Trolls World Tour (2020) – Film Recensie

Trolls World Tour is een simpele, maar vermakelijke animatiefilm. Trolls World Tour is grappiger dan zijn voorganger (Trolls uit 2016). Dit is grotendeels te danken aan de regiekeuze om de humor van de film absurdistischer te maken. Het filmverhaal van deze tweede film over de Good Luck Trolls is ook interessanter dan de vorige film. Zo bevat Trolls World Tour een filmverhaal met mooie thema’s. Het verhaal vertelt ons dat onze verschillen ons niet hoeven te verdelen. In plaats daarvan kunnen ze ons de kracht geven om de andere kant van het plaatje te zien en begripvoller te zijn.

Trolls World Tour laat zien dat het omgaan met verschillen helpt bij het accepteren van onszelf en anderen. Ondanks dat deze animatiefilm een mooie thematische boodschap bevat en vol zit met hilarische momenten, is Trolls World Tour nog steeds niet een sterke filmaanrader. Zo bevat de film zowel eendimensionale personages als een te rap tempo in zijn verhaalverloop. Daarnaast zorgt de absurdistische humor regelmatig voor te veel chaos en afleiding van het hoofdverhaal.

Over Trolls World Tour (2020)

Trolls World Tour is een muzikale, komische en avontuurlijke animatiefilm uit 2020. Trolls World Tour is een direct vervolg op de film Trolls uit 2016. De film is geregisseerd door Walt Dohrn. De coregisseur van Trolls World Tour is David P. Smith. Dit is zijn speelfilmdebuut. Het scenario van Trolls World Tour is geschreven door Jonathan AibelGlenn BergerMaya ForbesWallace Wolodarsky en Elizabeth Tippet. De scenarioschrijvers baseerden hun werk op een verhaal dat geschreven is door Aibel en Berger.

De film is gebaseerd op de Good Luck Trolls die bedacht zijn door Thomas Dam. De film is geproduceerd door DreamWorks Animation en in Nederland uitgebracht door Universal Pictures International (UPI). De originele versie van Trolls World Tour bevat stemmenwerk van Anna KendrickJustin TimberlakeJames CordenKelly ClarksonRachel BloomRon FunchesAnderson .PaakSam RockwellKenan Thompson en Kunal Nayyar.

Trolls World Tour (2020)
Bron: Fanart.tv, Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM, DreamWorks Animation, Dentsu, Universal Pictures International (UPI), Universal Pictures Nederland en Universal Pictures.

De Nederlandse versie van de film bevat stemmenwerk van (o.a.) Sharon DoorsonBuddy VedderCarlo BoszhardDJ Hardwell en Birgit Schuurman. Trolls World Tour werd in de Nederlandse bioscopen in de originele versie en de Nederlandstalige versie (onder de titel Trolls Wereldtour) uitgebracht op 5 augustus 2020. Trolls World Tour werd op 31 december 2020 uitgebracht op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray en DVD. De film heeft een speeltijd van 91 minuten.

In Trolls World Tour ontdekken Poppy en Branch dat hun koninkrijk slechts een van de zes muzikale rijken is. De gevaarlijke heerser van de Hard Rock Trolls wil alle andere stammen het zwijgen opleggen, zodat haar stam als enige muzikaal blijft. Nu moeten Poppy en Branch op een episch avontuur vertrekken om de diverse koninkrijken van de Trolls te redden.

Bekijk hier de officiële Nederlands gesproken trailer van Trolls World Tour (2020).

Trolls World Tour is een verbetering op de eerste film uit 2016. Dit tweede deel komt authentieker over. Daarnaast ziet Trolls World Tour er als film ook kleurrijker uit. Het filmverhaal focust zich dit keer volledig op de Trolls. Zowel onze helden als schurken zijn dit keer Trolls. De filmwereld – en bijhorende muzikale koninkrijken – van deze wezens worden in Trolls World Tour meer onderbouwd en onderzocht. In deze film komen de hoofdpersonages erachter dat er verschillende stammen en koninkrijken van Trolls zijn.

Het concept dat elk koninkrijk gebaseerd is op een ander soort muziekgenre is leuk bedacht en audiovisueel sterk uitgevoerd. Het is als oudere filmtoeschouwer leuk om de liedjes uit de verschillende muziekgenres te herkennen. Bovendien is dit voor het jongere filmpubliek een vrolijke en energieke manier om geïntroduceerd worden tot muziekgenres waarmee ze nog niet echt bekend zijn. Het idee van de verschillende muzikale koninkrijken wordt in Trolls World Tour ook fantasierijk uitgewerkt.

