Warner Bros. Discovery bestaat officieel na fusering WarnerMedia en Discovery

Het zat er al enkele tijd aan te komen, maar Discovery en WarnerMedia zijn officieel gefuseerd tot een bedrijf onder de naam Warner Bros. Discovery. Vraag je je af waarom dit belangrijk nieuws is voor de wereldwijde media- en entertainment industrie? Dan ben je op de juiste plek, want in dit artikel wil ik jullie meer vertellen over het ontstaan van Warner Bros. Discovery. Daarnaast wil ik stilstaan bij de (positieve en negatieve) gevolgen van deze fusering.

Wat is Warner Bros. Discovery?

Op de supportwebsite van discovery+ staat er sinds vandaag al een eerste omschrijving van Warner Bros. Discovery. In deze beschrijving linken ze ook door naar de officiële website van dit bedrijf. Warner Bros. Discovery is een invloedrijk media- en entertainment bedrijf. Wereldwijd bieden ze een uitgebreide portfolio aan van entertainment, franchises en merken voor film, televisie, streaming en gaming. Warner Bros. Discovery fuseert (of in andere woorden: combineert) premium entertainment, nieuws en sport van WarnerMedia met Discovery’s bijzondere sport aanbod, internationale en reallife entertainment.

Warner Bros. Discovery bevat meer dan 100 (ja, 100!) merken waaronder HBO, Warner Bros., Discovery, Animal Planet, Discovery Science, CNN, Boomerang, Cartoon Network, HGTV, Foods Network, TNT, Turner Classic Movies, Eurosport, TLC, ID, DMax, Cinemax, Boing, Cartoonito, en Motortrend. Daarnaast behoren beide discovery+ en HBO Max tot het bedrijf. Warner Bros. Discovery zal naar verwachting 52 miljard dollar aan omzet maken, waarvan 15 miljard uit directe consumentenomzet.

Warner Bros. Discovery
Bron: Warner Bros. Discovery, Deadline, en Deadline.com.

Het ontstaan van Warner Bros. Discovery

Het is 16 mei 2021 als Bloomberg News het nieuws uitbrengt dat aandeelhouder AT&T in gesprek is met Discovery. Ze blijken in gesprek te zijn over het fuseren van WarnerMedia (het moederbedrijf van Warner Bros.) en Discovery. AT&T wilde een beursgenoteerde onderneming vormen die verdeeld zou kunnen worden onder de aandeelhouders. Op 17 mei 2021 maakt AT&T bekend dat ze hebben ingestemd met de verkoop van hun aandelenbelang in het volledige media- en entertainment bedrijf WarnerMedia. Dit zou AT&T doen om te fuseren met Discovery en samen een nieuw bedrijf te vormen (onder voorbehoud van wettelijke goedkeuring).

De aandeelhouders van AT&T zouden de meerderheid gaan vormen. Dit is ook daadwerkelijk zou uitgekomen. De aandeelhouders van AT&T hebben 71 procent van Warner Bros. Discovery in handen gekregen, maar het bedrijf zelf staat volledig los van AT&T. De overige 29 procent van Warner Bros. Discovery behoort tot de voormalige aandeelhouders van Discovery. Als het gaat om de organisatie hebben de Discovery leidinggevenden de overhand.

Op 1 juni 2021 werd officieel aangekondigd dat het gefuseerde bedrijf verder zou gaan onder de naam Warner Bros. Discovery. Bij hun bedrijf gebruiken ze de zin “The stuff that dreams are made of”, wat komt uit de Warner Bros. film The Maltese Falcon uit 1941. David Zaslav vertelde dat het bedrijf zijn best zal doen om “de innovatiefste, leukste en opwindendste plek te maken voor het vertellen van verhalen”. In zijn woorden zou Warner Bros. Discoveryde honderdjarige erfenis van creatieve en authentieke verhaalvertellingen van Warner Bros. combineren met Discovery’s integriteit, vernieuwing en inspiratie”.

Op 26 januari 2022 verklaarde John Stankey, CEO van AT&T dat de fusie naar verwachting ergens in het tweede kwartaal van 2022 zou worden afgerond. Op 1 februari 2022 werd gemeld dat AT&T de structuur van de fusie had afgerond: WarnerMedia zou naar evenredigheid worden afgesplitst aan de aandeelhouders van AT&T. Daarna zou WarnerMedia fuseren met Discovery om het nieuwe bedrijf te vormen.

