This Magnificent Cake! (2018) – Film Recensie

This Magnificent Cake! speelt zich af in koloniaal Afrika aan het eind van de 19de eeuw en vertelt het verhaal van vijf verschillende personages.

This Magnificent Cake! is een film die geregisseerd is door Emma de Swaef en Marc James Roels. Dit regisseursstel heeft al eerder samen gewerkt aan, onder andere, Oh Willy… en Zachte PlantenThis Magnificent Cake! is ook wel bekend onder zijn officiële Vlaamse titel; Ce magnifique gâteau!.  De film opent met een zwart beeld, begeleid door een mysterieuze soundtrack. Als kijker weet je dat je iets staat op te wachten, maar het is nog niet duidelijk wat het kan zijn. Vanaf het eerste beeld met animatiefiguren, ben je direct enorm onder de indruk. Dit is een heuze stylistische animatie-film. De figuren in deze animatie-wereld, en de wereld zelf ook, zien er spectaculair uit. Het eerste animatie-figuurtje dat we zien, is de koning uit het segment; ”The King’s Dream”. Wat opvalt is dat de beweging van dit animatie-figuurtje enorm soepel is. Het oogt natuurlijk aan voor een animatie-film, zoals deze, is dat enorm bijzonder.

Ook de geluidseffecten zijn al vanaf het begin een oorverdovend spektakel. Ik ben enorm onder de indruk hoe de geluidseffecten zo sterk in geluid over kunnen komen. De emoties in This Magnificent Cake! zijn erg sterk af te lezen van de gezichten van de personages. Wat best wel bijzonder is in verband met het feit dat deze figuren erg kleine, bijna onzichtbare, expressieve gezichtsdelen hebben. Thema’s als het doorzetten van je dromen en het voelen van verlies, maar ook thema’s als racisme en kolonisatie komen naar voren. Simpel gezegd; This Magnificent Cake! neemt je mee op een ongelofelijk bijzondere emotionele reize. Je bent steeds op het randje van een emotionele uitbarsting en dat een film daarvoor kan zorgen, is ongelofelijk bijzonder.

thiscake

Dit is zeker weten een van de beste (animatie) anthologie-films aller tijden. Je wordt meegenomen op een emotionele achtbaan, waar je om de paar minuten echt schrikt van de hardheid die deze film toont. En het andere moment zit je door die meedogenloosheid weer in tranen. Dit is ook een van de sterkste punten van de film; het is niet bang om te vertellen wat het wilt vertellen. Het weet duidelijk waar het voor wilt gaan, ook al weet je als kijker minder goed wat de filmmakers allemaal willen zeggen.

Iets anders wat sterk opvalt aan deze film is dat de scheidingslijn tussen hoofd- & bij-personages per fragment steeds kleiner wordt. Het is nog steeds duidelijk af te lezen welke figuren meer als extra gezien kunnen worden. Maar bijna elk ”bij-personage” en ”hoofd-personage” zijn even belangrijk voor de verhalen van de film. Daarnaast zijn alle verhalen ook op een manier verbonden met elkaar, dat je het minstens nog een paar keer goed moet zien om erachter te komen wat er nou precies verteld wordt. Een heus mysterieus spektakel. Qua lengte zou je kunnen zeggen dat de film te kort is, maar dit bedoel ik echter niet op een negatieve manier. Ik had het juist leuk gevonden als de film nog wat langer was geweest, omdat ik zo meegenomen werd door de verhalen. Maar dit betekent niet dat dit een probleem is aan de film, want qua lengte is dit eigenlijk perfect. Het houdt je aandacht er goed bij en geeft de kans om de mysterie achter de verhaallijnen en personages te laten bestaan.

thiscake3

This Magnificent Cake! is een film die gebrandmerkt is in mijn brein. De mysterieuze en duistere verhaallijnen zullen mij nog lang blijven. Daarnaast zullen de herinneringen aan de emoties en de stylistische animaties, uit deze film, me ook niet snel verlaten. Dat een film zo iets kan vertellen is bijzonder. Ik raad het dan ook sterk aan om deze film uit te zoeken en te gaan beleven. This Magnificent Cake! draait vanaf 20 december in de Nederlandse bioscopen. Mijn dank aan Cinemien voor het recensie-exemplaar.