Trolls World Tour (2020) – Film Recensie

Trolls World Tour is een muzikale, komische en avontuurlijke animatiefilm uit 2020. De film is geregisseerd door Walt Dohrn en David P. Smith. De film werd geproduceerd door DreamWorks Animation en in Nederland uitgebracht door Universal Pictures International. Het scenario van Trolls World Tour is geschreven door Jonathan Aibel, Glenn Berger, Maya Forbes, Wallace Wolodarsky & Elizabeth Tippet. Trolls World Tour is vanaf 24 februari al te zien op 4K Blu-ray, 3D Blu-ray, Blu-ray en Dvd. Ik heb een recensie-exemplaar mogen ontvangen van deze film. Mijn dank aan Universal Pictures International en Day One MPM voor de samenwerking. Er verschijnt zeer binnenkort ook een winactie van Trolls World Tour op mijn website. Blijf hiervoor SebKijk in de gaten houden!

Over Trolls World Tour

Trolls World Tour bevat stemmenwerk van Anna Kendrick, Justin Timberlake, James Corden, Kelly Clarkson, Rachel Bloom, Ron Funches, Anderson .Paak, Sam Rockwell, Kenan Thompson & Kunal Nayyar. De Nederlandse versie van de film bevat stemmenwerk van onder andere Sharon Doorson, Buddy Vedder, Carlo Boszhard, DJ Hardwell en Birgit Schuurman. Trolls World Tour is het vervolg op de originele Trolls-film uit 2016.

De 4K, 3D en 2D-Blu-ray pack van Trolls World Tour is bomvol leuke extra’s. Daarnaast is het met deze Blu-ray pack mogelijk om de film in 4K, 3D of 2D te kijken. De Dance Party Edition zit ook in begrepen op alle blu-ray’s. Trolls World Tour ontdekken Poppy en Branch dat hun koninkrijk slechts één van de zes muzikale rijken is. De gevaarlijke heerser van de Hard Rock Trolls wilt alle andere stammen het zwijgen opleggen zodat haar stam als enige muzikaal blijft. Nu moeten Poppy en Branch op een episch avontuur vertrekken om de koninkrijken van de Trollen te redden.

Trolls World Tour 2020
Bron: Universal Pictures International & Day One MPM.

Trolls World Tour is beter dan Trolls!

Trolls World Tour is in mijn opinie een verbetering op zijn voorganger uit 2016. Dit tweede deel voelt authentieker en kleurrijker aan. Doordat het verhaal zich dit keer volledig focust op de Trolls, kan de wereld van deze wezens ook meer onderzocht worden. Het concept van verschillende trollen stammen, die elk een ander soort muziek spelen, is erg tof bedacht. Het is als volwassene leuk om de liedjes uit de verschillende muziekgenres te herkennen. Maar daarnaast is voor jongeren en kinderen ook een vrolijke en energieke manier om geïntroduceerd worden tot bijvoorbeeld klassieke of country muziek.

Hierdoor verbetert Trolls World Tour zich tegenover het eerste deel. Deze tweede film is namelijk veel meer geschikt voor verschillende leeftijdsdoelgroepen. Hierdoor heeft DreamWorks Animation laten zien dat ze toch nog goed zijn in het vertellen van verhalen voor jongeren én ouderen. Het verhaal is ook beter dan Trolls uit 2016. Trolls World Tour heeft juist door de boodschap in zijn verhaal een indruk op mij gemaakt. De boodschap is iets van alle tijden en vertelt dat het goed is dat we allemaal verschillend zijn. Het verhaal mag dan specifiek gericht zijn op de verschillen tussen de Trolls en de verschillende muziekstijlen, maar het is voor mij overduidelijk dat dit symbolisch staat voor verschillen in de mensheid.

De trollen zijn dan misschien allemaal dezelfde soort wezens, maar dat betekent niet dat ze allemaal hetzelfde geloof of karakter moeten hebben. Hetzelfde is het geval bij de mensheid. We zijn allemaal verschillend en dat maakt de mensheid ook zo sterk. De film geeft hiermee een duidelijke boodschap weer dat je eigenheid je kracht is. Dit is een supermooie boodschap voor mensen van alle leeftijden. Daarnaast is het ook één veel duidelijkere en sterkere boodschap dan wat het eerste deel met zijn verhaal probeerde te vertellen.

Trolls World Tour 2020

Onuitgewerkte Bijpersonages

Helaas is deze animatiefilm ver weg van perfect. Zo zijn er meerdere bijpersonages – zoals Biggy en Cooper – die meer aandacht in deze film krijgen. Alleen blijven de verhaallijnen van deze personages erg onuitgewerkt en oppervlakkig. We krijgen zeker meer van deze personages te zien, maar ze voegen amper iets toe aan het verhaal. Hierdoor voelt het voor mij aan alsof deze bijpersonages meer een grotere rol hebben gekregen vanwege de populariteit van de respectievelijke stemacteurs. De bijpersonages waren qua karakter al niet bepaald origineel in het eerste deel.

Spijtig genoeg worden de karakters van deze personages nooit echt onderbouwd. Biggy krijgt wel een moment waar hij erachter komt dat hij fout zat, maar dit betekent niet direct dat hij ook een karaktergroei doormaakt. Cooper’s verhaal is dan misschien nog wat verbonden met het hoofdverhaal, maar Biggy had net zo goed een veel kleinere rol kunnen krijgen.

Echter is de fantasierijke uitwerking van deze trollen wereld wel weer erg sterk. De creatieve trollen koninkrijken zijn goed aangepast op de bijhorende muziekstijlen. Daarnaast is de film erg vrolijk geanimeerd. Daarnaast schiet de creativiteit van het beeld af door de vele hyperactieve momenten. Kijk bijvoorbeeld maar naar de plotselinge dance battle tussen de K-Pop trolls en de Reggaeton trolls.

Trolls World Tour 2020

Een verbetering, maar nog steeds middelmatig

Echter wil ik niet het idee geven dat Trolls World Tour een ongelofelijk sterke film is, want dat is zeker niet het geval. Het verhaal mag dan misschien wat fantasierijker zijn met een mooie boodschap, maar het is vaak te chaotisch om te volgen. Het is zeker creatiever en vol fantasie, maar dit is niet altijd een goed ding. Het verhaal bevat eigenlijk teveel personages die allemaal één karaktereigenschap hebben, waardoor niet echt diepgang te vinden is bij deze personages. Het verhaal en zijn personages zijn simpelweg te slapjes. Het is vooral de boodschap die het verhaal weet te versterken. Doordat er meerdere soorten trollen zijn is deze boodschap mogelijk, maar dit betekent dus niet automatisch dat alle soorten trollen ook goed uitgewerkt zijn qua karakter en motieven.

Ondanks de toevoeging van meerdere muziekstijlen, valt de muziek dit keer me wat meer tegen. Dit komt onder andere doordat ik meer creativiteit had verwacht bij de keuzes van de liedjes van de Country, Classical en Hard Rock trolls.

Bekijk hier de officiële Nederlandse trailer van Trolls World Tour.