Transformers: Rise of the Beasts (2023) – Film Recensie

Transformers: Rise of the Beasts bevat helaas niet hetzelfde niveau van emotionele diepgang en aangrijpende verhaallijnen zoals zijn voorganger – Bumblebee uit 2018. Toch biedt dit vervolg zeker wel hetzelfde gehalte van spectaculaire actie. Eigenlijk bevat Transformers: Rise of the Beasts nog meer brute actiescènes dan Bumblebee. Daar ligt de grootste kracht van dit vervolg. Tegelijkertijd is dit ook het grootste minpunt van deze film. Hoe kan het grootste pluspunt van een film direct ook zijn achilleshiel zijn? Let me explain.

Bumblebee wist een mooie balans te vinden tussen actiescènes, emotionele diepgang en een aangrijpend verhaal. Als filmkijker werd je hierdoor nog meer meegenomen in deze filmwereld, waardoor elke actiescène ook aanvoelde als een noodzaak. Transformers: Rise of the Beasts streeft ernaar om dezelfde balans te vinden, maar als puntje bij paaltje komt, kiest regisseur Steven Caple Jr. om de actiescènes voorrang te geven.

In principe is dit geen groot drama, want dit is uiteindelijk een sciencefiction-actiefilm. Toch had ik zelf gehoopt op een Transformers film die, net zoals Bumblebee, een betere samenhang wist te vinden tussen brute actie en aangrijpend verhaal. De actiescènes zijn ook zeker weer explosief en spectaculair aanwezig, maar de emotionele kern van het verhaal komt hiermee op een tweede plaats te staan.

Over Transformers: Rise of the Beasts (2023)

Transformers: Rise of the Beasts is een Amerikaanse sciencefiction-actiefilm uit 2023. De film is gebaseerd op de Hasbro speelgoedfiguurtjes genaamd Transformers. Transformers: Rise of the Beasts is de zevende film uit de Transformers liveaction filmreeks. De film is een losstaand vervolg op de film Bumblebee uit 2018 en een prequel op de eerste Transformers film uit 2007. De film is geregisseerd door Steven Caple Jr. Deze regisseur kun je onder andere kennen voor het regisseren van de film Creed II uit 2018. De hoofdrollen in Transformers: Rise of the Beasts worden gespeeld door Anthony Ramos en Dominique Fishback.

Het scenario van de film is geschreven door Joby Harold, Josh Peters, Darnell Metayer, Erich Hoeber en Jon Hoeber. Het scenario is gebaseerd op een verhaal dat geschreven is door Harold. De rest van de cast bestaat grotendeels uit de indrukwekkende stemmen van Ron Perlman, Peter Dinklage, Pete Davidson, Michelle Yeoh, Liza Koshy, Michaela Jaé Rodriguez, Cristo Fernández, Tongayi Chirisa, Colman Domingo, Peter Cullen, John DiMaggio en David Sobolov. Na het kritische en commerciële succes van Bumblebee, kondigde Paramount Pictures en Hasbro een vervolg al aan in 2019. Dit vervolg zou uiteindelijk Transformers: Rise of the Beasts gaan heten.

Transformers: Rise of the Beasts (2023)
Bron: Hasbro, Paramount Pictures International (PPI), Paramount Pictures, Universal Pictures International (UPI), Filmdepot.nl, Skydance Media, New Republic Pictures, Di Bonaventura Pictures, Bay Films, Entertainment One, Allspark Pictures en Universal Pictures Nederland.

Ondanks dat Caple Jr. de film regisseerde, keerde filmmaker Michael Bay ook opnieuw terug om de film te produceren. Bay regisseerde eerder al de eerste vijf liveaction Transformers films. Transformers: Rise of the Beasts beleefde zijn wereldpremière in Singapore op 27 mei 2023. De film werd daarna in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 9 juni 2023. In Nederland kwam de film uit op 8 juni 2023 en in België op 7 juni 2023. Transformers: Rise of the Beasts ontving gemixte reacties van de recensenten. De film heeft, tegen een budget van ongeveer 200 miljoen Amerikaanse dollars, al ruim 349 miljoen Amerikaanse dollars opgebracht.

