Na het commerciële succes van de wereldwijde filmhit The Nun (2018) was het te verwachten dat de bovennatuurlijke thriller en horrorfilm een vervolg zou krijgen. Filmmaker Michael Chaves kreeg de taak om het filmvervolg te regisseren. Chaves regisseerde eerder al The Curse of La Llorona (2019) en The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021). Met The Conjuring: The Devil Made Me Do It maakte Chaves de slechtste film in The Conjuring filmtrilogie. Het feit dat hij The Nun II heeft geregisseerd hielp niet bepaald met mijn lage verwachtingen.
Voeg daar het teleurstellende en glansloze verhaal van de eerste film hieraan toe en mijn lage verwachtingen werden in het graf van deze spin-off franchise begraven. Toch heeft The Nun II het onmogelijke gedaan. Dit filmvervolg heeft me enigszins positief verrast. The Nun II mag dan niet zo goed zijn als de beste films uit deze franchise, maar het vervolg is verreweg niet zo slecht en slaapverwekkend als de eerste film. De film bevat schrikmomenten die niet alleen creatiever en effectiever in hun opzet zijn, maar ook angstaanjagender en bruter werken. Desondanks is The Nun II zeker geen geweldige film.
Het filmvervolg bevat nog steeds een magertjes verhaal met weinig diepgang. De personages uit deze tweede film zijn minder eendimensionaal, maar bepaald interessant of origineel zijn de filmpersonages uit The Nun II nu ook niet. Gelukkig doet deze film tenminste iets interessants met de achtergrondverhalen, karakterisaties, normen, waarden en motivaties van de personages. Maar omdat dit het minste is wat een horrorfilm kan doen, laat The Nun II het filmpubliek niet achter met een al te grote of memorabele indruk.
Over The Nun II (2023)
The Nun II is een Amerikaanse bovennatuurlijke thriller en horrorfilm uit 2023. De film is geregisseerd door Michael Chaves. Het scenario van The Nun II is geschreven door Ian Goldberg, Richard Naing en Akela Cooper. Het scenario is gebaseerd op een verhaal dat Cooper schreef over de door James Wan en Gary Dauberman bedachte personages. De cast van The Nun II bestaat uit (o.a.) Taissa Farmiga, Jonas Bloquet, Storm Reid, Anna Popplewell, Bonnie Arrons, Katelyn Rose Downey, Suzanne Bertish, Léontine D’Oncieu, Anouk Darwin Homewood en Gael Raës.
Peter Safran en Wan zijn namens The Safran Company en Atomic Monster de producenten van The Nun II. Hiermee zetten ze hun samenwerking als filmmakers achter alle films van The Conjuring franchise voort. Zo speelt The Nun II zich, net zoals The Nun, af in het filmuniversum van The Conjuring franchise. New Line Cinema is het filmproductiebedrijf dat dient als hoofdproducent van de film. De uitvoerend producenten van de film zijn Richard Brener, Dave Neustadter, Victoria Palmeri, Dauberman, Michael Clear, Judson Scott en Michael Polaire.
De film heeft een speeltijd van 110 minuten. De film werd gedistribueerd door Warner Bros. Pictures. The Nun II werd in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 8 september 2023. De film werd op 7 september 2023 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. The Nun II werd op 13 september 2023 uitgebracht in België. Het verhaal van The Nun II speelt zich af in Frankrijk in het jaar 1956. In dit vervolg komt zuster Irene opnieuw oog in oog te staan met Valak, de demonische non.
Creatiever en enger
De bovennatuurlijke thriller en horrorfilm start met mysterieuze en onheilspellende filmmuziek van componist Marco Beltrami, terwijl de filmtoeschouwers de filmbetiteling van de betrokken studio’s te zien krijgen. Beltrami’s filmmuziek bevat een gruwelijk en ongoddelijk klinkend koor wat goed past bij het concept van een demoon dat zich voortdoet als een non. De spannende en intense filmmuziek van de componist wordt goed bijgestaan door het kleurgebruik in de film. Zo valt in de openingsscène van de film de onnatuurlijk en donkergeel gekleurde belichting op.
Bovendien wordt Beltrami’s filmmuziek versterkt door de geluidsbewerking van de geluidsafdeling van de film. The Nun II weet in zijn openingsscène op een betere manier om te gaan met het laten wegvallen of het weghouden van geluid. In de eerste film verdwijnt het geluid altijd abrupt wanneer er een schrikmoment aankomt. In The Nun II verdwijnt het geluid subtieler en natuurlijker waardoor het schrikmoment, ondanks zijn voorspelbaarheid, effectiever is. Het werk van Beltrami en de geluidsafdeling zorgt samen met het camerawerk van cinematograaf Tristan Nyby voor een sterke introductie tot de demoon Valak.
Hierdoor is dit filmvervolg vanaf zijn openingsscène gelijk al een stuk indrukwekkender, angstaanjagender en impactvoller. De cinematograaf maakt tijdens de openingsscène gebruik van verschillende perspectieven, camerapositioneringen en cameratechnieken zoals inzoomen, terwijl filmmonteur Gregory Plotkin het beeld snel afwisselt tussen alle camerabeelden. In combinatie met de geluidsbewerking van de geluidsafdeling en de schaduwbewerking in het camerawerk zorgt dit voor een gespannen filmsfeer.
Al vanaf de openingsscène wordt er in de film gebruik gemaakt van te donker belichte beelden. Hierdoor weten de filmmakers de juiste filmsfeer te scheppen. Desondanks zijn de beelden regelmatig zo donker belicht dat je te weinig kan zien om echt bang van de film te worden. Toch behoren de technische aspecten uit The Nun II tot de hoogtepunten van de film. De technische aspecten zijn imperfect en niet bepaald origineel, maar toch zorgen deze het meest voor een spannende filmsfeer.
