Wednesday Seizoen 1 – Recensie

Wednesday Seizoen 1 lijkt de reactie van Netflix te zijn op grote Young adult franchises als Harry Potter. Het eerste seizoen van deze Netflixserie vertelt namelijk het soort verhaal dat (vooral) goed in de smaak valt bij tieners, adolescenten en jongvolwassenen. Sinds de filmreeksen rondom Harry Potter, The Hunger Games en The Maze Runner tot een einde zijn gekomen, hebben film- en seriemakers geprobeerd de magie van dit soort franchises weer terug te brengen. Met Wednesday Seizoen 1 lijkt dit gelukt te zijn.

Wednesday Seizoen 1 bevat een verhaal waarin we worden meegenomen naar een school (en gemeenschap) van buitenbeentjes. Wednesday Seizoen 1 laat zien hoe de Harry Potter filmreeks eruit had gezien als de boeken door Edgar Allan Poe waren geschreven en door regisseur Tim Burton waren geadapteerd. In de Harry Potter boeken (en filmadaptaties) is het titulaire hoofdpersonage het buitenbeentje, maar in deze Netflixserie is het hoofdpersonage Wednesday Addams het buitenbeentje van de buitenbeentjes.

Toch laten de seriemakers zien dat ook het grootste buitenbeentje vrienden kan vinden, avonturen kan beleven en potentiële liefdesinteresses kan tegenkomen. Dat is de magische kracht van het eerste seizoen van Wednesday. Bovendien lijken de seriemakers nog meer inspiratie genomen te hebben uit de wereld van Harry Potter. Net zoals bij Harry Potter bevat Wednesday Seizoen 1 een soortgelijke Hogwarts, genaamd Nevermore Academy.

Bij Nevermore Academy zijn er (heel toevallig) ook vier gemeenschappelijke groepen freaks – net zoals dat er vier huizen zijn bij Hogwarts. Daarnaast is er, net zoals bij Harry Potter, een voorspelling dat de zogenaamde uitverkorene, Wednesday, het einde van Nevermore Academy kan veroorzaken of juist voorkomen. De seriemakers weten met Wednesday genoeg inspiratie te nemen uit de wereld van Harry Potter en dat hun eigen te maken, waardoor Wednesday Seizoen 1 net zo pakkend en leuk is om te kijken.

Over Wednesday Seizoen 1

Wednesday is een Amerikaanse bovennatuurlijke coming-of-age komedie en misdaadserie. De serie Wednesday is gemaakt door Alfred Gough en Miles Millar. Wednesday is gebaseerd op het personage Wednesday Addams van The Addams Family. Dit personage is bedacht door Charles Addams. Wednesday Seizoen 1 bestaat uit acht afleveringen. Vier van deze afleveringen zijn geregisseerd door de beroemde regisseur Tim Burton. De regisseur diende ook als uitvoerend producent van Wednesday Seizoen 1.

Burton werd eerder al benaderd om The Addams Family (1991) te regisseren. Daarnaast was hij ook betrokken bij een stop-motion animatiefilm rondom The Addams Family. Dit filmproject werd echter stopgezet. Later kreeg hij met de komst van de Netflixserie Wednesday toch nog de kans om zijn visie op de wereld van The Addams Family te geven. De serie werd op Netflix op 23 november uitgebracht. De serie werd direct een kijkhit. De serie haalde in de eerste week van zijn release direct een record van ruim 341 miljoen kijkuren.

Wednesday Seizoen 1
Bron: Warner Home Video, Day One MPM, Netflix Nederland, Netflix, MGM Television, Millar Gough Ink, Tim Burton Productions en Toluca Pictures.

Hiermee haalde Wednesday het vierde seizoen van Stranger Things in en werd het de best bekeken Engelstalige serie op Netflix na zijn eerste week. Het eerste seizoen van Wednesday is momenteel ook de best bekeken Engelstalige serie op Netflix. De best bekeken Netflixserie blijft tot nu toe de Zuid-Koreaanse serie Squid Game. Deze Netflixserie behaalde bij de release van zijn eerste seizoen meer dan 571 miljoen kijkuren in zijn eerste week. Jenna Ortega speelt de titulaire hoofdrol.

