The Walking Dead – Seizoen 1 Recensie

Wie kent deze gigantische serie nou niet? The Walking Dead is nu al één decennia oud en heeft daarnaast ook al 10 seizoenen uitgebracht. Er zijn ook nog eens twee spin-off series uitgekomen. Namelijk Fear the Walking Dead en Walking Dead: World Beyond. The Walking Dead behoort tot één van de best bekeken series ooit.

Ik ben recent opnieuw begonnen met het bekijken van deze serie. Ben jij benieuwd of het eerste seizoen één van de beste seizoenen van de serie is? Of is het eerste seizoen juist een seizoen waar je je doorheen moet zetten om bij de goede seizoenen te komen? Lees verder en kom erachter!

Seizoen 1 van The Walking Dead is nu te zien op Netflix. Ook is het eerste seizoen te koop op Blu-ray en Dvd.

The Walking Dead Synopsis – Seizoen 1

The Walking Dead vertelt het verhaal van een wereld die getroffen is door een zombie-apocalypse. Rick Grimes is een politieagent die na zijn coma wakker wordt in een verlaten ziekenhuis. Al snel komt hij erachter dat zijn wereld niet meer hetzelfde is. Zo lopen zogenaamde “walkers” overal. Deze lopende doden zullen elke kans grijpen om een mens op te eten. Rick moet leren om te gaan met deze nieuwe wereld, terwijl hij op zoek gaat zijn familie.

Rick Grimes is een Veelbelovende Held

The Walking Dead opent met een enorme sterke pilot. Rick Grimes is een hoofdpersonage waar je direct achter kan komen te staan. Dit komt niet alleen door de manier hoe het script geschreven is. Het komt ook door het sterk empathische acteerwerk van Andrew Lincoln. Hiervoor was deze acteur vooral bekend door de film Love Actually. Maar na meerdere seizoenen van The Walking Dead zal deze acteur nu vooral herkend worden als Rick Grimes.

Je zult Rick aanmoedigen om zijn familie te vinden en te beschermen. Daarnaast is de eerste aflevering erg goed in elkaar gezet. De kijkers weten net zo goed als Rick Grimes niet wat er is gebeurt met deze wereld. Als kijker ga je dus samen met het hoofdpersonage op zoek naar antwoorden. Je wordt werkelijk in de schoenen van Rick Grimes gezet. Het zorgt ervoor dat je als kijker direct een connectie hebt met Rick.

The Walking Dead Seizoen 1
Een iconisch zicht uit het eerste seizoen van The Walking Dead.

Interessante Bijpersonages

Als je denkt dat Rick Grimes het enige interessante personage in dit eerste seizoen is, dan zit je er flink naast. Er zijn uiteraard veel bijpersonages die naamloos of minder interessant zijn. Maar je hebt ook veel bij-personages die goed ontwikkeld worden en een duidelijk karakter hebben. Zo is Glenn een behulpzame jong-volwassene die erg goed is rondsluipen. Hij geeft om de groep en wilt niet dat ze iets overkomt.

Dan heb je ook nog Daryl. Hij is in het eerste seizoen heel anders dan de volgende seizoenen. In dit eerste seizoen van The Walking Dead is hij nogal erg snel gepikeerd en geeft hij alleen om zichzelf en zijn broer Merle. Grappig genoeg komen beide Daryl en Merle niet voor in de graphic novel-reeks waar de serie op gebaseerd is.

De kwestie rondom Shane

Echter is Shane het belangrijkste bijpersonage in seizoen 1. Shane wordt briljant gespeeld door een van mijn favoriete acteurs. Ik heb het uiteraard over John Bernthal. Hij is een welbekende acteur geworden en zijn bijdrage aan The Walking Dead is één van de redenen dat hij zo bekend is geworden. Zijn personage Shane heeft een affair met Lori (de vrouw van Rick).

Dit zorgt voor veel ongemakkelijke situaties. Het gekke is dat Shane niet volledig de schuldige in deze situatie is, maar zo wordt hij wel geportretteerd door andere bij-personages. Later in het eerste seizoen begin je steeds meer door te krijgen over hoe Shane echt denkt over Rick en Lori.

