Wonders der Cinema – First Man (2018) – Recensie

First Man werpt een blik op het leven van astronaut Neil Armstrong (Ryan Gosling, Blade Runner 2049) en de legendarische ruimte-missie om op de Maan te komen in de jaren ´60 van de vorige eeuw.

Als er één ding zeker te vertellen valt over First Man, de nieuwste film van Oscar-winnende regisseur Damien Chazelle (Whiplash en La La Land), is dat een zeer claustrofobisch persoonlijk verhaal verteld. Wat bedoel ik precies met ´´claustrofobisch persoonlijk´´? Het is iets wat me vanaf de opening van de film al duidelijk werd. Laten we eerst een stap terug doen en kijken naar wat mensen origineel verwachtten van First Man. Toen bekend werd dat in deze film, over de bijzondere maandlanding, het planten van de Amerikaanse vlag op de Maan niet expliciet voor zal komen, brak het internet los. ´´De film gaat over de Amerikaanse maanlanding in de jaren ´60 van de vorige eeuw. Dan moeten ze wel het planten van de Amerikaanse vlag op de Maan laten zien, want daar gaat de film over!´´ Dit soort opmerkingen waren veelal onder de trailers van de film te lezen. Maar hier gaan de meeste kijkers ook de fout in. Het onderwerp van de film is namelijk niet de maanlanding, maar Neil Armstrong. De film heet daarom ook First Man en niet ´´First Mission´´. Mijn beschrijving ´´…in deze film, over de bijzondere maanlanding…´´ is dus eigenlijk ook niet helemaal correct. Ik gebruikte het echter om mijn punt aan te geven.

De film is zoals ik al eerder benoemde; ´´claustrofobisch persoonlijk.´´ Maar wat bedoel ik hier nou mee? Het volgende; de film vertelt een heel persoonlijk verhaal over Neil Armstrong. Nog persoonlijker dan ik had verwacht. Je wordt in de diepte geworpen en komt zoveel te weten over Neil Armstrong dat elk andere kijker normaal niet eens wist. Je krijgt zoveel persoonlijke informatie mee, dat je bijna geen ruimte krijgt om even adem te halen. De film neemt geen tijd om even te klameren en blijft in volle vaart voortuit gaan. Dit alles zorgt ervoor dat je als kijker een claustrofobisch gevoel krijgt. Maar wel op een positieve manier. Je wordt vastgenomen door de film en niet meer losgelaten, ook niet na dat de film is afgelopen. Je zult voor een lange tijd nog aan deze film blijven denken. Ik zal First Man zelf blijven onthouden als een de meest unieke biopioc ooit. Dit door het feit dat de film zich focust op de persoon zelf en minder op zijn prestaties.

First Man - Claustrofobisch Goed

Damien Chazelle is, en blijft voor mij altijd, geniaal. Hij weet hoe hij een persoonlijk verhaal moet verbeelden en vertellen. Zo maakt hij goed gebruik van het scenario en laat hij de film ook claustrofobisch in beeld gebracht worden. Zo bestaat de film voor het grootste gedeelte uit close-up en point-of-view shots van de hoofdpersoon, die trouwens briljant gespeeld wordt door Ryan Gosling. Wat een top-acteur is dat toch. Doordat we bijna alleen beelden te zien krijgen uit het oogpunt van Neil Armstrong, maken we ook alles mee vanuit zijn standpunten, gedachten en opinie. Hierdoor krijgen we weinig te zien vanuit een ander standpunt en kan de film zich volledig focussen op dit persoonlijk verhaal. Met het gevolg dat we als kijker opnieuw een claustrofobisch gevoel krijgen, omdat we ons maar op een punt kunnen focussen, namelijk het levensverhaal van Neil Armstrong.

Wat is er nog meer bijzonder te noemen aan First Man? Wat dachten jullie wel niet van het meestelijke acteerwerk van Claire Foy (The Crown)! Haar liefde voor haar man en het conflict dat ze voelt om tegen hem in te gaan zodat ze hem kan beschermen, is zo sterk op het scherm te zien. Elke seconde dat ze op het scherm is weet ze meesterlijk te acteren. Het komt allemaal geloofwaardig over. Ze is een vrouw met haar eigen demonen, maar haar liefde voor haar man is sterker dan haar eigen en Armstrong´s demonen. Haar gevoelens zijn een van de sterkste punten uit deze film. Dit omdat het door het ongeloofelijk sterke acteerwerk zo duidelijk op de kijker overkomt. We snappen waar ze doorheen gaat en we schreeuwen bijna tegen het scherm; ´´ZEG WAT JE WILT ZEGGEN. JE KAN HET. KOM OP VOOR JEZELF.´´ En dat dit mogelijk is natuurlijk erg bijzonder.

