Silent Night (2023) — Film Recensie

Silent Night is een visueel sterke film. Dit is al duidelijk aan het begin van de film waarin we door een felrode ballon vaag het gezicht van het, door Joel Kinnaman gespeelde, hoofdpersonage zien. De rode ballon symboliseert de verblindende woede waarmee dit hoofdpersonage gevuld is. Cinematograaf Sharone Meir en filmmonteur Zach Staenberg weten onder leiding van regisseur John Woo creatieve overgangen in de film te plaatsen. Een prachtig voorbeeld hiervan is de overgang van een zwart beschaduwde muur naar de zwarte achtergrond van een hartmonitor in een operatiekamer.

Daarnaast is Silent Night een film waarin zowel stilte als geluid een belangrijke rol spelen. De stilte van de cast is net zo belangrijk als de geluidsbewerking en geluidsmixing uit de film. Het concept van een man die zijn stem verliest en tegelijkertijd uit is op wraak voor de dood van zijn zoon is origineel. In de uitwerking van dit concept zorgt het gemis van dialogen en verbaal acteerwerk ervoor dat Silent Night regelmatig repetitief overkomt. Er zijn verschillende scènes met herhalende acties of gebeurtenissen, waardoor het verhaal ook repetitief en langdradig overkomt.

Zo bevat de film veel scènes waar Kinnamans personage Brian terugkijkt op de tijd die hij samen had met zijn overleden zoon. De vele flashbacks zijn ontroerend echt, maar zorgen er ook voor dat het verhaal en de bijhorende actiescènes langzaam op gang komen. Het helpt ook niet dat Woo en scenarioschrijver Robert Archer Lynn tijdens deze herhalende filmmomenten weinig context geven over de situatie van deze scènes. Het probleem is niet alleen de onduidelijkheid van deze filmmomenten.

Silent Night mist ook een duidelijke reden waarom deze overmatig gebruikte scènes zijn toegevoegd aan het filmverhaal. Gelukkig bevat Woo’s thriller en actiefilm wel meer pluspunten dan minpunten. Zo bevat de film sterke, bloederige en explosieve actiescènes. Het acteerwerk van de hoofdrolspeler Joel Kinnaman is ook uitstekend. De acteur levert een van zijn beste acteerprestaties tot nu toe. Bovendien worden thema’s als rouw en verlies sterk uitgewerkt. De positieve aspecten zorgen ervoor dat Silent Night overkomt als een ondergewaardeerde actiefilm.

Over Silent Night (2023)

Silent Night is een Amerikaanse thriller en actiefilm uit 2023. De film is geregisseerd door de legendarische regisseur John Woo. Deze regisseur staat ook wel bekend onder zijn bijnaam “Master of Action.” Het scenario van de film is geschreven door Robert Archer Lynn. De film is mede geproduceerd door Basil Iwanyk. Deze filmmaker diende ook als producent voor andere films – zoals de vier delen uit de John Wick filmreeks. De cast van de film bestaat uit (o.a.) Joel Kinnaman, Scott “Kid Cudi” Mescudi, Catalina Sandino Moreno en Harold Torres. De film heeft een speeltijd van 105 minuten.

Silent Night werd in de Nederlandse bioscopen uitgebracht op 7 december 2023. Het verhaal gaat over Brian Godlock die uit is op wraak, nadat zijn zoontje vlak voor kerst per ongeluk werd gedood in een gevecht tussen twee criminele bendes. Terwijl hij herstelt van een wond waardoor hij niet meer kan praten, maakt de man van wraak zijn levensmissie. Brian neemt vechtlessen en zet alles op alles om fysiek klaar te zijn voor een confrontatie met de moordenaars van zijn zoontje. Op 15 maart 2024 bracht Dutch FilmWorks (DFW) de film uit op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Dutch FilmWorks (DFW) voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Silent Night (2023).

Een van de belangrijkste aspecten uit Silent Night is het geluidsgebruik. De filmmakers leggen in de film de focus op geluidsbewerking en geluidsmixing. Zo opent de film tijdens de titelsequentie met de rustgevende muziek van een muziekdoosje. De muziek hiervan wordt snel verruild met het geluid van geweerschoten en de sirenes van politieauto’s. In de openingsscène leggen regisseur John Woo en de geluidsafdeling ook de focus op het geluid dat het hoofdpersonage Brian maakt. De film laat uitstekend het geluid van zijn stappen, rinkelende ketting en binnenmondse geadem en gehijg horen.

Gedurende de hele film wordt de focus gelegd op het gebruik van gedetailleerde geluiden. De geluidsafdeling legt de focus op kleinere details zoals het hard knijpen van een mes, waarbij andere geluiden uit de omgeving vervagen. De filmmuziek van componist Marco Beltrami speelt ook een belangrijke rol in deze film. Beltrami balanceert prachtige melancholische en ontroerende filmmuziek met sneller afspelende en opbouwende muziek. De filmmuziek ondersteunt de actiescènes ook op een krachtige manier.

