Vice – DVD Recensie

Vice - Uitgelichte Afbeelding

Deze DVD recensie is mede mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat sebkijk! heeft ontvangen van WW Entertainmenten Entertainment One. Onze dank aan beide voor deze samenwerking.

Vice verteld het verhaal over hoe Dick Cheney (Christian Bale, The Dark Knight) de machtigste man ter wereld werd als vicepresident van George W. Bush.

Video Essay of toch één Mockumentary?

Vice is een film die mij laat herinneren waarom ik überhaupt zo dol ben op films. Adam McKay (The Big Short) heeft een meesterlijke film gecreëerd die bijna aanvoelt als een soort mockumentary-achtige video essay. Wat bedoel ik hiermee? Wat ik probeer te zeggen is dat Vice overkomt op mij als een satirische fictieve documentaire die gebruik maakt van video essay-aspecten. In de basis wil Vice ons namelijk vertellen wat voor een smeerlap Dick Cheney is. Echter wil de film ons tegelijkertijd ook nog entertainen, terwijl dit onderwerp nog wel aan bod blijft.

Vandaar dat de filmmakers gebruik maken van een grote dosis donkere humor. Daarnaast voelt het oprecht aan alsof deze film is geschreven en gemonteerd als een video essay over waarom Dick Cheney een lul is. Echter zijn er momenten in de film dat de regisseur en de crew je aan het denken willen zetten. Had Cheney dan toch wel een hart? Of ging het hem alleen maar om zijn machtspel. In het soort momenten waar je als kijker gaat twijfelen, zie je een man die van zijn familie houdt. Maar we zien ook een sluwe en kwaadaardige misbaksel die van elke kans gebruik maakt om hoger in de macht ranglijst te komen.

Vice - Afbeelding 1
Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) als George W. Bush.

Top Acteur

Christian Bale is de ster van deze film. Ik ben altijd al fan van zijn acteertalenten geweest, maar Jezus zeg – wat is Bale extreem goed in zijn rol als Dick Cheney. Hij speelt de man als een man die in op oog er als een doodgewone man uit ziet. Maar toch zien we aan zijn blikken en houdingen – en horen we aan zijn stem – dat er zoveel door hem heen gaat. Ik moet nog steeds denken aan de quote die hierbij gebruikt werd.

“Beware the quiet man.

For while others speak, he watches.

And while others act, he plans.

And when they finally rest … he strikes.”

– Anonymous

Deze quote staat precies voor het acteerwerk van Bale. Hij weet niet alleen te overtuigen, maar we zien niet een acteur. We zien Dick Cheney zelf. Ik werd zo meegenomen in de film dat ik oprecht vergat dat Bale een rol speelde en dat ik niet Cheney zelf zag praten. De rest van de cast is ook redelijk goed. Alleen je ziet wel dat het de acteurs zelf zijn die een rol spelen. Bij Bale is dit totaal niet het geval.

Vice - Afbeelding 2
Helaas schittert Amy Adams (Arrival) minder sterk in haar rol…

Een Gemonteerd Verhaal

Het sterkste aspect in mijn ogen van Vice is dan toch wel de editing. Het voelt oprecht aan alsof het verhaal van deze film tot de puntjes op de “i” is uitgedacht in de montage. Het voelt alsof deze film is gemaakt met de montage. Een baby van de editor. Begrijp me niet verkeerd de regie en de scenario door McKay zijn oprecht heel sterk. Het voelt echter aan alsof de film pas tot leven is gekomen met de montage van Hank Corwin (The Big Short).

De montage laat ons een verhaal zien van een man die de macht ladder aan het beklimmen is. Hij komt trede voor trede steeds hoger en zijn bereik over het lot van mensenlevens gaat ook steeds verder. Als kijker wordt je geïnformeerd over de misselijkmakende acties die Cheney heeft laten uitvoeren. We krijgen een soort van Game of Thrones te zien, maar dan in onze eigen wereld. De acties zijn net zo gruwelijk en de strijd om macht is net zo goed aanwezig.

Ook de belichting is enorm sterk in Vice. Op velen momenten zien we maar een deel van Cheney’s gezicht belicht – dit representeert dat hij misschien toch nog wel twijfelt over wat hij moet doen. Maar eigenlijk zien we vaker zijn hoofd en lichaam als een zwarte schim bij een bijna volledige onbelichte kamer. Dit representeert weer dat al het licht hem heeft verlaten en dat niks meer in hem goed is. Toch proberen de filmmakers je ook de kant te laten zien van Cheney. Dit toen ze echter pas aan het einde van de film, waardoor je niet echt meer gaat nadenken over of Cheney toch nog een “goed” hart of “goede” bedoelingen heeft gehad.

Vice - Afbeelding 3
Steve Carell (The Big Short) als Donald Rumsfeld.

Uiteindelijk is Vice een enorm interessante film die mij persoonlijk erg heeft geïntrigeerd. Dit is het soort van films die ik enorm (visueel) bijzonder vind. Van de montage tot het acteerwerk van Christian Bale. Allemaal vind ik het top! Er zijn een paar kleine minpunten. Zo kan de rest van de cast het niet opnemen tegen Bale’s geweldige acteerprestatie en zien we ze daardoor ook “acteren”. Daarnaast past het einde van de film niet goed bij de rest van de boodschap die de film probeert te leveren. Maar dit zijn een aantal kleine minpunten die niet de sterkte van de film afnemen. Het blijft in mijn ogen een echt visueel en filmisch meesterwerk.

Vice - Geloofwaardig, Informerend & Amuserend
  • Acteerwerk & Cast
  • Genre: Biografie, Drama, Komedie, Mockumentary & Video-Essay
  • Regie & Visie
4.5

Vice is een enorm sterke film die geleid wordt door een top performance van Christian Bale. Echter valt hierdoor de rest van de cast wat tegen. Het montagewerk weet wel weer de film op top niveau door te zetten. Een echte aanrader!