The Super Mario Bros. Movie (2023) — Film Recensie

Let’s-a-Go! De film over de Italiaanse loodgieter Mario is een vrolijke geanimeerde familiefilm geworden die zeker een “Wahoo!” verdient. De film is een kaskraker geworden, maar werd kritisch een stuk minder goed ontvangen door de filmcritici. Mamma mia, zijn deze filmrecensenten gek geworden? Oké, oké – dat zijn genoeg Mario quotes voor nu. In alle serieusheid kan ik enigszins begrijpen waarom de filmcritici minder enthousiast waren over The Super Mario Bros. Movie. Zo bevat de film een ongelofelijk rap tempo.

Het probleem hierbij is niet dat de film, ondanks zijn rappe tempo, geen diepgang geeft. Voor mijn gevoel ligt het probleem eerder bij de subtiliteit van deze diepgang. Doordat The Super Mario Bros. Movie als een Mario Kart voertuig door zijn verhaal heenschiet, worden de plotpunten en karakterontwikkelingen wat uitvergroot of kort door de bocht weergegeven. Zelf heb ik hier minder problemen mee. Vooral omdat de emotionele filmmomenten toch krachtig binnenkomen.

Daarnaast weten de filmmakers de juiste balans te vinden tussen een origineel, losstaand verhaal en meerdere leuke referenties naar de Mario videogamefranchise. Naar mijn mening nemen de referenties niets weg van het filmverhaal, maar voegen ze juist meer toe aan de filmwereld van The Super Mario Bros. Movie. Tijdens het kijken van deze geweldige animatiefilm ervaarde ik dezelfde soort plezierige gevoelens, die ik meemaakte als kind, bij het spelen van de Mariogames. Deze animatiefilm is simpelweg SUPER en de beste film die Illumination tot nu toe heeft uitgebracht.

Over The Super Mario Bros. Movie (2023)

The Super Mario Bros. Movie is een computer geanimeerde avontuurlijke actiekomedie film uit 2023. De film is gebaseerd op de Nintendo videogamefranchise rondom het personage Mario. De film wordt geproduceerd door IlluminationUniversal Pictures bracht de film uit en financierde de film samen met NintendoThe Super Mario Bros. Movie is de derde filmadaptatie van de Mario videogamefranchise. In 1986 kwam de Japanse anime film Super Mario Bros.: The Great Mission to Rescue Princess Peach uit. Daarnaast kwam in 1993 een liveaction film getiteld Super Mario Bros. uit.

The Super Mario Bros. Movie is geregisseerd door Aaron Horvath en Michael Jelenic (wat ook zijn speelfilmdebuut is). Het scenario is geschreven door Matthew Fogel. De originele stemmencast van de film bestaat uit (o.a.) Chris PrattAnya Taylor-JoyCharlie DayJack BlackKeegan-Michael KeySeth RogenFred ArmisenSebastian ManiscalcoCharles Martinet en Kevin Michael RichardsonThe Super Mario Bros. Movie kwam in de Verenigde Staten van Amerika en Nederland officieel uit op 5 april 2023. In Japan kwam de film uit op 28 april 2023.

The Super Mario Bros. Movie (2023)
Bron: Illumination, Nintendo, Nintendo Nederland, Fanart.tv, Universal Pictures International (UPI), Universal Pictures, Universal Pictures Nederland, Illumination Entertainment, Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment.

Het verhaal van The Super Mario Bros. Movie vertelt het verhaal van loodgieters Mario en Luigi. Wanneer de twee broers een ondergrondse waterleiding in Brooklyn willen repareren, komen ze via een mysterieuze buis in een magische nieuwe wereld terecht. In deze magische nieuwe wereld worden de broers van elkaar gescheiden. Mario begint daarom aan een groots avontuur om Luigi te vinden.

