Vinski and the Invisibility Powder (2021) – Film Recensie

Na een korte pauze ga ik nu weer verder met het recenseren van de films die ik zag op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. Vandaag bespreek ik de Finse film Vinksi and the Invisibility Powder. De film is geregisseerd door Juha Wuolijoki – die ook bekend is als de CEO en oprichter van Snapper Films. Vinski and the Invisibility Powder is de eerste film die ik op mijn tweede dag als jurylid van het SCHLiNGEL International Filmfestival bekeek. De film werd door iemand uit het publiek een domme en goedkope kinderfilm genoemd. Is dit ook daadwerkelijk het geval?

Over SCHLiNGEL & FIPRESCI

Maar allereerst: ik ben een jurylid van de FIPRESCI, maar wat is dat precies? Dit is een internationale organisatie voor professionele filmcritici en journalisten. Deze internationale organisatie stuurt leden van zijn organisatie naar verschillende internationale filmfestivals. Het doel van de gestuurde juryleden is dan om een programma van films te beoordelen en daarvan een winnaar te kiezen. De winnaar wordt gekroond met een prijs – waarmee ze dus ook erkenning van de filmcritici krijgen. Samen met twee mede juryleden (Geri Krebs en Ivan Magrin-Chagnolleau) was het mijn taak om uit een collectie van films een winnaar te kiezen.

SCHLiNGEL is een (internationaal) filmfestival voor kinderen en een jong publiek. Het festival had zijn start in 1996 – wat grappig genoeg ook mijn geboortejaar is. Sindsdien heeft het filmfestival jaarlijks plaatsgevonden in Chemnitz.

SCHLiNGEL Filmfestival Logo
Bron: SCHliNGEL International Filmfestival.

Mijn filmfestival ervaring

Het SCHLiNGEL filmfestival was een unieke ervaring voor mij. Het was bijzonder om mee te maken hoe een internationale film vertaald werd naar de nationale taal (in dit geval Duits). Nu zul je je afvragen wat hier zo bijzonder aan was? De vertaling werd door een microfoon opgelezen terwijl de film werd afgespeeld in de zaal. Dit werd gedaan voor de Duitse kinderen en jongeren die nog niet goed genoeg Engels kunnen verstaan. Maar ook voor Duitse jongeren die nog niet goed de ondertiteling kunnen lezen.

Uiteraard is dit niet het enige wat ik bijzonder vond aan het filmfestival. Het was ook buitengewoon hoe alle juryleden aangekondigd worden bij elke filmvertoning. Daarnaast was het super om de reacties van het jonge publiek mee te maken. Bij het kijken van de films zaten we namelijk niet alleen in de zaal, want er waren ook Duitse jongeren en kinderen aanwezig. Zo kwamen er dagelijks meerdere Duitse klassen met hun leerlingen films kijken bij het SCHLiNGEL filmfestival.

Vinski and the Invisibility Powder (2021)
Bron: Snapper Films Oy & Nelonen.

Over Vinski and the Invisibility Powder

De 10-jarige Vinski voelt zich een buitenstaander en onzichtbaar tussen zijn leeftijdsgenootjes, en zelfs bij zijn alleenstaande moeder Krista. Vinski ontmoet een mysterieuze apotheker die hem een flesje magisch poeder geeft. Een poeder waarmee je echt onzichtbaar kunt worden en door muren kunt lopen. Het is fantastisch om de krachten van een superheld te hebben, maar al snel raakt een groep boeven ook geïnteresseerd in het geheim van onzichtbaarheid.

Bekijk hier de Finse trailer van Vinski and the Invisibility Powder (2021).

Niet bepaald originele popcorn vermaak

Vinski and the Invisibility Powder is een vermakelijke en avontuurlijke kinderfilm. De film heeft duidelijk inspiratie gehaald uit dit filmische tijdperk van superhelden. Zo kan het hoofdpersonage Vinski met het poeder zichzelf onzichtbaar maken. Echter zijn het vooral de licht intieme relaties tussen de verschillende personage, die film leuk maken. Vinski and the Invisibility Powder is geen meesterwerk. Dit is een film die vooral voor een jong publiek is gemaakt. De film kan vooral bekeken worden als popcorn vermaak.

De film is ver weg van perfect. Zo zal het volwassen publiek de grootste plotwending al snel zien aankomen. Er wordt veel aandacht besteed aan deze plotwending, maar gelukkig is de film niet alleen voor deze onthulling gemaakt. De film voelt niet nieuw of origineel aan, maar weet alsnog op creatieve manieren het publiek te vermaken. Dit is onder andere te danken aan de manier waarop de visuele effecten zijn uitgevoerd. Deze effecten zien er geloofwaardig en niet te kinderlijk uit.

Vinski and the Invisibility Powder (2021)
Bron: Snapper Films Oy & Nelonen.

Magische herkenning in Vinski and the Invisibility Powder

De film probeert diepgang op te zoeken met de onderlinge relaties tussen de personages. Zo is de relatie tussen Vinski en de apotheker emotioneel goed onderbouwd. De relatie komt over als een zwakke versie van Marty McFly en Doc Brown. Hierdoor voelt het aan alsof deze film de Finse versie van Back to the Future is. De film bespreekt totaal verschillende werelden via andere onderwerpen, maar de magische sfeer is in Vinski terug te herkennen uit Back to the Future. Tegelijkertijd lijkt Vinski and the Invisibility Powder ook op de eerdere films uit de Harry Potter franchise.

De magische elementen zijn in beide Vinski and the Invisibility Powder, en de Harry Potter films terug te vinden. Grappig genoeg is Vinski and the Invisiblity Powder, net zoals de Harry Potter-reeks, gebaseerd op een boek.

Vinski and the Invisibility Powder (2021)
Bron: Snapper Films Oy & Nelonen.

Conclusie

Vinski and the Invisibility Powder is een leuke film die zowel een jong als een wat ouder publiek kan vermaken. De film is niet bedoeld om analyserend helemaal uit te pluizen. Het vertelt een kinderlijk magisch verhaal over een jongen die zichzelf ontwikkelt, met hulp van poeder dat hem onzichtbaar maakt. Het acteerwerk is degelijk, maar regelmatig te overdreven. Dit is vooral het geval bij de kinderen uit de cast.

Uiteindelijk zijn het vooral de onderlinge relaties die de film vermakelijk maakt. Hierbij is de relatie tussen Vinski en de apotheker overduidelijk het best met emotionele diepgang uitgewerkt. De film is ver weg van perfect – wat onder andere komt door het simplistische, en niet bepaald originele, verhaal. Toch is de magische kinderfilm aan te raden voor een ouders die met jonge kinderen (tot een leeftijd van 10 jaar oud) naar de film willen gaan. Het is jammer nog onbekend wanneer deze film in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn.

Sebastiaan Khouw

Sebastiaan Khouw is het brein achter SebKijk. Als professioneel recensent en filmjournalist bespreekt hij verschillende vormen van entertainment, kunst en cultuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.