Toy Story 3 (2010) – Film Recensie

Toy Story 3 Uitgelichte Afbeelding

De Pixar-klassieker genaamd Toy Story 3 is 10 jaar oud geworden in 2020. De film vierde zijn jubileum op 18 juni 2020. Wil je meer te weten komen waarom Toy Story 3 zo geweldig goed is? Blijf dan vooral verder lezen!

Toy Story 3 is nu te zien op de streaming-service Disney+.

Toy Story 3 – Een Korte Introductie

Toy Story 3 is het vervolg op Toy Story 2 (1998) en Toy Story (1995). Het was alweer meer dan 10 jaar geleden, voordat het derde deel van deze geweldige franchise uitkwam. Ik zal de zomer waarin Toy Story 3 uitkwam nooit vergeten. Ik heb zoveel warme herinneringen aan het enthousiast worden voor dit derde deel. Ik weet ook nog dat Toy Story 2 de eerste film was die ik vroeg voor mijn verjaardag te krijgen. Ik was met mijn familie in Portugal toen Toy Story 3 in de zomer van 2010 uitkwam. Samen met mijn broertje smeekten wij onze ouders of we daar de film mochten gaan zien.

Echter werd onze wens geweigerd. Nu ik erop terugkijk – de reden was best legitiem. Onze ouders zeiden dat we de film niet zouden begrijpen, omdat de film in het Portugees ingesproken zou zijn. Terwijl ik en mijn broertje op vakantie waren op Portugal speelde we ook nog de Toy Story 3 videogame op de Xbox 360. Ik hield van dat spel ongelooflijk veel. Of moet ik eerder zeggen – ik hield van dat spel to infinity and beyond. Natuurlijk vond ik de film zelf nog veel leuker! Laat ik nu maar eens gaan vertellen waarom!

Toy Story 3 Afbeelding 1
Het speelgoed is terug voor nog een avontuur!

Toy Story 3’s Animatie

Na het zien van Toy Story 3 voor de zoveelste keer, kan ik met bijna (100%) zekerheid zeggen dat dit het beste deel uit de franchise is. Om te beginnen is de animatie prachtig. Ik kan me niet herinneren dat de Toy Story-franchise er ooit beter heeft uit gezien. En om duidelijk te zijn – ik heb Toy Story 4 gezien. Persoonlijk denk ik dat de animatie van het derde deel er toch beter uitziet. Hierbij heb ik niet alleen over hoe de speelgoedfiguren eruit zien, maar ook over hoe de omgeving eruit ziet. Van de Sunnyside kamers tot de originele kamer van Andy. De film is op een ongelofelijk creatieve manier ontworpen. De animatie en het ontwerp van deze kamers brengen de film echt tot leven.

Als je Toy Story en Toy Story 2 hebt gezien dan weet je al dat Toy Story 3 een hele verbetering is op het gebied van animatie. Toy Story zag er misschien goed in 1995, maar nu ziet de film er erg gedateerd uit. Toy Story 2 was ook al een grote verbetering voor Pixar in animatie, maar zelfs die film heeft zijn betere dagen al gezien. Wanneer je opnieuw kijkt naar Toy Story 3 dan blijft het je verassen. De film ziet er – na 10 jaar – nog steeds geweldig uit. De animatie en het uiterlijk van de film zijn niet de enige pluspunten van de film.

Toy Story 3 Afbeelding 3
De achtergronden en omgevingen van de film zien er net zo spectaculair uit als de speelgoedfiguren zelf.

Toy Story 3’s Verhaal

Toy Story 3 heeft het beste thematische verhaal van alle vier de films. Het is niet alleen een kinderlijke geanimeerde versie van The Great Escape uit 1963, maar het is ook een verhaal over opgroeien en loslaten. Het mooie aan deze film is dat beide de mensen en de speelgoedfiguren representaties van de echte wereld zijn. Onze favoriete speelgoedfiguren – waaronder Tom Hanks’s Woody en Tim Allen’s Buzz Lightyear – zijn bang dat ze niet langer geliefd zijn. Andy is namelijk helemaal opgegroeid en volwassen geworden. Daarnaast zal Andy binnenkort ook verder gaan met zijn leven, door naar een universiteit te gaan. Het speelgoed heeft een lastige tijd om dit te verwerken, omdat ze het moeilijk vinden om los te laten.

Toy Story 3 gaat – voor een kinder film – op een uiterst correcte manier om met deze volwassen thema’s. De film bevat niet alleen een succesvol verhaal voor kinderen, maar ook volwassen zullen hoogstwaarschijnlijk een traantje wegpinken. Velen volwassenen zijn opgegroeid met deze films. Ze hebben misschien zelfs hun eigen Woody of Buzz actie-figuurtje gehad. Ik had zelf ook een Buzz Lightyear speelgoed-figuurtje en ik vond hem geweldig. Er komt echter een moment in het leven van alle kinderen dat ze hun speelgoed achter laten. Ze groeien op en gaan verder met hun leven.

De herinneringen aan deze speelgoedfiguren zullen echter niet snel weggaan. Dat is ook waarom het laatste moment – tussen Andy en zijn speelgoedfiguren – zo krachtig is. Het is namelijk niet alleen Andy die afscheid neemt van zijn speelgoed en deze herinneringen. Ook het publiek neemt deel aan dit proces. We zullen allemaal deze herinneringen een warm plekje geven, maar tegelijkertijd weten we ook dat het tijd is om verder te gaan met ons leven.

De Toy Story-franchise ginning altijd al om familie en in het derde deel zit geen verandering. We zien in deze franchise dat Andy opgroeit zonder vader. Dat heeft er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat hij zo veel tijd heeft door besteed met zijn speelgoed. Het speelgoed heeft de rol van vader op zich genomen en ze zijn familie van Andy geworden. Daarom is het ook zo emotioneel wanneer ze elkaar verlaten.

Toy Story 3 Afbeelding 2
Toy Story 3 heeft enorm veel emotionele momenten.

Toy Story 3 is niet alleen een van de beste geanimeerde vervolgen. Het is ook nog eens één van de beste films die ooit gemaakt zijn. Daarnaast behoort het ook nog tot mijn favoriete films. De animatie is geweldig en enorm creatief op verschillende levels. Van het ontwerp van de omgevingen tot de manieren waarop het speelgoed beweegt. De film ziet er prachtig uit. Het verhaal is emotioneel, krachtig en heeft geweldige thema’s. Toy Story 3 komt erg dichtbij de status van perfecte film.

Bekijk de officiële trailer van Toy Story 3 hier!