Trolls (2016) – Film Recensie

Trolls is een Amerikaanse musical-komedie computeranimatiefilm. De film kwam uit in 2016 en is geregisseerd door Mike Mitchell en Walt Dohrn. De film werd geproduceerd door DreamWorks Animation en is gebaseerd op de Good Luck Trolls die bedacht zijn door Thomas Dam. Het scenario is geschreven door Jonathan Aibel en Glenn Berger. Trolls is gedistribueerd door 20th Century Fox en ging in première op 8 oktober 2016 bij het BFI London Film Festival.

Trolls kwam in Nederland uit op 12 oktober 2016 en was daarmee het eerste land dat de film na zijn première te zien kreeg. In de Verenigde Staten van Amerika kwam de film pas op 4 november 2016 uit. De film ontving een Academy Award nominatie voor Best Original Song met het lied “Can’t Stop the Feeling!“. Trolls ontving gemixte reacties van critici. Als recensent vind ik dit maar al te begrijpelijk, omdat de film Trolls zowel positieve als negatieve aspecten bevat.

Binnenkort verschijnt er ook een film recensie en een bijhorende winactie van het vervolg Trolls World Tour op SebKijk. Blijf daarom deze website goed in de gaten houden!

Synopsis Trolls

Trolls bevat stemmenwerk van Anna Kendrick, Justin Timberlake, Christopher Mintz-Plasse, Zooey Deschanel, Christine Baranski, Russell Brand, James Corden, Jeffrey Tambor, John Cleese en Gwen Stefani. De film vertelt het verhaal van de vrolijke Trolls die ontdekt worden door de sombere Bergens. Deze pessimistische wezens waren zó jaloers op de blijdschap van de Trolls dat ze besloten ze op te gaan eten. De Bergens kwamen er achter dat ze ook blij konden worden als ze hun maag gevuld hadden met deze trollen. Daarom besloten ze de trollen op te gaan sluiten en één keer per jaar deze op te eten. Maar alles verandert wanneer de trollen weten te ontsnappen uit hun kooi.

Trolls 2016
Bron: Warner Home Video & Fanart.tv

Stemmenwerk & Animatie

Trolls is een vermakelijke animatiefilm die vooral geschikt is voor jonge kinderen. De Bergens zullen voor sommige kinderen er misschien wat eng uit zien, maar over het algemeen is deze muzikale animatiefilm uiterst geschikt voor deze doelgroep. Het gebruik van bekende nummers die met elkaar gecombineerd worden en het zangwerk is erg goed. Het stemmenwerk is naast – de levendige animatie – misschien wel het beste aspect van de film. Trolls bevat een grote sterrencast, maar je zult de stemmen van grote sterren als Justin Timberlake niet snel terug herkennen. Hierdoor geloof je als kijker ook oprecht dat je zit toe te kijken naar deze personages. Je krijgt dus niet het gevoel dat je zit te kijken naar Justin Timberlake die de stem inspreekt van een geanimeerde trol.

De animatie mag dan misschien niet zo bijzonder zijn als ander groot werk van DreamWorks, maar er wordt wel creatief gebruik gemaakt van deze animatie-stijl. De wereld ziet er fantasierijk uit en de muzikale elementen voegt enorm veel toe aan de sfeer van de omgeving. Als een trol bijvoorbeeld begint te zingen, dan is de kans groot dat de omgeving mee doet. Zo zullen er bijvoorbeeld bloemen mee beginnen te zingen. Of komt er een kleine spin die met een zware stem zijn zangklanken laat horen. Dit zorgt er voor dat je als kijker – en zeker als kind – erg zult genieten van de muziek uit de film.

Trolls 2016
Bron: Warner Home Video & Fanart.tv

Kinderlijke Animatiefilm

Toch zal Trolls niet voor iedere kijker geschikt zijn. Als volwassen man van 24 zag ik namelijk meerdere problemen in deze film. Er heerst een bepaalde taboe dat animatiefilms alleen geschikt zijn voor kinderen. Volgens dit taboe kun je als volwassene niet genieten van een animatiefilm, omdat de films niet bedoeld zijn voor jou. Hier ben ik het echter niet volledig mee eens. Er zijn uiteraard animatiefilms die specifiek gemaakt zijn voor deze jonge doelgroep. Maar er zijn veel meer animatiefilms die niet gericht zijn op een doelgroep. Zo kan je vaak op elke leeftijd genieten van ander werk van DreamWorks Animation. Zo is Kung Fu Panda niet alleen leuk voor jonge kinderen, maar kunnen ook tieners en volwassenen erg lachen om de humor.

Het jammere is dat Trolls deze taboe eigenlijk onbedoeld bevestigd. De film is namelijk specifiek gemaakt voor een jongere doelgroep. De film bevat vaak elementen die als volwassen kijker niet logisch over zullen komen. Zo wordt de strijd tussen de trollen en de Bergens aan het einde film heel snel opgelost. Het nieuwe nummer Can’t Stop this Feeling begint te spelen en alle problemen zijn opgelost. Als volwassen kijker verwacht je toch iets meer conflict te zien in deze eindstrijd, maar dat is niet het geval. Het is niet alsof DreamWorks Animation denkt dat een spannende climax niet past in een animatiefilm. Kijk naar films als Shrek 2 en How to Train Your Dragon. Beide films bevatten enorm emotionele en betekenisvolle eindes. De animatiestudio weet goed hoe ze een verhaal moeten afronden, dus waarom is het ze niet gelukt met deze film?

Trolls 2016
Bron: Warner Home Video & Fanart.tv

Trolls is nogal Cliché

De Shrek, How to Train Your Dragon en Kung Fu Panda-films zijn geschikt voor alle leeftijden. Trolls kan zeker ook bekeken worden door jong en oud. Echter is het vooral de jongere doelgroep die van deze film zal genieten. Het is niet alsof DreamWorks een plicht heeft om films te maken die altijd geschikt zijn voor alle leeftijdscategorieën. Het is fijn om te zien dat er ook nog films gemaakt worden die ook voor de jongere generatie geschikt zijn. Ik had alleen gehoopt op een animatiefilm die ook wat beter in kwaliteit dan zou zijn. Een animatiefilm als Calamity uit 2020 is ook vooral gericht op jongere kijkers, maar weet toch een erg goed verhaal te combineren met prachtige animatie.

Trolls probeert sterk over te komen als een diepgaande film, maar faalt op alle fronten hierin. Ze hebben een personage dat de tegenpool is van de trollen. Dit is Justin Timberlake’s personage Branch. In plaats van dat dit personage uitgewerkt wordt, blijft hij een groot deel van de film onsympathiek. De reden waarom Branch altijd somber is, komt mede hierdoor erg cliché over. Voor kleine kinderen zal het misschien als shockerend overkomen, maar vanaf een tienerleeftijd zul je er eerder om moeten lachen.

De onthulling van Branch’s trieste achtergrondverhaal is zo lachwekkend slecht. Het is totaal niet origineel en de stemming van deze scène gaat alle kanten op door de toevoeging van een musical nummer. Trolls heeft sowieso tonale problemen, omdat de film net een hyperactief kind is. De film blijft net zoals veel kinderen maar doorpraten en zingen. In het begin is dit op zich wel geinig, maar na een bepaalde tijd begint het eerder te irriteren.

Bekijk hier een officiële Nederlandse trailer van de film Trolls.

Dit artikel heeft voor het laatst een update gekregen op 18 augustus 2022.

Geef een antwoord