Op 19 februari 2025 brachten Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM de geliefde musicalfilm Wicked uit op Blu-ray en DVD. Om de fysieke media release van Wicked te vieren, mag ik samen met Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM een winactie opzetten voor de film. Met de Wicked Winactie mag ik een keer een Blu-ray weggeven van de film. Wil je weten hoe je kans maakt op deze magische prijs? Lees dan snel dit artikel verder en vul het aanmeldformulier onderaan de winactie in! Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor de mogelijkheid tot deze samenwerking.
Op 21 maart 2025 wordt Paw Patrol – Rescue Wheels uitgebracht op DVD. Om de fysieke media release van Paw Patrol – Rescue Wheels te vieren, mag ik samen met distributeur Dutch FilmWorks (DFW) een winactie opzetten voor de DVD. Met de Paw Patrol – Rescue Wheels Winactie mag ik een keer een DVD weggeven van Paw Patrol – Rescue Wheels. Wil je weten hoe je kans maakt op deze leuke prijs? Lees dan snel dit artikel verder en vul het aanmeldformulier onderaan de winactie in! Mijn dank aan Dutch FilmWorks (DFW) voor de mogelijkheid tot deze samenwerking.
In 2025 is het tachtig jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog tot een einde kwam. Ter gelegenheid hiervan presenteerde de Berlinale 2025 de wereldpremière van de documentairefilm All I Had Was Nothingness. De bijzondere documentairefilm is geregisseerd door de Franse filmmaker Guillaume Ribot. Op 18 februari 2025 mocht ik Ribot interviewen. In All I Had Was Nothingness levert Ribot een eerbetoon aan de meesterlijke documentairefilm Shoah (1985) van filmmaker en journalist Claude Lanzmann. In zijn documentairefilm hoopt Ribot het audiovisuele werk dat Lanzmann leverde met Shoah uit te breiden. Daarnaast hoopt Ribot dat hij met All I Had Was Nothingness een brug kan slaan tussen zijn film en Lanzmanns Shoah, zonder met Shoah te concurreren. Voor het maken van All I Had Was Nothingness maakte Ribot gebruik van Lanzmanns eigen woorden uit zijn memoires en niet eerder vertoonde fragmenten van Lanzmanns filmmateriaal. Ribot zag Shoah voor het eerst in de jaren 1990. Hij was “stomverbaasd, totaal verbijsterd door de vertelkracht, de kracht van het woord en de kracht van het kader.” De Fransman benoemde hoe het bekijken van Shoah in de bioscoop een fysieke en uitputtende ervaring is. “Het is een intellectuele test. Je huilt niet voor Shoah, maar je beleeft een ervaring,” zei hij. Ribot is nu nog steeds onder de indruk van de narratieve kracht van de film. Hierbij heeft hij aangegeven dat de filmische kwaliteit van Shoah niet alleen te danken is aan de kracht van woorden, maar ook aan die van beelden en de bijzondere cinematografen waarmee Lanzmann mee heeft samengewerkt.
Het Van Gogh Museum en het Stedelijk Museum in Amsterdam hebben hun krachten voor het eerst samengebundeld om een grote tentoonstelling over de toonaangevende kunstenaar Anselm Kiefer neer te zetten. De tentoonstelling heet Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind. De tentoonstelling is is geopend op 7 maart 2025 en loopt tot en met 9 juni 2025. De tentoonstelling Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind omvat vijfentwintig werken van Anselm Kiefer. Een van deze kunstwerken is het indrukwekkende nieuwe werk Sag mir wo die Blumen sind. De tentoonstelling Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind bevat verder schilderijen, installaties, films en werken op papier. De vijfentwintig werken zijn verdeeld over beide musea. In het Van Gogh Museum ligt de focus op de blijvende invloed van Vincent van Gogh op het werk van Kiefer. In 1963 won Kiefer een reisbeurs. Hij koos ervoor om in de voetsporen van Vincent van Gogh van Nederland naar België en Frankrijk te gaan. Sindsdien zijn het leven en het werk van Vincent van Gogh een belangrijke en grote inspiratiebron voor Kiefer gebleven.
In de zomer van 2023 schreef ik in een tijdsperiode van drie weken ruim 180.000 woorden voor een episch fantasieboek dat het eerste deel van een langere boekenreeks zou worden. De grootse hoeveelheid woorden kwamen vrij als een explosie nadat ik jarenlang diverse creatieve kanten van mezelf had onderdrukt. Ik werkte obsessief aan het boek. Het aantal uren dat ik sliep, nam hierdoor drastisch af. Ik ging in deze drie weken pas rond 02:00 naar bed en werd om 03:00 (zonder gezette wekker) direct weer wakker: vol met nieuwe ideeën voor het verhaal en een energiek drang om dit direct uit te schrijven. Doordat ik zo slecht (en amper) sliep, kreeg ik veel lichamelijke klachten en had ik veel moeite met eten en drinken. Daarnaast kwam mijn schrijfwerk voor SebKijk in deze drie weken volledig stil te staan. Na meerdere gesprekken besloot ik het schrijven van het boek even te laten rusten om mijn focus weer te leggen op het schrijven van (o.a.) recensies, nieuwsartikelen en winacties voor mijn website. Sinds de zomer van 2023 heb ik nog enkele (kleinere) soortgelijke momenten gehad waarin ik obsessief werk aan het schrijven en bedenken van verhalen.