De transactie werd op 7 februari goedgekeurd door de Braziliaanse antitrust toezichthouder Cade, gevolgd door het Amerikaanse ministerie van Justitie op 9 februari. Op 11 maart 2022 werd de fusie goedgekeurd door de aandeelhouders van Discovery. Vanwege de structuur van de fusie is daarvoor geen aparte goedkeuring van de aandeelhouders van AT&T nodig. Op 6 april 2022 meldde Variety dat de fusie al op 8 april zou kunnen worden afgerond. De fusie werd officieel afgerond op 8 april 2022 en de handel in de aandelen op de Nasdaq zal beginnen op 11 april.

Warner Bros. Discovery
Bron: Warner Bros. Discovery en Engadget.

Komt er ook een fusering van discovery+ en HBO Max?

David Zaslav was oorspronkelijk de CEO van Discovery, maar heeft nu de rol van CEO van heel Warner Bros. Discovery gekregen. Hiermee is voormalig WarnerMedia CEO Jason Kilar zijn positie als CEO binnen dat bedrijf verloren. Zaslav kondigde aan dat Warner Bros. Discovery als doel heeft om jaarlijks 20 miljard Amerikaanse dollars uit te besteden aan content. Hiermee geven ze jaarlijks meer uit dan Disney, Netflix en Amazon. Warner Bros. Discovery wilt hun streamingdiensten zien groeien naar 400 miljoen wereldwijde abonnees. Onder deze streamingdiensten vallen ook discovery+ en HBO Max.

Al in november 2021 werd er besproken wat de mogelijkheden waren om de streamingdienst discovery+ te fuseren met de streamingdienst HBO Max. Voormalig Discovery Streaming CEO JB Perrette wilde de twee streamingdiensten onder een platform brengen, waarbij er gebruikt kon worden van een mix van de technologieën uit de twee bedrijven. Hij liet ook weten dat Warner Bros. Discovery prioriteit moet stellen bij het lanceren van een gefuseerde discovery+ en HBO Max platform in landen waar discovery+ (of HBO Max) nog niet beschikbaar is.

Op 14 mei 2022 bevestigde Gunnar Wiedenfels dat een transitie van twee streamingdiensten naar een platform inderdaad een doel op lange termijn is. Wiedenfels was financieel directeur van het voormalige Discovery. Hij neemt nu dezelfde rol aan voor het gefuseerde Warner Bros. Discovery. De fusering van de streamingdiensten zal eerder binnen enkele maanden, dan binnen enkele weken, gebeuren. Warner Bros. Discovery is ook van plan om tot de samenvoeging van de twee videodiensten nog een tussenoplossing te bieden. Het is nog niet bekend wat de precieze tussenoplossing is, maar het zou kunnen gaan om een bundel van abonnementen op de twee streamingdiensten.

De bundel zou dan voordeliger kunnen zijn dan twee losse abonnementen op discovery+ en HBO Max. Wat de nieuwe prijs zal worden van een abonnement op de samengevoegde streamingdienst is ook nog niet bekend. Het lijkt erop dat de levenslange korting op HBO Max zal blijven gelden, want toen dit aanbod werd geïntroduceerd was er al bekend dat Discovery en WarnerMedia zouden gaan fuseren.

De samenvoeging van streamingdiensten discovery+ en HBO Max kan zorgen voor een prijsverhoging als je alleen geabonneerd bent op een dienst. Ben je nu op beide discovery+ en HBO Max geabonneerd, dan bestaat er kans dat de uiteindelijke prijs van een samengevoegde dienst gunstiger voor je is. Echter zal het de komende tijd nog even speculeren blijven wat de precieze prijs zal worden, en welke doelgroep hier het meest van zal profiteren.

HBO Max
Bron: Warner Bros. Discovery, HBO Max, en androidplanet.nl.

Huidige abonnementsvormen HBO Max en discovery+

De klanten van HBO Max kunnen kiezen tussen twee abonnementen. Het Basis-abonnement is de goedkoopste keuze, en biedt een goede beeldkwaliteit van 720p. Je kunt streamen op een scherm tegelijkertijd. Daarnaast heb je een limiet van vijf downloads. De prijs van het Basis-abonnement is nu 5.99 euro per maand.