De rest van de cast bestaat uit (o.a.) Gwendoline Christie, Riki Lindhome, Jamie McShane, Hunter Doohan, Percy Hynes White, Emma Myers, Joy Sunday, Georgie Farmer, Naomi J. Ogawa, Christina Ricci, Moosa Mostafa, Luis Guzmán, Catherine Zeta-Jones, Fred Armisen, Isaac Ordonez, Victor Dorobantu, William Houston en Tommie Earl Jenkins. In Wednesday Seizoen 1 probeert Wednesday Addams op haar nieuwe school – Nevermore Academy – een moordmysterie op te lossen.

Bekijk hierboven de officiële teaser van Wednesday Seizoen 1. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Danny Elfman en muzikale thema’s

De muziek uit de serie is in het eerste seizoen van Wednesday gecomponeerd door Danny Elfman en Chris Bacon. Elfman heeft Chris Bacon ondersteund bij het maken van de muziek van uit serie. Daarnaast heeft hij in zijn eentje de themamuziek voor de serie gecomponeerd. Burton en Elfman hebben al vaker samengewerkt. Ze hebben ook al meerdere malen samengewerkt aan remakes van bekende franchises: Van Batman (1989) tot Planet of the Apes (2001) en Charlie and the Chocolate Factory (2005). Burton heeft altijd aangegeven aan Elfman dat hij altijd opnieuw wilde beginnen aan de muzikale scores voor de remakes van deze bekende franchises.

Hij wilde de originele muziek van de eerdere films uit deze franchises niet aanraken. Daarnaast wilde hij er überhaupt niet naar verwijzen. Met Wednesday Seizoen 1 kwam hier voor het eerst verandering in. Burton stond er meer open voor om de muziek uit de serie te verbinden aan de muzikale thema’s waar The Addams Family franchise bekend om staan. Elfman heeft daarom zijn kans gepakt en in de muziek voor Wednesday gespeeld met verwijzingen en hinten naar de originele muziek van The Addams Family franchise.

De muziek van Wednesday Seizoen 1 klinkt epischer en grootser dan de muziek uit The Addams Family franchise. Hierdoor kan de muziek uit de serie ook als losstaand beschouwd worden. Desondanks zijn de invloeden uit de muziek van de films rondom deze gestoorde familie wel direct herkenbaar. De muziek van Wednesday Seizoen 1 is hierdoor een combinatie van duidelijke inspiratiebronnen en originele muziekstukken geworden.

Wednesday Seizoen 1

Een soundtrack vol bekende liedjes en klassieke muziek

In Wednesday Seizoen 1 wordt ook gebruik gemaakt van bekende liederen en muziekstukken om de impact van emotionele, hartverwarmende of humoristische scènes te ondersteunen. Zo wordt gebruik gemaakt van Antonio Vivaldi’sWinter” uit zijn vioolconcert “De vier jaargetijden” om de chaos van de vernietiging van Joseph Crackstone’s standbeeld te versterken. Verder wordt aan het begin van de eerste aflevering van Wednesday Seizoen 1 gebruik gemaakt van “Non, je ne regrette rien” van artiest Édith Piaf afgespeeld.

Dit ondersteunt de absurdistische, sadistische en humoristische scène waarin Wednesday twee waterzakken vol piranha’s loslaat in het zwembad van haar oude school. In de tekst van haar nummer “Non, je ne regrettie rien” geeft Piaf aan dat ze geen spijt heeft van het verleden: zowel niet van de mooie als de minder mooie dingen. Dit is een duidelijk metafoor voor het feit dat Wednesday ook geen spijt heeft van haar acties: waaronder het loslaten van moordlustige en bloeddorstige piranha’s in een zwembad vol tieners.

Voor Wednesday Seizoen 1 heeft hoofdrolspeelster Jenna Ortega ook geleerd om de cello te spelen. Ze had hiervoor geen kennis of ervaring met het bespelen van de cello. Haar talenten en vaardigheden zijn dus redelijk indrukwekkend. Vooral omdat ze zowel Antonio Vivaldi’sWinter” als “Bach’s Cello Suite No. 1“, van de “Zes suites voor onbegeleide cello” van de Duitse componist Johann Sebastian Bach, heeft geleerd te spelen.

Wednesday Seizoen 1

Jenna Ortega is iconisch als Wednesday Addams

Over Jenna Ortega gesproken: wat heeft deze jonge actrice een geweldige bijdrage geleverd in dit eerste seizoen van Wednesday. Ze is perfect gecast en heeft de rol van Wednesday Addams, op haar eigen manier, iconischer gemaakt. Haar kille blikken, sociale ongemakkelijkheid, regelmatig rare obsessies en droge dialogen laten Wednesday overkomen als de eigenzinnigste leerling van Nevermore Accademy. Tegelijkertijd speelt de actrice een heldin die als een rolmodel kan dienen voor veel meisjes en vrouwen.

