WandaVision Aflevering 1 – Recensie

Ik loop flink achter met het bekijken van de series van Marvel Studios. Sterker nog ik loop bijna volledig achter met Phase 4 van het Marvel Cinematic Universe (ook wel bekend als het MCU). Ik heb de eerste vijf afleveringen gezien van WandaVision met mijn broertje en de eerste twee afleveringen van The Falcon and the Winter Soldier met vrienden. Aan Loki ben ik nog niet eens begonnen. Hier wil ik verandering in gaan brengen.

Door mezelf het doel te stellen de aankomende drie weken elke dag een aflevering recensie van deze drie series te plaatsen. Ik begin met WandaVision. Daarna ga ik verder met The Falcon and the Winter Soldier. Ik eindig deze drie weken met de serie Loki! Ben je ook benieuwd naar mijn recensies van deze afleveringen? Volg dan snel mijn account en blijf mijn website in de gaten houden! Elke dag verschijnt er een aflevering recensie op mijn website en mijn sociale media. Vandaag begin ik met het recenseren van WandaVision aflevering 1. WandaVision is nu te zien op Disney+.

Over WandaVision

WandaVision is een Amerikaanse televisie miniserie gemaakt door Jac Schaeffer voor de streamingdienst Disney+. Het is gebaseerd op de Marvel Comics personages Wanda Maximoff / Scarlet Witch en Vision. Het speelt zich af in het Marvel Cinematic Universe en deelt de continuïteit met de films van de franchise. De miniserie speelt zich af na de gebeurtenissen van de film Avengers: Endgame. WandaVision is de eerste televisieserie dat geproduceerd is door Marvel Studios, waarbij Schaeffer de taak als hoofdschrijver heeft en Matt Shakman de afleveringen heeft geregisseerd.

De cast van WandaVision bestaat uit Elizabeth Olsen, Paul Bettany, Debra Jo Rupp, Fred Melamed, Kathryn Hahn, Teyonah Parris, Randall Park, Kat Dennings en Evan Peters. WandaVision aflevering 1 ging samen in première met de tweede aflevering uit op 15 januari 2021. De miniserie duurde 9 afleveringen en kwam tot een einde op 5 maart 2021. Dit is de eerste serie, en het begin, van Phase 4 van de Marvel Cinematic Universe. Daarnaast dient de serie ook als een directe set-up naar de film Doctor Strange in the Multiverse of Madness die in 2022 uit zal komen. Actrice Elizabeth Olsen zal haar rol als Wanda Maximoff opnieuw vertolken in deze film.

Bekijk hier de officiële trailer van WandaVision.

Over WandaVision Aflevering 1

In WandaVision aflevering 1 zien we hoe pasgetrouwd stel Wanda en Vision samen gaan wonen in WestView. Omdat Vision een androïde is en Wanda telekinese heeft, probeert het stel zich aan te passen. Dit blijkt moeilijker dan gedacht wanneer ze last minute een diner moeten maken voor de baas van Vision. De serie is een eerbetoon aan sitcoms uit het verleden, waarbij Wanda en Vision in een realiteit leven die hen door verschillende decennia van televisietijden voert. De setting van deze aflevering is de jaren 1950.

WandaVision Aflevering 1
Bron: Disney Plus Nederland & Disney Pers Nederland.

WandaVision Aflevering 1 Recensie

WandaVision aflevering 1 opent de miniserie op een krachtige en unieke manier. De eerste en tweede aflevering ontvingen veel kritiek onterecht naar mijn mening. De kijkers hadden iets anders verwacht. Misschien keken ze uit naar een serie vol actie, maar doordat deze eerste aflevering langzaam opent krijgen we meer tijd om te wennen aan deze setting en zijn bijhorende personages. Er gebeurt feitelijk niet veel spannends en de eerste aflevering zit ook niet vol actie. Maar deze eerste aflevering is vooral bedoeld om de kijkers in de war te brengen. De miniserie wilt dat je stil gaat staan bij wat er op het scherm gebeurt.

Dat je jezelf vragen gaat stellen over de mysterieuze gebeurtenissen en de gigantische cliffhanger waarmee WandaVision aflevering 1 eindigt. Ook de humor is weer voortreffelijk en dit keer over-de-top. De eerste aflevering opent met heerlijke overdreven humor, waarbij de performances ook krachtig en over-de-top zijn. Echter is wel duidelijk te zien dat er geacteerd wordt. Dit kan ook liggen aan het feit dat de miniserie een eerbetoon is aan de sitcoms van de jaren 1950 waar ook vaak over-de-top geacteerd werd. Daarnaast is het acteerwerk ook overtuigend doordat het duo Wanda en Vision vermakelijk blijft om te aanschouwen.

Ik heb veel respect en admiratie voor de gedurfde keuze om de eerste aflevering te laten focussen op humoristische eerbetonen. Daarnaast vind ik het ook geweldig om te zien hoe WandaVision aflevering 1 volledig in het zwart-wit is. Het openingslied is aanstekelijk en simpelweg geweldig. Veel kijkers hadden ook kritiek op het feit dat de credits aan het einde van alle afleveringen te lang duren. Het is een feit dat de credits best lang aan kunnen voelen. Dit komt doordat voor veel kijkers de aflevering niet voldoet aan de verwachtingen als het gaat om speeltijd. Echter wordt er bij dit kritiekpunt vooral gefocust op de verwachtingen van de kijker, in plaats van wat de serie makers ons geven. Kort gezegd; het is begrijpelijk kritisch naar de speeltijd te kijken, maar om het hier voor af te kraken vind ik belachelijk.

WandaVision Aflevering 1

WandaVision aflevering 1 is een creatieve opening voor deze eerste MCU serie. Het acteerwerk bevestigt opnieuw hoe krachtig deze cast wel niet is in hun toegewezen rollen. Daarnaast is het briljant dat de serie makers de aflevering volledig in het zwart-wit houden en de focus leggen op het verhaal. Er is dan geen spanning of actie aanwezig, maar mysterieus is de eerste aflevering zeker! Een mooi begin en een sterke set-up voor de rest van de miniserie!