White Boy Rick – Blu-ray Recensie

Deze Blu-ray Recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft ontvangen van Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick. Onze dank aan beide voor deze mogelijkheid.

White Boy Rick verteld het waargebeurde verhaal van de tiener Rick Wershe Jr. (Richie Merritt, Clean), die undercover gaat als drugsdealer met de steun van de FBI.

Waargebeurde Voorspelbaarheid

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. White Boy Rick is een film die tegelijkertijd heel diepgaand en voorspelbaar kan zijn. Dit is een aparte combinatie, maar het is White Boy Rick gelukt om deze combinatie te bereiken. Maar wat maakt deze film dan zo voorspelbaar. Nou – er zijn tegenwoordig zo veel films die gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen. Dit is natuurlijk in de basis geen probleem, want waargebeurde verhalen kunnen een interessante kijk op de maatschappij leveren.

Maar wat me tegenwoordig wel steeds meer begint op te vallen is dat deze “op waargebeurde verhalen gebaseerde”-films steeds minder origineel beginnen te worden. Dit zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het feit dat we al deze waargebeurde verhalen al vaker voorbij zien hebben komen. Waargebeurde verhalen waarbij iemand in de drugswereld terecht komt en de autoriteit voor een tijd te slim af is, maar uiteindelijk toch in de bak belandt. Deze verhalen zijn in de basis niet bepaald origineel meer.

White Boy Rick - Afbeelding 1
The Squad is all here.

Toch nog één traantje wegpinken?

Dit komt door het overgebruik van waargebeurde verhalen op thema’s zoals het terecht of onterecht in de gevangenis terecht komen. Toch weet White Boy Rick – ondanks grote voorspelbaarheid – te amuseren. Dit komt voornamelijk doordat het over een tiener gaat die in de criminele wereld terecht komt. Er zijn oprecht prachtige momenten in White Boy Rick waar de scènes echt depressief makend uitlopen. Neem bijvoorbeeld de scène waar Matthew McConaughey (Interstellar) toekijkt vanuit een raam hoe zijn dochter hem verlaat, omdat zij hem een loser vindt.

We zien eerst alleen de weerspiegeling van McConaughey’s personage door het raam en daarna verscherpt het beeld. We krijgen het personage van McConaughey goed te zien. Dit kan symbolisch zijn voor het feit dat dit personage zijn eigen weerspiegeling ziet bij het raam. Dit weerspiegelt zijn eigen schuldgevoel. De weerspiegeling staat voor de schuld die hij voelt dat zijn dochter hem verlaat. Kijk dit soort momenten maken dit soort films nog interessant. Momenten waarbij de tijd krijgen om te ontdekken wat bepaalde acties doen met onze hoofdpersonages.

White Boy Rick - Afbeelding 2
Klaar om te gaan scoren.

Wacht – wie zijn dit ook alweer?

Helaas is de film bomvol problemen – waardoor je vaak met je ogen aan het rollen bent. Zo is er weinig motivatie in de film te vinden over waarom Rick Wershe Jr. de criminele wereld ingaat. En voor een waargebeurd verhaal is dat best wel een “crime“. Hah! Get it? Oké – moving on. Het is zonde dat we deze personages maar heel slecht leren kennen. Personages komen uit het niks voor het eerst voor zonder introductie. Net zo goed als dat personages uit de film verdwijnen of terugkeren zonder vrij veel uitleg.

Het is belangrijk om ook het publiek dat het waargebeurde verhaal niet kent, goed te informeren over wat er allemaal gebeurd is. Neem bijvoorbeeld een film als Vice van Adam McKay – een geweldige film, maar dat terzijde. McKay neemt de tijd om het verhaal op te bouwen en om het hoofdpersonage Dick Cheney (Christian Bale, The Dark Knight) uit te leggen aan het publiek. Bij White Boy Rick neemt regisseur Yann Demange (’71) totaal niet de tijd om de situatie uitgebreid uit leggen. Tuurlijk er zijn een aantal grote onverwachte schokerende momenten, maar dat maakt het niet beter op.

Hierdoor kom je namelijk op nieuw met het probleem te kampen dat het verhaal niet duidelijk genoeg aan het publiek is verteld. Het hoef niet in Jip en Janneke-taal verteld te worden. Maar een beetje meer uitleg over de motivaties en de ideeën waarom deze jongeman de criminele wereld inging zouden mooi zijn geweest. Maar ik moet wel een compliment geven aan Richie Merritt, want voor zijn eerste acteerprestatie doet hij het zeker niet slecht. Echter voelt de rest van de cast (inclusief McConaughey) aan als – tja – één groep acteurs en actrices. Dit is doodzonde, want in ieder geval McConaughey heeft de gave om échte personages neer te zetten. Ik leg de “schuld” hiervoor toch eerder neer bij het de regie-keuzes van Demange.

White Boy Rick - Afbeelding 3
McConaughey ziet de grap er wel van in.

White Boy Rick is in principe geen slechte film. Het maakt alleen veel basis-fouten op het gebied van filmmaking. Zo wordt er voor een waargebeurd verhaal vrij weinig aan het publiek uitgelegd waar het verhaal over gaat. De motivatie van personages worden niet uitgezocht. Daarnaast worden al deze personages nauwelijks geïntroduceerd.

Toch bevat deze film een redelijk aantal momenten dat de film het langzamer aanpakt en inzoomt op het trieste tiener-leven dat Rick Wershe Jr. had. Daarnaast weet nieuwkomer Richie Merritt de show te stelen en dat is voor een nieuwkomer zeker bijzonder. De Blu-ray bevat verder nog wat interessante extra’s zoals verwijderde scènes en één making-of.