De tweede abonnementsvorm waar je voor kunt kiezen bij HBO Max is het Standaardabonnement. Het Standaardabonnement biedt de beste HD-beeldkwaliteit met 1080p, en enkele geselecteerde titels zullen ook te zien zijn in 4K UHD. Je kunt streamen op drie schermen tegelijkertijd. Daarnaast heb je een limiet van dertig downloads. De prijs van Standaardabonnement is nu 7.99 euro. Naast dat je per maand kunt betalen, is er ook een optie voor een jaarabonnement aanwezig. Het standaard jaarabonnement kost 59.99 euro, en het basis jaarabonnement kost 46.99 euro.

De klanten van discovery+ kunnen ook kiezen uit twee abonnementen. Het entertainment abonnement is de goedkoopste keuze, waarbij je ook 7 dagen gratis de dienst kunt uitproberen. Na de proefperiode van 7 dagen wordt het proefabonnement automatisch omgezet naar een betaald abonnement, maar niet als je tijdens de proefperiode gratis je abonnement al hebt geannuleerd. Na de gratis proefperiode wordt het abonnement automatisch elke maand voor standaard prijs verlengd, maar niet als je het annuleert voor de verlengingsdatum. De prijs van het entertainment abonnement is per maand 3.99 euro.

Je kunt ook een jaarabonnement nemen op het entertainment abonnement, waarbij een proefperiode van 7 dagen ook mogelijk is. Het jaarabonnement heeft een minimale looptijd van 12 maanden, wat van toepassing is vanaf de datum van de eerste betaling (en elke daaropvolgende verlenging). De prijs van het entertainment abonnement op jaarbasis is 39.99 euro. Deze prijs is inclusief btw.

De tweede abonnementsvorm waar je voor kunt kiezen bij discovery+ is het entertainment en sportabonnement. Dit abonnement heeft geen proefperiode van 7 dagen. De prijs van het entertainment en sportabonnement is per maand 5.99 euro. Elke maand wordt het abonnement automatisch voor dezelfde prijs verlengd, maar niet als je het abonnement annuleert voor de verlengingsdatum. Je kunt ook een jaarabonnement nemen op het entertainment en sportabonnement.

Het jaarabonnement heeft een minimale looptijd van 12 maanden, wat van toepassing is vanaf de datum van de eerste betaling (en elke daaropvolgende verlenging). De prijs van het entertainment en sportabonnement op jaarbasis is 59.99 euro. Deze prijs is ook inclusief btw.

discovery+
Bron: Warner Bros. Discovery, discovery+ en Yahoo Finance.

Warner Bros. Discovery versus de competitie

De fusering van WarnerMedia en Discovery zal het nieuwe bedrijf een van de grootste spelers in de media- en entertainment industrie maken. Dit is niet apart. Omdat dit gefuseerde bedrijf entertainment en mediamerken van zowel WarnerMedia en Discovery bij elkaar brengt. Dit waren apart al twee grote namen in deze industrie. Toch kan het zijn geweest dat aandeelhouders AT&T aanvoelden dat de macht van concurrenten als The Walt Disney Studios Company aan het groeien was.

De afgelopen decennia heeft The Walt Disney Studios Company veel kleinere bedrijven overgenomen en ze groter gemaakt. Hierbij kun je denken aan hoe ze LucasFilm overnamen in 2012, en daarna nieuwe Star Wars films en series uitbrachten. Daarnaast werden de rechten van The Muppets en enkele andere figuren uit The Jim Henson Company ook verkocht aan Disney in 2004. In 2006 werd Pixar overgenomen door Disney. Op 20 maart 2019 werd de overname van 20th Century Fox (nu 20th Century Studios) door Disney afgerond. Het is niet gek om te zeggen dat de grootste competitie voor Warner Bros. Discovery het bedrijf The Walt Disney Studios Company zal zijn.

