Wonka (2023) – Film Recensie

Kippenvel: dat had ik toen ik Wonka voor de tweede keer keek. Ik had al kippenvel toen ik de film de eerste keer in de bioscoop zag, maar toen ik Paul Kings nieuwste familiefilm op mijn televisiescherm zag, wist de film me nog harder te raken. Wonka is een emotionele achtbaan vol levendige en energieke liedjes, emotionele stoten alsof je geslagen wordt door Muhammad Ali en humor die je hardop laat lachen. King bewijst opnieuw dat hij niet alleen een van de beste filmregisseurs van dit moment is, maar ook een van de beste kindvriendelijke filmauteurs.

Daarnaast laat de regisseur – ook bekend voor zijn eerdere familiefilms Paddington (2014) en Paddington 2 (2017) – zien dat hij als geen ander weet hoe hij een bekend kinderverhaal zich eigen kan maken. Net zoals bij Kings adaptaties van Paddington, weet de filmmaker bij Wonka trouw te blijven aan het bronmateriaal. Tegelijkertijd weet King het originele verhaal van auteur Roald Dahl en de (beste) verfilming Willy Wonka and the Chocolate Factory (1971) te verrijken door een meeslepend en avontuurlijk verhaal over de jonge jaren van Willy Wonka te leveren.

Wonka dient niet alleen als een prequel op Dahls boek en Mel Stuarts film, maar ook als een karakterstudie van de gestoorde, maar geniale chocolatier, goochelaar en uitvinder. King weet het karakter van Willy Wonka te onderzoeken en onderbouwen, terwijl hij nog steeds de magie en het mysterie rondom dit iconische personage weet te behouden.

Wonka is net zo ongelooflijk als de fantasierijke omschrijvingen die Dahl gebruikte om de waanzinnig creatieve Willy Wonka te beschrijven. Ik kan niet ontkennen dat dit een van de beste familiefilms is die ooit is gemaakt. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat deze film op een dag zal worden erkend als een van de beste musicalfilms uit de gehele filmgeschiedenis.

Over Wonka (2023)

Wonka is een avontuurlijke musical en komediefilm uit 2023. De film is geregisseerd door Paul King. Deze filmmaker kun je kennen voor het regisseren van Paddington (2014) en Paddington 2 (2017). King schreef samen met Simon Farnaby het scenario van Wonka. De film is gebaseerd op het excentrieke personage uit het kinderboek Charlie and the Chocolate Factory: een van Roald Dahls meest iconische kinderboeken en een van de bestverkochte kinderboeken aller tijden. Wonka laat op een magische manier zien hoe ‘s werelds grootste uitvinder, goochelaar en chocolatier de geliefde Willy Wonka werd die we allemaal kennen uit Dahls beroemde kinderboek.

De briljante acteur Timothée Chalamet speelt de jongere versie van Willy Wonka. De rest van de cast bestaat uit (o.a.) Calah LaneOlivia ColmanHugh GrantKeegan-Michael KeyRakhee ThakrarPaterson JosephMatt LucasMathew BayntonSally HawkinsRowan AtkinsonRich FulcherTom DavisJim CarterKobna Holdbrook- Smith en Natasha RothwellMichael SiegelCate AdamsRosie Alison en Tim Wellspring dienen als uitvoerend producenten tot de film. De rest van de crew bestaat uit (o.a.) cinematograaf Chung-Hoon Chung, productieontwerper Nathan Crowley, filmmonteur Mark Everson, kostuumontwerper Lindy Hemming en componist Joby Talbot.

Wonka (2023)
Bron: Warner Home Video, Day One MPM, Filmdepot.nl, Warner Bros. Pictures International Holland, Village Roadshow Pictures, The Roald Dahl Story Company, Heyday Films, Domain Entertainment en Québec Production Services Tax Credit.

Daarnaast heeft Neil Hannon van de band The Divine Comedy originele liedjes voor de film geschreven. De film heeft een speeltijd van 116 minuten. In de onweerstaanbare, fantasierijke film Wonka, maken we kennis met een jonge Willy Wonka. Hij heeft allerlei heerlijke ideeën en is vastberaden de wereld stapje voor stapje lekkerder te maken. Willy Wonka bewijst dat de beste dingen in het leven beginnen met een droom.