Ortega laat als Wednesday Addams zien dat meisjes en vrouwen trouw aan zichzelf moeten blijven, ondanks dat ze het risico lopen zichzelf buiten de groep te plaatsen. Wednesday is opgezet als een veelzijdig karakter. Van een badass detective met skills in zwaardvechten tot een cellospeler en schrijver. En van een strijder tot een briljante danser. Een van de bijzonderste momenten uit Ortega’s acteerprestatie als Wednesday Addams is haar dans uit de vierde aflevering. De actrice choreografeerde zelf haar dans in deze aflevering. Hierbij haalde ze inspiratie uit filmpjes uit goth clubs en fragmenten uit eerdere films en series over The Addams Family.

Wednesday Seizoen 1
Bron: Warner Home Video, Day One MPM, Netflix Nederland, Netflix, Radio Times, MGM Television, Millar Gough Ink, Tim Burton Productions en Toluca Pictures.

In een interview onthulde Ortega dat ze tijdens het filmen van de dans behoorlijk ziek was en uiteindelijk COVID bleek te hebben. Daarnaast ontving ze het nummer waarop de dans uitgevoerd zou worden, pas een week voor het filmen. Deze elementen zorgden voor onzekerheid bij Ortega. Het zijn juist deze elementen van onzekerheid, ongemakkelijkheid en lichte angst die ervoor zorgen dat de dans zo betoverend is.

We zien zowel de kwetsbare kant als de authenticiteit en individualiteit van Wednesday. Ortega’s dans is niet perfect en juist daardoor ook weer wel. Omdat Wednesday haarzelf toch op de dansvloer zet – met al haar onzekerheden en angsten – komt het over alsof ze als een vlinder is die haar vleugels voor het eerst uitwaait. Dit is ergens lekker cliché, maar toch blijft de dans hypnotiserend, betoverend en zelfs verslavend om te kijken.

Wednesday Seizoen 1

Absurdisme en The Addams Family

Het eerste seizoen van Wednesday bevat nog steeds de absurdistische kanten van The Addams Family. Zo is het favoriete visaas van Pugsley – het kleine broertje van Wednesday – een granaat. Het is hilarisch en heerlijk apart om hem daarmee te gaan zien vissen. De andere personages waar The Addams Family bekend om staan, krijgen in dit eerste seizoen minder aandacht. Toch weten de seriemakers deze rare personages lekker absurd in beeld te brengen. Thing – de loslopende hand – is hier het beste voorbeeld van.

Het uiterlijk van Thing is uitstekend. De details van de vuile nagels zorgen samen met de opgezette hechtingen en littekens voor een geloofwaardig uiterlijk van deze loslopende hand. Het acteerwerk van Victor Dorobantu – die met zijn rechterhand Thing speelt – is indrukwekkend. De acteur weet met behulp van computer gegenereerde beelden en andere visuele effecten de hand een levendig karakter te geven. Thing komt over als een echt persoon met dromen, normen, waarden en motivaties.

In de serie zijn er sprake van mysteries in het verhaal en mysteries rondom personages. Deze mysteries worden gebruikt om het verhaal, de personages en hun onderlinge relaties te ontwikkelen of te veranderen. Hierbij worden geliefde personages van The Addams Family gebruikt om dit verhaal te ondersteunen, in plaats van dat deze bekende personages alleen verschijnen vanwege hun herkenbaarheid of opbouw naar een eigen serie (of andere toekomstige franchise). De seriemakers kiezen bij Wednesday voor een goed verhaal boven een cameo feest.

Wednesday Seizoen 1
Bron: Warner Home Video, Day One MPM, Netflix Nederland, Netflix, ELLE, MGM Television, Millar Gough Ink, Tim Burton Productions en Toluca Pictures.

Wednesday en kolonialisme

Wednesday Seizoen 1 bespreekt ook beladen onderwerpen als kolonialisme, racisme en discriminatie. De plaats van buitenbeentjes, monsters, wezens met speciale krachten en andere freaks worden in context van de gekolonialiseerde wereld weergegeven. De serie vertelt hoe pelgrims het land van de inheemse bevolking stalen. Daarnaast vermoordden ze ook de onschuldige inheemse bevolking: iets waar de monsters, freaks en buitenbeentjes ook mee te maken kregen. Eeuwen daarna maken ze nog steeds mee dat ze gediscrimineerd of behandeld worden als tweederangs burgers.

