Upon the Magic Roads (2021) – Film Recensie

De 26ste editie van het SCHLiNGEL Internationale filmfestival is helaas alweer afgelopen. Op zaterdag 16 oktober 2021 zijn er in de avond winnaars aangekondigd en prijzen uitgedeeld. Echter betekent dit niet dat het beleefde plezier rondom dit festival is afgelopen. Vandaag recenseer ik namelijk de Russische film Upon the Magic Roads. Deze film was ook te zien op het SCHLiNGEL filmfestival in 2021. Dit is de derde (en bovendien laatste) film die ik op mijn eerste dag bij het SCHLiNGEL keek. Upon the Magic Roads is een grootse Russische film die zelfs bijna in de top 50 films zit van meest winstmakende films van 2021. Maar staan deze twee benoemde punten wel gelijk aan de kwaliteit van de film?

Over SCHLiNGEL & FIPRESCI

Maar allereerst: ik ben een jurylid van de FIPRESCI, maar wat is dat precies? Dit is een internationale organisatie voor professionele filmcritici en journalisten. Deze internationale organisatie stuurt leden van zijn organisatie naar verschillende internationale filmfestivals. Het doel van de gestuurde juryleden is dan om een programma van films te beoordelen en daarvan een winnaar te kiezen. De winnaar wordt gekroond met een prijs – waarmee ze dus ook erkenning van de filmcritici krijgen. Samen met twee mede juryleden (Geri Krebs en Ivan Magrin-Chagnolleau) was het mijn taak om uit een collectie van films een winnaar te kiezen.

Het is een (internationaal) filmfestival voor kinderen en een jong publiek. Het festival had zijn start in 1996 – wat grappig genoeg ook mijn geboortejaar is. Sindsdien heeft het filmfestival jaarlijks plaatsgevonden in Chemnitz.

SCHLiNGEL Filmfestival Logo
Bron: SCHLiNGEL International Filmfestival.

Over het filmfestival

Het SCHLiNGEL filmfestival is een unieke ervaring voor mij. Zo is het bijzonder om mee te maken hoe een internationale film vertaald wordt naar de nationale taal (in dit geval Duits). Nu zul je je afvragen wat hier zo bijzonder aan is? De vertaling wordt door een microfoon opgelezen terwijl de film afgespeeld wordt in de zaal. Dit wordt gedaan voor de Duitse kinderen en jongeren die nog niet goed genoeg Engels kunnen verstaan. Maar ook voor Duitse jongeren die nog niet goed de ondertiteling kan lezen.

Uiteraard is dit niet het enige wat ik bijzonder vind aan het filmfestival. Het is ook buitengewoon hoe alle juryleden aangekondigd worden bij elke filmvertoning. Daarnaast is het super om de reacties van het jonge publiek mee te maken. Bij het kijken van de films zitten we namelijk niet alleen in de zaal, maar zijn er ook Duitse jongeren en kinderen aanwezig. Zo komen er dagelijks meerdere Duitse klassen met hun leerlingen films kijken bij het SCHLiNGEL filmfestival.

Russische Sprookjes Blockbuster

Upon the Magic Roads is geregisseerd door Oleg Georgievitsj Pogodin. Deze regisseur is vooral bekend voor zijn eerdere film Home (originele titel: Dom) uit 2011. Home was genomineerd voor vier Nika Awards, waarbij de film de prijs voor beste acteur won. De Nika Awards zijn de belangrijkste jaarlijkse Russische filmprijzen.

Upon the Magic Roads is een volledig andere soort film dan zijn eerdere werk. Zijn nieuwste film is namelijk een sprookjes fantasiefilm die beide gebruik maakt van zowel computer geanimeerde beelden en fotorealistische (zo getitelde liveaction) beelden. Het scenario is geschreven door Aleksey Borodachyovj en is een adaptatie van het Russische sprookje Konyok-Gorbunok. In het Engels is het sprookje bekend als “The Humpbacked Horse” en “The (Little) Magic Horse“. Dit sprookje is geschreven door Pyotr Pavlovich Yershov.

De nieuwste adaptatie van dit sprookje bevat ook nog elementen uit Slavische volksvertellingen. Het verhaal is al eerder geadapteerd als een lange speelfilm in 1941 en als een animatiefilm in 1947. Upon the Magic Roads is echter de meest succesvolle verfilming van het sprookje. Toen Upon the Magic Roads uitkwam ontving de film lovende kritieken. Daarnaast werd de film een kaskraker. Upon the Magic Roads werd genoteerd als de hoogst verdienende verfilming van Russische literatuur. Zo bracht de film bijna een miljard roebel op en werd de film de 51ste hoogst verdienende film van 2021.