Het Movies that Matter Festival 2025 heeft de acht documentaires uit het competitieprogramma Activist Lens bekendgemaakt. Het competitieprogramma Activist Lens draait om impactvolle documentaires. De focus bij deze documentaires wordt gelegd op activisme. De acht documentaires tonen de vastberadenheid, moed, strijdlust en onverschrokkenheid van verschillende activisten van over de hele wereld. Op dinsdag 25 maart 2025 vindt de Activist Night plaats met de filmvertoning van Sudan, Remember Us van regisseur Hind Meddeb. De avond wordt geopend door mensenrechtenambassadeur Wim Geerts en presentator Simone Weimans. Ze gaan samen in gesprek met activist Ahmed Muzamil en regisseur Hind Meddeb. Het competitieprogramma Activist Lens wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Op 7 maart 2025 brengt Dutch FilmWorks (DFW) de Duitse oorlogsdramafilm Führer and Verführer uit op Blu-ray en DVD. Om de fysieke media release van Führer and Verführer te vieren, mag ik samen met Dutch FilmWorks (DFW) een winactie opzetten voor de film. Met de Führer and Verführer Winactie mag ik een keer een Blu-ray weggeven van de film. Wil je weten hoe je kans maakt op deze spannende prijs? Lees dan snel dit artikel verder en vul het aanmeldformulier onderaan de winactie in! Mijn dank aan Dutch FilmWorks (DFW) voor de mogelijkheid tot deze samenwerking.
Het Movies that Matter Festival 2025 presenteert het competitieprogramma Dutch Movies Matter onder een nieuwe naam: Dutch Focus. Bij het competitieprogramma Dutch Focus staan Nederlandse films centraal. Het competitieprogramma bevat acht Nederlandse indrukwekkende films: ieder met een universeel narratief. Op maandag 24 maart 2025 wordt The Garden of Earthly Delights van regisseur Morgan Knibbe vertoont tijdens de Dutch Focus Night. Tijdens deze avond is een deel van de Filipijnse cast en crew aanwezig voor een gesprek met moderator Bahram Sadeghi. Het competitieprogramma Dutch Focus wordt mede mogelijk door VEVAM: de auteursrechtenorganisatie voor regisseurs. Op woensdag 26 maart 2025 wordt tijdens de Award Night de Dutch Focus Award en 5000 euro prijzengeld uitgereikt aan de regisseur van de winnende film.
Op maandag 3 maart 2025 om 09:00 is de eerste trailer van de opkomende Nederlandse oorlogsfilm Bezuidenhout online gebracht. Bezuidenhout vertelt het verhaal van het vergissingsbombardement dat door de Britse geallieerden op de Haagse wijk Bezuidenhout heeft plaatsgevonden. Dit werd een van de dodelijkste bombardementen van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Ondanks dat een groot deel van de wijk in vlammen opging en honderden mensen stierven door het bombardement, is deze gebeurtenis bij veel mensen niet bekend. Op 3 maart 2025 is het precies 80 jaar geleden dat dit rampzalige bombardement plaatsvond in Bezuidenhout. Om deze pijnlijke gebeurtenis nooit te vergeten zijn de eerste beelden van deze bijzondere Nederlandse oorlogsfilm op deze dag online gedeeld.
Een van de grootste redenen waarom Smile zo effectief is als horrorfilm is de manier waarop regisseur en scenarioschrijver Parker Finn in het filmverhaal speelt met trauma. De bovennatuurlijke en psychologische horrorfilm onderzoekt de relatie tussen trauma en identiteit. Hierbij onderzoekt het filmverhaal de connectie tussen deze twee onderwerpen door het hoofdpersonage besmet te laten raken met een monsterlijk entiteit dat voedt op haar jeugdtrauma’s. Finn vergelijkt trauma’s (indirect) met monsters die onontkoombaar zijn en grote invloed hebben op onze identiteitsvorming. De opkomst van het monster en de terugkeer van haar jeugdtrauma’s laten beide het verlies van Rose’s controle over haar (mentale) vrijheid zien. De film speelt uitstekend met thema’s waarin Rose haar vrijheid verliest, doordat haar controle over haar gedachten net zo goed verloren gaan als haar visie op haar traumatische jeugd. Het monster beperkt haar kansen om haar trauma’s te bestrijden en te groeien als persoon. Hierdoor verliest Rose niet alleen haar vrijheid, maar ook haar menselijkheid. De horrorfilm is zo angstaanjagend doordat de filmtoeschouwers zo doeltreffend in de schoenen van Rose geplaatst worden. De film speelt met het (getraumatiseerde) brein van het hoofdpersonage waarbij het filmpubliek bewust wordt gemaakt van de perceptie van Rose en het perspectief van haar (nabije) omgeving. Hierdoor ervaart het filmpubliek haar gevoelens van machteloosheid en wanhopigheid, terwijl ze met al haar wilskracht vecht tegen het verlies van haar menselijkheid, identiteit en vrijheid. De film wordt ondersteund door gruwelijke schrikmomenten. Deze schrikmomenten spelen goed in op het feit dat Rose nergens veilig is: zelfs niet in haar eigen gedachten(-wereld). Elk moment kan er een eng figuur verschijnen of een realiteitsschending plaatsvinden. Dit schept een constant en intens gevoel van onveiligheid. Smile werkt verder briljant als horrorfilm doordat het unieke plottwists bevat waar verschillende filmscènes zijn vormgegeven als psychoses, wanen en manische episodes. Door de scherpe montage van filmmonteur Elliot Greenberg worden de filmtoeschouwers in de schoenen van Rose gezet en blijven ze zich, net zoals dit filmpersonage, continue afvragen wat echt en wat nep is.