Wanted (2008) – Film Recensie

Wanted is een film die ik meerdere malen voorbij zag komen op televisie. Ondanks dat de film er altijd wel spectaculair eruit zag, trok het nooit genoeg mijn aandacht om de film echt te kijken. De film stond wel al voor een langere tijd op mijn kijklijst. Uiteindelijk heb ik toch besloten om Wanted te gaan kijken. Ik wilde een film van mijn kijklijst gaan bekijken, waarbij ik niet veel mijn brein hoefde aan te zetten.

Achteraf gezien is mijn brein alsnog de film gaan analyseren, en al snel vormde ik een mening over Wanted. Ben je benieuwd naar mijn mening over de film? Lees dan nu mijn film recensie van Wanted.

Over Wanted (2008)

Wanted is geregisseerd door Timur Bekmambetov en geschreven door Michael Brandt, Chris Morgan, en Derek Haas. De film is losjes gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Mark Millar en J. G. Jones. Universal Pictures verkreeg in 2004 de rechten om Wanted te verfilmen. Het uiteindelijke script week af van enkele mythische aspecten van de graphic novel, maar Millar was tevreden dat de donkerste delen van het verhaal behouden werden in de film.

De hoofdrol van Wanted wordt gespeeld door James McAvoy. De rest van de cast bestaat uit onder andere Morgan Freeman, Angelina Jolie, Chris Pratt, Terence Stamp, Thomas Kretschmann, en Common. Het verhaal van de film gaat over Wesley Gibson, een gefrustreerde en depressieve accountant. Dan komt hij erachter dat hij de zoon is van een professionele huurmoordenaar. Hij besluit zich aan te sluiten bij een geheime organisatie van huurmoordenaars, genaamd The Fraternity.

De muziek van de film is gecomponeerd door Danny Elfman. Deze componist kun je herkennen van zijn werk aan films als Spider-Man en Batman (1989). De visuele effecten zijn geleverd door de regisseurs productiebedrijf Bazelevs Production. Wanted werd in Nederland uitgebracht op 11 september 2008. In de Verenigde Staten van Amerika kwam de film al uit op 27 juni 2008. Wanted ontving over het algemeen positieve recensies. De meeste recensenten waren vooral positief over het tempo en de gestileerde actiescènes van de film. Er werd al vrij snel een vervolg aangekondigd op Wanted, maar tot op heden is dit project vastgelopen in ontwikkeling.

Bekijk hier de klassieke R-rated trailer van Wanted (2008).

Vermaak versus diepgang

De boodschap van de film komt pas laat in de film tevoorschijn. Dit komt doordat Wanted voor het grootste gedeelte van zijn speeltijd de focus legt op vermaak. Vermaak is bij Wanted belangrijker dan diepgang. Richting het einde van de film, proberen de filmmakers plotseling in de diepgang te duiken met de film. Het voelt juist hierdoor magertjes uitgewerkt aan. Daarnaast komt het ook als ontoepasselijk over. De boodschap van de film krijgt een negatieve en pretentieuze lading, doordat het overkomt alsof de filmmakers diepzinniger proberen te zijn dan nodig is.

Daarnaast is de precieze boodschap onduidelijk. Dit komt opnieuw doordat Wanted meer als een domme, maar vermakelijke film wordt opgebouwd. Het is hierdoor onduidelijk of de boodschap echt iets te maken heeft met het zelf vormgeven aan je leven. Wanted heeft echter zeker een vermakelijk verhaal. Het is zeker wat ongeloofwaardig, maar nog steeds uiterst vermakelijk. Wanted is als actiefilm gestileerd en maakt gebruik van soortgelijke cameratechnieken uit de Jason Bourne films. Hierdoor kunnen de actiescènes voor mij altijd een hit of een misser zijn. De meeste Bourne kopieën zijn namelijk minder krachtig in zijn uitwerking.

De enige voorbeelden waarvan ik denk dat ze de Bourne methode goed nadoen (en zelfs verbeteren) zijn Captain America: The Winter Soldier en Captain America: Civil War. Wanted geeft je als het ware een adrenaline schop om je in de actiescènes op het puntje van de stoel te halen, maar door het camerawerk zijn deze scènes regelmatig ook missers. Om terug te komen op het verhaal – vanaf de start van de film is het overduidelijk dat er een twist gaat plaatsvinden in de film. Het was voor mij alleen onduidelijk hoe en wanneer. Ik doe mijn petje af voor het feit dat de filmmakers me nog steeds hebben kunnen verrassen met een plottwist.

