Uýra – The Rising Forest (2022) – Film Recensie

Uýra – The Rising Forest is een indrukwekkende documentaire die niet alleen een belangrijk en representatief verhaal vertelt, maar ook nog adembenemend oogt. De documentaire bespreekt actuele onderwerpen die niet regelmatig besproken worden door de Braziliaanse bevolking. Zo spreken regisseur Juliana Curi en kunstenaar Uýra zich uit over de transfobie, racisme en klimaatproblematiek die plaatsvinden in Brazilië. Curi en Uýra gebruiken kunstzinnige beelden en uitspattingen om een zoektocht naar henzelf net zoals hun geschiedenis te starten.

Hierdoor oogt Uýra – The Rising Forest ook nog eens als een prachtige artistieke documentaire. De documentaire Uýra – The Rising Forest zal dit jaar op het Humans of Film Festival het filmfestival openen. De film zal te zien zijn op 13 oktober 2022 bij zaal 1 in het Ketelhuis. De opening van de film start om 19:15.

Over Uýra – The Rising Forest (2022)

Uýra – The Rising Forest is een artistieke documentairefilm uit 2022. De film is geregisseerd door Juliana Curi en de film heeft een speeltijd van 72 minuten. De gesproken taal uit de film is Portugees, maar de film is op het Humans of Film Festival 2022 te zien met Engelse ondertiteling. Het verhaal van Uýra – The Rising Forest gaat over de Uýra, een inheems, transgender persoon en kunstenaar. In de film reist Uýra door het Amazonewoud om zichzelf beter te leren kennen. Daarnaast leert Uýra inheemse jongeren structureel racisme en transfobie in Brazilië aan te pakken door performancekunst en communicatie met voorouders.

Op deze manier hoopt Uýra dringende onderwerpen te bespreken die de mensheid ook nog eens dichter bij de natuur laten staan. Uýra – The Rising Forest geeft op een indrukwekkende manier gemeenschapsvorming onder inheemse transgender en non-binaire mensen weer. Deze groep staat in contact met de natuur en begrijpen waar (klimaat-)rechtvaardigheid werkelijk voor staat. Zo vechten ze tegen racisme en transfobie. Daarnaast proberen ze ons ecosysteem te redden en nemen ze het op voor nog veel dringende zaken.

Uýra – The Rising Forest werd bekroond met een publieksprijs op Frameline. Dit is San Francisco’s International LGBTQ+ Film Festival. Op het Humans of Film Festival 2022 zal Uýra – The Rising Forest dit jaar het festival openen. Uýra – The Rising Forest zal daarnaast zijn Nederlandse première hebben tijdens dit filmfestival.

Bekijk hier de officiële trailer van Uýra – The Rising Forest (2022). De trailer bevat Engelse ondertiteling.

Over Humans of Film Festival 2022

Het Humans of Film Festival heeft zich ontwikkeld vanuit de Humans of Film Amsterdam straatfotografie blog. Dit platform dient zich om persoonlijke verhalen van inwoners van Amsterdam te delen. Dit festival legt de focus op de persoonlijke impact die film kan hebben op mensen. Ook wil dit festival dat deze mensen hierin representatie en herkenning vinden. Vanuit dit vertrekpunt is de oprichter Feargal Agard aan de slag gegaan met het oprichten van een filmfestival dat zich richt op human interest films, een niche die nog ontbrak in het Nederlands filmlandschap.

Onder “human interest” worden films verstaan die mensen, hun ervaringen en hun leefomgeving centraal stellen. Tijdens de eerste editie van het festival kreeg de organisatie te maken met een rechtszaak, aangespannen door leden van een religieuze groepering die de vertoning van een film wilde voorkomen. Het winnen van de rechtszaak is een mooie metafoor voor het festival: het toont de toewijding aan het beschermen en ondersteunen van filmmakers en de vrijheid van meningsuiting.

Humans of Film Festival 2022
Bron: Humans of Film Festival 2022.

Het festival wordt georganiseerd door een jong en enthousiast team. In een maatschappij die steeds vaker polariseert op sociaal en politiek niveau probeert het filmfestival ruimte te maken voor ontmoetingen, waar verhalen gedeeld worden van en door mensen die niet genoeg aan het woord gelaten worden.

Het Humans of Film Festival wil dit jaar weer een verbindende rol spelen in sociaal-maatschappelijke en kritische onderwerpen. Het filmfestival wil deze onderwerpen bespreekbaar maken in de gemeenschap van Amsterdam Stadsdeel West – een stadsdeel met een grote diversiteit aan culturele achtergronden. Uiteraard is dit filmfestival ook bijzonder voor de rest van Nederland.

Uýra – The Rising Forest opent met onvergetelijke beelden die direct de aandacht weten te pakken. Dit is vooral te danken aan het camerawerk van cinematograaf Thiago Moraes ‘Quadrado’. De onvergetelijke beelden bestaan niet alleen uit droge, kapotgemaakte en verbrandde landschappen, maar ook uit de geschminkte hoofdpersoon Uýra. Deze persoon in kwestie is een echte kunstenaar die het menselijk lichaam gebruikt – via dansprestaties en performances – om een boodschap over te brengen. Daarnaast weet Uýra samen met artistiek leider Francisco Ricardo bijzondere kostuumontwerpen, geschminkte lichamen en uitstekende productieontwerpen tot leven te brengen.