Net zoals Warner Bros. Discovery bevat The Walt Disney Studios Company veel grote merken (waaronder ook nog eens Marvel Studios). Toch mag er zeker gezegd worden dat Netflix en Amazon ook een grote tegenstander kunnen zijn voor streamingdiensten en online entertainment. Films van streamingdiensten als Netflix en Apple TV+ worden tegenwoordig regelmatig genomineerd voor Academy Awards. De winnaar van beste film bij de afgelopen Academy Awards uitreiking was zelfs de film CODA van Apple TV+. Het is de eerste keer dat een film op een streamingdienst de prijs voor de beste film wint.

Apple TV+ is dan een minder grote tegenstander voor Warner Bros. Discovery, maar als het gaat om streamingdiensten zullen Disney+, Netflix en Amazon Prime Video wel een goede strijd leveren voor de toekomstig gefuseerde streamingdienst van HBO Max en discovery+. De komst van SkyShowtime zal waarschijnlijk ook zorgen voor meer concurrentie. SkyShowtime is de nieuwe streamingdienst van Paramount Global en Comcast Corporation. Dit is echter in verband van een samenwerking, en dus niet ontstaan vanuit een fusering. Het aanbod van SkyShowtime zal rijk gevuld worden met content van Universal Pictures, Sky Studios, DreamWorks, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures en Nickelodeon.

Dit zal een flinke nieuwe tegenstander kunnen worden voor Warner Bros. Discovery. In 2022 zal SkyShowtime uitkomen in Nederland. Wanneer dit precies zal gebeuren is nog onbekend en wat de precieze prijs zal zijn is ook nog een vraag. Het grootste vraagteken in deze hele strijd is welke rol Sony Pictures Entertainment zal hebben. Het bedrijf had enkele tijd wat moeite om zijn stempel op de media- en entertainment industrie achter te laten. Met grote hits als Jumanji: Welcome to the Jungle en (vooral) Spider-Man: No Way Home lijken ze hun voeting weer gevonden te hebben.

Alleen heeft Sony Pictures Entertainment geen streamingdienst en gaan er zelfs geruchten dat ze de rechten van bekende franchises – als Ghostbusters – willen verkopen. Warner Bros. Discovery zal waarschijnlijk maar al te graag een grote franchise – als Ghostbusters – overnemen, maar alsof dit daadwerkelijk gaat gebeuren (onder andere door de hoeveelheid concurrentie) is nog de vraag.

Ghostbusters (1984)
Bron: Sony Pictures Entertainment, Columbia Pictures, Delphi Films, Columbia – Delphi Productions, Black Rhino Productions, en Black Rhino / Bernie Brillstein Production.

Mijn opinie over Warner Bros. Discovery

Ik heb dubbele gevoelens over de fusering van WarnerMedia en Discovery. Aan de ene kant denk ik dat het goed is dat Warner Bros. Discovery nu officieel een bedrijf is geworden, omdat dit meer concurrentie zal bieden voor de grotere spelers uit de media- en entertainment industrie. Het is vooral fijn om te merken dat deze industrie niet meer volledig in de handen ligt van andere grote spelers als Disney, NBCUniversal en Netflix. Ik denk dat er een kans bestaat dat de komst van Warner Bros. Discovery de strijd (gek genoeg) meer in balans kan brengen, omdat de spelers in deze industrie meer gewaagd aan elkaar zullen zijn.

Aan de andere kant kan het ook zijn dat Warner Bros. Discovery zo’n grote speler gaat worden dat ze weer de gehele industrie in handen kunnen nemen voor een of meerdere jaren. Een soortgelijke situatie gebeurde in 2019 voor The Walt Disney Studios Company toen ze ongelofelijk veel kaskrakers hadden in de bioscopen en begonnen met hun streamingdienst Disney+. Daarom wil ik ook voorzichtig zeggen dat ik enthousiast ben met de komst van Warner Bros. Discovery. Echter ben ik vooral nieuwsgierig naar wat de toekomst zal brengen voor de media- en entertainment industrie nu er weer een grote (en deels nieuwe) speler is.

Sebastiaan Khouw

Sebastiaan Khouw is het brein achter SebKijk. Als professioneel recensent en filmjournalist bespreekt hij verschillende vormen van entertainment, kunst en cultuur.

2 gedachten over “Warner Bros. Discovery bestaat officieel na fusering WarnerMedia en Discovery

  1. Dankjewel Sebastiaan, die is een heldere duiding van deze fusie en de gevolgen ervan op het media landschap. Ik heb het met plezier gelezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.