Dit proces van discriminatie, vernedering en ongelijkheid wordt nog steeds in stand gehouden. De alledaagse burgers – zogenaamde normies – doen misschien beschaafder, maar dit komt niet uit een vorm van respect of oprechtheid. Wednesday Seizoen 1 bespreekt hoe buitenbeentjes en freaks als schooldirecteur Weems deze ongelijkheid in stand houden door niet voor verandering te vechten, maar mee te gaan in de ideeën en wensen van de autoriteiten van de normale burgers. Schooldirecteur Weems ziet dit juist als een gouden kans om de fouten uit het verleden te herschrijven en een nieuw hoofdstuk te beginnen in de relaties tussen normies en buitenbeentjes.

Wednesday geeft aan dat er niets is veranderd sinds de acties van Joseph Crackstone, de oorspronkelijke pelgrim en oprichter van de stad Jericho. Ondanks dat Wednesday lijkt te begrijpen dat de wereld niet zwart-wit is, blijft ze van overtuiging dat de normies hun verhalen zullen schrijven als zij dat niet zelf doen. Jospeh Cracktstone is de intimiderende schurk voor dit eerste seizoen van Wednesday. Acteur William Houston is sterk als Joseph Crackstone. De klemtonen die hij in de articulatie van zijn dialogen gebruikt is duivels goed. We krijgen maar weinig van de acteur te zien, maar toch weet hij altijd angstaanjagend aanwezig te blijven in je gedachten tijdens het kijken van Wednesday Seizoen 1.

Wednesday Seizoen 1
Bron: Warner Home Video, Day One MPM, Netflix Nederland, Netflix, IMDb, MGM Television, Millar Gough Ink, Tim Burton Productions en Toluca Pictures.

Wednesday Seizoen 1 is een geslaagde eerste seizoen voor deze Netflixserie. Het verhaal neemt je niet alleen mee op de ontrafelingen van verschillende mysteries, maar bespreekt ook onderwerpen als kolonialisme, racisme, tienerliefdes en bemoeizuchtige ouders. Wednesday heeft in haar gelijknamige serie te maken met een sterke rivaliteit met diverse personages, maar haar strijd met haar bloedeigen moeder is daar het beste voorbeeld van. Dit weerspiegelt mooi het conflict dat beide liefdesinteresses, Xavier en Tyler, met hun vaders hebben.

Voor een Netflixserie die meer mysterieus dan eng is, komt er nog best veel bloederige details in Wednesday Seizoen 1 voor. Dit maakt de serie toch wat spannender en intenser om te kijken. De choreografie van de gevechten in de eerste paar afleveringen – van zwaardvechten tot het in elkaar slaan van pestkoppen – is ook levendig opgezet. De gevechtsscènes ogen als nieuw ontdekte dansen waarbij de deelnemers aan deze gevechten de dansbewegingen op dat moment verzinnen.

Niemand weet hoe het gaat eindigen, wat voor dynamische onvoorspelbaarheid zorgt in het stuntwerk, de choreografie en actie van deze scènes. In Wednesday Seizoen 1 maakt het titulaire personage ook al vanaf de eerste aflevering karakterontwikkelingen mee. Zo leert ze omgaan met nieuwe emoties: van woede tot medelijden en blijdschap. Ook leert ze vriendschappen te vormen en liefde te ervaren. Liefde ervaart Wednesday dankzij de inclusie van de veelvoorkomende driehoeksverhouding. In dit geval is dat het geval tussen Wednesday, Xavier en Tyler.

In dit eerste seizoen heeft deze driehoeksverhouding ook nog een andere functie. Het ondersteunt namelijk het mysterie rondom de ware identiteit van het monster. Hoofdrolspeelster Jenna Ortega was zelf minder blij met de inclusie van deze driehoeksverhouding. Ze heeft zelfs aangegeven om daar (en op andere liefdesrelaties) minder de focus op te willen leggen in Wednesday Seizoen 2. Ortega laat hiermee opnieuw zien echt te geven om de eigen identiteit van haar personage Wednesday Addams.

Een personage dat door haar acteerprestaties iconischer dan ooit van tevoren is geworden. Wednesday Seizoen 1 werd op 27 maart 2024 door Warner Home Video en Day One MPM op Blu-ray en DVD uitgebracht. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar. Wednesday Seizoen 1 is nu te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is het eerste seizoen van Wednesday ook te streamen op Netflix in Nederland.