Trolls World Tour (2020)

De ontwerpen van de Trolls zijn creatief en toepasselijk op de muziekgenres van de diverse koninkrijken. Zo zijn de Trolls uit het koninkrijk van de country muziek meer vormgegeven als paarden. Dit muziekgenre is ontstaan is op het platteland in het zuidelijke deel van de Verenigde Staten van Amerika. Om deze reden is het ontwerp van de Trolls zeker toepasselijk te noemen. Bovendien is de film vrolijk en creatief geanimeerd. Bij Trolls World Tour schiet de creativiteit van het beeld af door de vele hyperactieve en komische momenten.

Van een plotselinge danswedstrijd tussen de K-pop en Reggaeton Trolls tot Mr. Dinkles die naar de hemel van zijn soortgelijke wezens gaat. De film zit vol absurde en fantasierijke humor die Trolls World Tour een stuk vermakelijker maakt om te kijken dan Trolls (2016). Om deze reden(-en) kan er geconcludeerd worden dat Trolls World Tour ook een verbetering is op Trolls (2016), omdat deze tweede film meer geschikt is voor verschillende leeftijdsdoelgroepen.

Trolls World Tour (2020)

Een andere manier waarop deze tweede film laat zien dat het een verbetering is op zijn voorganger, is het gebruik van een indrukwekkender verhaal. Trolls World Tour bevat een verhaal met beter uitgewerkte thema’s en enkele prachtige boodschappen. De belangrijkste boodschap die de film meegeeft is dat onze verschillen ons maken wie we zijn. De Trolls behoren allemaal tot dezelfde soort wezens, maar dat betekent nog niet dat ze allemaal dezelfde muzieksmaak of karakters horen te hebben. Ze zijn allemaal verschillend van elkaar.

Trolls World Tour geeft een krachtige boodschap weer dat je eigenheid je kracht is. Als iedereen hetzelfde was, zou niemand meer uniek zijn. Ondanks dat Trolls World Tour een verbetering is op zijn voorganger, bevat de film nog steeds meerdere minpunten. In deze tweede film krijgen meerdere kleinere bijpersonages – zoals Biggy en Cooper – meer aandacht. Alleen blijven de verhaallijnen rondom deze personages onuitgewerkt en oppervlakkig. Ondanks dat we meer te zien krijgen van deze personages, voegt hun aanwezigheid amper iets toe gaan het verhaal.

Trolls World Tour (2020)

Het komt over alsof deze bijpersonages een grotere rol hebben gekregen, omdat hun stemacteurs redelijk populair zijn. De bijpersonages zijn net zo eendimensionaal als in de vorige film. Ondanks dat deze kleinere bijpersonages meer schermtijd krijgen worden hun karakters ook niet verder ontwikkeld. Ze worden meer gebruikt voor droge komische momenten en als middel om het verhaal verder te laten lopen. Biggy krijgt dan wel een moment waarin hij erachter komt dat hij fout zat, maar dit betekent niet direct dat hij ook echt een karakterontwikkeling meemaakt.

Over het algemeen bevat het filmverhaal van Trolls World Tour te veel personages die allemaal een enkele karaktereigenschap hebben. Hierdoor is er niet echt diepgang te vinden bij deze personages. Deze personages zijn er meer om voor humoristische momenten in het verhaal te zorgen. Ondanks dat er verschillende soorten Trolls zijn, worden deze niet allemaal even goed onderbouwd of voorzien van een krachtig karakter. Het helpt ook niet dat de film een rap en chaotisch tempo heeft. Dit is deels te danken aan de absurdistische humor. Het zorgt ervoor dat het tempo van het filmverhaal versnelt en dat de film chaotischer overkomt.

Trolls World Tour (2020)

Uiteindelijk weten de Good Luck Trolls in hun tweede geanimeerde speelfilm grotendeels te overtuigen. Trolls World Tour is een overduidelijke verbetering op zijn voorganger, maar de film maakt genoeg nieuwe of andere fouten. Hierdoor laat deze film nog meer dan genoeg ruimte open voor verbeteringen in de derde film. Gelukkig is de film vrolijk geanimeerd. Daarnaast bevat de film creatieve ontwerpen van de nieuwe personages (en werelden). Verder bevat Trolls World Tour hilarische absurdistische humor. Spijtig genoeg schieten ze hier regelmatig in door, waardoor het verhaal te veel alle kanten opschiet.

Het grootste pluspunt uit deze animatiefilm is de thematische boodschap uit het filmverhaal. Spijtig genoeg is het verhaal verder wat simpel. Hetzelfde kan gezegd worden over de eendimensionale bijpersonages. Ze staan allemaal bekend om een enkele karaktereigenschap. Sommige bijpersonages krijgen meer aandacht dan in de vorige film, maar toch blijven ze onderontwikkeld. Uiteindelijk is Trolls World Tour een geinige animatiefilm om een keer met de familie te kijken, maar veel meer dan een “good time” zal het je niet bieden. Trolls World Tour is te koop op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film te huur en te koop op Pathé Thuis in Nederland.