Tolkien – Film Recensie

Mijn dank aan 20th Century Fox Home Entertainment en Team Lewis NL voor het verkrijgen van een recensie-exemplaar van Tolkien.

Tolkien vertelt het verhaal van de jeugdjaren van de visionaire schrijver J. R. R. Tolkien, waarin hij vriendschap, moed en inspiratie vindt bij een groep gelijkstemden op zijn school. Hun band wordt in de loop der jaren alleen maar sterker, maar wanneer de Eerste Wereldoorlog begint dreigt de vriendschap te breken.

Aangrijpend en Inspiratievol

Tolkien is een liefdevolle en prachtige film die erg ondergewaardeerd is naar mijn mening. Het vertelt een zeer aangrijpend biografisch verhaal over de jonge jaren van de wereldberoemde schrijver J. R. R. Tolkien. Voor de mensen die niet weten wie Tolkien is; hij is de schrijver van boeken zoals The Hobbit en The Lord of the Rings-trilogie. Hij is de bedenker van die prachtige wereld en in deze film – simpel getiteld; Tolkien wordt zijn leven ook op een prachtige wijze verteld.

De cinematografie en de manier hoe de film wordt verteld door de gekozen beelden is subliem. Er zijn zoveel scènes waarbij er perfect gekozen is waar – en hoe – de cast moet staan in verband met hun setting. Neem bijvoorbeeld de scène waar Tolkien (Nicholaus Hoult, X-Men: Dark Phoenix) richting de camera loopt, maar wij zijn blik niet te zien krijgen. Hij is kapot dat hij moet afscheid nemen van zijn geliefde.

Voor mij is de film Tolkien net zo buitengewoon als de verhalen die geschreven zijn door de meesterschrijver zelf. Zijn leven, waar hij vele verschrikkelijke tegenslagen meemaakt, is enorm inspirerend. Het is zelfs zo inspirerend dat ik zelf ook weer aan de slag wil gaan met het schrijven van verhalen. Net zoals ik deed toen ik klein was. Nu moet er wel een kleine waarschuwing gegeven worden aan de die-hard fans van Lord of the Rings.

Deze film gaat niet (volledig) over hoe hij op al zijn verhalen is gekomen. Deze film gaat over het leven van J. R. R. Tolkien en zijn geschreven verhalen zijn hier maar een (klein) onderdeel van. Dus als je hoopt op meer Middle Earth-actie, dan ben ik bang dat deze film je teleur zal stellen. Maar als je durft verder te kijken naar het daadwerkelijke verhaal dat de film probeert te vertellen. Dan garandeer ik je dat je ervan zult genieten.

Tolkien Afbeelding 2
Nicholaus Hoult als Tolkien was een geweldige casting-keuze.

Rare Montage-keuzes

Oké – dus ik ben het ermee eens dat de eerste 15 á 20 minuten best wel raar gemonteerd zijn en veelte snel, qua tempo, gaan. Maar dit neemt niet weg dat ik op meerdere momenten van de film echt mijn tranen moest inhouden. De strijd die Tolkien met zijn vrienden tegen de buitenwereld en zichzelf hebben is zo herkenbaar voor iemand die zelf ook dol is op het maken van kunst. Daarnaast is Tolkien ook een redelijke tranentrekker op andere vlakken.

Zo gaat de film het thema van tegenslagen ook aan. Echter pakt de film je weer hoopvol overeind en laat het je zien dat je altijd in je zelf moet geloven. Zeker als je jezelf via een verhaal of een andere kunstvorm wilt uiten. Is Tolkien dan de perfecte film? Helaas niet. Zoals ik al eerder boven benoemde heeft de film een aantal te snel doorgelopen openingsscènes. Daarnaast heeft het ook een redelijk snel doorgelopen einde. Ook is de samenhang tussen de Eerste Wereldoorlog en de scènes daarbuiten niet altijd even sterk. Dit ligt waarschijnlijk aan de verschillende tonen die deze scènes bevatten.

Tolkien Afbeelding 1
Vrienden door dik en dun!

In conclusie is Tolkien een extreem goede film met een aantal minder sterke punten. De cinematografie en Nicholaus Hoult stelen de show in deze film. Helaas is de film net niet perfect, omdat sommige toonverschillen tussen scènes het verhaal wat uit zijn ritme halen. Toch blijft Tolkien door dat het thema’s als – vriendschap en moed – bespreekt, een aanrader voor iedereen. En dus niet alleen voor de fans van zijn boeken.