Wanted (2008)
Bron: Fanart.tv, Universal Pictures, Spyglass Entertainment, Relativity Media, Marc Platt Productions, Kickstart Productions, Top Cow Productions, Top Cow, Ringerike Zweite Filmproduktion, Bazelevs Production, Image Comics, en Universal Pictures International (UPI).

James McAvoy en de rest

Het acteerwerk in Wanted is eigenlijk best goed – beter dan het hoeft te zijn met zo’n cliché film. Het enige minpunt wat ik op te merken heb over het acteerwerk is dat hoofdrolspeler James McAvoy in het begin van de film irritant acteert. Voor mij persoonlijk was dit zeker het geval. McAvoy doet een imitatie van het Brigitte Kaandorp lied “Ik heb een heel zwaar leven”, maar dan niet op een grappige manier van zelfspot. Het is overduidelijk dat McAvoy’s personage aan het begin van de film depressief is, maar de manier hoe hij zijn personage presenteert, vond ik te overdreven. Het was te zielloos – wat ook overduidelijk de bedoeling is voor zijn karaktergroei.

McAvoy schiet hierin door, waardoor je niet meer zijn personage toejuicht om uit zijn depressie te stappen. Zijn eerste scènes voelen meer aan als verplichte kost waar je bij Wanted doorheen moet komen. De bijpersonages zijn daarnaast dun uitgeschreven in het verhaal en worden vooral vormgegeven door hun specialiteiten in de broederschap van huurmoordenaars.

Wanted (2008)

Computer gegeneerde effecten en logica

De visuele en computer gegenereerde effecten zijn goed uitgewerkt en spelen daarnaast juist in op de actiescènes. De film breekt in zijn verhaal de wetten en logica van onze wereld. De computer gegenereerde effecten geven dit ook op de juiste manier aan. Het jammere is dat de film richting het einde van zijn verhaal ook zijn eigen opgezette wetten en logica breekt. Er wordt vrij vroeg in de film aangegeven dat het buigen van een kogel mogelijk is, maar een kogel in een cirkel laten gaan zou onmogelijk moeten zijn. Het is te vergezocht en werkt niet bij de film. Iets wat in een stripboek kan werken, hoeft niet altijd in de verfilming van dit stripboek te werken.

Een adaptatie maken betekent ook punten wegschrappen die niet goed zouden uitwerken in de film. Hierbij maakt het niet uit hoe vet het er op film uit zou zien. Daarnaast is de huurmoordenaar die de kogel afschiet in een cirkel veel gevaarlijker dan het hoofdpersonage, dus waarom gebruiken ze dan niet deze huurmoordenaar om hun vijand te verslaan. Het lijkt me dat de huurmoordenaar die een kogel in een cirkel kan laten buigen, het gevaarlijkst is. Toch blijkt niets minder waar te zijn.

Wanted (2008)

Wanted is een vermakelijke film die sterker had kunnen zijn met een beter uitgewerkt verhaal of een volledige focus op het entertainment factor. Wanted is nu een film geworden die niet een balans heeft kunnen vinden tussen zijn vermaak en zijn zogenaamde diepgang. De diepzinnige boodschap over het herpakken van je eigen leven wordt ondermijnd door de actiescènes. De actiescènes werken zeker goed, maar valt uit elkaar door het scenario.

De film krijgt richting de laatste dertig minuten van zijn speeltijd een compleet andere toon. De film wordt serieuzer dan nodig is en breekt daarna nog de eigen opzette logica in zijn film. Het acteerwerk is zeker goed, waarbij McAvoy eerst de zwakste schakel van de film is, maar later de beste acteur uit de film wordt.

De bijpersonages krijgen helaas weinig te doen en zijn er puur om hun specialiteit uit de broederschap te tonen. De score van Danny Elfman is teleurstellend. Het camerawerk en de montage laten de film aanvoelen als een gestileerde kopie van de Bourne films. Hierdoor zijn de actiescènes een grote hit of misser. Toch blijft Wanted een uiterst vermakelijke film, waar je van elk moment kunt genieten. Ik zou Wanted niet een guilty pleasure noemen, want ondanks dat ik me heb vermaakt, zal ik de film niet vaak nog gaan kijken. Wanted is nu te zien op Netflix in Nederland.