Daarnaast laat hij zien dat alles mogelijk is als je geluk hebt om hem te ontmoeten. Wonka is een magische film vol hartverwarmende, magische en ontroerende momenten. Warner Home Video en Day One MPM brachten op 24 april 2024 de film Wonka uit op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, DVD en Steelbook uit. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar van de film.

Bekijk hierboven de officiële tweede trailer van Wonka (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

De wonderlijke en kleurrijke wereld van Willy Wonka

Visuele integriteit is een van de vele aspecten die van Wonka zo’n spectaculaire filmervaring maken. Regisseur Paul King had een duidelijke visie over hoe hij de wereld, die in 1964 voor het eerst werd gecreëerd door boekenschrijver Roald Dahl, wilde verlichten en verrijken. Zijn doel was om trouw te blijven aan het magische personage van Willy Wonka en tegelijkertijd zijn eigen draai te geven aan zijn afkomst – terwijl hij toch het mysterieuze en onvoorspelbare karakter van Willy Wonka wilde behouden. King is hier zo goed in geslaagd dat hij ook wel de koning van (geadapteerde) familiefilms genoemd kan worden.

De wonderlijke wereld van Willy Wonka wordt niet alleen tot leven gebracht door de duidelijke regievisie van King. De rest van de crew levert ook magische prestaties af die Wonka een oogverblindend mooie film maken. Zo levert kostuumontwerpster Lindy Hemming uitstekende kostuums af die goed de narratieve, thematische en visuele grens tussen arm en rijk weten te versterken. Bovendien weet Hemming ook het iconische paarse pak van Willy Wonka met wandelstok en hoge hoed goed te behouden.

De regiekeuze om Willy Wonka in zijn iconische paarse pak te laten, zorgt ervoor dat dit personage tussen de menigte van levendige en excentrieke personages uitspringt. In de film wordt op diverse momenten de focus gelegd op de kleuren paars en roze. De visuele keuze om deze kleuren te gebruiken staat voor de magische, pure verbeelding en kinderlijke onschuld van Willy Wonka. Deze kleuren zijn niet alleen terug te vinden in het werk van Hemming, maar ook in de belichting van Chung-Hoon Chungs cinematografie. Bovendien is deze visuele keuze een terugkerend in het werk van productieontwerper Nathan Crowley en set decorateur Lee Sandales.

Wonka (2023)
Bron: Warner Home Video, Filmdepot.nl, Day One MPM, Warner Bros. Pictures International Holland, Village Roadshow Pictures, The Roald Dahl Story Company, Heyday Films, Domain Entertainment en Québec Production Services Tax Credit.

Hilarisch en geniaal acteerwerk

De film heeft een geweldige ensemblecast, waarin meerdere acteurs de show weten te stelen. De grootste ster van Wonka is natuurlijk de hoofdrolspeler: Timothée Chalamet. De acteur slaagt erin om kleine hints van Gene Wilders Willy Wonka te nemen en te implementeren in zijn eigen acteerwerk. Wanneer Chalamet de trap afloopt, doet hij hetzelfde soort trap af en trap op trucje als Wilder deed in zijn film uit 1971. Doordat Chalamet heerlijk gestoord is als Wonka, weet je bij hem, net zoals bij Wilder, niet wat je te wachten staat.

De jonge acteur bewijs met zijn acteerprestatie in Wonka opnieuw waarom hij een van de beste jonge en veelbelovende acteurs van dit moment is. De actrice Calah Lane levert ook een mooie acteerprestatie af. Lane speelt een meer rechtdoorzee karakter dat ongelooflijk goed afspeelt op Chalamets meer gestoorde, energieke en onvoorspelbare karakter. De andere gedupeerde bijpersonages zijn minder interessant. Jim Carter, Rakhee Thakrar, Nathasa Rothwell en Rich Fulcher leveren sterk acteerwerk af, maar hun (bij-)personages zijn meer bedoeld voor komische en hartverwarmende filmmomenten.

Wonka (2023)

Deze bijpersonages hebben zelf geen sterk ontwikkeld of onderbouwd karakter. In Wonka zijn de gedupeerde bijpersonages allemaal erin geluisd om onder een ondertekend contract en dwang, verplicht te werken voor Olivia Colmans Mrs. Scrubitt en Tom Davis’ Bleacher. Colman en Davis zijn beide hilarisch in Wonka. Deze twee grappige personages kunnen het best vergeleken worden met Joe Pesci’s en Daniel Sterns personages uit de eerste twee Home Alone films. King schept samen met scenarioschrijver Simon Farnaby hier nog een extra schep bovenop door Colmans en Davis’ personages liefdesinteresses van elkaar te maken.