FirstManClaireFoyAangepast

First Man is in de basis een verhaal over Neil Armstrong, die constant van de ene tegenslag naar de andere gaat, en de cast en crew snappen dit. Neil blijft doorgaan met wat voor hem onmogelijk aanvoelt, namelijk in zijn ogen niet falen. Zijn vastberadenheid wordt in deze film sterk gerepresenteerd door Gosling, die net zo overtuigend in zijn rol is als Foy. De film heeft voor mij maar een paar problemen, die door anderen ook als nit-picks gezien zouden kunnen worden. De enige echte problemen die ik met deze film heb is dat het wel erg lang duurt voordat Neil op de Maan landt. Als kijker weet je al dat dit gaat beuren en kijk je hiernaar uit, doordat de film zo goed is. Dus wil je het ook zo snel mogelijk zien. Dit is niet per se een probleem, want het betekent wel dat de film de interesse van de kijker er goed bijhoudt. Maar het betekent ook dat sommige scènes net wat te lang kunnen duren en daar ligt mijn probleem dan ook meer bij. Daarnaast is het bij deze film ook belangrijk dat je enige basis-kennis hebt van Neil Armstrong en de Maan-missie, want First Man kent geen klassieke film introductie-momenten. Het is hier meer uniek in, wat natuurlijk een pluspunt is, maar het negatieve hiervan is dat je als kijker jezelf soms afvraagt; ´´Wie is dit? Wat voor belang heeft hij in het verhaal? Waar komt dat personage opeens vandaan?´´.

Maar als we kijken naar het eindresultaat zal First Man de (film-)geschiedenisboeken gaan als een meesterlijke kijk op het bijzondere levensverhaal van Neil Armstrong. Vandaar dat we deze film ook een heus Wonder der Cinema kunnen noemen. sebkijk! heeft de mogelijkheid gekregen om deze film via Pathé Thuis te kijken. Het team van sebkijk!, in dit geval alleen Sebastiaan, wilt daarom Pathé Thuis hartelijk bedanken voor deze mogelijkheid en de tijd nemen om wat te schrijven voor Pathé Thuis. First Man is vanaf nu te huren en te kopen op Pathé Thuis.

Over Pathé Thuis

Een account bij Pathé Thuis is laagdrempelig en vrijblijvend. Voor het aanmaken van een account heb je alleen een e-mailadres nodig. Vervolgens betaal je per gekochte / gehuurde film. De nieuwste films huur je bij Pathé Thuis voor 4,99 euro.

Pathé Thuis is een Nederlandse video-on-demand dienst (VOD) en aanbieder van talloze films die kortgeleden in de bioscoop hebben gedraaid, en meer. Het huidige online aanbod bestaat uit meer dan 2000 titels en wordt wekelijks uitgebreid met de nieuwste films. Pathé Thuis is beschikbaar op alle gangbare platformen zoals desktop, Smart-TV’s, gameconsoles, tablets en smartphones. Een account is gratis aan te maken. Gebruikers van de dienst betalen per gehuurde of gekochte film (transactional VOD).

Het aantal accounts van Pathé Thuis ligt momenteel op 1,4 miljoen. Qua omzet liet Pathé Thuis de afgelopen twee jaren een constante groei van 50 procent zien. Vanaf 1 april 2018 is het aanbod van Pathé Thuis voor Nederlandse klanten beschikbaar in alle landen van de EU, conform de nieuwe EU-regelgeving met betrekking tot portabiliteit.

– Officiële Trailer van First Man –

Sebastiaan is de eigenaar en oprichter van sebkijk! - De Gids voor Filmisch Reizen. Hij probeert zijn unieke kijk op het leven als een Gids voor Filmisch Reizen te gebruiken. De Gids voor Filmisch Reizen staat in de basis voor het idee dat (filmische) beelden meer dan alleen plaatjes zijn. Ze kunnen je helpen om mee te gaan op een reis door het leven. Hiervoor probeert Sebastiaan een Gids te maken in de vorm van een, steeds vernieuwende, website.