Transformers Rise of the Beasts speelt zich af in de jaren 1990 en introduceert een geheel nieuw soort Transformers: de Maximals. Het verhaal van de film volgt Noah Diaz. Hij raakt verstrikt in een conflict tussen de Autobots en de Terrorcons. Noah moet leren samen te werken met de vermoeide Autobots leider Optimus Prime. Samen proberen ze met de hulp van de Maximals, de andere Autobots en de onavontuurlijke onderzoekster Elena Wallace, de komst van planeten-eter Unicron te voorkomen.

Bekijk hier de officiële trailer van Transformer: Rise of the Beasts (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Een meeslepend verhaal met gemiste kansen

Ondanks dat Transformers: Rise of the Beasts meer vermakelijk spektakel dan diepgang levert, weten de regisseur en scenarioschrijvers toch nog enkele hartverwarmende en tranentrekkende filmmomenten toe te voegen aan dit vervolg. Transformers: Rise of the Beasts is, ondanks enkele problematische minpunten, een oprechte film met een groot hart geworden. Ja, de film is overduidelijk gemaakt om de kassa’s te laten rinkelen, maar dit neemt niet weg dat regisseur Steven Caple Jr. samen met de scenarioschrijvers een – zo ver mogelijk – meeslepend verhaal hebben geleverd.

Is het verhaal als boeiend en ontroerend als Bumblebee? Nee, maar Transformers: Rise of the Beasts is wel minstens net zo doeltreffend. Zo was het doel van Transformers: Rise of the Beasts meer om een vermakelijke en spectaculaire sciencefiction-actiefilm te zijn, terwijl het doel van Bumblebee was om een meer dramatische en gebalanceerde actiefilm te worden. Aan de ene kant is het niet nodig om Transformers: Rise of the Beasts en Bumblebee met elkaar te blijven vergelijken. Aan de andere kant is er duidelijk te zien dat dit vervolg veel inspiratie heeft gehaald uit zijn voorganger.

Het lijkt alleen alsof Caple Jr. en de scenarioschrijvers niet volledig in durfden te gaan op de elementen die Bumblebee zo uitstekend hebben gemaakt. De filmmakers van dit vervolg spelen maar gedeeltelijk met deze elementen. Zo offeren ze hartverwarmende filmmomenten en aangrijpende verhaallijnen. Alleen worden deze hartverwarmende filmmomenten en aangrijpende verhaallijnen nooit volledig uitgewerkt, waardoor ze hun volledige potentie nooit bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is terug te zien in de heldenreis van de twee menselijke hoofdpersonages.

Transformers: Rise of the Beasts (2023)

Imperfecte schoonheid

En dan vooral bij Noah Diaz – het personage dat gespeeld wordt door Anthony Ramos. Noah Diaz is een van de betere uitgeschreven en onderbouwde personages van Transformers: Rise of the Beasts. Ondanks dat de potentie van dit personage niet volledig benut wordt, is het karakter van Noah Diaz sterk genoeg ontwikkeld dat hij ook in een dramafilm had kunnen voorkomen. Noah Diaz is een personage dat moet zorgen voor zijn jongere zieke broertje en zijn moeder moet helpen met het betalen van de kosten van hun appartement.

Noah Diaz worstelt met de zwaarte van het leven en zijn verantwoordelijkheden. Daarnaast krijgt hij ook regelmatig te maken vooroordelen en geïnstitutionaliseerde racisme. Ondanks zijn worstelingen is hij vastberaden om erin te slagen te zorgen voor zijn broertje en zijn moeder financieel te ondersteunen. Het zijn dan ook niet alleen de acties van dit personage die hem een held maken, maar ook zijn goedaardige en gedisciplineerde karakter. Noah Diaz is overduidelijk geen perfect personage.

Transformers: Rise of the Beasts (2023)

Zo krijgt hij het meeste karakterontwikkeling voordat hij in contact komt met de Autobots en Maximals. Toch is het ergens iets moois dat dit personage niet volledig ontwikkeld is, want in zijn karakter is Noah Diaz ook regelmatig naïef en imperfect. De niet volledige onderbouwing van dit personage reflecteert dus zijn behorende karakter. Zo maakt Noah Diaz regelmatig verkeerde keuzes. Daarnaast moet hij leren te leven met de consequenties van zijn acties. Dit is iets wat hij deelt met Optimus Prime, het hoofdpersonage van de Autobots in deze Transformers film.