Silent Night (2023)
Bron: Dutch FilmWorks (DFW), A Better Tomorrow Films, Capstone Studios, Corazón Films en Thunder Road Pictures.

Zo worden geluiden van tikkende klokken en hartkloppingen gebruikt in de actiescènes om de spanning in deze filmmomenten te versterken. Silent Night is een film waarin dialogen amper een rol spelen. Woo kiest er in zijn regievisie om de focus te leggen op onverdraaglijke stilte. Om deze reden moet de cast veel doen met hun lichamelijke en non-verbale acteerkunsten. Hoofdrolspeler Joel Kinnaman slaagt hier het meest in. Zijn personage wordt aan het begin van de film verwond waardoor hij niet meer kan praten. Kinnamans geweldige acteerprestatie kan vergeleken worden met het acteerwerk van de iconische Charlton Heston in Planet of the Apes (1968).

Heston werd in deze film ook verwond waardoor hij (tijdelijk) niet meer kon praten. Het grootste verschil tussen de twee acteerprestaties is de thematische reden dat dit plaatsvindt in het verhaal. In Silent Night staat het verlies van Brians stem op zowel een narratief als thematisch vlak verbonden aan het verlies van zijn jonge zoon. Door het verlies van zijn zoon en stem is Brian ook zijn ziel en kracht om te rouwen verloren. De film kiest ervoor om niet te laten zien hoe Brian moeite moet doen om te praten.

Silent Night (2023)

In plaats daarvan kiezen Woo en scenarioschrijver Robert Archer Lynn om te laten zien hoe Kinnamans Brian zijn stemverlies accepteert om de focus op wraak te leggen. Toch laten de filmmakers kort het psychologische effect van stemverlies zien. Zonder een stemapparaat kan Kinammans Brian niet meer praten. In zijn acteerwerk laat Kinnaman de onvrede en pijn die Brian heeft om dit te doen. De keuze die Brian maakt om hier niet meer gebruik van te maken, wordt symbolisch vergezeld door de snel dalende zon die Brian en zijn vrouw in een wereld van deprimerende duisternis achterlaat.

Uiteraard bevat Silent Night ook meer dan genoeg explosieve en bloederige actiescènes. Deze filmmomenten zitten vol geweld en botsende of door de lucht vliegende auto’s. Het levendige camerawerk van cinematograaf Sharone Meir en de dynamische montage van filmmonteur Zach Staenberg zorgen ervoor dat deze actiescènes er groots en episch uit zien. De filmmakers zijn niet bang om bloederige details van wonden, schietpartijen en zelfs operaties te laten zien. Silent Night bevat verder meerdere scènes waarin achtervolgingen plaatsvinden. Er wordt gezegd dat achtervolgingsscènes behoren tot de moeilijkste soort scènes om op film te zetten.

Silent Night (2023)

Het lijkt vooral moeilijk te zijn om een duidelijk overzicht te houden van hoe een achtervolging plaatsvindt, terwijl de scène zelf ook levendig, onvoorspelbaar en dynamisch op beeld wordt zet. Ondanks dat Silent Night heeft bevestigd dat achtervolgingsscènes moeilijk op beeld te zetten zijn, weet de regisseur toch de aandacht vast te pakken. Woo slaagt hierin door alles op alles te zetten om de actiescènes (inclusief de achtervolgingen) zo bombastisch mogelijk te maken. Hierdoor ogen de actiescènes regelmatig wat onduidelijk en onrealistisch, maar ook spannend en episch.

De grootste reden dat de achtervolgingsscènes onduidelijk of niet gefocust overkomen heeft te maken met Woo’s regiekeuze om overmatig gebruik te maken van slow motion effecten in actiescènes. Er wordt ook gebruik gemaakt van slow motion tijdens filmmomenten die effectiever en duidelijker in normale tijd waren geweest. Hoe sneller de actie wordt weergegeven tijdens deze scènes, hoe meer adrenaline de filmtoeschouwers krijgen. Het camerawerk van de cinematograaf mist focus tijdens deze scènes. De camerapositionering is chaotisch tijdens deze filmmomenten, waardoor het camerawerk over het algemeen rommelig overkomt.

Silent Night (2023)
Bron: Dutch FilmWorks (DFW), Filmdepot.nl, A Better Tomorrow Films, Capstone Studios, Corazón Films en Thunder Road Pictures.

Silent Night geeft verder een rouwproces zonder woorden weer. De machteloosheid en radeloosheid van het hoofdpersonage Brian wordt uitstekend weergegeven door Kinnaman. Zijn personage moet in stilte leven met de daden van anderen en de consequenties van zijn eigen acties. Ondanks dat Silent Night vooral een film is waarin actie en wraak in de schijnwerpers staan, wordt het rouwproces, van twee ouders die hun kind zijn verloren aan bendeoorlogen, ook sterk in beeld gebracht. De kleurbelichting en schaduwgebruik in het camerawerk van Meir geven goed weer hoe mensen in hun rouwproces zich kunnen afzonderen van hun geliefden en in een depressie kunnen vallen.

