Wild Heart (2023) – Film Recensie

Wild Heart is een familiefilm die vooral geschikt is voor paardenmeisjes en paardenliefhebbers. Regisseur Markus Dietrich weet op een magische manier de schoonheid van paarden weer te geven in deze film. Hierbij levert hij een spannend avontuur waarin het jonge hoofdpersonage en haar vrienden hun angsten leren te overwinnen. In Wild Heart hebben de jonge pubers te maken met angsten dat ze er niet bij zullen horen of begrepen zullen worden. Het jonge hoofdpersonage Anne vermomd deze onzekerheden door zichzelf passief agressief op te stellen tegen haar geliefden.

Anne heeft, zachtjes uitgedrukt, nogal temperament problemen in Wild Heart. Desondanks wordt haar boosheid wel onderbouwd en uitgelegd. De filmtoeschouwers zullen haar boosheid en frustraties begrijpen, zelfs op de momenten dat ze haar woede onterecht uit richting haar geliefden. Wild Heart geeft op een theatrale manier de emoties van de personages weer. Hierbij worden gewaagde onderwerpen en woordkeuzes gebruikt om zo ook jonge pubers proberen over te halen Wild Heart te kijken.

Helaas is het onduidelijk voor welke leeftijdsgroep deze kinderfilm het geschiktst is. De jonge personages gedragen zich over het algemeen meer als prepubers. Toch laten de stoere woordkeuzes en de gedurfde onderwerpen het lijken alsof de personages meer pubers dan prepubers zijn. De film mist een duidelijke regievisie. Het helpt Wild Heart ook niet dat het verhaal totaal niet origineel is. Ondanks deze kritiekpunten is Wild Heart een leuke film de bijzondere band tussen mens en paard mooi weergeeft.

Over Wild Heart (2023)

Wild Heart is een Duitse avontuurlijke familiefilm uit 2023. De Duitse titel van de film is Ponyherz. De film is geregisseerd door Markus Dietrich. De cast bestaat uit (o.a.) Martha HaberlandFranz Ferdinand KrauseSophie LutzPeter LohmeyerFelizia TrubeJolina Amely Trinks, Moora Vander Veken, Tomas Pevenage, Dieter Hallervorden, Boris Van Severen en Anna Schudt. De film heeft een speeltijd van 98 minuten. De film werd in Nederland uitgebracht door distributeur In The Air.

De Nederlands gesproken versie van de film is sinds 10 juli te koop en te huur op diverse TVOD-diensten zoals Pathé ThuisiTunes en Google PlayWild Heart gaat over de 11-jarige Anne. Haar wereld wordt op haar kop gezet wanneer ze naar een nieuwe school op het platteland verhuist. Naast dat ze moet wennen van de verhuizing naar het platteland, is het vinden van vrienden in haar nieuwe klas ook niet zo makkelijk.

Anne weet gelukkig troost te vinden bij Wild Heart: een bijzonder wild paard dat haar hart snel steelt. Hun speciale band komt in gevaar wanneer een stel gemene dieven het op Wild Heart en zijn kudde hebben gemunt. Anne besluit de paarden te gaan beschermen. Gelukkig ontdekt Anne al snel dat ze er niet alleen voor staat en dat echte vrienden altijd voor haar klaarstaan. Mijn dank aan In The Air voor het versturen van een online recensie-exemplaar van de film.

Bekijk hierboven de officiële Nederlandstalige trailer van Wild Heart (2023).

Onduidelijke doelgroep en regievisie

Wild Heart is een simpele, maar leuke familiefilm. Alleen is het jammer dat het niet duidelijk is voor welke leeftijdsgroep deze kinderfilm echt gemaakt is. Volgens de synopsis van Wild Heart is het hoofdpersonage een elfjarig meisje. Toch gedraagt ze zich eerder als een puber. Haar nieuwe klasgenoten maken grappen over dat Anne een zuigzoen op haar nek heeft. Anne reageert passief-agressief op de grappen dat (haar klasgenoot) Laurens haar deze gegeven zou hebben. Zo zegt ze nonchalant en licht geïrriteerd dat ze de hele avond heeft zitten tongen met hem.

