Zack Snyder’s Justice League (2021) – Film Recensie

Zack Snyder’s Justice League is dan eindelijk te koop. Ik kan met vreugde zeggen dat deze film het wachten (meer dan) waard is geweest. Deze film is echt geweldig. Niet alleen is dit mijn favoriete DC Comics film sinds The Dark Knight, maar het is ook een van mijn favoriete superhelden films aller tijden. Ik ga het gewoon zeggen. Zack Snyder’s Justice League is ook een van mijn favoriete films aller tijden. Het is momenteel mijn nummer één film van 2021. Ik moet mijn enthousiasme beperken zodat ik niet alleen maar in hoofdletters vol vreugde typ, maar desalniettemin ga ik jullie vurig vertellen waarom deze film gewoonweg episch is.

Mijn dank gaat uit naar Warner Home Video en Day One MPM voor hun medewerking en screener kopie van de film. De film is onder andere te koop op Pathé Thuis en Google Play. Vanaf 8 april 2021 is de film ook te huur op VOD-platformen.

Synopsis Zack Snyder’s Justice League

In Zack Snyder’s Justice League zien we hoe Bruce Wayne vastbesloten is om ervoor te zorgen dat Superman’s ultieme zelfopoffering niet tevergeefs was. Daarom vormt hij een team met Diana Prince. Samen proberen ze een team van meta-mensen te vormen dat de wereld kan beschermen tegen een aankomende dreiging van catastrofale proporties. De taak blijkt zwaarder dan Bruce zich had voorgesteld, want elk lid moet afrekenen met zijn eigen demonen voordat ze samen een ongeëvenaard team van helden kunnen vormen. Samen zijn Batman, Wonder Woman, Aquaman, Cyborg en The Flash misschien niet opgewassen tegen de taak om de planeet te redden van de wrede plannen van Steppenwolf, DeSaad en Darkseid.

Bekijk hier de officiële trailer voor Zack Snyder’s Justice League.

Snyder’s Oorspronkelijke Visie

Ik wil even de tijd nemen om het te hebben over het maken van Zack Snyder’s Justice League. Deze film is de director’s cut van de Amerikaanse superheldenfilm Justice League uit 2017. Het is geregisseerd door Zack Snyder – duh! De film weerspiegelt de originele en ware visie van regisseur Zack Snyder. Zack Snyder schetste zijn visionaire basis voor het DC Extended Universe met zijn films Man of Steel (2013) en Batman v Superman: Dawn of Justice (2016). Het oorspronkelijke plan van Snyder was om een vijf-film durende arc te creëren. De films Man of Steel en BvS zouden worden opgevolgd door een Justice League-trilogie. Snyder’s oorspronkelijke visie was om de duistere en epische mythologische kant van superhelden te laten zien.

Dit beviel niet iedereen – inclusief mijzelf. Ik ben niet bepaald een fan van Man of Steel, maar ik kon BvS wel waarderen. Ik heb echter alleen de theatrale versie van deze film gezien en niet de Ultimate Cut. Deze ultieme versie is ook, volgens velen, de betere versie. Na het zien van Zack Snyder’s Justice League, begon het bij mij ook te jeuken om deze Ultimate Cut te zien. Batman v Superman werd vooral slecht ontvangen vanwege de donkere toon, het trage tempo en het gebrek aan humor. Distributeur Warner Bros. overwoog om de toon van de aankomende DCEU films te veranderen, inclusief de Justice League film die op dat moment nog een maand verwijderd was van de opnames.

Zack Snyders Justice League 2021 2
Bron: Day One MPM & Warner Home Video.

Reshoots en Andere Moeilijkheden

De opnames van Justice League begonnen in april 2016 en eindigden in december van dat jaar. Maanden later werden meerdere versies van Snyder’s Justice League getoond aan leidinggevenden van Warner Bros. Deze leidinggevenden vonden deze versies niet om aan te zien. Om deze reden huurde Warner Bros. regisseur Joss Whedon in. Whedon had al eerder aan superheldenfilms gewerkt. Zo is hij de regisseur van de Marvel Studios-films The Avengers (2012) en Avengers: Age of Ultron (2015). Hij werd ingehuurd om het script te herschrijven en te helpen met uitgebreide reshoots. CEO Kevin Tsujihara bepaalde dat Justice League niet langer dan twee uur mocht duren, en Warner Bros. besloot ook om de releasedatum niet te verschuiven. Dit maakte het moeilijker voor de filmmakers om de film goed af te werken. Van Zack Snyder werd verwacht dat hij de scènes die Whedon herschreef zou verfilmen.

