Trolls (2016) – Film Recensie

Trolls is een vrolijke animatiefilm. De animatiefilm probeert de (jonge) filmtoeschouwers te laten zien hoe je blij kunt zijn, want blijdschap zit in ons allemaal. Trolls bespreekt gevoelens als depressie, melancholie en blijdschap. De film benoemt het probleem van ongelukkig, angstig en melancholisch zijn. Tegelijkertijd laat de film zien dat altijd happy-go-lucky zijn, ook niet een realistische optie is. Helaas lukt het de filmmakers niet altijd om deze belangrijke en serieuze boodschap weer te geven.

Het gebruik van rappe montagetechnieken, inclusief iconische en energieke liedjes, zorgt er regelmatig voor dat de boodschap meerdere stappen terug moet doen om ruimte te maken voor flauwiteit en filmvermaak. Hier is in principe niet iets mis mee. Trolls is een animatiefilm die overduidelijk gericht is op een jonger publiek. Toch was het fijn geweest als de serieuze boodschap van het verhaal meer in balans was gebracht met de humoristische toon van de film.

Over Trolls (2016)

Trolls is een Amerikaanse geanimeerde musical en komediefilm uit 2016. De film is geregisseerd door Mike Mitchell en Walt Dohrn. De film is geproduceerd door DreamWorks Animation en is gebaseerd op de Good Luck Trolls die bedacht zijn door Thomas Dam. Het scenario is geschreven door Jonathan Aibel en Glenn Berger. Trolls is gedistribueerd door 20th Century Fox. De film ging in première op 8 oktober 2016 bij het BFI London Film Festival.

Trolls werd op 12 oktober 2016 in Nederland uitgebracht. In de Verenigde Staten van Amerika kwam de film op 4 november 2016 uit. De originele versie van Trolls bevat stemmenwerk van Anna KendrickJustin TimberlakeChristopher Mintz-PlasseZooey DeschanelChristine BaranskiRussell BrandJames CordenJeffrey TamborJohn Cleese en Gwen Stefani. De film ontving een Academy Award nominatie voor Beste Originele Nummer met het lied “Can’t Stop the Feeling!”.

Trolls ontving echter gemixte reacties van critici. De film vertelt het verhaal van de vrolijke Trolls die ontdekt worden door de sombere Bergens. Deze pessimistische wezens waren zo jaloers op de blijdschap van de Trolls dat ze besloten de Trolls op te gaan eten. De Bergens kwamen er achter dat ze ook blij konden worden als ze hun maag gevuld hadden met deze trollen. Daarom besloten ze de trollen op te gaan sluiten en één keer per jaar deze op te eten. Maar alles verandert wanneer de Trolls weten te ontsnappen uit hun kooi.

Bekijk hier een officiële Nederlandse trailer van de film Trolls.

Krachtig stemmenwerk

Trolls is een vermakelijke en muzikale animatiefilm die vooral geschikt is voor een jongere doelgroep. In het filmverhaal worden verschillende bekende nummers uit diverse muziekgenres uitstekend gebruikt en gemixt. Het zangwerk van de cast is krachtig. Toch is het vooral het stemmenwerk dat het beste aspect van de film genoemd mag worden. Trolls bevat een grootse sterrencast, maar je zult de stemmen van beroemdheden als Justin Timberlake niet snel terug herkennen.

Filmtoeschouwers zullen niet snel het gevoel krijgen dat ze zitten te kijken naar personages die worden ingesproken door sterren. De beroemdheden leveren uitstekend en effectief stemmenwerk. Timberlake en Anna Kendrick spreken de stemmen van de twee belangrijkste Trolls in. De vrolijke en kleurrijke hoofdpersonages zijn wat betreft karakter twee tegenpolen van elkaar: Poppy is energiek en vrolijk, terwijl Branch angstig en depressief is. Door de hoofdpersonages tegenpolen van elkaar te maken, creëert de film een bijzondere dynamiek tussen de twee.

Trolls (2016)
Bron: Fanart.tv, DreamWorks Animation, Twentieth Century Fox en Warner Bros.

Kinderlijke animatiefilm

De film bevat verder levendige animatietechnieken en energieke animatiestijlen. De animatie is niet zo bijzonder als andere DreamWorks Animation films, maar de filmwereld ziet er fantasierijk uit en de muzikale elementen voegen veel toe aan de filmsfeer. Wanneer een trol bijvoorbeeld begint te zingen, dan is de kans groot dat de omgeving mee zal doen. Zo zingen er bloemen mee en laat een kleine spin zijn zware stem horen wanneer Poppy het nummer “The Sound of Silence” zingt. Dit zorgt er voor dat je als kijker – en zeker als kind – zult genieten van de muziek uit de film.

Trolls bevat een creatieve filmwereld. De wezens en wezens zien er bijzonder uit. In de film wordt niet alleen gebruik gemaakt van duidelijke computeranimatie. Trolls maakt ook gebruik van scrapbook animaties die de zelfgemaakte verhalen van Poppy en Branch versterken. Toch zal Trolls niet voor alle filmtoeschouwers geschikt zijn. Er heerst een bepaald idee dat animatiefilms alleen geschikt zijn voor kinderen. Volgens dit idee kunnen volwassenen niet genieten van animatiefilms.

