Tomb Raider (2018) – Recensie

Zeven jaar na de verdwijning van haar vader, gaat de jong-volwassene Lara Croft (Alicia Vikander, The Danish Girl) op zoek naar antwoorden. Ze reist naar zijn laatst bekende locatie: een zogenaamd onbewoond eiland, ergens voor de kust van Japan. Onwetend gaat Lara een groots en gevaarlijk avontuur tegemoet.

De Tomb Raider-film uit 2018 zou dé film zijn die de game-verfilmingen-vloek zou hebben verbroken, volgens velen. Nu moet ik vooraf zeggen dat, ondanks dat ik redelijk houd van gamen, niet veel gameverfilmingen heb gezien. De twee vorige Lara Croft-films, waarin Agenlina Jolie (Kung Fu Panda-Trilogie) inspeelde, heb ik echter wel gezien. Om maar direct met de deur in huis te vallen; naar mijn mening is de game-verfilmingen-vloek zeker niet verbroken, maar is deze nieuwe Lara Croft-film (of eerder Tomb Raider-film) een stuk beter dan de vorige verfilmingen. Toch blijft deze nieuwe editie tot de game-films amper origineel. Zo begint de film met een monoloog over een zogenaamde oude legende. Dit hebben we al zo vaak op het grote scherm en het kleine scherm gezien, dat je als kijker bijna niks anders kan doen dan met je ogen gaan rollen. Not again. In ieder geval, dat dacht ik. Ook is deze film niet bepaald origineel in het feit dat ons hoofdpersonage op een ”inspirerend” avontuur gaat, waarin ze op zoek gaat naar haar verleden (oftewel haar vader), maar eigenlijk haar zelf ontdekt. Dit hebben we ook al zo vaak meegemaakt.

Tomb Raider is niet zo origineel, dat heb ik nu wel duidelijk gemaakt. Maar toch zijn er ook zeker vermakelijke aspecten van de film. De montage en het camerawerk zorgen voor een snel tempo in de actie, waardoor je een kleine adrenaline kick krijgt en het hoofdpersonage toejuicht. Ook zijn er zeker meerdere mooie cinematografische beelden van het eiland, waar interessant met kleurgebruik is omgegaan. Een deel van ons juicht het hoofdpersonage misschien toe, maar het andere en grotere deel weet niet eens waar het hoofdpersonage voor staat. Hierdoor kan je als kijker ook geen connectie of emotionele verband sluiten met dit hoofdpersonage. Het enige wat we als kijker meekrijgen over Lara Croft is dat ze dol was op haar vader en dat de dood van haar vader haar bijna compleet kapot heeft gemaakt. In het echte leven is het natuurlijk verschrikkelijk, maar in film zijn de spelregels anders. Ookal heb je als hoofdpersonage misschien een zeer goede band gehad met je vader en kan je zijn dood niet goed verwerken, waardoor je onsympathiek en koppig situaties in gaat, dat betekent niet dat we als kijker meevoelen met het hoofdpersonage. Als hoofdpersonage hoor je interessante karaktereigenschappen te hebben en niet alleen een ”sad backstory” waarin je vader is overleden. Dat is gewoon niet genoeg. Daarmee maak je geen likeable of merkwaardig personage.

De schurk. Hij is echt slecht. En dan bedoel ik niet van wat een geweldige slechterik, maar eerder; wat is de schurk zo onderontwikkeld. We krijgen hem amper te zien. Ik ben een groot fan van Walton Goggins. Zijn rol in Quentin Tarantino’s The Hateful Eight is simpel gezegd geweldig! Maar in deze film komen zijn acteertalenten niet naar boven. Hij zit alleen maar depressief te mompelen, alsof hij enorm baalt dat hij meedoet aan deze film. Zijn motieven zijn amper te begrijpen. Hij doet zijn taak zodat hij naar huis kan. Hij kan net zo goed doen alsof zijn taak voldaan is, zich laten ophalen en dan het voertuig waarmee hij van het eiland kan vertrekken kapen. Spoiler!: In plaats daarvan krijgen we een typische schurk met een on-originele dood. Yup, hij gaat dood. Had je anders verwacht? Dit is Lara Croft’s film, dus tuurlijk zal zij zege vieren.

Dit is een typische en voorspelbare film, die alle punten raakt die je verwacht dat de film zal raken. Maar soms, heel soms, zijn er onverwachte momenten. Deze momenten komen voornamelijk voor bij actievolle momenten, waarbij de film veel inspiratie heeft opgenomen van de Tomb Raider-games. Deze actievolle momenten zijn vermakelijk, onrealistisch, maar vermakelijk. Ookal is deze film best wel teleurstellend, deze actievolle game-momenten laat je toch op het puntje van de stoel zitten. Er wordt in deze film een deur geopend waarbij de mogelijkheden van game-verfilmingen te zien zijn. Jammer genoeg sluit deze deur ook zo vaak en gaat hij nog vaker op slot.

Tomb Raider is voor mij een teleurstellende film, nadat zoveel mensen hem aanraadde. De schurk is een van de saaiste schurken die ik ooit heb gezien. Daarnaast is de film ook nog on-origineel en voorspelbaar. Toch zit er hoop voor de toekomst in deze film, door de samenwerkingen tussen game- en film-elementen. Ook krijg je van de actie zeker een kleine kick en zijn er een aantal mooie cinematografische beelden. Toch blijft Tomb Raider een film die veel beter verdiende. Wellicht dat eventueel een vervolg deze game-franchise kan eren, want dat kan deze zeker niet.

Terugkeer van de Game-verfilming Vloek
  • Cast
  • Eerste indruk
  • Genre: Actie, Avontuur & Drama
  • Grime & Haarstijl
  • Locaties, Kleding & Decor
  • Personages - Hoofd- & Bijfiguren
  • Production Design
  • Tweede indruk
  • Verhaallijne
2.3

Tomb Raider is een on-originele en voorspelbare film, met een van de slechtse schurken aller tijden. Het enige wat deze film nog een beetje vermakelijk maakt, is de combinatie van de montage en het camerawerk tijdens de actievolle momenten. Hier kun je als kijker een kleine kick uit krijgen. Ook mogen sommige cinematografische beelden er zijn.

Sebastiaan is de eigenaar en oprichter van sebkijk! - De Gids voor Filmisch Reizen. Hij probeert zijn unieke kijk op het leven als een Gids voor Filmisch Reizen te gebruiken. De Gids voor Filmisch Reizen staat in de basis voor het idee dat (filmische) beelden meer dan alleen plaatjes zijn. Ze kunnen je helpen om mee te gaan op een reis door het leven. Hiervoor probeert Sebastiaan een Gids te maken in de vorm van een, steeds vernieuwende, website.