WandaVision Aflevering 2 – Recensie

WandaVision Aflevering 2

Ik loop nog steeds flink achter met het bekijken van de Marvel Studios series.. Mijn oorspronkelijke plan was om in drie weken elke dag een aflevering recensie van een MCU-serie te plaatsen. Dit plan kwam na mijn eerste recensie tot een abrupte halt. Als recensent heb ik namelijk veel meer opdrachten liggen. Hierdoor is het voor mij (op dit moment) bijna onmogelijk om dagelijks een recensie te plaatsen van afleveringen die niet behoren tot mijn opdrachten. Toch probeer ik de draad weer wat op te pakken. Daarom recenseer ik vandaag ook WandaVision aflevering 2. Ik weet niet wanneer mijn volgende aflevering recensies online komen. Wat ik wel weet is dat WandaVision nu te zien is op Disney+.

Over WandaVision

WandaVision is een Amerikaanse televisie miniserie gemaakt door Jac Schaeffer voor de streamingdienst Disney+. Het is gebaseerd op de Marvel Comics personages Wanda Maximoff / Scarlet Witch en Vision. Het speelt zich af in het Marvel Cinematic Universe en deelt de continuïteit met de films van de franchise. De miniserie speelt zich af na de gebeurtenissen van de film Avengers: Endgame. WandaVision is de eerste televisieserie dat geproduceerd is door Marvel Studios, waarbij Schaeffer de taak als hoofdschrijver heeft en Matt Shakman de afleveringen heeft geregisseerd.

De cast van WandaVision bestaat uit Elizabeth OlsenPaul BettanyDebra Jo RuppFred MelamedKathryn HahnTeyonah ParrisRandall ParkKat Dennings en Evan Peters. WandaVision aflevering 1 ging samen in première met de tweede aflevering uit op 15 januari 2021. De miniserie duurde 9 afleveringen en kwam tot een einde op 5 maart 2021. Dit is de eerste serie, en het begin, van Phase 4 van de Marvel Cinematic Universe. Daarnaast dient de serie ook als een directe set-up naar de film Doctor Strange in the Multiverse of Madness die in 2022 uit zal komen. Actrice Elizabeth Olsen zal haar rol als Wanda Maximoff opnieuw vertolken in deze film. WandaVision Aflevering 2 speelt zich af in een omgeving uit de jaren 1960. Wanda en Vision zijn bezig met de voorbereidingen van een magische act die zal plaatsvinden bij een talentenjacht in de buurt.

WandaVision Aflevering 2 is een eerbetoon aan de jaren 1960

Previously on WandaVision is een geweldige toevoeging aan de miniserie. Het is niet alleen komisch zelfbewust terwijl het de vierde muur doorbreekt, maar het brengt ook de kijker opnieuw op hoogte van wat er eerder heeft plaatsgevonden. Voor de nieuwe kijkers geeft het een mooie impressie van de vorige aflevering zonder te veel spoilers weg te geven. WandaVision aflevering 2 opent met een eerbetoon aan het televisietijdperk van de jaren 1960. We krijgen te zien hoe Wanda met haar krachten de lichtlampen meerdere malen aan- en uitzet. Dit doet ze omdat ze bang is iets gehoord te hebben van buiten haar en Vision’s huis.

Deze gebeurtenis wordt begeleid door typerende televisiegeluiden. De geluiden zijn te horen bij het uit- en aanzetten van de lamp. Dit is een duidelijk eerbetoon aan de geluiden die voorbijkwamen bij komische televisieseries uit de jaren 1960. Over het algemeen is WandaVision aflevering 2 een creatieve speling op de komische situaties uit televisieseries van de jaren 1960. Als voorbeeld kun je kijken naar de woordspelingen en oneliners die ook regelmatig gebruikt werden in dat tijdperk van televisieseries. De openingsscène laat de overgang zien van het televisietijdperk uit de jaren 1950 naar de jaren 1960.

In de jaren 1950 waren televisieseries gezinsvriendelijk en voorzichtiger met wat er werd getoond op televisie. Met de komst van de jaren 1960 werd het genot en liefdesleven van twee geliefden al wat meer gesuggereerd. Als je kijkt naar de twee aparte bedden die door Wanda worden omgetoverd tot een bed. Deze gebeurtenis wordt zelfs opgevolgd door Vision die tegen Wanda zegt dat ze het licht moet uitdoen. Waarna ze samen onder het hoeslaken in bed duiken om een gezellige tijd met elkaar te hebben.

WandaVision Aflevering 2
Bron: Den of Geek & Disney+.

Krachtige aflevering

De acteerprestaties zijn opnieuw vermakelijk. Het is leuk om een absurde Paul Bettany te zien die zo hard zijn best doet om Vision menselijk gedrag te laten vertonen. Ergens komt Bettany over als een klein enthousiast kind wanneer hij zijn goochelshow beoefent, en later presenteert. Ook Elizabeth Olsen acteert krachtig. Haar personage Wanda komt in WandaVision aflevering 2 over als iemand die graag erbij wilt horen en tegelijkertijd haar zelf wilt zijn. De boodschap van deze tweede aflevering is simpel, maar effectief. Het gaat over goedkeuring, groepsdruk en jezelf kunnen zijn. Het verhaal van deze tweede aflevering is absurd en anders dan de meeste Marvel Studios verhalen. Dit maakt WandaVision aflevering 2 uniek en zorgt ervoor dat deze aflevering een persoonlijke favoriet van het Marvel Cinematic Universe is.

Als het gaat om productie – van het kleurgebruik tot de haarstijlen en make-up van Vision – komt alles levensecht over. In WandaVision aflevering 2 zien we ook de eerste echte tekens dat er meer aan de hand is dan sommige hoofdpersonages zouden willen toegeven. In deze tweede aflevering doet Wanda een mysterieuze ontdekking waarbij een soortgelijke muziek als “Pure Imagination” wordt gebruikt. Dit nummer komt uit de film Willy Wonka and the Chocolate Factory. Het nummer kan genoeg zeggen over de situatie waar Wanda en Vision zich in bevinden. Zouden Wanda en Vision zich bevinden in een stad dat is ontstaan uit pure fantasie? De integratie van andere kleuren in deze zwart-wit aflevering is ook nog eens goed gedaan. Ook is de volledig geanimeerde opening sequentie een luchtige en welkome toevoeging aan deze tweede aflevering.

WandaVision Aflevering 2
Gadgets NDTV & Disney+.

WandaVision aflevering 2 is een sterke aflevering en een krachtig vervolg op de vorige aflevering. Met behulp van het klassieke “previously on” segment weten de makers kort samen te vatten wat er eerder heeft plaatsgevonden. Het acteerwerk is nog steeds krachtig – waarbij Bettany vooral de show steelt als Vision. De tweede aflevering bevat mooie thema’s en is goed in elkaar gezet als het gaat om productie. WandaVision aflevering 2 behoort tot een van mijn favoriete producties die is voortgekomen uit het Marvel Cinematic Universe. Ik zou iedereen aanraden om deze tweede aflevering te kijken. Deze aflevering mag dan meer absurd zijn, maar het is ook creatiever en speelt meer op de mysterieuze sfeer van de miniserie.

Disney+ Logo
WandaVision is nu te zien op Disney+.