Trolls (2016)

Animatiefilms zouden namelijk alleen specifiek bedoeld zijn voor kinderen en jongeren. Ondanks dat er animatiefilms zijn die specifiek geschikt zijn voor een jonge doelgroep, ben ik het totaal niet eens met dit idee. Zo zijn er genoeg animatiefilms die geschikt zijn voor alle leeftijden. Voorbeelden hiervan zijn andere DreamWorks Animation films als Kung Fu Panda en Shrek. Deze films zijn niet alleen leuk voor jongeren, maar ook volwassenen kunnen genieten van deze animatiefilms.

Trolls behoort eerder tot het lijstje van animatiefilms die specifiek gemaakt zijn voor een jongere doelgroep. Het filmverhaal bevat elementen die voor een ouder publiek niet logisch over zullen komen. Zo wordt de strijd tussen de Trolls en de Bergens aan het einde film heel snel opgelost. Het nummer “Can’t Stop this Feeling” begint te spelen en alle problemen zijn opgelost. Filmtoeschouwers kunnen terecht meer conflict verwacht hebben in de finale van de film. DreamWorks Animation weet best hoe ze een spannende climax in een animatiefilm moeten toepassen.

Andere DreamWorks Animation films als Shrek 2 en How to Train Your Dragon zijn hier goede voorbeelden van. De animatiestudio weet hoe ze een verhaal sterk kunnen afronden, maar door de focus sterk op een jongere doelgroep te leggen, schiet Trolls op veel fronten te kort. DreamWorks Animation heeft uiteraard geen plicht om films te maken die altijd geschikt zijn voor alle leeftijdscategorieën. Trolls mag best een animatiefilm zijn die puur gericht is op (jonge) kinderen – net zoals dat ik de film mag bekritiseren op het gemis aan diepgang en originaliteit.

Trolls (2016)

Cliché en irritant

Trolls probeert over te komen als een diepgaande film, maar faalt op bijna alle fronten hierin. De film bevat een personage dat de tegenpool is van de trollen: namelijk het personage Branch. In plaats van dat dit personage uitgewerkt wordt, blijft hij een groot deel van de film onsympathiek. De reden waarom Branch altijd somber is, komt mede hierdoor cliché over. De onthulling van Branchs trieste achtergrondverhaal is zo lachwekkend slecht. Het is totaal niet origineel en de stemming van deze scène gaat alle kanten op, door de toevoeging van een beroemd nummer.

Trolls heeft tonale problemen. De film is net een irritant hyperactief kind die maar blijft praten, zingen en dansen. In het begin is dit op zich wel geinig, maar na een bepaalde tijd begint het te frustreren en later zelfs te irriteren. Desondanks moet ik wel toegeven dat ik de toevoeging van Trolls die hun kleur verliezen als ze depressief worden, wel kan waarderen. De filmmakers laten hiermee zien dat personen door depressiviteit hun ware aard en levendigheid kunnen verliezen.

Trolls (2016)

Trolls komt door het gebruik van grote hoeveelheden glitter, termen als YOLO en kleurrijke personages over als een energieke film waar vooral jonge kinderen een adrenalinekick van zullen krijgen. De film bevat energieke animatiestijlen en animatietechnieken. Ondanks dat de film niet zo sterk of uniek geanimeerd is als andere DreamWorks Animation films, weet Trolls toch te overtuigen met zijn creatieve filmwereld. Het grootste pluspunt van de film is echter het stemmenwerk van de grootse cast.

Hierbij weten vooral Anna Kendrick en Justin Timberlake met hun stemmenwerk te overtuigen. Ze zijn zowel samen als apart een genot om te aanschouwen. De film bevat een leuke mix van bekende en nieuwe liedjes. Ondanks meerdere degelijke positieve punten, is Trolls een middelmatige film. Dit komt doordat Trolls minder diepgaand is dan dat de filmmakers denken dat het is. De film bespreekt een verscheidenheid aan emoties en dat mag zeker gewaardeerd worden.

Wat niet te waarderen valt, is het feit dat Trolls geen originele kijk biedt op zelf geopperde onderwerpen als geluk, blijdschap, depressiviteit en schuld. Voor jongere filmtoeschouwers zal het gemis aan originaliteit weinig verschil maken, omdat de film genoeg gekte, humor en energie levert voor ruim 90 minuten. Toch zal Trolls nooit op hetzelfde niveau komen te staan als DreamWorks Animation klassiekers als Kung Fu Panda en How To Train Your Dragon.

Uiteindelijk is Trolls vooral een middelmatige animatiefilm die erin slaagt het jonge filmpubliek te vermaken. De filmmakers weten dit doel zeker te bereiken, maar meer dan dit doen ze niet met Trolls. Best zonde eigenlijk, want de film had – door de inclusie van onderwerpen als somberheid en geluk – de potentie een geanimeerde filmklassieker te worden. Trolls is nu te streamen op Amazon Prime Video in Nederland. Daarnaast is de film te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com.