Vikings Seizoen 1 – Recensie

Vikingen zijn momenteel weer een grote hit aan het worden. Vikingen zijn bijna niet meer weg te denken na de komst van het spel Assassins Creed: Valhalla en het opkomende laatste seizoen van de serie Vikings. Ter voorbereiding van dit laatste seizoen ben ik begonnen met het kijken van deze serie. Deze komende anderhalve maand kun je dus elke aantal dagen of weken een nieuwe recensie van een Vikings seizoen verwachten.

Vandaag beginnen we (uiteraard) met het eerste seizoen. Is deze veelbesproken serie al vanaf zijn eerste seizoen goed geweest? En moet je veel weten van de geschiedenis van vikingen om te kunnen genieten van deze serie? Dit bespreek ik in mijn recensie van het eerste seizoen van Vikings.

Over Vikings

Vikings is een historische drama televisie serie die gecreëerd en geschreven is door Michael Hirst. Deze televisie-serie is oorspronkelijk gemaakt voor de History Channel. In Nederland zijn alle seizoenen (behalve het opkomende laatste seizoen) te zien op Netflix. Het laatste seizoen – oftewel seizoen 6.2 – zal te zien zijn op Amazon Prime Video vanaf 30 december 2020. Ook in Nederland kun je dit laatste seizoen bekijken op Prime Video vanaf 30 december.

De serie werd opgenomen in Ierland en had zijn première op 3 maart 2013 in Canada. Er is al een vervolg serie aangekondigd door Netflix. Dit vervolg zal Vikings: Valhalla gaan heten. Vikings is geïnspireerd door de vele sagen over Ragnar Lothbrok. Dit was een van de meest bekende Noorse helden die Engeland en Frankrijk plunderde. De serie portretteert Ragnar als een boer die stapje bij stapje steeds meer macht krijgt in zijn omgeving. Het meeste kritiek op het eerste seizoen ging voornamelijk over de historische juistheid van de serie.

Vikings Seizoen 1
Ragnar en Lagertha’s familie is te zien op deze foto.

Historische Onjuistheden

Zo zien critici historische onjuistheden in de manier waarop de serie de viking gemeenschap verbeeldt. Earl Haraldson is een graaf en wordt neergezet als een alleenheerser in plaats van een democratisch leider. Dit zou niet kloppen volgens deze (historische) critici. Daarnaast klopt de veronderstelde onwetendheid omtrent het bestaan van Engeland en Ierland ook niet volgens deze critici. Zelf begrijp ik dat mensen dit vervelend kunnen vinden aan een serie.

Echter ben ik iemand die zelf niet heel veel afweet van de tijd van vikingen. Ik zou er graag meer te weten over willen komen. Vikings is een mooi begin voor mij geweest. Ook al klopt niet alle gegeven informatie van deze serie. Nu is dit bij heel veel series het geval. Er wordt veel van het bronmateriaal gedramatiseerd. Voor mij is dit in principe niet een heel groot probleem. In ieder geval zo lang er geen discriminerende, kleinerende of racistische veranderingen hierbij worden gemaakt. Dit is niet het geval bij Vikings.

Vikings is een prima serie om je kennis over vikingen mee te vergroten. Je krijgt viking gemeenschappen te zien op een intense en bijzondere manier. Je gelooft als kijker oprecht dat de vikingen vroeger zo hebben geleefd. Dit komt mede door het geloofwaardige acteerwerk van de castleden, maar ook door het uiterlijk van de serie. De production design is simpelweg geweldig. Van grime tot set design, maar ook van kostuum design tot locatie scouting. Alle technische aspecten voegen iets toe aan het creëren van deze adembenemende vikingen-wereld.

Vikings Seizoen 1
Gabriel Byrne en Jessalyn Gilsig respectievelijk als Earl Haraldson en Siggy.