Ze werkten samen tot Zack Snyder’s dochter Autumn in 2017 zelfmoord pleegde. Zack Snyder werkte nog twee maanden door aan Justice League om zichzelf af te leiden, maar stapte uiteindelijk in mei op. Ook zijn vrouw – en producent van de film – Deborah Snyder verliet het project. Whedon nam de volledige controle over de productie, hoewel Snyder de regie behield. Geschat wordt dat Whedon’s versie ongeveer 10% van de opnames van Snyder heeft gebruikt. Componist Tom Holkenborg werd halverwege de postproductie vervangen door Danny Elfman. De scènes die Whedon schreef of opnieuw filmde voor de bioscooprelease hadden een andere toon en meer humor. Bovendien was het geweld verminderd ten opzichte van Snyder’s donkere regie.

Zack Snyders Justice League 2021 3
Bron: Day One MPM & Warner Home Video.

#ReleasetheSnyderCut

Meer dan 90 minuten van Snyder’s beeldmateriaal werd verwijderd, maar het resultaat bleef nog steeds de basis van het verhaal. Hoewel de initiële cut slecht werd ontvangen door testpubliek, scoorde de vroege vertoning van Whedon’s cut even hoog als de eerste Wonder Woman film. Om deze reden besloot Warner Bros. ermee door te gaan. Justice League werd in november 2017 in de bioscoop uitgebracht. Veel critici en fans waren teleurgesteld. De film werd omschreven als een film waarin het werk van twee verschillende regisseurs – met concurrerende visies – totaal niet samenkomen. Warner Bros. verloor ongeveer 60 miljoen dollar met deze film, volgens Deadline Hollywood. Fans kwamen in opstand tegen deze versie van de Justice League film en creëerden een online petitie om de visie van Zack Snyder op de film te zien.

De beweging om de Snyder Cut te zien bleef enorm groeien op sociale media onder de hashtag #ReleaseTheSnyderCut. Op 20 mei 2020 kondigde Zack Snyder aan dat zijn versie van Justice League in 2021 zou worden uitgebracht op HBO Max. Fans over de hele wereld reageerden met enorme blijdschap op dit nieuws. In oktober 2020 werden extra scènes opgenomen waarin castleden als Ben Affleck, Henry Cavill en Ray Fisher te zien waren. In januari 2021 werd aangekondigd dat Snyder’s versie van de film helemaal af was. Deze film heeft dus een lange geschiedenis, maar wat ben ik blij dat deze film toch nog is uitgekomen.

Zack Snyder's Justice League 2021
Bron: Warner Home Video & Day One MPM>

Zack Snyder’s Justice League is DC’s Epos

Zack Snyder’s Justice League voelt aan als een epische comic book verfilming die diepgaande emoties oproept. De film mag dan langer zijn dan 4 uur, maar door de sterke kwaliteit voelt hij zelfs te kort aan. Snyder heeft zijn volledige visie en passie in zijn versie van Justice League gestopt. De film zit vol met scènes die je nog niet eerder hebt gezien. Het zijn niet alleen ongelooflijke actie of mythologische scènes, maar ook verhaallijnen waarin meer empathie ontstaat voor de personages. Alle hoofd- en bijpersonages worden in deze film sterker onderbouwd met backstories en motieven. Zelfs een zwakke schurk als Steppenwolf is veel beter uitgewerkt in Zack Snyders versie van Justice League. Als kijker kon ik het bijna niet geloven, maar Steppenwolf kwam echt over als een gevaar voor de helden. In de 2017 Justice League film ziet hij eruit en gedraagt hij zich als een grap.

Het ontwerp van de schurk is misschien wat over-the-top, maar qua visuele effecten en CGI is hij zeker zo goed als de Marvel-schurk Thanos. Zack Snyder’s Justice League voelt aan als DC’s epos. Dit is hun antwoord op franchises als het Marvel Cinematic Universe en The Lord of the Rings. Zack Snyder’s Justice League is grandioos, spectaculair en uitzonderlijk diep. De karakteruitwerkingen zijn bijvoorbeeld zo goed dat je als kijker begint te geven om vrij vreemde DC-personages als Cyborg en Aquaman. Je inlevingsvermogen wordt niet alleen gecreëerd door het sterk geschreven verhaal en het geweldige acteerwerk. Ook het camerawerk en de montage zorgen voor veel symbolische shots die de personages ontwikkelen.

