Het thema van de Dutch Media Week 2024 is “Level Up!”

De Dutch Media Week zal dit jaar plaatsvinden van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober 2024. Deze week staat in het teken van voortdurende vernieuwing en innovatie binnen de mediasector. Het thema van dit jaar is “Level Up!”. Het thema van de Dutch Media Week 2024 markeert een geheel nieuwe opzet in 2025. Het thema benadrukt het belang van continue ontwikkeling van zowel mediabedrijven als mediaprofessionals. Deze ontwikkeling is noodzakelijk in een tijd waarin technologische vooruitgang en veranderend consumentengedrag de sector transformeren.

Over de Dutch Media Week 2024

De Dutch Media Week 2024 wordt georganiseerd door Beeld & Geluid, ROM Utrecht Region, Media Campus NL, Dutch Game Association, Hilversum Marketing, Gemeente Hilversum en MediaStages. In grote lijnen gaat Dutch Media Week dit jaar over de (noodzakelijke) voortdurende innovatie in de mediasector. Zo leiden de technologische ontwikkelingen en democratisering van media tot nieuwe samenwerkingen en markten. Waar mediabedrijven vroeger het monopolie hadden op nieuws en entertainment, kan tegenwoordig iedereen met deze revolutionaire AI-technologieën als Sora of Unreal een volledige film maken.

Hierbij ontstaan allerlei kruisbestuivingen en samenwerkingen tussen traditionele media, nieuwe media en de gamingindustrie. Deze technologische ontwikkelingen bieden kansen, maar brengen ook uitdagingen met zich mee. Er zijn al discussies ontstaan over de betrouwbaarheid van het nieuws en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Bovendien komt het vertrouwen in media, politiek en organisaties onder druk te staan. Door de rappe technologische ontwikkelingen zijn er urgente maatschappelijke vraagstukken ontstaan rondom online veiligheid, privacy, de impact van AI en mediawijsheid.

Deze maatschappelijke kwesties komen ook aan bod bij de Dutch Media Week 2024. De week zit vol met inspirerende sessies, educatieve workshops, baanbrekende initiatieven en netwerkmogelijkheden. Ze zijn allemaal bedoeld om de mediasector en iedereen die in de media werkt, naar een hoger niveau te tillen. Met de Dutch Media Week 2024 kan iedere contentmaker, gebruiker, ondernemer of sectorvertegenwoordiger een level omhoog komen. De Dutch Media Week 2024 vindt plaats van 30 september tot en met 6 oktober 2024.

Het thema van de Dutch Media Week 2024 is "Level Up!"
Bron: Dutch Media Week en Fair Focus.

Programma Hoogtepunten Dutch Media Week 2024

Er zijn verschillende programmaonderdelen van de Dutch Media Week 2024 die als hoogtepunt beschouwd kunnen worden. Zo is er gedurende de hele week speciale aandacht voor talentontwikkeling bij het Talent Lab. Het Talent Lab biedt jonge mediaprofessionals en studenten tal van mogelijkheden om elkaar en professionals te ontmoeten, uit te dagen en te inspireren. Een ander hoogtepunt is het Podcast Festival dat op 1 oktober 2024 plaatsvindt. Het Podcast Festival wordt georganiseerd door BNR en Beeld & Geluid. Het Podcast Festival biedt waardevolle inzichten voor ondernemers en professionals over het maken en beluisteren van podcasts.

Voor de gamers is de Dutch Game Day op 3 oktober 2024 aan te raden. Op deze speciale dag delen gameontwikkelaars de nieuwste ontwikkelingen en relevante vraagstukken binnen de sector. Hierbij leggen ze de focus op game design, gametechnologieën en verdienmodellen. De Dutch Game Day wordt afgesloten met de Dutch Game Awards. De Business Days, die plaatsvinden op 30 september 2024 en 2 oktober 2024, behoren ook tot de hoogtepunten van de Dutch Media Week 2024. Op deze dagen staan innovaties zoals AI, deepfake technologieën en immersieve content centraal.

Actuele thema’s zoals datagebruik, de betrouwbaarheid van het nieuws en wet- en regelgeving worden besproken. Ezra Eeman en Maria Farrell behoren tot de bevestigde sprekers die te zien zullen zijn bij tijdens de Business Days van de Dutch Media Week 2024. Eeman is Directeur Strategie bij de NPO. Hij is een expert op het gebied van AI en de toepassing ervan in media en journalistiek. In zijn nieuwsbrief “Wayfinder” analyseert hij trends, onderzoekt hij de digitale transformatie en de toekomst van nieuwsmedia.

Daarnaast benadrukt hij de cruciale rol van AI in het vernieuwen en verbeteren van journalistieke processen. Farrell richt zich met haar werk op de impact van technologische veranderingen op de samenleving. Met haar essay “Rewilding the internet” pleit ze voor een meer humane en inclusieve benadering van digitale innovatie. Een ander hoogtepunt is de International Media Top Convention dat plaatsvindt op 30 september 2024. Presentator Rick Nieman bespreekt met internationale topsprekers hoe vertrouwen en authenticiteit in het digitale tijdperk versterkt kunnen worden.

Nieman zal onder andere met Stephen Lambert in gesprek gaan. Lambert is een veelgeprezen Britse producent en de CEO van Studio Lambert. Deze studio is een van de productiebedrijven van All3Media. Dit productiebedrijf produceert onder andere Undercover Boss, Squid Game: The Challenge, The Circle en The Traitors. Het laatste hoogtepunt van de Dutch Media Week 2024 is de Xperience Day die op 6 oktober 2024 plaatsvindt. Op deze bijzondere dag opent het Media Park zijn deuren voor het grote publiek en vinden workshops, lezingen en een E-sport competitie plaats.

Sebastiaan Khouw

Sebastiaan Khouw is het brein achter SebKijk. Als professioneel recensent en filmjournalist bespreekt hij verschillende vormen van entertainment, kunst en cultuur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.