WandaVision Aflevering 3 – Recensie

Weet WandaVision Aflevering 3 het verhaal van deze miniserie goed voort te zetten? Ik loop nog steeds flink achter met het bekijken van de series van Marvel Studios. Mijn oorspronkelijke plan was om in drie weken elke dag een aflevering recensie van een MCU-serie te plaatsen. Dit plan kwam na mijn eerste recensie al tot een abrupte halt. Als recensent heb ik namelijk veel meer opdrachten liggen. Hierdoor is het voor mij (op dit moment) bijna onmogelijk om dagelijks een recensie te plaatsen van afleveringen die niet behoren tot mijn opdrachten.

Toch probeer ik de draad weer wat op te pakken. Daarom recenseer ik vandaag ook WandaVision aflevering 3. Ik weet niet wanneer mijn volgende aflevering recensies online komen. WandaVision Aflevering 3 speelt met een eerbetoon voor het televisietijdperk van de jaren 1970. Wanda’s zwangerschap doet haar krachten afnemen terwijl ze en Vision zich voorbereiden op een versnelde bevalling.

Over WandaVision

WandaVision is een Amerikaanse televisie miniserie gemaakt door Jac Schaeffer voor de streamingdienst Disney+. Het is gebaseerd op de Marvel Comics personages Wanda Maximoff / Scarlet Witch en Vision. Het speelt zich af in het Marvel Cinematic Universe en deelt de continuïteit met de films van de franchise. De miniserie speelt zich af na de gebeurtenissen van de film Avengers: Endgame. WandaVision is de eerste televisieserie dat geproduceerd is door Marvel Studios, waarbij Schaeffer de taak als hoofdschrijver heeft en Matt Shakman de afleveringen heeft geregisseerd.

De cast van WandaVision bestaat uit Elizabeth OlsenPaul BettanyDebra Jo RuppFred MelamedKathryn HahnTeyonah ParrisRandall ParkKat Dennings en Evan Peters. WandaVision aflevering 1 ging samen in première met de tweede aflevering uit op 15 januari 2021. De miniserie duurde 9 afleveringen en kwam tot een einde op 5 maart 2021. Dit is de eerste serie, en het begin, van Phase 4 van de Marvel Cinematic Universe. Daarnaast dient de serie ook als een directe set-up voor de film Doctor Strange in the Multiverse of Madness die in 2022 uit zal komen. Actrice Elizabeth Olsen zal haar rol als Wanda Maximoff opnieuw vertolken in deze film.

Bekijk hier de officiële trailer voor WandaVision.

De pluspunten uit WandaVision Aflevering 3

Het acteerwerk van zowel Elizabeth Olsen als Paul Bettany is opnieuw plezierig om te aanschouwen. Ze weten beide een positieve kracht te brengen in de redelijk tragische personages. WandaVision Aflevering 3 is de eerste aflevering die volledig in kleur te zien is. De levendige kleuren voegen nieuwe elementen toe aan de serie, zonder dat het afleidt. De overgang van een (bijna volledige) zwart-wit aflevering naar een kleurenaflevering, is dus goed verlopen.

Ook andere aspecten uit de productie zijn weer op top niveau uitgevoerd. Hierbij kun je denken aan aspecten zoals bijvoorbeeld de kostuums, en de make-up van Vision. Het verhoogde humorgehalte is een vermakelijke toevoeging. Een voorbeeld hiervan is de scène waar Wanda haar zwangerschap probeert te verbergen voor Geraldine – een personage dat nieuw in de stad blijk te zijn. Dit kan een stiekeme verwijzing zijn naar televisies creatieve geschiedenis over het verbergen van echte zwangerschappen van sterren.

De aflevering gaat op een bijzondere manier om met Wanda’s zwangerschap. Haar huis wordt een complete chaos wanneer ze in een versneld tempo door een, normaal 9 durende, zwangerschap gaat. Zo gaan de schilderijen ronddraaien en valt de elektriciteit in de gehele wijk uit. De leukste toevoeging op dit vlak gebeurt als Wanda’s haar vliezen breken, want dan gaan de sproeiers in het huis af. Een hilarische en mooie metafoor voor deze gebeurtenis.

WandaVision Aflevering 3
Bron: Marvel Studios, Disney+, Disney Nederland, Walt Disney Television, Marvel Entertainment & Walt Disney Studios.

Zwakste schakel

Toch is WandaVision Aflevering 3 voor mij de zwakste schakel uit de eerste drie afleveringen van de miniserie. De eerste twee afleveringen daagden het Marvel Cinematic Universe uit om op een nieuwe manier naar hun superhelden te kijken. Op deze manier hadden we dit filmuniversum nog nooit gezien. Er werden nieuwe ideeën geopperd, en deze gingen volledig in tegen Marvel’s manier van verhalen vertellen. Daarom vind ik het zo jammerlijk dat ze met de derde aflevering terugkeren naar hun bekende formule.

Wil ik hiermee zeggen dat WandaVision aflevering 3 slecht is? Nee, dat is niet het geval. De derde aflevering is wel goed, maar bevat wel veel gebreken. Hierdoor is het voor zover de zwakste schakel. Deze aflevering is te afhankelijk van zijn einde. De rest van de aflevering gebeurt er vrij veel van hetzelfde. We krijgen onze hoofdpersonages Wanda en Vision op een humoristische manier te zien, maar dit is iets wat de eerste twee afleveringen ook beter weten aan te pakken.

In de eerste twee afleveringen was er meer sprake van een balans tussen humor en mysterie. Aflevering drie weet zijn voeting hier niet in te vinden, waardoor de mysterieuze aspecten misplaatst aanvoelen. Toch leggen de seriemakers de klemtoon op het moment dat enkele bekende Marvel personages bij naam genoemd worden. Doordat de gehele aflevering eerder uitspeelt als een komedie, komt deze tragische en mysterieuze wending uit het niets. Het is overduidelijk dat de makers dit moment als het eerste ‘wow’ moment probeerde neer te zetten. Het is jammer dat dit niet is gelukt.

WandaVision Aflevering 3

WandaVision Aflevering 3 is de eerste aflevering uit deze miniserie waar ik met gemixte gevoelens naar heb gekeken. De pluspunten uitwegen zeker de minpunten. Zo is het acteerwerk van de gehele cast is opnieuw top. Elizabeth Olsen en Paul Bettany stelen nogmaals de show – wat niet gek is, want dit is ook hun show. Ook is het kleurgebruik een mooie toevoeging en daarnaast voelt het ook niet als een goedkope truc aan. De derde aflevering gaat op een grappige manier om met de zwangerschap van Wanda.

Echter is de humor ook een groot afleidend factor van WandaVision aflevering 3. De derde aflevering focust voor bijna zijn gehele speeltijd humoristisch evenementen. Hierdoor raakt het uit balans met het mysterieuze onderdeel van de miniserie. Wanneer dit onderdeel weer terugkeert aan het einde, voelt het te misplaatst en geforceerd aan. Dit is zonde, want de eerdere twee afleveringen wisten hier een krachtiger balans in te vinden.