Vliegende Hollanders Seizoen 1 – Recensie

Vliegende Hollanders is een Nederlandse televisieserie uit 2020. De serie is geregisseerd door Joram Lürsen. Deze regisseur is ook bekend voor het regisseren van de film Bankier van het Verzet. Vliegende Hollanders gaat over Anthony Fokker en Albert Plesman. Dit waren twee luchtvaartpioniers die een grote rol hebben gespeeld in het opbouwen van de burgerluchtvaart in Nederland. De serie speelt zich af tussen 1919 en 1939. De serie werd door AVROTROS voor het eerst uitgezonden op 18 oktober 2020 en ontving positieve kritieken. Dit is redelijk begrijpelijk. Vliegende Hollanders is namelijk een van de beste Nederlandse series die ik in tijden heb gezien. In deze recensie leg ik graag uit waarom dat zo is.

Vliegende Hollanders is nu te koop op Blu-ray en Dvd. Mijn dank aan Entertainment One en WW Entertainment voor de samenwerking.

Vliegende Hollanders bevat Geweldig Acteerwerk

Normaal kijk ik niet zoveel Nederlandse producties. Hierbij heb ik het niet alleen over Nederlandse speelfilms en Nederlandse documentaires, maar ook over Nederlandse series. Sterker nog – ik kijk al bijna helemaal geen Nederlandse series. Dit komt doordat ik het idee heb gekregen dat Nederlandse series allemaal bestaan uit dezelfde formule van over-de-top acteerwerk en slecht geschreven verhalen. Na het zien van Vliegende Hollanders realiseer ik me hoe fout ik zat met deze denkwijze. Deze serie heeft me met 8 afleveringen weten te amuseren en ontroeren. Het heeft me geïnformeerd en uitgedaagd. Bij het kijken van Vliegende Hollanders heb ik me geen seconde verveeld.

Voor een (avontuurlijke) drama-serie komt er redelijk veel spanning in het verhaal voor. Dit komt mede dankzij het acteerwerk van de cast. Het geweldige acteerwerk bestaat niet alleen uit de mannelijke hoofdrolspelers die de rollen van Anthony Fokker en Albert Plesman vertolken. Er mag zeker gezegd worden dat Daan Schuurmans, Fedja van Huêt, Steef de Bot en Bram Suijker de rollen van Anthony Fokker en Albert Plesman op verschillende leeftijden enorm goed vertolken. Toch moet er sterk gewezen worden op het feit dat de rest van de cast ook echt schijnt in hun rollen.

Neem bijvoorbeeld Sanne-Samina Hanssen en Laura de Boer. Beide dames zijn ook niet weg te denken uit deze serie. Alle rollen zijn perfect gecast en worden ongelofelijk sterk gespeeld door hun respectievelijke castleden. Ik doe mijn petje af voor de cast en de castingbureau’s, want ze hebben top werk geleverd. Echter moet een recensent kritisch blijven. Er kan zeker gezegd worden dat je als kijker even moet wennen aan het acteerwerk van Steef de Bot als de jonge Albert Plesman. Dit komt doordat voornamelijk in de eerste twee afleveringen zijn overdreven Nederlandse accent erg afleidend is. Het accent begint na een tijd minder heftig aanwezig te zijn en hierdoor raak je ook meer gewend aan het tevens sterke acteerwerk van Steef de Bot.

Vliegende Hollanders 2020
Een foto van een deel van de sterrencast van Vliegende Hollanders.

Geromantiseerd, maar nog steeds Aangrijpend

Het grootste pluspunt dat ik deze serie kan meegeven is dat het zijn verhaal sterk over 20 jaar weet te verdelen. Dat dit in 8 afleveringen lukt is alleen nog maar meer bijzonder. Het komt vaker voor dat dit mislukt, dan dat dit daadwerkelijk echt lukt. Deze serie weet dit wel voor elkaar te krijgen en dit komt mede doordat de hoofdpersonages zo goed ontwikkeld worden in hun karakter en in de verhaallijnen. Het is voornamelijk de voortdurende strijd tussen Anthony Fokker en Albert Plesman die de serie goed op dreef houdt. Het zorgt voor de nodige spanning en onderbouwt het verhaal van deze twee heren enorm goed.

Het is puur vermaak om deze twee personen tegen elkaar op te zien gaan. Het is ook ontroerend dat ondanks alles ze alsnog veel respect voor elkaar hebben. Vliegende Hollanders is zeker een serie die geromantiseerd is. Er zijn veel geportretteerde gebeurtenissen die werkelijk hebben plaatsgevonden, maar er zijn een aantal gebeurtenissen die niet in de historische context geplaatst zijn. Een voorbeeld hiervan is het overlijden van een dierbare van Albert Plesman. Deze gebeurtenis is volledig uit historische context gehaald. De situatie is gebruikt om het verhaal te dramatiseren. Het is begrijpelijk dat sommige kijkers moeite zullen hebben met deze veranderingen.

Echter kan er bij deze situatie ook gekeken worden vanuit een storytelling standpunt. Sommige gebeurtenissen zijn dan misschien niet in de historische context geplaatst, maar het schaad het verhaal niet. De gebeurtenis en zijn gevolgen komen nog steeds in het verhaal voor. Hierdoor weten de filmmakers nog steeds de drama van de daadwerkelijke gebeurtenis terug te brengen in het verhaal van de serie. Het blijft bijzonder dat dit de filmmakers is gelukt.

Dit komt voornamelijk door het werk van de scenaristen. Ze weten daadwerkelijke gebeurtenissen in deze context aan te passen. Daarnaast lukt het ze ook nog eens om deze gebeurtenissen in een aangrijpend verhaal te veranderen. Een verhaal waar er een oneindige strijd speelt tussen de hoofdpersonages om de snelste en de beste te zijn.

Het gebruik van opgenomen beeldmateriaal uit die tijd ondersteunt de geloofwaardigheid van het verhaal uit de serie. Dit komt mede door het superieure camerawerk dat huidige acteurs en actrices opneemt alsof zij rondlopen in de tijd van vroeger. Het is eindeloos genieten om te kunnen aanschouwen hoe goed Vliegende Hollanders de sfeer van deze tijd weet te recreëren.

Vliegende Hollanders 2020
Fedja van Huêt als Anthony Fokker en Daan Schuurmans als Albert Plesman.

Vliegende Hollanders is simpelweg een top serie van Hollandse bodem. Het acteerwerk is ongelofelijk goed en stijgt ver boven het normale Nederlandse acteerwerk uit. Als kijker voel je je geënthousiasmeerd om een nieuwe aflevering van deze serie te kunnen kijken. Je zult simpelweg niet kunnen wachten om te kijken hoe het verhaal verder gaat. Deze serie is ook zeer geschikt om in een ruk achter elkaar te kijken.

Toch moet ik als recensent een beetje gaan mierenneuken. Het acteerwerk van Steef de Bot kost wat tijd om te gaan geloven door zijn sterke accent. Daarnaast bevat de Blu-ray zelf ook soms wat ondertiteling problemen. Als je de ondertiteling aan hebt zitten, zul je merken dat de Engelse ondertiteling soms wegvalt. Het is wel erg tof dat er één making-of extra op de blu-ray zit. De audio en het beeld van de Blu-ray zijn erg goed. Daar is niks op aan te merken. Uiteindelijk is Vliegende Hollanders een bijna perfecte serie. Daarom raad ik iedereen ook sterk aan om deze serie te gaan kijken.

Bekijk hier de officiële trailer van Vliegende Hollanders.