Colman en Davis zijn niet de enige twee slechteriken die magnifiek gespeeld worden in deze film. Acteurs Paterson Joseph, Matt Lucas en Mathew Baynton zijn ook geinig als de Slugworth, Prodnose en Fickelgruber: de drie hoofden van de chocoladekartel. Joseph levert het sterkste acteerwerk van de drie, terwijl Lucas voor meer hilariteit zorgt als de chocolatier die alles verduidelijkt en Baynton als de chocolademaker die van het woord “armoede” moet overgeven. Hun metgezellen bestaan uit de corrupte politiechef – droog gespeeld door Keegan Michael-Key – en de zondigende vader Julius, die gespeeld wordt door niemand minder dan Rowan Atkinson.

De cast van Wonka kan uiteraard niet besproken worden zonder de vertolker van Oompa Loompa Lofty te benoemen. In deze film krijgt Chalamets Willy Wonka te maken met een kat-en-muisspel waarin Hugh Grant als een Oompa Loompa Wonka’s snoepgoed en chocolade blijft stelen. Grant is oprecht geweldig als de Oompa Loompa, omdat de acteur droog en ongeïnteresseerd oogt in zijn rol. Normaliter zou dit een sterk minpunt zijn, maar laten we eerlijk zijn: een chagrijnige Grant als een Oompa Loompa kan niet anders dan hilarisch genoemd worden.

Wonka (2023)

Wonka is een ongelooflijk goed gemaakte film die niet alleen enorm leuk is, maar ook een ontroerend verhaal vertelt over hoe de wereld gek werd op Wonka’s chocolade. Hierin kiest King ervoor om de positieve chaos van Willy Wonka te versterken door van hem naast (beginnend) chocolatier, goochelaar en uitvinder ook een pechvogel en doorzetter te maken. De film bevat verder bijzondere onderliggende thema’s. Zo bespreekt Wonka hoe kapitalisme en klassenstrijd voor diverse problemen kan zorgen. Een groter terugkerend thema in de film is dat van dromen.

De film bepleit, door middel van de heldenreis van Willy Wonka, dat iedereen zijn dromen moet volgen. Zoals Willy Wonka’s moeder – gespeeld door Sally Hawkings – zegt: “Al het goede in deze wereld is begonnen met een droom. Dus hou die van jou vast.” Het filmverhaal, waarin we Willy Wonka de geniale en onvoorspelbare chocolatier zien worden die we kennen, wordt versterkt door de filmmuziek van Joby Talbot. De componist heeft de muziek van Willy Wonka and the Chocolate Factory (1971) bewerkt en geïmplementeerd in Wonka.

Zo laat hij de muzikale thema’s van “Pure Imagination” en “Oompa Loompa” terugkeren in de filmmuziek van Wonka. Hiernaast zijn er nog meerdere originele liedjes gemaakt door Neil Hannon. De film bevat sterke muzieknummers waarbij ontroerende momenten abrupt afgewisseld worden met energieke, levendige, grootse en humoristische tonen. Het werk van de geluidsafdeling ondersteunt de filmmuziek van Talbot en de muzieknummers van Hannon. De geluidsafdeling laat namelijk de geluidseffecten inspelen op de filmmuziek en liedjes.

Daarnaast zijn de muzikale en instrumentale thema’s van de liedjes regelmatig terug te horen in de filmmuziek. Naast de muziek steelt de choreografie van de verschillende dynamische dansen de show. De dansers bewegen zich alsof ze zich in actiescènes bevatten, waarbij de focus ligt op het onvoorspelbare karakter van Willy Wonka. De film bevat verder meerdere audiovisuele aspecten – waaronder de cinematografie van Chung-Hoon Chung en de filmmontage van Mark Everson – die net zo speels en levendig zijn als Timothée Chalamets weergave van Willy Wonka.

Al deze bijzondere filmische aspecten zorgen ervoor dat Wonka gezien kan worden als een van de beste moderne filmmusicals die de magie van dit genre en de verhalen van auteur Roald Dahl weet weer te geven. Wonka is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, DVD en Steelbook op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film te streamen op HBO Max in Nederland. Wonka is ook te huur en te koop op Pathé Thuis in Nederland.