Tom & Jerry (2021) – Film Recensie

Tom & Jerry is een Amerikaanse slapstick komediefilm uit 2021 die beide live-action en computer geanimeerde personages bevat. De film is ook op de markt gebracht als Tom & Jerry: The Movie. De film is gebaseerd op de gelijknamige tekenfiguren van William Hanna en Joseph Barbera. Tom & Jerry is geproduceerd door de Warner Animation Group, en verspreid door Warner Bros. Pictures. Het is de tweede bioscoopfilm gebaseerd op de personages Tom and Jerry. De eerste bioscoopfilm kwam uit in 1992 en heette Tom & Jerry: The Movie uit. De film volgt Tom de kat die samenwerkt met een jonge werknemer genaamd Kayla om Jerry uit te roeien. Jerry is een muis die zijn toevlucht zoekt in het chicste hotel van New York City, maar zijn aanwezigheid vormt een bedreiging voor het hotel en de belangrijke bruiloft die plaats zal vinden op het hotelterrein.

Tom & Jerry is nu al te koop als Premium Video on Demand op onder andere Pathé Thuis. Daarnaast is de film nog te zien in enkele Nederlandse bioscopen. Vanaf 22 september 2021 is de film ook te koop op Blu-ray en dvd. Ook zal de film vanaf die datum te huur zijn op streamingdiensten als Google Play, Pathé Thuis en Amazon Prime Video. Mijn dank aan Warner Home Video & Day One MPM voor de samenwerking en het versturen van een online recensie-exemplaar.

Over Tom & Jerry (2021)

De film is geregisseerd door Tim Story en het scenario is geschreven door Kevin Costello. De live-action cast van de film bestaat uit Chloë Grace Moretz, Michael Peña, Colin Jost, Rob Delaney, Pallavi Sharda, Jordan Bolger, Patsy Ferran en Ken Jeong. Daarnaast heeft de cast ook enkele stemmenrollen, waaronder Nicky Jam, Bobby Cannavale en Lil Rel Howery. De titelpersonages worden via archiefopnames ingesproken door William Hanna, Mel Blanc en June Foray, naast Frank Welker, Kaiji Tang en André Sogliuzzo. Echter worden de personages als zichzelf in de credits vermeld.

De film werd oorspronkelijk aangekondigd als een live-action / computergeanimeerde film in 2009, maar de film kwam bij het ontwikkelen al snel in de problemen. In 2015 verschoven de plannen verschoven naar het produceren van een volledig geanimeerde film, in dezelfde trant als de oorspronkelijke theatrale shorts. In 2018 werden de plannen opnieuw aangepast naar een live-action / geanimeerde hybride film. De animatie zou geproduceerd worden door de Warner Animation Group, en het filmen begon in 2019.

Tom & Jerry werd in de bioscoop uitgebracht door Warner Bros. Pictures in de Verenigde Staten op 26 februari 2021. Dit gebeurde tegelijk met een streaming release van een maand op HBO Max. De film ontving over het algemeen negatieve recensies van critici. Zo bekritiseerden ze de menselijke personages en het scenario. Er werd wel met lof gepraat over de visuele stijl en de slapstickhumor. Ook vonden enkele critici dat de film trouw was aan het bronmateriaal. Over het algemeen ben ik het eens met de kritische punten van critici, maar of de film echt trouw is gebleven aan zijn bronmateriaal? Dat betwijfel ik…

Bekijk hier de officiële Nederlands gesproken trailer van Tom & Jerry (2021).

Zelfbewuste kinderfilm

De film opent met een rustige hip-hop beat waarbij we een geanimeerde duif zien vliegen over de live-action New York City. De tekst van het hip-hop liedje begint te spelen, terwijl meerdere duiven vrolijk over de stad vliegen. De filmmakers lijken een zelfbewust liedje uitgekozen te hebben. “Can I kick it? Yes you can!”, horen we meerdere keren. De enige betekenis die dit liedje had, tegenover de opkomende gebeurtenissen uit de film, raakt direct verloren.

Ik had het gevoel dat er een zelfbewuste grap werd gemaakt over hoe Tom & Jerry altijd met elkaar vechten. Echter liet deze animatiefilm me al snel weten dat dit inderdaad een animatiefilm voor kinderen is. Tijdens de opening credits krijgen we namelijk te zien hoe een duif poept op het gezicht van een andere duif. Om deze volledige scène af te maken doet de poepende duif daarna nog alsof het cool is om op een soortgenoot te poepen.

Tom & Jerry (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Tom & Jerry is vrij humorloos

Ik weet dat dit een kinderfilm is, maar er zijn zoveel betere manieren om grappen te maken. Zelfs deze film laat meerdere malen zien hoe je een geslaagde grap kan maken. Waarom in godsnaam moet er altijd gebruik gemaakt worden van poep grappen in dit soort films? Er zijn letterlijk meerdere grappen over hoe een geanimeerd personage aan het poepen is. Dit is zonde, want het voegt niets toe aan deze film. Sterker nog; het maakt deze Tom & Jerry film juist slechter. Het lied dat de duiven zingen voegt ook niets toe aan het verhaal van de film. De filmmakers weten dit ook, omdat midden in het lied de duiven verdwijnen en we Tom voor het eerst in deze film ontmoeten.

