Mijn dank aan Warner Home Video & Day One MPM voor de samenwerkingsmogelijkheid en het versturen van een recensie-exemplaar. Binnenkort verschijnt er ook een giveaway voor deze miniserie op SebKijk. Blijf hiervoor deze website in de gaten houden.

Over The Undoing

In 2018 werd bekend gemaakt dat HBO de thriller-roman You Should Have Known zou verfilmen. Ook werd er bekendgemaakt dat scenarist David E. Kelley en actrice Nicole Kidman samen aan deze miniserie zouden werken. Ze hadden al eerder samengewerkt aan de succesvolle HBO-serie Big Little Lies en zijn daarom waarschijnlijk opnieuw een samenwerking begonnen. In november 2018 werd ook de casting van Hugh Grant en Donald Sutherland bekendgemaakt. Susanne Bier was ook al in dienst genomen om het project te regisseren.

De opnames begonnen in maart 2019 in New York. Er werd onder andere gefilmd in Kingston en er waren plannen om op Shelter Island strandscènes te filmen. Door protesten van inwoners werden deze plannen geannuleerd. Vervolgens werden de scènes op North Fork bij Long Island opgenomen. De opnames werden geleid door cameraman Anthony Dod Mantle. Oorspronkelijk stond de première van de miniserie gepland voor 10 mei 2020, maar werd door de corona pandemie uitgesteld. Uiteindelijk zou de miniserie pas op 25 oktober 2020 in première gaan op HBO. In Nederland is The Undoing al sinds 24 maart 2021 te koop op Blu-ray en DVD.

The Undoing vertelt het verhaal van Grace en Jonathan Fraser. Samen leiden ze het leven waarvan ze altijd al gedroomd hebben. Ze hebben beiden een succesvolle baan waarbij ze veel erkenning krijgen voor hun werk. Daarnaast hebben ze één zoon die op een dure privéschool in Manhattan zit. Het leven van dit gezin lijkt niet meer beter te kunnen worden, maar dat verandert wanneer er een gewelddadige moord heeft plaatsgevonden. Wanneer Jonathan dan ook opeens verdwenen is, komen er langzamerhand steeds meere onvoorstelbare onthullingen vrij.

Bekijk hier de officiële teaser trailer van The Undoing.

The Undoing is Middelmatig

The Undoing is volgens veel critici en kijkers één van de betere psychologische thrillers waarin een moordmysterie heeft plaatsgevonden. Laat ik maar direct duidelijk aangeven dat ik dit zelf niet zo zie. The Undoing is zeker niet extreem slecht, maar het is naar mijn mening toch echt wel zeer middelmatig te noemen. Dit komt niet alleen door de voorspelbare aard van de miniserie, maar ook juist door de stereotyperende aanpak van de verhaallijnen. Ik ben zeker geraakt door het imponerende acteerwerk van de cast. Alleen heb ik dit soort whodunnit verhaallijnen al zo vaak gezien. Hierdoor kon ik als kijker al precies stap voor stap voorspellen welke emotionele momenten zouden plaatsvinden.

Het blijft pijnlijk om te zien dat het hoofdpersonage zich begint te realiseren dat haar leven een schijnvertoning is. Ook voel ik empathie voor wat deze personages doormaken, maar het kan me simpelweg niet genoeg boeien om daadwerkelijk echt om ze te geven. Tuurlijk vind ik het rot dat dit gebeurt voor deze personages, maar verder dan dit gaat het bij mij (in dit geval) niet. Het vertelde verhaal van moord, overspel en verraad is niet oppervlakkig, maar wel sterk stereotyperend. Er is diepgang in de verhaallijnen te vinden, maar als recensent zie ik dit soort verhaallijnen vaker voorkomen. Behalve het ongelofelijk sterke acteerwerk is er niks dat The Undoing apart zet van de rest van dit soort (mini-)series.

Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

De Anti-Climax van de Whodunnit

Beide Hugh Grant’s en Nicole Kidman’s personages zijn moeilijk te peilen en komen onbetrouwbaar over. Nicole Kidman’s Grace lijkt op het ene moment iets achter zich te houden, terwijl ze op het volgende oprecht verward is. Grant’s personage is onbetrouwbaar door zijn snelle schakelingen tussen geniepig calculerend en onweerstaanbaar charismatisch. Ook komen bepaalde bijpersonages als raar of verdacht over. Het is duidelijk te zien dat Donald Sutherland’s Franklin en Noah Jupe’s Henry ook zo hun geheimen voor zich houden. Je zou denken dat je hierdoor als kijker druk bezig bent met het onderzoeken van wie de daadwerkelijke moordenaar is.

Helaas is dit niet het geval geweest. Voor sommige kijkers kan de uiteindelijke onthulling misschien erg shockerend of onverwachts zijn. De makers proberen ook duidelijk in te spelen op het shockerende factor door elke aflevering te eindigen met een nieuwe onthulling, cliffhanger of plotwending. Zelf had ik van het begin van de miniserie al door welke kant ze op wilden gaan met het verhaal. Het verhaal wilt overduidelijk weergeven wat verwachtingen betekent in de relaties die we tot onszelf en onze geliefden hebben.

The Undoing wilt laten zien hoe de mensheid met verwachtingen de werkelijkheid probeert te omzeilen. De boodschap van deze miniserie mag er zeker wezen. Helaas duurt het simpelweg te lang voordat de boodschap duidelijk wordt. Als kijker heb je pas door bij de laatste aflevering dat The Undoing relationele problematiek psychologisch probeerde te onderzoeken. De spannende elementen zijn er meer toegevoegd om de miniserie toegankelijker te maken voor kijkers.

Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

The Undoing bevat (gelukkig) sterk acteerwerk

Boven alles is The Undoing een miniserie dat laat zien hoe krachtig Nicole Kidman, Hugh Grant en Donald Sutherland zijn met hun acteerwerk. Ook minder bekende castleden – zoals Noah Jupe en Noma Dumezweni – stelen de show met de krachtige performances die ze leveren. Van de cast is mijn persoonlijke favoriet toch wel de legendarische Donald Sutherland. Hij speelt de steenrijke vader van Grace (genaamd Franklin) en geeft meerdere memorable en betekenisvolle monologen. Nicole Kidman en Hugh Grant zijn zoals gewoonlijk uitstekend in het leveren van topperformances. Van deze twee grote namen ben je inmiddels ook niet meer anders gewend, dus vallen vooral de minder bekende castleden op. Zo is de jonge Noah Jupe sterk in zijn rol als de zoon Henry.

Daarnaast is Noma Dumezweni spectaculair als de koelbloedige topadvocaat die Jonathan Fraser verdedigt in de laatste afleveringen. Haar directheid en toon zijn perfect voor de sfeer die de latere afleveringen van deze miniserie proberen te creëren. Ik heb ook een paar keer hard op moeten lachen door haar ongevoelige en droge opmerkingen. Daarnaast hebben de scènes met Dumezweni het meest te maken met de boodschap van de miniserie. Haar personage zou eigenlijk als de verteller van de boodschap gezien kunnen worden.

Dit omdat haar personage diep ingaat op de psychologische kant en vast gesleten patronen van relationele problematiek. De miniserie probeert verder ook weer te geven dat rijke en witte geprivilegieerde mensen ook diverser aan de gang kunnen gaan. Echter lukt het de miniserie niet volledig om dit aan te pakken. Zo heeft de slachtoffer van de moord een Latijns-Amerikaanse achtergrond. Daarnaast zijn zij en haar gezin de minst uitgewerkte personages van de serie. Hierin laten de makers weer zien dat ze niet zo divers zijn als ze zelf hadden gehoopt.

Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Ik had zelf niet veel verwachtingen bij het kijken van The Undoing, maar ik moet nog steeds zeggen dat ik flink teleurgesteld ben door deze miniserie. Behalve het geweldige acteerwerk biedt The Undoing niks vernieuwends of unieks aan. Het verhaal dat we voorgeschoteld krijgen, is al zo vaak verteld. Daarnaast is het verhaal ook nog eens erg voorspelbaar. Het is spijtig om een miniserie met zo’n sterke cast een negatieve beoordeling te geven. Maar wanneer de cast zo wat de enige hoogtepunt is, dan zit er vaak niks anders op.