Hierbij krijgt Mario hulp van Toad, een inwoner van het Paddenstoelenrijk, en Prinses Peach, de vastberaden leider van het Paddenstoelenrijk. The Super Mario Bros. Movie is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray (inclusief Full-HD Blu-ray), Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hierboven de officiële trailer van The Super Mario Bros. Movie (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Een super filmadaptatie

The Super Mario Bros. Movie is een hartverwarmende en leuke animatiefilm. In de film wordt gebruik gemaakt van speelse en levendige kleuren. Hierdoor voelt The Super Mario Bros. Movie als een warme knuffel die je krijgt van een vriend die je al vanaf klein af aan kent. De film is prachtig geanimeerd. Illumination heeft op een uitstekende manier de personages, werelden en koninkrijken van Nintendo’s wereldberoemde gamefranchise overgezet in een beeldschone animatiefilm.

In The Super Mario Bros. Movie maken de animators gebruik van wereldontwerpen die ook gebruikt zijn in de verschillende soorten platformgames uit de Mario videogamereeks. Zo zijn er invloeden uit zowel 2D als 3D Mario platformgames terug te zien in de film. Een mooi voorbeeld hiervan is terug te zien in de scène waarin Mario en Luigi een kans krijgen als loodgieters aan de slag te gaan. Ze rennen een parcours af om op tijd bij de klus te komen.

The Super Mario Bros. Movie (2023)

Deze specifieke scène kan vergeleken worden met de 2D Mario platformgames waarin je in een rechte lijn – met meerdere obstakels, zowel hoog als laag – het einde moet zien te bereiken. Wat deze animatiefilm verder helpt bij het verkennen van deze fantasierijke en adembenemende filmwereld, is dat Mario dezelfde rol als het filmpubliek heeft gekregen. Zowel Mario als de filmtoeschouwers zijn nieuwkomers tot de filmische versie van de iconische locaties als het Paddenstoelenrijk.

Door Mario een nieuwkomer te maken tot deze locaties, krijgen nieuwe Nintendo-liefhebbers en gamers de kans om geïntroduceerd te worden tot deze bijzondere werelden. Daarnaast geeft dit ook de kans om Mario in het filmverhaal de platformen voor het eerst te leren beklimmen, diverse vijanden te bevechten en op verschillende auto’s te rijden. Hiermee scheppen de filmmakers een link tussen Mario en alle Nintendo-fanaten die ook ooit hebben moeten leren hoe ze Mariogames moeten spelen.

The Super Mario Bros. Movie (2023)

Uitstekend geluid en verrassend sterk stemmenwerk

De filmwereld(-en) uit The Super Mario Bros. Movie zien er dus niet alleen schitterend uit, maar zijn ook goed geadapteerd van de videogamereeks(-en). Componist Brian Tyler brengt in zijn filmmuziek ook hinten terug van de muzikale thema’s uit deze videogamereeks(-en). Toch weet Tyler de bekende gamemuziek te vervormen naar iets eigen. Hierdoor klinkt de filmmuziek altijd origineel, zelfs wanneer de componist gebruik maakt van de welbekende muzikale thema’s uit de games.

Tyler geeft zijn eigen draai aan de gamemuziek en tegelijkertijd eert hij deze ook. De filmmuziek is grandioos, episch en heldhaftig. Tyler levert met zijn werk een hommage aan de wereld en de personages van de videogamereeks(-en). De geluidsafdeling weet het geluid van de Mario videogames ook goed te adapteren naar een familiaar filmgeluid. Ze leveren krachtig geluidsbewerking af waarbij vooral de geluidseffecten de show stelen.

The Super Mario Bros. Movie (2023)

In de film wordt er ook gebruik gemaakt van verschillende pop liedjes, zoals Holding Out For A Hero van Bonnie Tyler, No Sleep Till Brooklyn van Beastie Boys en Thunderstruck van AC/DC. Deze pop liedjes helpen bij het bouwen aan de eigen identiteit van de film. Hetzelfde kan gezegd worden voor het stemmenwerk van de grootse cast. Ik had niet verwacht dit toe te moeten, maar het stemmenwerk van de Engelstalige cast is geweldig. Dit komt als een grote verrassing.

Toen de filmtrailers uitkwamen van The Super Mario Bros. Movie had ik grote kritiek op het feit dat ze de originele stem van MarioCharles Martinet – niet hadden gebruikt voor de film. Daarnaast had ik niet verwacht dat hoofdrolspeler Chris Pratt een goede stem zou leveren voor Mario. Pratt heeft me het tegendeel bewezen. Hij levert een herkenbare, maar unieke stem voor de filmversie van dit gamepersonage. Martinet heeft ook een kleine leuke cameo in The Super Mario Bros. Movie gekregen, dus als een fan van de originele stemacteur ben ik hier ook blij mee.

