aan dat hij het vervolg op de eerste Suicide Squad film ging regisseren. Later besloten Disney en Marvel Studios hem ook weer aan te stellen als regisseur voor Guardians of the Galaxy Vol. 3. Dit gebeurde nadat een grote oproep online was gekomen over het opnieuw aanstellen van James Gunn als regisseur voor de derde Guardians film. Nu heeft James Gunn besloten nog als regisseur aangesteld te blijven voor The Suicide Squad, voordat hij verder zou gaan met zijn werk aan Guardians of the Galaxy Vol. 3.

James Gunn keek voor het maken van zijn Suicide Squad meerdere oorlogsfilms, en las John Ostrander’s Suicide Squad stripboeken uit de jaren 1980. Uiteindelijk besloot hij nieuwe personages te introduceren in een verhaal dat losstaat van de eerste film. Toch keerden enkele personages (en hun respectievelijke castleden) terug uit Suicide Squad. Hierbij kun je denken aan kolonel Rick Flag, Amanda Waller, Captain Boomerang en Harley Quinn.

The Suicide Squad (2021)
Bron: DC Films, DC Entertainment, Filmdepot, Warner Bros., Warner Bros. NL, Warner Home Video, Day One MPM, Atlas Entertainment, DC Comics en The Safran Company.

James “Genius” Gunn

The Suicide Squad opent met het nummer Folsom Prison Blues. De versie die in de film gebruikt wordt, is de liveopname van zanger Johnny Cash. Het nummer was toen live opgenomen in de Folsom State Prison, en past perfect bij een film als The Suicide Squad. Dit komt doordat het nummer op een lugubere manier het doden van mensen bespreekt. Kijk maar naar de regel: “I shot a man in Reno, just to watch him die”. Dit is iets wat (bijna) elk personage uit deze film ook zou kunnen doen. Deze beruchte, maar ook onbekende, schurken zijn wel bekend met het plegen van moorden zonder daar iets bij te voelen. Behalve misschien voldoening, of een aparte vorm van blijdschap.

Met zijn openingsscène laat James Gunn zien dat hij nog steeds op meesterlijke manier weet het verhaal van zijn film te verrijken met een toepasselijke soundtrack. Het feit dat hij de liveopname gebruikt is een geniale zet, omdat de film letterlijk opent in gevangenis Belle Reve. Ook gebruikt Gunn zijn innovatieve visie op The Suicide Squad al vanaf de eerste scène. Het camerawerk van Henry Braham helpt hem bij het weergeven van zijn visie. Zo krijgen we de eerste schurk van Task Force X te zien vanuit een waterplasjes reflectie.

De camera draait op een briljante manier om, en speelt hiermee met het idee dat de wereld van deze schurk op zijn kop zal komen te staan. Het is een sterke keuze geweest om het publiek kennis te laten maken met Task Force X (of The Suicide Squad) vanuit de ogen van een nieuweling tot de groep. Het camerawerk, en subtiele kleine details zoals de moord op een klein machteloos vogeltje, voorspellen ook het lot dat veel van deze personages zullen bevinden.

The Suicide Squad (2021)

The American Dream

James Gunn gooit ons direct in de wereld van The Suicide Squad. Aan de ene kant kan dit te snel aanvoelen, doordat er geen opbouw plaatsvindt naar dit punt. Echter weet Gunn dit potentiële probleem te verhelpen. Hij speelt namelijk met de verwachtingen van het publiek, en laat hun zien dat niemand veilig is in oorlogen – zelfs niet geliefde fictionele personages. The Suicide Squad is voor een superhelden film goed thematisch onderbouwd. Gunn wil laten zien dat de Amerikaanse droom niet altijd het beschermen waard is.

Dit komt doordat deze term regelmatig voor een politiek spel gebruikt wordt, en om het idee van een altijd onschuldig Amerika groot te houden. Het gebruik van de gigantische Amerikaanse vlag bij de introductie van The Suicide Squad is hier een symbool voor. In deze film gebruikt Amerika een stel moordenaars, schurken en psychopaten om hun vuile werk te doen. Het team waar The Suicide Squad voor werkt, geeft geen moer om de schurken, en zetten zelfs geld in op wie er dood zal gaan.