Upon the Magic Roads (2021)
Bron: IMDB.com

Upon the Magic Roads is stilistisch prachtig

Maar waar gaat Upon the Magic Roads eigenlijk over? De film vertelt het verhaal van Ivan. Hij is geen prins en geen held, maar een simpele boer. Zijn oudere broers beschouwen hem zelfs als een dwaas. Dit verandert wanneer Ivan een vriend en trouwe assistent krijgt – het Kleine Bultrug Magische Veulen. Ivan en het Veulen zullen hun vriendschap op de proef moeten stellen en een flink aantal ongelooflijke beproevingen moeten overwinnen om de Wolkenprinses te vinden.

Het productieontwerp is indrukwekkend en doet me denken aan stilistische films als Speed Racer. Upon the Magic Roads heeft als film veel ingezet op het laten zien van stilistische prachtige beelden. De film maakt gebruikt van zijn stijl om zo de tsaristische periode uit het sprookje te herscheppen. Dit hebben ze gedaan door sprookjesachtige elementen te combineren met Russische Art Nouveau. De Russische Art Nouveau is onderdeel van de Art Nouveau. Dit is een internationale stijl van (toegepaste) kunst en architectuur. De focus ligt echter vooral op de decoratieve kunsten, die het populairst waren tussen 1893 en 1910.

De visuele stijl van Upon the Magic Roads is niet het enige pluspunt van de film. Zo is de gecomponeerde muziek van de film een van de beste aspecten uit de film. Het bijzondere aan de score is dat het is gecomponeerd door vier componisten. De vier componisten zijn Ivan Burlyaev, Dmitry Noskov, Konstantin Kupriyanov en Aleksandr Shevchenko. Ze hebben een prachtige score gecomponeerd. Het verhaal van Upon the Magic Roads is vermakelijk en zult je voor zijn gehele speeltijd geïnteresseerd houden in het verhaal.

Upon the Magic Roads (2021)
Bron: IMDB.com

Repetitief verhaal, maar goede casting

Echter mag er wel genoemd worden dat de film een rommelig verhaalverloop en een repetitieve structuur heeft. Het hoofdpersonage Ivan krijgt steeds een taak om uit te voeren. Nadat hij deze taak uitvoert, krijgt hij weer een nieuwe. Hierdoor voelt de structuur van het verhaal eentonig en repetitief aan. De computer geanimeerde beelden zijn goed toegevoegd aan de film, maar ik ben geen fan van het karakterontwerp van het Kleine Bultrug Magische Veulen. Dit komt vooral doordat de animatie van andere figuren als de vuurvogel en de moeder van het magische veulen er veel anders (en beter) uitzien.

Het hoofdpersonage Ivan is uiterst goed gecast. Als kijker voelde ik me ook geroepen om hem toe te juichen in het uitvoeren van zijn opdrachten. De romantische relatie tussen Ivan en de Wolkenprinses voelt oprecht en totaal niet geforceerd aan. Het acteerwerk van beide Ivan (Anton Aleksandrovich Shagin) en de Wolkenprinses (Paulina Olegovna Andreeva) is krachtig. De schurk is een stereotype die zich alleen als een slechterik gedraagt, omdat dit zijn rol in het verhaal is. Het acteerwerk van Mikhail Olegovich Yefremov is zeker vermakelijk, maar zijn rol als schurk had meer diepgang of overdreven acteerwerk kunnen gebruiken. Zonder een van deze twee aspecten voelt zijn personage nogal saai aan.

Upon the Magic Roads (2021)
Bron: IMDB.com

Upon the Magic Roads is een vermakelijke Russische film. Daarnaast is het ook een krachtige adaptatie van het oorspronkelijke sprookje. De film maakt niet alleen gebruiken van sprookjeselementen, maar ook van moderne filmtechnieken om zo het huidige filmpubliek te vermaken. De twee hoofdrolspelers zijn goed gecast en leveren krachtige acteerprestaties. De schurk had wel kunnen profiteren van meer diepgang.

Het verhaal van Upon the Magic Roads is leuk, maar ook eentonig en repetitief. Dit komt doordat de film het hoofdpersonage herhaaldelijke opdrachten laten uitvoeren gedurende de gehele film. Het mooiste aspect van Upon the Magic Roads zijn de prachtige stilistische beelden, maar het beste aspect is de prachtige muziek die gecomponeerd is door vier Russische componisten. Upon the Magic Roads is een leuke familiefilm die hopelijk nog te zien zal zijn in Nederland, want deze film is voor een breed publiek aan te raden.