Shane was voor de zombie-apocalypse een politieagent die samenwerkt met Rick. De wereld in the Walking Dead verandert in een koude dode wereld. Maar dit gebeurt ook bij de vriendschap tussen Rick en Shane. Ze botsen steeds vaker met hun meningen en komen steeds vaker tegen over elkaar te staan.

In de graphic novel-reeks van The Walking Dead overleeft Shane het eerste boek niet eens. Ze hebben Shane dit eerste seizoen wel laten overleven. Dit is waarschijnlijk één van de beste keuzes voor de serie geweest. De relatie tussen Rick en Shane was zo aan het verslechteren, maar nog niet op het punt van haat gekomen.

De vriendschappelijke bijna-haat relatie tussen Rick en Shane kon nog verder ontwikkeld worden. Als kijker verwacht je een breekpunt, maar niet al in het eerste seizoen. Door Shane niet direct dood te maken in het eerste seizoen, blijf je als kijker tevreden en ben je erg benieuwd hoe het nieuwe seizoen er uit gaan zien. Helaas zijn niet alle bijpersonages even interessant of verder ontwikkeld. Meerdere bijpersonages krijgen niks te doen, behalve een emotioneel praatje houden.

The Walking Dead Seizoen 1
Wie gaat Lori’s hart veroveren? Zie het in het volgende seizoen van Goede Zombies, Slechte Zombies.

Minder Interessante Bijpersonages

Nu is het begrijpelijk dat bepaalde bijpersonages minder te doen zullen krijgen, want de groep is aan het begin van dit eerste seizoen erg groot. Maar alsnog hoop je voor iets meer karakter diepte bij personages als T-Dog, Dale en Jim. Van deze drie genoemde personages wordt Dale waarschijnlijk nog het meest uitgewerkt, maar dit komt mede door de connectie die hij heeft met Andrea.

Melodramatische Horror

Laten we het ook nog even hebben over de “walkers”. Het make-up team van de serie heeft deze zombies er ongelofelijk realistisch uit laten zien. Daarnaast zien de ingewanden zie ze opeten er ook levensecht uit. De makers hebben erg hun best gedaan om dit zo realistisch mogelijk eruit te laten zien. Ik doe mijn petje voor ze af, want het is ze zeker weten gelukt. Daarnaast werkt deze serie zo goed, doordat het niet alleen horror-serie is.

Deze serie bevat namelijk ook veel drama-elementen. The Walking Dead gaat eigenlijk meer over hoe mensen met elkaar omgaan. Je krijgt kanten te zien van mensen die je in het normale leven alleen bij psychopaten of narcistische mensen te zien zult krijgen. Naast dat je de slechte kanten van de mensheid ziet, krijg je ook de hoopvolle kant van mensen zoals Rick Grimes te zien. Echter zijn in dit eerste seizoen vooral nog de “walkers” het probleem.

Maar er wordt sterk gehint naar opkomende relationele problemen in de groep. Hierbij heb ik het niet alleen over Rick en Shane, maar ook bijvoorbeeld over T-Dog en Dale. Of zelfs Andrea en Dale. Dat deze serie regelmatig als een soap opera werkt is in mijn ogen ook als een minpunt voor dit eerste seizoen van The Walking Dead.

The Walking Dead Seizoen 1
De zombies zien er levensgevaarlijk uit.

Het eerste seizoen van The Walking Dead is in mijn ogen een enorm sterk begin van deze wereldberoemde franchise. Dit seizoen bevat sterke protagonisten en gevaarlijke zombies. De fans van gruwelijke horror-series zullen onder de indruk zijn van hoe de “walkers” eruit zien en hoe gevaarlijk ze zijn. Fans van dramaseries of melodramatische series hebben ook veel om naar uit te kijken, want deze serie bevat daar ook veel van. Ik zou iedereen aanraden om het eerste seizoen van deze serie te gaan kijken als je een fan bent van drama- of horror-series.

Liever de recensie luisteren dan lezen? Bekijk hieronder dan mijn video recensie van het eerste seizoen van The Walking Dead.

Bekijk hier mijn video recensie van dit eerste seizoen.