Over het algemeen zijn de filmmakers best zelfbewust. Voor een kinderfilm worden er veel volwassen grappen gemaakt die kinderen niet zullen begrijpen. Zo gaat een van de eerste grappen over het gebruiken van de term “Mouse House” en hoe die term niet gebruikt kan worden vanwege auteursrechten. Deze grap heeft te maken met het feit dat de term Mouse House vaker geassocieerd wordt met de Walt Disney Studios en Mickey Mouse.

Tom & Jerry is als film te zelfbewust en dit loopt niet altijd positief af. Ik verwacht dat het onbedoeld is, maar deze zelfbewuste grappen suggereren het idee dat de filmmakers ook zelfbewust waren over de minder sterke kwaliteit van de film. Toch hebben de filmmakers de keuze gemaakt om de film zo te houden. Hierdoor komt het over dat ze snel de film wilde uitbrengen om er geld mee te verdienen. Of dit daadwerkelijk het geval is, kan (en ga) ik niet zeggen.

Tom & Jerry (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

De inspiratie voor de animatie

De crew en cast hebben hun best gedaan om de film leuk en krachtig te maken; ook al geeft de film niet altijd deze impressie. Zo praat Tim Story met passie over het gebruiken van 2D geanimeerde personages in Tom & Jerry. Dit was een bewuste keuze, omdat de klassieke tekenfilms ook in 2D waren. Het doel was om de personages uit de klassieke Tom & Jerry tekenfilms er precies zo uit te laten zien als ze altijd deden, maar tegelijkertijd ze in een 3D-wereld te laten leven.

De animatie werd verzorgd door Framestore dat voor het project 3D animatoren inhuurde met een passie voor 2D-animatie. De aanpak die animatoren gebruikten was om de animatie te baseren op een gestileerd 3D-model dat de look en geest van 2D-animatie behield. Het doel van de animatoren was altijd om een groot eerbetoon te brengen aan de klassieke korte films uit de jaren 1940 en 1950.

Tom & Jerry (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Tom & Jerry combineert animatie niet goed met live action

Het werk aan de animatie werd tijdens de pandemie op afstand gedaan, waarbij de filmmakers bepaalde shots creatief verkenden en de laatste hand legden aan het materiaal via productiegroepen. Een grote groep animatoren die werkten aan films als Who Framed Roger Rabbit en Space Jam waren ook betrokken bij de animatie van de film.

De animatie zelf ziet er zeker niet slecht uit, maar de integratie van de geanimeerde personages in de echte wereld voelt wel wat zwakjes aan. Het is leuk om te zien hoe de acties van de geanimeerde personages ook consequenties kunnen hebben in de live-action (of echte) wereld. Echter combineert de animatie voor de rest niet goed met de live-action wereld. Het ergste aan deze Tom & Jerry film is toch wel het feit dat de focus van de film niet ligt op de titulaire hoofdpersonages. De focus van het verhaal wordt gelegd op de saaie menselijke personages, terwijl fans naar de film komen om de rivaliteit tussen twee klassieke animatie personages te zien.

Tom & Jerry (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

De focus ligt niet op Tom & Jerry

Deze Tom & Jerry film doet me erg denken aan de Scooby-Doo film uit 2020. Beide films zijn bang om de klassieke animatie personages een verhaallijn te geven dat trouw is aan het oorspronkelijke materiaal. Bij een Tom & Jerry film zit je niet te wachten op de verhalen van de mensen. Je wilt zien hoe de kat en de muis met elkaar de strijd aangaan. Bij de klassieke korte tekenfilms was dit altijd het geval. Het grootste verschil wat me opvalt is dat de focus gelegd wordt op de mensen, terwijl de mensen in de klassieke Tom & Jerry tekenfilms amper te zien waren.

Het acteerwerk is degelijk. Sommige castleden (zoals Chloë Grace Moretz en Michael Peña) doen hun best om veel uit hun performance te halen, maar toch lukt het ze niet om hun gewoonlijke krachtige niveau te behalen. De menselijke personages zijn namelijk niet origineel en oppervlakkig. Hierdoor is het voor een kijker niet interessant om naar te kijken. De film had veel baat kunnen hebben als de cast volledig los werden gelaten om over-de-top performances te leveren. De film bevat wel een mooie boodschap over hoe de jongere generatie met elkaar in competitie is over het snel behalen van grote mijlpalen. Echter voelt deze boodschap raar aan in een Tom & Jerry film. Daarnaast zijn de scènes waar de focus wel volledig gelegd wordt op Tom & Jerry vermakelijk om naar te kijken. Af en toe vindt er ook nog een leuke grap in de film plaats, maar dit gebeurt niet regelmatig.

Tom & Jerry (2021)
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Tom & Jerry is een film die ik niet geslaagd zou noemen. Simpel gezegd; deze film is niet goed. De humor is regelmatig te kinderlijk of niet grappig. Af en toe komt er een leuke grap voorbij die wel voor een grinnik zorgt. De animatie ziet er ook zeker niet slecht uit, maar de combinatie van de animatie met de live-action aspecten van deze filmwereld voelt zwak uitgevoerd. Daarnaast is het absurd dat een Tom & Jerry film de focus legt op de menselijke personages, terwijl die in de klassieke tekenfilms amper voorkwamen.

Toch toont Tom & Jerry potentie met de scènes waar alleen deze twee personages in voorkomen. Is het dan toch mogelijk om een goede speelfilm over deze twee personages te maken? Alleen de tijd zal het ons tellen, want deze Tom & Jerry film is zeker niet goed. Tom & Jerry is nu te zien in enkele Nederlandse bioscopen en te koop op Premium Video on Demand op onder andere Pathé Thuis.