Dit soort onderwerpen en grappen zie ik niet snel gemaakt worden door een elfjarig meisje. Het tegenstrijdige is dat op andere momenten Anne en haar klasgenoten zich wel weer als prepubers gedragen en activiteiten ondernemen die beter bij deze leeftijdscategorie passen. Door deze tegenstrijdigheid is het onduidelijk welke leeftijdsgroep zich het meest aangesproken moet voelen om deze film te gaan zien. Er is geen duidelijke regievisie hierin terug te zien, behalve dat Wild Heart overduidelijk gericht is op meisjes en paardenliefhebbers.

Wild Heart (2023)
Bron: In The Air, In The Air Family Entertainment en Riva Film.

Frustrerende filmmagie

Op technisch niveau is Wild Heart interessant en mooi, maar ook frustrerend en problematisch. Zo levert componist Eloi Ragot filmmuziek die sterk inspeelt op de avontuurlijke en heroïsche aspecten van het filmverhaal. Tegelijkertijd weet Ragot zijn filmmuziek goed aan te passen op de thema’s van deze kinderfilm. De themamuziek van Anne en Wild Heart is hierbij het krachtigst. Helaas is de filmmuziek op meerdere momenten te luid, waardoor de nagesynchroniseerde dialogen van de personages niet goed te horen zijn.

Het probleem ligt hier niet alleen bij de filmmuziek, maar ook bij de montage daarvan. In de montage van de film zijn meerdere problemen terug te zien. Op meerdere momenten zijn de scènes waar paarden en mensen met elkaar geconfronteerd worden zo onhandig gemonteerd, dat ik ervan overtuigd ben dat de paarden en mensen zich niet op dezelfde locaties in deze scènes bevinden. Hierdoor verliest Wild Heart een belangrijk onderdeel van zijn filmmagie. In scènes waar de focus alleen ligt op de paarden, wordt de montage wel goed in gezet.

Wild Heart (2023)

Tijdens deze scènes zorgen de snel achter elkaar gemonteerde beelden samen met de filmmuziek voor een betoverend filmgevoel dat de filmtoeschouwers de paarden laat bewonderen. Helaas mist het camerawerk in deze scènes een duidelijk focuspunt. Bovendien had de film tijdens deze filmscènes kunnen profiteren van meer totaalshots. Zo hadden de paarden grootser en overzichtelijker op beeld gezet kunnen worden.

De paarden ogen levendig en vol karakter doordat ze in de film uitstekend worden begeleid door paardenmeester en stuntcoördinator Vanessa Wieduwilt. In Wild Heart wordt er verder op een indrukwekkende manier gebruik gemaakt van animatietechnieken en transities waarin de geanimeerde tekeningen overgaan naar gelijkwaardige beelden uit de echte wereld. Regisseur Markus Dietrich speelt hiermee slim in op het karakter van het jonge hoofdpersonage. Anne is namelijk een striptekenaar die dol is op het tekenen van (verhalen over) paarden.

Wild Heart (2023)

Stemmenwerk en acteerwerk

Een ander opvallend aspect uit Wild Heart is het nagesynchroniseerde stemmenwerk. De Nederlandse cast levert nagesynchroniseerd stemmenwerk dat je bijna “Damn, that’s bad…” hardop laat zeggen. De Nederlandse stemmen passen niet bij de personages. De Nederlandse stem van het jonge hoofdpersonage Anne lijkt ingesproken te worden door een volwassen vrouw. Hierdoor zijn de stemmen van Anne en haar moeder regelmatig moeilijk uit elkaar te halen. De stemmen lijken simpelweg te veel op elkaar.