De choreografie van de performances en dansprestaties zorgen in combinatie met het camerawerk voor angstaanjagende, adembenemende en reflectieve beelden die je aan het denken zetten. Er mag zeker gezegd worden dat Uýra – The Rising Forest als film bestaat uit technisch sterke aspecten. Echter vertelt de documentaire – en in verlenging de hoofdpersoon Uýra – een belangrijk en bijzonder verhaal. Als het ware volgt Uýra – The Rising Forest niet alleen het levensverhaal van Uýra, maar ook dat van de inheemse bevolking die sinds de kolonisatie steeds verder is uitgeroeid. Zo vertelt Uýra in de film dat zijn familie geëmigreerd is naar de meer dichtbevolkte steden, omdat daar betere werkmogelijkheden te vinden waren.

Uýra – The Rising Forest (2022)
Bron: Humans of Film Festival 2022 en Azores Filmes.

Uýra maakt in zijn vertelvormen duidelijk dat zowel zijn jeugd in de bossen van de Amazone als zijn leven in de dichtbevolkte steden hebben gevormd tot de bewustere persoon die die nu is. Naast emigratie bespreekt de documentaire ook onderwerpen als zelfontwikkeling, zelfreflectie, klimaatverandering, ecologische problemen, racisme, gender discriminatie, transfobie en armoede. Ook wordt er in de film regelmatig gebruik gemaakt van termen als “periferie”, waarmee documentairemaker Juliana Curi en kunstenaar duidelijk Uýra de grens tussen de dichtbevolkte steden en het “randgebied” van de Amazone willen weergeven.

Doordat Uýra – The Rising Forest als documentaire veel sociaal-maatschappelijke, culturele, en internationale problemen aankaart, kan de film zeker als belangrijk en representatief beschouwd worden. Zo krijgen niet alleen de Braziliaanse jongeren uit de documentaire educatie over deze onderwerpen, maar de aanschouwers van de film zelf ook. Juliana Curi maakt samen met de filmmonteurs (Lucas Camargo de Barros, Livia Cheibub, en Renan Cipriano) gebruik van fotografie, iconografie, en choreografie om zowel een gevoel als een belangrijke boodschap over te brengen. Daarnaast lukt het ze om je mee te nemen naar een andere kant van een – misschien wel minder bekende – wereld.

Uýra – The Rising Forest (2022)

Ondanks al deze positieve aspecten, mag er zeker gezegd worden dat de documentaire wat te kort in zijn speeltijd aanvoelt. Bepaalde aspecten en onderwerpen uit Uýra – The Rising Forest krijgen minder voorrang en diepgang. Tegelijkertijd zijn er andere scènes, thema’s en onderwerpen die te langdradig en repetitief overkomen. Hierdoor kom je direct ook bij het grootste probleem van de film: het tempo en de timing van de film.

Regisseur Juliana Curi weet met haar drie filmmonteurs niet altijd even goed het juiste tempo in het verhaal weten vast te houden. Hierdoor komen bepaalde onderwerpen langer of korter aanbod, dan gewenst. Wanneer deze onderwerpen aan de beurt komen is ook niet altijd even goed getimed, waardoor de structuur van de documentaire regelmatig wat rommelig oogt.

Uýra – The Rising Forest (2022)

Uýra – The Rising Forest is een bijzondere en prachtig artistieke documentaire die een sterke indruk weet achter te laten. Zo bevat de documentaire onvergetelijke beelden van verstoorde landschappen en adembenemende geschminkte plus gekostumeerde mensen. Ook de choreografie van de dansprestaties en performances oogt spectaculair. Uýra – The Rising Forest kaart als documentaire veel sociaal-maatschappelijke, culturele en internationale problemen aan. Hierdoor kan de film zeker als belangrijk en representatief beschouwd worden. Naast dat Uýra – The Rising Forest als film bestaat uit technisch sterke aspecten, vertelt de documentaire – en in verlenging de hoofdpersoon Uýra – dus ook een representatief belangrijk verhaal.

Ondanks de vele positieve aspecten bevat Uýra – The Rising Forest ook bepaalde aspecten en onderwerpen die minder goed uitgewerkt worden of diepgang krijgen. Ook zijn er bepaalde onderwerpen en scènes die te langdradig of repetitief voorkomen. Het grootste probleem van de film ligt dus bij het tempo en de timing van de film. Dit komt doordat regisseur Juliana Curi en de filmmonteurs niet altijd goed het juiste tempo in het verhaal weten vast te houden. Over het algemeen blijft Uýra – The Rising Forest een krachtige film die een sterke aanrader is. Uýra – The Rising Forest is als onderdeel van het Humans of Film Festival 2022 op 13 oktober om 19:15 te bekijken bij zaal 1 van het Ketelhuis.