Het duurt lang voordat de film in de volledige John Wick-wraakmodus gaat. Desondanks is Silent Night nog steeds een thematisch sterke en interessante film geworden. Een van de andere aspecten die deze film bijzonder maakt, is dat het hoofdpersonage geen actieheld, huurmoordenaar of veteraan is. Kinnamans Brian is simpelweg een vader die wraak wil nemen op de mensen die zijn familie hebben kapot gemaakt en zijn geluk hebben afgepakt. Silent Night is als het ware een origine verhaal van een opkomende wreker of actieheld. De filmmakers laten zien wat een doodgewone burger tot zijn breekpunt brengt en hem een gewelddadige wreker maakt.

Silent Night (2023)

De film laat zien dat Brian moet trainen, op diverse vlakken, om goed genoeg te zijn om wraak te nemen. Van schietlessen nemen tot het leren omgaan met messen. Wie zien het hoofdpersonage ook vaak genoeg falen in zijn trainingssessies. Hij schiet in eerste instantie vaker mis dan raak en bij het leren driften, blijft hij de opgezette pionnen omverrijden. Toch laat de film ook zien hoe Brian groeit in deze vaardigheden door tijd, energie en moeite erin te steken. Uiteindelijk zien we Brian ook zijn lessen inzetten in zijn strijd tegen de drugskartels die zijn leven hebben vernietigd.

Bovendien weet Kinnaman goed de innerlijke tweestrijd van zijn personage weer te geven. De acteur laat krachtig zien hoe zijn acties hem kunnen laten kotsen, zweten en laten twijfelen. Tegelijkertijd laat Kinnaman ook zien hoe de consequenties van zijn acties en keuzes, alleen maar meer zijn wraak en haat voeden. Kinnaman is niet de enige acteur die een sterke acteerprestatie aflevert. Ook actrice Catalina Sandino Moreno is sterk in haar rol als Saya: de partner van Brian. De actrice weet met haar acteerwerk goed in te spelen op het visuele verdriet en rouwproces dat de filmmakers op beeld hebben gezet.

Silent Night (2023)

Zo komen Kinnamans schoten tijdens zijn schietlessen bij Moreno’s personage binnen als kogels in de vorm van tranen. Een traan rolt van haar personage Saya af. Het volgende wat de filmmakers laten zien is een kogel die op de grond valt. Moreno heeft een redelijk simpele en kleine rol in Silent Night, maar de actrice weet deze alsnog uitstekend uit te voeren. Moreno geeft indrukwekkend weer hoe haar personage niet alleen haar zoon, maar ook haar man (aan wraakgevoelens) verliest.

De rest van de cast is niet bepaald memorabel te noemen. De regisseur en scenarioschrijver leveren een overdreven, stereotyperende en regelmatig ongeloofwaardige weergave van bendes en misdadigers in de film. Daarnaast speelt Scott “Kid Cudi” Mescudi een van de meest nutteloze personages die ooit op film is gezet. Zijn personage is zielloos en kan niet eens eendimensionaal genoemd worden. Mescudi’s personage is simpelweg een middel om het hoofdpersonage in zijn eindstrijd te ondersteunen. Een eindstrijd die bovendien niet eindigt met een heus gevecht of epische schietpartij, maar met een grote anticlimax.

Silent Night (2023)

Silent Night is niet een van de beste actiefilms van de afgelopen jaren. Toch weten de filmmakers wel een origineel en interessant thematisch filmverhaal neer te zetten. Silent Night levert namelijk niet alleen brute en bloederige actiescènes, maar ook een ontroerend verhaal over het rouwproces van ouders die hun kind zijn verloren. De film laat goed zien hoe mensen zichzelf in hun gevoelens van haat en wraak kunnen verliezen nadat hun wereld in elkaar gestort is. Bovendien laat de film ook zien hoe het verliezen van een kind ervoor kan zorgen dat twee ouders – door hun verschillende rouwprocessen – uit elkaar kunnen groeien.

De film bevat verder ook sterk acteerwerk van Joel Kinnaman en Catalina Sandino Moreno. Vooral Kinnaman levert uitstekend acteerwerk. Helaas weet niet iedereen van de cast te overtuigen. Dit komt niet alleen door hun slappe acteerwerk, maar ook door de zielloze en stereotyperende beschrijvingen van hun personages in het filmverhaal. Het camerawerk van cinematograaf Sharone Meir en de montage van filmmonteur Zach Staenberg zorgen voor zowel visuele symbolische beelden als spannende actiescènes.

Tegelijkertijd kunnen ze, onder leiding van regisseur John Woo, ook doorschieten in het herhalend gebruik van bepaalde camerabewegingen of montagetechnieken. Het beste voorbeeld hiervan is terug te vinden in het overmatige gebruik van slow motion. Ondanks de duidelijke minpunten, blijft Silent Night toch een aanrader. De film weet namelijk goed de emotionele kern van het verhaal te balanceren met het epische karakter van de film. Silent Night is nu te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film te huur en te koop op Pathé Thuis.