Vikings Seizoen 6 Deel 1 – Recensie

Na ongeveer 3 maanden is het me eindelijk gelukt om tot dit punt te komen. Ik heb alles van de serie Vikings gekeken tot en met deel 1 van seizoen 6. Vandaag kan ik dan eindelijk dit deel van de serie recenseren. Dit is ergens best jammer, omdat dit betekent dat ik bijna bij het einde van de serie ben gekomen. Maar misschien moet ik blij zijn dat ik bijna tot dit einde ben gekomen, want Vikings seizoen 6 deel 1 is niet bepaald een goed deel van de serie te noemen. Sterker nog – dit is in mijn ogen het slechtste deel van de serie tot nu toe.

Ik gebruik bewust het woord slecht, omdat ik vind dat dit eerste deel van seizoen 6 ook slecht is. De overige zwakkere seizoenen waren misschien minder goed, maar slecht vond ik ze niet. Vandaag bespreek ik waarom ik Vikings seizoen 6 deel 1 geen goed deel vind. Voor de grote fans van Vikings heb ik wel goed nieuws. Ik mag een winactie voor de blu-ray van dit deel houden in samenwerking met Day One MPM en Warner Home Video! Onderaan mijn recensie kun je lezen hoe je kunt deelnemen. Mijn dank aan Day One MPM en Warner Home Video voor de samenwerkingsmogelijkheden.

Update 22-02-2021. De winactie voor één blu-ray van dit deel is gesloten. Er is contact opgenomen met de winnaar.

Synopsis Vikings Seizoen 6 Deel 1

Het zesde seizoen van de historische dramaserie Vikings ging in première op 4 december 2019. Opnieuw was de serie als eerst te zien op de History Channel in Canada. De serie Vikings volgt het verhaal van de legendarische viking Ragnar Lothbrok en zijn zonen. Het eerste seizoen speelde zich af bij de start van het Vikingen tijdperk. Het zesde seizoen is ook opgesplitst in twee delen van elk 10 afleveringen. Vandaag bespreek ik het eerste deel. Dit deel kwam ten einde op 5 februari 2020. Dit eerste deel van seizoen 6 gaat over Bjorn’s tijd als koning. Ook zul je te zien krijgen hoe Ubbe naar IJsland reist en hoe Ivar een nieuwe bondgenootschap maakt in een ander groot land.

Verhaallijnen, Personages en Visuele Effecten

Vikings seizoen 6 deel 1 bevat in mijn ogen de minst intrigerende verhaallijnen. Als kijker was ik simpelweg niet geboeid door Ivar’s verhaallijn en de nieuwe bondgenootschappen die hij sloot met de christelijke Russen. Daarnaast wordt het hele karakter van Hvitserk in dit eerste deel volledig vernietigd. Het is ontzettend vervelend om te moeten zien hoe iemand – of in dit geval één personage – drugsverslaafd wordt. Ik wil ook zeker niet zeggen dat Hvitserk door zijn drugsverslaving minder interessant wordt. Het is eerder dat deze complete verandering van zijn karakter totaal onverwachts komt. Deze verandering zorgt voor meer vraagtekens dan antwoorden bij mij. Normaal groeit een personage in een verhaal. Dit eerste deel van seizoen 6 lijkt juist zijn eerdere groei als personage ongedaan proberen te maken. Waren de schrijvers niet blij met hun keuzes voor zijn verhaallijn? Hier begint het wel echt op te lijken namelijk.

Een van de betere punten van dit seizoen is toch wel het visuele aspect. Er worden niet alleen spectaculaire visuele effecten gebruikt, maar deze effecten zagen er nog nooit zo goed uit in deze serie. Daarnaast helpt het camerawerk de gevechten om te toveren naar epische en legendarische slagvelden. De gevechten zijn ook zeker creatief in elkaar gezet. Het grootste pluspunt dat ik dit deel kan geven is dus toch het uiterlijk. Nog steeds zijn de kostuums, de decors en de setting erg geloofwaardig. Als kijker blijf je geloven dat je je in de tijd van de vikingen bevindt.

Vikings Seizoen 6 Deel 1
Bron: Warner Home Video, Day One MPM & Fanart.tv

Acteerwerk, Scenario & Regie

Het acteerwerk is gewoontjes. De cast speelt zijn rollen niet slecht, maar er springt ook niemand memorabel naar boven. Dit kan ook liggen aan het feit dat de personages heel erg repetitief zijn geschreven in het scenario. Ze krijgen vaak dezelfde taken te doen elke aflevering. Ook maken ze elke aflevering iets soortgelijks mee. Na 5 seizoenen van deze vikingen verhalen, hoopte ik toch op wat meer originaliteit. Jammer genoeg komt dit alleen in de vorm van visuele effecten. Doordat de cast best gebruikelijk zijn geschreven, worden ze door de cast ook zo gespeeld. Er zijn een aantal grote momenten in dit deel die voor mij niet binnenkwamen.

Dit kwam doordat ik het contact met deze geliefde personages was verloren. Het maakte mij niet meer uit wat er me ze ging gebeuren. Dus toen de uitzonderlijke gebeurtenis plaatsvond, raakte het mij totaal niet. Dit is best zonde. Zelfs in de zwakkere seizoenen die voor dit deel kwamen, voelde ik me empatisch tot wat de personages meemaakte. Mijn empathie voor de overgebleven personages is in dit deel gewoon echt verdwenen. Hierdoor kijk ik ook minder uit naar de laatste 10 afleveringen van de serie. Op mij komt het nu over alsof de serie beter eerder geëindigd had kunnen worden, omdat de schrijvers en regisseurs het verhaal met dit eerste deel van seizoen 6 zwak laten eindigen.

Bekijk hier de officiële trailer van Vikings Seizoen 6.

Informatie Vikings Seizoen 6 Deel 1 Winactie

1. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd. Een mail sturen met vragen en/of opmerkingen is altijd mogelijk. Deze mail kan gestuurd worden naar: contact@sebkijk.nl.
  2. De winnaar zal via de e-mail en/of via een privé-bericht benaderd worden.
  3. Per persoon kan slechts één keer worden deelgenomen.
  4. Om deel te nemen aan deze prijsvraag moet je bepaalde gegevens achterlaten; zoals bijvoorbeeld je (volledige) naam en een e-mail adres. Deze gegevens worden alleen gebruikt om de prijs naar je toe te sturen. Na afloop worden deze gegevens weer verwijderd. Bij uitzondering zullen je gegevens gedeeld worden met de sponsor, die de prijsvraag mogelijk maakt, zodat de prijs rechtstreeks naar je opgestuurd kan worden.
  5. Om mee te doen aan deze prijsvraag dien je woonachtig te zijn in Nederland of België.
  6. Vul je correcte adres-gegevens in, anders kan de prijs ook niet verstuurd worden.
  7. Je hoeft NIET 18 jaar of ouder te zijn om mee te doen, maar onder de 16 jaar moet je toestemming van je ouders hebben om mee te doen. Win je de prijsvraag en ben je jonger dan 16 jaar, dan kun je ook je e-mail adres van je ouders doorsturen, zodat wij eventueel contact met hun kunnen opnemen over het verzenden van de prijs.

Deelnemen Winactie

Als je mee wilt doen aan de Vikings Seizoen 6 Deel 1 inactie, dan moet je twee stappen ondernemen.

1. Volg SebKijk op Instagram of op Facebook. Klik hier voor Instagram en hier voor Facebook.