Het Acteerwerk in Vikings

Voor mij is Travis Fimmel de grootste ster uit dit eerste seizoen. Dit komt door de manier waarop hij het hoofdpersonage Ragnar vertolkt. Hij kan op het ene moment heel veelwetend en charismatisch zijn. Terwijl hij op een ander moment heel erg sluw en intimiderend over komt. Ragnar wordt mede door Travis Fimmel uitgewerkt tot een levendig personage dat jij wilt volgen op zijn avonturen. Het personage is misschien niet altijd even heldhaftig of goedaardig, maar toch zul je hem toejuichen om zijn doelen te halen.

Van de andere castleden zijn vooral Katheryn Winnick als Lagertha, Gustaf Skarsgård als Floki, George Blagden als Athelstan en Gabriel Byrne als Earl Haraldson erg vermakelijk. Andere belangrijke personages als Rollo en Siggy worden naar mijn mening vooral erg eentonig vertolkt. Dit komt doordat respectievelijk Clive Standen en Jessalyn Gilsig hun personages maar met één emotie vertolken. De personages zijn vol leven geschreven in het scenario, maar deze personages worden erg slecht neergezet door deze twee castleden.

Rollo is een diepgaand personage vol twijfels en haat, maar Clive Standen zet hem alleen neer als een erg boos persoon. Siggy is een diepgaand personage dat geeft om macht, liefde en familie. Jessalyn Gilsig zet haar neer als een vrouw die vooral uit is op macht via haar (huidige) man. Mijn grootste probleem met het eerste seizoen van Vikings is echter het tempo. Normaal nemen series lang de tijd om ideeën, principes en verhaallijnen uit te werken. Vooral in de eerste paar seizoenen kan dit voor irritatie opwerken bij de kijker. Er wordt vaak bij series te lang gedaan om bij een ontknoping te komen.

Vikings Seizoen 1
Travis Fimmel als Ragnar Lothbrok. De grootste ster van dit eerste seizoen.

Rap Tempo

Bij Vikings is echter het tegenovergestelde gebeurt. Het eerste seizoen gaat als een rap tempo door de verhaallijnen heen. Hierdoor heb je als kijker gewoon bijna geen tijd meer om even tot rust te komen. Als kijker heb je geen tijd om te genieten van wat er in het verhaal gebeurt. Simpelweg omdat we te snel door het verhaal heen gaan. Principes, achtergrondverhalen en motieven voor belangrijke personages worden opgegooid in het eerste seizoen. Maar dit gebeurt zo snel en zo onderbouwd, dat je dit al snel weer zult vergeten.

Pas bij de laatste twee afleveringen van het eerste seizoen vertraagt de serie. We krijgen nu langer de tijd om echt te genieten van hoe het verhaal en de viking gemeenschap in elkaar zitten. Je zult meer te weten komen over de personages en de innerlijke gevechten die ze voeren. De laatste aflevering van het eerste seizoen is ver weg de beste aflevering van seizoen 1. In mijn ogen is dit een van de beste seizoen finales die ik ooit heb gezien in een serie.

Het is emotioneel geladen en vertelt symbolisch twee verhalen die met elkaar verbonden zijn. Ik ben niet snel iemand die een traantje op voelt komen, maar bij deze laatste aflevering voelde ik me toch wel erg emotioneel geraakt door wat er op het scherm plaatsvond.

Vikings Seizoen 1
Wat staat er deze drie nu weer te wachten?

Seizoen 1 van Vikings is in mijn ogen een mooi begin voor deze serie. Op sommige vlakken had de serie wat langer de tijd kunnen nemen om het verhaal (en zijn personages) uit te kunnen werken. Maar over het algemeen heeft dit seizoen indruk op mij gemaakt. Dit komt door de combinatie van het geweldige acteerwerk en de sterke technische aspecten van de serie. Laten we ook niet vergeten dat de geweldige laatste aflevering van het eerste seizoen ook echt een topper is. Overal zeker een sterk begin voor Vikings.

Bekijk hier een trailer van het eerste seizoen van Vikings. Let op: deze trailer is gemaakt door een fan, maar bevat geen spoilers.