Dit laat het systematische probleem zien van mobilisering, oorlog en politieke machtsspelletjes. De schurken worden als soldaten gebruikt om een bepaald doel te bereiken, maar om het welzijn van de schurken geeft de opdrachtgever niet. Jai Courtney’s Captain Boomerang noemt hierbij de toepasselijke quote; “We’re in a butcher’s freezer, Harls. Surrounded by dead hogs hanging on hooks. Only they don’t know it yet”.

The Suicide Squad (2021)

Hilarisch Acteerwerk

Het acteerwerk is uitstekend. De expressies van Michael Rooker zijn hilarisch in deze film. Het is net alsof ik naar een menselijke muppet zat te kijken. Of moet ik eerder zeggen een muppet in een mensen vermomming? Nu wil ik een muppets versie van The Suicide Squad film zien! Ook het acteerwerk van de rest van de cast is geweldig. Idris Elba en John Cena spelen op een komische manier in op hun rivaliteit. Het acteerwerk van beide voegt toe aan deze jaloerse strijd, en geeft meer betekenis aan de epische climax.

Daniela Melchior is de grootste ster van The Suicide Squad. Ze zal het publiek het meest weten te raken met haar sympathieke en hartverwarmende acteerwerk. Haar maatje Sebastian de rat is ook een schattige toevoeging, en niet alleen omdat het een naamgenoot is. Margot Robbie is nog steeds iconisch in haar rol als Harley Quinn. Je kunt simpelweg niemand anders meer zien in deze rol, net zoals bij Chris Evans’ Steve Rogers of Robert Downey Jr.’s Tony Stark.

Sylvester Stallone is super, en levert uitstekend stemmenwerk, als de hongerige lopende haai King Shark. David Dastmalchian is ook een mooie toevoeging aan de cast. Het is bijzonder om te zien hoe zijn personage Polka-Dot Man uitgewerkt is tot een realistisch personage, waar je empathie voor gaat voelen. En dat terwijl dit een van de belachelijkste en domste schurken aller tijden is. Joel Kinnaman en Viola Davis zijn ook goed in hun rollen, waarbij vooral Kinnaman weet te overtuigen als een kolonel die vooral wil doen wat juist is. Gunn heeft opnieuw geflikt dat je gaat geven om de (random) absurde stripboeken personages.

James Gunn weet met een mix van genres te jongleren, en eert hiermee verschillende films en hun respectievelijke regisseurs. Dat terwijl de film optreedt als een superhelden film. Gunn mixt in zijn superhelden epos films als Apocalypse Now en Pulp Fiction, met genres als westerns en (George A. Romero) zombies. Daarnaast weet Gunn ook de trouwste stripboeken verfilming te maken.

Zo bestaat The Suicide Squad uit hoofdstukken die aangekondigd worden met lettertypes en beelden die rechtstreeks uit een stripboek zouden kunnen komen. Als ik toch een minpunt moet opnoemen is het dat de gecomponeerde muziek van John Murphy best vergeetachtig is. De muziek is niet slecht gecomponeerd, en zo klinkt het ook niet. Maar in een jaar van sterke filmmuziek, is dit toch best een tegenvaller.

The Suicide Squad (2021)

Uiteindelijk is The Suicide Squad een van de beste films die in 2021 is uitgekomen – naar mijn mening zelfs de beste. James Gunn heeft een meesterwerk weten neer te zetten. Een film die trouw is aan het superheldengenre. Daarnaast lukt het Gunn de wereld van de stripboeken te adapteren. Ook weet hij van meerdere genres en eerbetonen te stelen, en ideeën daarvan in zijn eigen film te mixen.

De cast is verschrikkelijk goed. Daniela Melchior is duidelijk de beste ster in deze film, en daarnaast is ze ook het hart van de groep schurken. Sylvester Stallone schept met zijn stemmenwerk als King Shark de meeste komische situaties. Echter is de rivaliteit tussen Idris Elba’s Bloodsport en John Cena’s Peacemaker ook hilarisch.

Er valt weinig slechts te benoemen over James Gunn’s The Suicide Squad. Het enige kritiekpunt van me is dat de score van John Murphy wat zielloos en inspiratieloos overkomt. Dit maakt The Suicide Squad niet minder episch of geweldig. De film is dan ook zeker aan te raden alle soorten filmliefhebbers – vooral de soort die kan genieten van genadeloze gekte. The Suicide Squad is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray en DVD op onder andere Bol.com en Zavvi.nl. Daarnaast is The Suicide Squad ook te koop en te huur op Pathé Thuis. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.