Het is vandaag alweer 10 jaar geleden dat Breaking Bad voor het eerst op de televisie verscheen in de Verenigde Staten. Het is misschien raar om voor te stellen, maar Breaking Bad was niet meteen een succes. Deze hit-serie werd pas echt enorm populair vanaf het 3e en 4e seizoen. Vandaag in Wonders der Televisie, de nieuwe rubriek van sebkijk!, kijken we terug naar het seizoen waar alles mee begon. Is Breaking Bad vanaf de Pilot al geniaal of kwam dat pas later? sebkijk! neemt je mee op reize door het Wonder der Televisie.

Seizoen: 1 Aflevering: 1 / Naam Aflevering: Pilot / Uitgezonden op: 20 januari 2018 / Regie: Vince Gilligan / Scenario: Vince Gilligan / Gemaakt door: Vince Gilligan / Duur: 00:58 u. / Cast: Bryan Cranston, Anna Gunn, Aaron Paul, Dean Norris, Betsy Brandt, RJ Mitte, Max Arciniega, John Koyoma & Steven Michael Quezada / Genre: Drama, Misdaad & Thriller / Productie: Melissa Bernstein

Pilot – Synopsis: Gediagnosticeerd met terminale longkanker neemt, scheikunde docent Walter White, een beslissing. Hij besluit samen te gaan werken met zijn oude student, Jesse Pinkman. Samen gaan ze crystal meth maken en verkopen.

Met een shot laat Vince Gilligan zien wat voor een meesterwerk er op je staat te wachten. Vince Gilligan, het brein achter Breaking Bad, laat de Pilot op een eerste blik erg normaal beginnen. We zien namelijk een shot van een cactussen in een woestijn. Achter dit shot zit echter zoveel betekenis. Cactussen zijn namelijk planten met meerdere kanten. Ze staan symbool voor rijkdom en schoonheid. Dat Gilligan cactussen als eerst laat zien in Breaking Bad kan dus geïnterpreteerd worden dat het hoofdpersonage op weg is naar rijkdom en iets wat in zijn ogen staat voor schoonheid. Als iemand droomt over cactussen staat het ervoor dat iemand twee kanten heeft en dat zijn ware aard naar boven aan het komen is. Net zoals bij Walter White waarbij zijn ware aard, in de eerste minuten van Breaking Bad, naar boven komt. Eerst zien we een liefdevolle en bezorgde vader en echtgenoot. Hij is bang wat er met hem en zijn familie gaat gebeuren. Daarna krijgen we een blik van vastberadenheid te zien. Zijn ware aard komt naar boven.

Het kan ook nog ervoor staan dat Walter White zich bedreigt voelt door de situatie en, net zoals bij mensen die dromen over cactussen, zich aanpast aan de omstandigheden door zijn ware aard te tonen. Een cactus staat volgens Feng Shui, een 3000 jaar oude filosofie, een droge en vijandelijke omgeving. Iets waar bij Breaking Bad in de openingsshot, erg sprake van is. Daarnaast kunnen de stekels van de cactussen nog staan dat Walter White verstrikt zit in een situatie waar hij zelf voor gezorgd heeft en er moeilijk meer uitkomt. Dit kan gezegd worden, doordat bij dromen of visioenen over stekels van cactussen daar ook sprake van is.

Het volgende shot is ook een interessante. We zien een berg in de woestijn waarbij de schaduw van een wolk naarboven op loopt. Dit geeft aan dat er een donkere periode opweg is. Daarna zien we de camper waar het hoofdpersonage, Walter White, zich bevindt, voorbijkomen. Het is complete chaos in het beeld, wat je direct meeneemt in het moment. Wie zijn dit? Hoe zijn ze hier gekomen? Wat is er gebeurd? Shot na Shot vertellen filmmakers je wat er aan de hand is. Maar wat er is gebeurd moet je nog zelf invullen. Het mooie aan de openingsscène van Breaking Bad is dat er nog veel onduidelijk is en dat je daardoor nieuwsgierig raakt over wat er nog gaat komen.

Een ander geweldig aspect van de Pilot van Breaking Bad is dat alle personages op een unieke, interessante en eigen manier worden geïntroduceerd. Walter White komt over als een liefdevolle vader en echtgenoot, maar ook als iemand met een duistere kant, waar we later nog veel meer van gaan zien. Skyler White komt over als een bezorgde moeder en echtgenote. Walter Jr. laat in zijn momenten zijn betweterigheid zien. Hank als opschepper. Marie als jaloerse zus. Jesse als junkie en volwassen straatschoffie.

Dat een serie over een scheikunde docent zo mooi kan openen in zijn eerste aflevering is eigenlijk best wel een wonder! Vandaar dat we de Pilot ook wel mogen laten behoren tot de Wonders der Televisie.