Optimus Prime is ook imperfect in deze film. Beide personages willen eigenlijk alleen hun eigen soort redden en beschermen. Hiermee spelen de regisseur en scenarioschrijvers ook in op de thema’s van vooroordelen en geïnstitutionaliseerd racisme. De filmmakers laten deze thema’s regelmatig wat luchtiger of komischer overkomen dan nodig, maar deze onderwerpen hebben onderliggend een belangrijke rol in het verhaal van Transformers: Rise of the Beasts. Deze film is een goed voorbeeld van imperfecte schoonheid, waarbij diepgang en het gemis daarvan elkaar snel afwisselen.

Transformers: Rise of the Beasts (2023)

Explosieve spektakelstukken en brute actiescènes

Maar laten we het hebben over het onderwerp waar de meeste Transformers fans en filmliefhebbers naar uitkijken: de explosieve en spectaculaire actiescènes. De actie in Transformers: Rise of the Beasts is bruut, vet, dynamisch en avontuurlijk. Dit is niet alleen te danken aan de mooie en geloofwaardige visuele effecten, maar ook aan de choreografie in het camerawerk van cinematograaf Enrique Chediak. De cinematograaf weet met zijn camerawerk de actiescènes duidelijk en overzichtelijk op beeld te zetten.

In de rappe montage van filmmonteurs van Joel Negron en William Goldenberg wordt er daarnaast gespeeld met toegevoegde slow motion effecten een dynamische speling tussen variërende actiescènes. Chediak volgt als het ware met zijn camera de plekken waar de actie is. Door de sublieme samenwerking tussen de cinematografie, de montage en de regievisie van Caple Jr. krijgen de filmtoeschouwers verschillende grootse en spectaculaire actiescènes te zien. In deze geweldige spektakelstukken krijgen we zowel nieuwe als oude bekende Autobots te zien.

Daarnaast is het gebruik van de Maximals een leuke toevoeging geweest. Het stemmenwerk van de cast is ook uitstekend. Zoals altijd klinkt Peter Cullen episch als Optimus Prime. Nieuwkomer Ron Perlman klinkt echter net zo briljant als Optimus Primal. Naast Cullen en Perlman zijn het vooral Michelle Yeoh en – geloof het of niet – Pete Davidson die een sterke indruk weten achter te laten. Davidson is zelfs zo goed met zijn stemmenwerk dat hij in deze film een memorabelere prestatie neerzet dan Oscarwinnares Yeoh. Davidson weet namelijk echt de juiste toon met zijn personage te bereiken.

Transformers: Rise of the Beasts (2023)

Transformers: Rise of the Beasts is een vermakelijke sciencefiction-actiefilm. De Transformers films staan grotendeels bekend voor hun grootse spektakelstukken en explosieve actiescènes. Op dit vlak stelt Transformers: Rise of the Beasts ook zeker niet teleur. Het verhaal van deze Transformers film biedt ook enige diepgang. Zo bespreken de regisseur en scenarioschrijvers onderwerpen als ongelijkheid, discriminatie en geïnstitutionaliseerde racisme. De regisseur en scenarioschrijvers weten deze onderwerpen op een subtiele en niet overheersende manier in te brengen in het verhaal. Hierdoor kunnen deze elementen minder opvallen.

Dit kan ook liggen aan het feit dat de thematische onderwerpen en emotionele verhaallijnen minder goed ontwikkeld zijn dan de vorige film Bumblebee. De vorige film wist een betere balans te vinden tussen epische actie, emotionele diepgang en aangrijpende verhaallijnen. Bij Transformers: Rise of the Beasts ligt de focus meer op actie. Dit is in principe geen groot probleem, maar na het geweldige vorige deel, stelt Transformers: Rise of the Beasts toch enigszins teleur met zijn verhaal. Gelukkig bevat de film nog steeds genoeg spektakel en brute actie waarmee filmtoeschouwers zich zeker kunnen vermaken.

Het stemmenwerk van Transformers veteraan Peter Cullen blijft geweldig. Daarnaast weten nieuwkomers Ron Perlman, Michelle Yeoh en vooral Pete Davidson ook een sterke indruk achter te laten. De grootse ster van de film is echter hoofdrolspeler Anthony Ramos. De acteur levert een meeslepende en bijzondere acteerprestatie. Uiteindelijk is Transformers: Rise of the Beasts niet zo goed als het vorige deel Bumblebee. Toch is de film zeker een bioscoopbezoek waard – vooral omdat dit vervolg geweldige spektakelstukken en actiescènes levert. Transformers: Rise of the Beasts is nu te zien in de Nederlandse bioscopen.