Het acteerwerk van de jonge Duitse actrice Martha Haberland is zo heerlijk overdreven dat het bijna lijkt alsof ze een Nederlandse actrice is die speelt in de serie GTST. Haberland laat geen sterke indruk achter. Haar frustraties en problemen zijn hoogstwaarschijnlijk herkenbaarder voor een jongere doelgroep, maar dit neemt niet weg dat ze te theatraal acteert. Het overdreven acteerwerk is ook terug te zien bij de schurken uit deze film. Deze geniepige paardendieven worden gespeeld door Moora Vander Veken, Tomas Pevenage en Boris Van Severen.

Wild Heart (2023)

Ondanks dat ze een belangrijke rol als antagonisten spelen, zijn twee van de drie paardendieven vooral aanwezig om voor slapstick en fysieke komedie te zorgen. De grappen zijn zo typerend voor familiefilms dat ze eerder cliché dan geinig overkomen. Het acteerwerk van Dieter Hallervorden is ook niet bepaald origineel te noemen. Hij speelt de graaf die de zogenaamde wilde paarden beschermd in zijn natuurreservaat. Toch bevat dit personage een interessante connectie tot Richard Attenborough’s personage John Hammond uit Jurassic Park (1993) en The Lost World: Jurassic Park (1997).

Hierin lijkt Hallervordens personage een soortgelijk monoloog te geven als John Hammond deed in The Lost World: Jurassic Park. In de basis gaan deze twee monologen over hetzelfde: de dieren – of het nu dinosaurussen en paarden zijn – hebben de ruimte en afwezigheid van mensen nodig. Het filmverhaal spreekt deels zijn eigen boodschap tegen door het jonge hoofdpersonage een belangrijke connectie te laten krijgen met het paard Wild Heart. Desondanks neemt dit de actuele en ware aard van deze mooie boodschap niet weg.

Wild Heart (2023)

Wild Heart is een vrolijke en leuke film die vooral geschikt is voor paardenliefhebbers. De paarden worden regelmatig mooi op beeld gezet. Dit is voornamelijk te danken aan paardenmeester en stuntcoördinator Vanessa Wieduwilt die de paarden goed coördineert. Andere technische aspecten uit de film, zoals de montage en het camerawerk, vallen regelmatig tegen. Het camerawerk mist regelmatig een duidelijk focuspunt en een overzichtelijk totaalbeeld van de locaties. De filmmuziek van componist Eloi Ragot is prachtig, maar in de montage is de filmmuziek te luid gemonteerd, waardoor de dialogen van verschillende personages minder goed te horen zijn.

De montage van de beelden is ook niet altijd even best. Zo is er bij meerdere scènes, die op dezelfde locatie moeten plaatsvinden, duidelijk te zien dat ze op verschillende plaatsen zijn opgenomen. Ondanks dat deze beelden snel achter elkaar gemonteerd zijn, geloof ik niet dat deze scènes op dezelfde locatie plaatsvinden, waardoor een groot deel van de geloofwaardigheid van deze scènes verdwijnt. Het nagesynchroniseerde Nederlandse stemmenwerk is zwak. Het is – net zoals het acteerwerk van de Duitse cast – te overdreven. Daarnaast passen enkele Nederlandse stemmen niet goed bij de leeftijden van de personages.

Gelukkig bevat de film nog (andere) pluspunten. Zo zijn de scènes waarin de focus alleen op de paarden liggen mooi op beeld gezet. Tijdens deze filmmomenten weet de regisseur samen met de crew een magisch gevoel rondom deze beeldschone wezens te scheppen. De transities van geanimeerde tekeningen naar levensechte paarden zijn ook goed uitgevoerd. Uiteindelijk is Wild Heart vooral mooi doordat de film, net zoals veel andere kinderfilms, een spannend avontuur bevat waarin het jongehoofdpersonage haar angsten leert te overwinnen en voor zichzelf leert op te komen. Wild Heart is nu te koop en te huur op Pathé Thuis in Nederland.