Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) – Film Recensie

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een misdaad- en dramafilm uit 2017. De film is geschreven, gecoproduceerd en geregisseerd door Martin McDonagh. Frances McDormand speelt de hoofdrol. Ze speelt een vrouw uit Missouri die drie reclameborden langs de weg huurt om aandacht te vragen voor de onopgeloste moord en verkrachting van haar dochter. Woody Harrelson, Sam Rockwell, Abbie Cornish, John Hawkes, en Peter Dinklage verschijnen in bijrollen. De film werd in november 2017 in de Verenigde Staten en op 11 januari 2018 in Nederland uitgebracht.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri werd geprezen door critici. Er werd met lof gepraat over het scenario en de regie van McDonagh, evenals de prestaties van McDormand, Rockwell, en Harrelson. McDormand en Rockwell wonnen elk een groot aantal prijzen voor Beste Hoofdrol en Beste Bijrol, terwijl Harrelson ook genomineerd werd voor meerdere prijzen. McDonagh won de Golden Globe Award en de BAFTA Award voor zijn scenario. Ook heeft de film de Golden Globe Award en de BAFTA Award voor Beste Film gewonnen.

Het Schaakspel van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Ik twijfelde eerst nog of ik naar Jumanji: Welcome to the Jungle zou gaan in de bioscoop. Uiteindelijk besloot ik toch te gaan Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt, want ik heb toch een meesterwerk op het grote scherm mogen meemaken.

De kracht in Three Billboards zit in het scenario dat zo perfect is geschreven door Martin McDonagh. Deze regisseur is ook wel bekend voor het regisseren van Seven Psychopaths. De personages en verhaallijnen zijn als een meesterlijk schaakspel geschreven. Bij elke nieuwe scène wordt er een nieuwe schaakzet gedaan door filmmakers.

Bij elk nieuw moment waar een personage zich verzet op het schaakbord, komt een onverwachte grotere zet door de tegenstander. In dit controversiële schaakspel staan personages eerst tegenover elkaar, maar vinden ze langzamerhand ook hun weg door het leven. Hierdoor besluiten ze ook om elkaar te vergeven en samen te gaan werken.

Bekijk hier de officiële Red Band trailer van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017).

Interne Tegenpolen

Frances McDormand als Mildred Hayes is een perfecte tegenpool voor Woody Harrelson’s Willoughby. Maar langzamerhand vallen alle puzzelstukjes bij elkaar en kom je erachter dat de grootste tegenpool van McDormand’s personage niemand minder is dan zijzelf. Haar rouw en pijn, laat haar een nieuw persoon worden. Iets wat ze altijd heeft verafschuwd in andere personen, zoals Sam Rockwell’s Dixon, wordt ze nu zelf. Tot dat ze opnieuw hoop vindt in iemand waarvan ze het niet had verwacht. Voor het eerst in de hele film zie je haar echt van blijdschap lachen.

Op eerste gedachte lijkt Sam Rockwell’s Dixon ook een goeie kandidaat te zijn voor de tegenhanger van McDormand’s Mildred. Opnieuw is dit niet het geval. De grootste tegenhanger van Dixon is hijzelf. Dixons haat voor andere mensen maakt hem een moeilijk personage om in eerste instantie te begrijpen.

Maar door zijn ontwikkeling als personage kom je steeds meer over hem te weten en begin je met hem mee te leven. Dixon leert van zijn fouten en kiest dan ook uiteindelijk voor een nieuw pad. Iets wat ons hoofdpersonage pas op het einde doet van de film Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Haar haat en wraakgevoelens leiden haar door de hele film op hetzelfde pad.

Het hart van de film zit in de verhaallijnen die de personages meemaken. Elk personage laat zien wie ze zijn en wat voor groei ze doormaken. De heldhaftige, maar tragische soundtrack neemt je hier perfect op mee. McDormand, Harrelson en Rockwell acteren buitengewoon krachtig. Maar we mogen de acteerkunsten van Lucas Hedges, Abbie Cornish, Peter Dinklage en Caleb Landry Jones zeker ook niet vergeten. Ook deze castleden zijn geweldig in hun bijrollen.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
Bron: Fanart.tv.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een film die je meeneemt op een filmische reis door het leven. Alle aspecten van rouw, wraak, liefde en haat worden in deze film perfect gepresenteerd. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een film die je eerst laat zien hoe slecht de wereld kan zijn. Maar daarna je hand vastpakt en laat zien hoe hoop en liefde de wereld de goede kant op kan sturen. Daarom is de film ook sterk aan te raden voor filmliefhebbers die dol zijn op dramafilms. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is nu te koop op Bol.com, Pathé Thuis en Zavvi.nl. Ook is de film te streamen via Disney+.

3 gedachten over “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) – Film Recensie

1. Bedankt voor je reactie! 😀 Het is inderdaad een prachtige film en ik kan niet wachten op de volgende keer dat ik hem zie! 🙂