Justice League 2021
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Zack Snyder’s Justice League is de Betere Versie.

Neem bijvoorbeeld de shots waarin Cyborg uit een gebroken raam kijkt. Dit symboliseert het feit dat dit een gebroken personage is met een beschadigde kijk op de wereld. Elke superheld krijgt de kans om de show te stelen, in die zin dat elk personage veel leuker en beter is dan de personages in Whedon’s versie. De Snyder Cut is gewoon een droom die uitkomt. Niet alleen voor Snyder, maar ook voor de fans. Voor degenen die het nog niet doorhebben; naar mijn mening is Zack Snyder’s versie van Justice League veel beter dan de 2017 versie. De film is misschien erg lang (en volgens sommigen traag), maar dat neemt niet weg dat het toegevoegde materiaal een doel heeft. Het bestaat niet alleen uit extra fan-service scènes.

Deze nieuwe toevoegingen dienen een doel en voelen niet aan als een afzwakking van het materiaal. Integendeel – het versterkt de hele film en zijn ondersteunende personages. In de versie van Joss Whedon komen de superhelden alleen samen omdat het een superheldenfilm is. In de versie van Zack Snyder zijn de keuzes en motieven zoveel beter onderbouwd. Als kijker geloof je dat deze personages samen moeten komen om de vijanden te stoppen. Dit komt door de oprechtheid van de nieuwe scènes. Je krijgt te zien hoe deze personages elkaar moeten leren waarderen en begrijpen. Je krijgt te zien hoe ze moeten leren om als één team te functioneren. Volgens sommige critici voelt het verhaal nog steeds niet verdiend aan. De redenering achter deze kritiek berust vooral op het idee dat alle personages eerst in solofilms uitgewerkt hadden moeten worden.

Justice League 2021
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Onnodige kritiek en kleine minpuntjes

Hoewel ik het idee van eerdere solofilms kan waarderen, vind ik dit persoonlijk slechte kritiek. Het is niet gebaseerd op wat het eindproduct is, maar op wat het eindproduct volgens de recensent had moeten zijn. Naar mijn mening is dit niet hoe (film)kritiek zou moeten werken, ook al begrijp ik soms de drang om op deze manier te recenseren. Natuurlijk is iedere recensent vrij om te schrijven hoe hij of zij wil. Het probleem is dat deze critici hun geschreven mening als de waarheid presenteren, terwijl het in feite hun persoonlijke mening is. Toch moet ik zeggen dat ik (ook) enkele kleine problemen heb met Zack Snyder’s Justice League. Zo is er bijvoorbeeld een overmatig gebruik van slow-motion scènes in het eerste en laatste uur van de film. Dit kan op bepaalde momenten behoorlijk irritant worden, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.

Daarnaast zien de CGI en special effects er op sommige momenten niet helemaal af uit. Voor mij zijn dit de enige twee kleine punten die ik zou willen bekritiseren. Voor de rest heb ik genoten van Zack Snyder’s Justice League. Ook het werk van componist JunkieXL is gewoon briljant. Hij brengt muzikale thema’s uit verschillende films en personages perfect samen. Het acteerwerk van de hele cast is top. In deze film heb ik vooral genoten van Ray Fisher, Ezra Miller en Ben Affleck. Ook de krachten van de superhelden worden creatief optimaal benut. Dit zorgt voor spectaculaire scènes vol actie en spanning. Na het zien van Zack Snyder’s Justice League heb ik een enorm verlangen om Man of Steel en BvS opnieuw te bekijken. Het heeft ook een verlangen gecreëerd waarbij ik hoop dat Zack Snyder zijn visie voor deze franchise mag voortzetten en afmaken.

Justice League 2021
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Normaal schrijf ik een uitgebreide conclusie, maar ik wil nu slechts twee dingen kort zeggen. Mijn dank aan Zack Snyder. Niet alleen voor het maken van een topfilm, maar ook voor het voortzetten van je originele visie. En ook hoop ik dat Zack Snyder zijn twee andere Justice League films mag maken. Kortom – #RestoreTheSnyderVerse.