Anya Taylor-Joy en Jack Black zijn zo goed als Peach en Bowser dat ik moeite heb om ooit nog andere stemmen bij deze personages te gaan horen. Ze maken zich de personages eigen. Hetzelfde kan gezegd worden over Fred Armisen die de rol van de humeurige apenkoning Cranky Kong speelt. Keegan Michael-Key is overtuigend als Toad en Charlie Day weet goed de angst van Luigi te portretteren in zijn stemmenwerk. Zelfs Seth Rogen – die grotendeels klinkt als zichzelf – weet toch zijn eigen draai te geven aan het bekende gamepersonage Donkey Kong.

The Super Mario Bros. Movie (2023)

Thema’s uit het filmverhaal

The Super Mario Bros. Movie bevat ook een mooi filmverhaal dat zowel jong als oud kan inspireren. Het verhaal laat zien hoe onze helden hun angsten kunnen overwinnen en leren op te komen voor zichzelf. Zo leert Luigi zijn angsten aan te gaan en krijgt Mario de mentale herinnering dat hij altijd in zichzelf moet blijven geloven, zelfs als niemand anders in hem gelooft. De film laat ook zien dat ondanks dat je pijn of angst hebt, je toch door kunt zetten door in jezelf te geloven.

The Super Mario Bros. Movie bevat een pakkende boodschap die sterk inspeelt op de karakters van de personages. Toch mist het verhaal wat subtiliteit in de manier waarop het zijn verhaal vertelt. Het (jonge) filmpubliek wordt op een te directe manier aangesproken. Hierdoor komen de thema’s en onderwerpen uit de film soms wat gehaast in hun opzet over. Doordat de film rap door zijn thema’s en onderwerpen gaat, komt de boodschap soms minder oprecht over.

De filmmakers laten de boodschap op dat soort momenten overkomen als een selectievakje die ze moeten afvinken. Het is jammer dat dit het geval is, want The Super Mario Bros. Movie bevatte de potentie om een nog betere film te zijn geworden. Desondanks ben ik meer dan tevreden met het eindresultaat.

The Super Mario Bros. Movie (2023)

Charlie Day’s Luigi zegt het zelf op zijn best in The Super Mario Bros. Movie: “This is cinema!” Een uitspraak waar ik het mee eens ben. Mario en Luigi zijn twee iconische personages en The Super Mario Bros. Movie laat zien waarom dat zo is. De film is grappig, ontroerend, episch en hartverwarmend. Daarnaast is de film ook nog eens prachtig geanimeerd. Illumination en Nintendo hebben goed samengewerkt om deze super filmadaptatie te maken. In The Super Mario Bros. Movie worden zowel het uiterlijk als het geluid van de Mario videogames krachtig geadapteerd.

Het gebruik van bekende pop liedjes ondersteunt de verdere gemoedstoestanden van de scènes waarin ze worden afgespeeld. De Engelstalige cast levert verrassend genoeg sterk stemmenwerk. Hierbij weten vooral Chris Pratt, Anya Taylor-Joy en Jack Black de show te stelen. Het verhaal bevat ook nog een inspirerende boodschap over het overwinnen van je angsten door in jezelf te geloven. Helaas bevat The Super Mario Bros. Movie een te vlot tempo. Hierdoor gaat de film regelmatig te snel door zijn thema’s, onderwerpen en emotionele plotpunten heen.

Daarnaast mist de film ook wat subtiliteit in de manier waarop het zijn thema’s bespreekt. Desondanks is The Super Mario Bros. Movie een van de leukste, vrolijkste en vermakelijkste animatiefilms van de afgelopen jaren. The Super Mario Bros. Movie is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray (inclusief Full-HD Blu-ray), Blu-ray en DVD op o.a. Bol.com. Daarnaast is de film ook te streamen op SkyShowtime in Nederland. Ook is The Super Mario Bros. Movie te huur en te koop op Pathé Thuis.