Three Billboards Outside Ebbing, Missouri – Film Recensie

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri Poster

Mildred Hayes’(Frances McDormand, Fargo) dochter wordt verkracht en vermoord . Er gaan 7 maanden voorbij en politie is nog geen stap verder gekomen tot het oplossen van de moordzaak. Mildred besluit een controversiële stap te nemen door drie boodschappen op reclameborden te zetten gericht op de politiechef, William Willoughby (Woody HarrelsonWar for the Planet of the Apes). Wanneer politieagent Dixon (Sam Rockwell, Seven Psychopaths) zich ook nog met deze controversiële stap gaat moeien begint het schaakspel der leven pas echt.

Wat een film. Wat een film. Ik zat eerst te twijfelen of ik naar Jumanji: Welcome to the Jungle, het vervolg op de originele Jumanji uit 1995, zou gaan in plaats van deze briljante film. Wat ben ik blij dat ik heb gekozen om dit meesterwerk mee te kunnen hebben maken op het grote scherm.

De kracht in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri zit in het scenario, dat zo perfect is geschreven door Martin McDonagh (Regisseur & Schrijver – Seven Psychopaths). De personages en verhaallijnen zijn als een meesterlijk schaakspel geschreven, waarbij elke paar scènes een nieuwe schaakzet wordt gezet door filmmakers. Bij elk nieuw moment waar een personage zich verzet op het schaakbord, komt een onverwachte grotere zet door de tegenstander. In dit Schaakpel der Leven, zoals ik dit graag benoem, staan personages eerst tegenover elkaar, maar vinden langzamerhand hun weg door het leven, waardoor ze soms zelfs besluiten elkaar te vergeven en samen te gaan werken.

Frances McDormand als Mildred Hayes is een perfecte tegenpool voor wat eerst lijkt Woody Harrelson’s Willoughby, maar langzaam vallen alle puzzelstukjes bij elkaar en kom je erachter dat de grootste tegenpool van McDormand’s personage niemand minder is dan zijzelf. Haar pijn door haar verlies, laat haar een nieuw persoon worden. Iets wat ze altijd heeft verafschuwd in andere personen, zoals Sam Rockwell’s Dixon, wordt zij nu zelf. Tot dat ze opnieuw hoop krijgt van een onverwachts personage. Voor het eerst in de hele film zie je haar echt van blijdschap lachen.

Op eerste gedachte lijkt Sam Rockwell’s Dixon ook een goeie kandidaat te zijn voor de tegenhanger van McDormand’s Mildred, maar opnieuw is de grootste tegenhanger van een personage het personage zelf. Dixon’s haat voor andere mensen maakt hem een moeilijk personage om in eerste instantie te begrijpen. Maar door zijn identiteits-verhaallijn kom je steeds meer over hem te weten en begin je met hem mee te leven. Dixon leert van zijn fouten en kiest dan ook uiteindelijk voor een nieuw pad. Iets wat gek genoeg, ons hoofdpersonage, niet doet tot het einde. Haar haat en wraakgevoelens leiden haar door de hele film op hetzelfde pad.

Het hart van de film zit in de verhaallijnen die personages meemaken. Elk personage laat zien wie ze zijn en wat voor groei ze doormaken. De heldhaftige, maar tragedische soundtrack neemt je hier perfect op mee. McDormand, Harrelson en Rockwell acteren Oscar-waardig. Maar we mogen de acteerkunsten van Lucas Hedges, Abbie Cornish, Peter Dinklage en Caleb Landry Jones zeker ook niet vergeten. Ook deze castmembers zijn geweldig als hun personages.

Uiteindelijk is Three Billboards Outside Ebbing, Missouri een film die je niet alleen meeneemt op een Reize door het Filmland, maar ook nog op een Reize door het leven. Alle aspecten van rouw, wraak, liefde en haat worden in deze film perfect gepresenteerd. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een film die je eerst laat zien hoe slecht de wereld kan zijn, maar daarna je hand vastpakt en je laat zien hoe hoop en liefde de wereld de goeie kant op kan sturen. Een werkelijke Wonder der Cinema.

Volg Me Hier
Een Meesterlijk Schaakspel
  • Personages - Hoofd- & Bijfiguren
  • Verhaallijnen
  • Eerste indruk
  • Visuele Effecten
  • Genre: Drama & Misdaad
  • Locaties, Kleding, & Decors
  • Grime & Haarstijl
  • Productieontwerp
4.9

Three Billboards Outisde Ebbing, Missouri is een film die je alle goede kanten en slechte kanten van de mensheid laat zien. Het neemt je mee op een reis vol wraak, rouw, liefde en hoop. Met alles wat de personages meemaken, voel je mee. Dit meesterlijke schaakspel dat opgezet is door het scenario van Martin McDonagh is een must-see.

Misschien is dit ook iets voor je!