Zo laat The Nun II van alle films uit The Conjuring franchise het best de ware kracht van een monsterlijke demoon zien. Met praktische effecten als wind, rook, weerspiegelingen en vallende objecten weet de crew onder leiding van de regisseur te hinten op de altijd mogelijke aanwezigheid van Valak. Het beste voorbeeld hiervan is terug te vinden in de filmscène dat zuster Irene voor het eerst weer echt geconfronteerd wordt met het kwaad dat ze in de vorige film verslagen leek te hebben.
In deze filmscène bewegen bladen, kranten en tijdschriften zich steeds sneller alle kanten op. De snelbewegende krantenkoppen vormen gezichten en lijken verhalen te vertellen van lust, vreemdgaan, haat en andere dodelijke zonden. Uiteindelijk vormen deze bladen, kranten en tijdschriften gezamenlijk de gedaante van Valak. Op deze bijzondere en artistieke manier bepleit regisseur Michael Chaves dat iedereen op de een of andere manier een zondaar is, maar dat alle zonden samen een demoon zoals Valak vormen.
Vaders en dochters
Het filmverhaal van The Nun II volgt opnieuw probleemoplosser zuster Irene: een non die haar leven toewijdt en opoffert, omdat ze in iets groters gelooft. Hoofdrolspeelster Taissa Farmiga weet in dit filmvervolg een betere en meer geloofwaardige acteerprestatie neer te zetten als zuster Irene. In The Nun II wordt het achtergrondverhaal van zuster Irene meer onderzocht. De regisseur onderzoekt samen met de scenarioschrijvers de familiegeschiedenis van dit hoofdpersonage. Zo komen filmtoeschouwers in dit filmvervolg erachter dat Irene als kind anders was en veel op haar moeder leek.
Om deze redenen werd ze weggestuurd om non te worden. Tegelijkertijd krijgt ze met de verschijning van zuster Debra, een (bijna) ongelovige non, te maken met het opnieuw bewijzen en vertonen van haar geloof in God. Ondanks dat Farmiga’s personage minder eendimensionaal is dan in de eerste film, blijft zuster Irene als filmpersonage nogal oppervlakkig. Gelukkig bevat The Nun II nog een enigszins overkoepelend thema dat de verhaallijnen van het hoofdpersonage en de belangrijkste bijpersonages samenbrengt.
Vaderschap lijkt een belangrijk terugkerend onderwerp te zijn in de film. Zo werd zuster Debra, net zoals zuster Irene, door haar vader weggestuurd om een non te worden. Hiernaast lijkt het personage van Jonas Bloquet zich als een (stief-)vader op te stellen voor het nieuwe jonge personage Sophie. De beslissingen en daden van vaders worden in deze film niet altijd even goed in beeld gezet. Ondanks dat Bloquets Maurice oorspronkelijk als goedaardig en behulpzaam wordt neergezet, krijgen we door zijn bezetenheid ook een gevaarlijke potentiële kant van hem als (stief-)vader te zien.
Nu kan er zeker beargumenteerd worden dat Maurice niet zichzelf is zodra Valak zijn lichaam als een middel gebruikt om dichter bij haar doel te komen. Tegelijkertijd lijken Chaves en de scenarioschrijvers met deze thematische keuze in het filmverhaal te bepleiten dat vaders moeten oppassen dat ze niet te veel meegenomen worden door hun meningen, emoties en oordelen. Met het filmverhaal laten de regisseur en scenarioschrijvers zien dat dit zelfs met de beste bedoelingen kan leiden tot afstandelijkheid tussen vaders en hun dochters.
Het filmverhaal van The Nun II mag dan op een interessante manier de band tussen vaders en dochters aankaarten, maar het onderwerp wordt nooit echt verder onderbouwd. De (achtergrond-)verhalen die opkomen over de relaties van de zusters en hun vaders zijn zeker triest, maar worden niet audiovisueel interessant genoeg onderzocht om deze filmmomenten echt aangrijpend te maken. Het toevoegen van droevige filmmuziek en gelijkenissen tussen de zusters Debra en Irene is daar simpelweg niet genoeg voor.
Half geit, half demoon
The Nun II bevat zowel creatieve schrikmomenten als typische horrorscènes. Zo bevat deze bovennatuurlijke thriller en horrorfilm uiteraard kapotte lampen die voor flikkerend licht en plotselinge verschijningen van mensen of demonen zorgen. Daarnaast kan het afspelen van klassieke Franse muziek op een platenspeler niet missen. En uiteraard krijgt de platenspeler ook last van storingen waardoor de filmsfeer van The Nun II op een unieke manier spannend wordt. Zei ik uniek? Ik bedoelde eigenlijk op een niet bepaald originele manier.
Aan de andere kant deinsden de filmmakers niet weg om monsterlijke en duivelse wezens los te laten op de kinderen uit deze film. De toevoeging van een duivels en monsterlijk wezen dat half geit en half demoon is, bewijst dit. Het uiterlijk van dit wezen is uitstekend. De speciale effecten en protheses van de make-up artiesten zijn magnifiek. Verder levert en bewerkt de geluidsafdeling bijzondere geluidseffecten af voor dit beest. De kinderen worden in The Nun II gruwelijk pijn gedaan en geconfronteerd met gewelddadige moorden van anderen.
De angst van deze scholieren en andere kinderen werkt effectief in op de spanning van het filmpubliek. De creatievere schrikmomenten komen sterker binnen door de oprechte paniek en angst van de kinderen. Ondanks dat The Nun II meer spannende confrontaties tussen diversere duivelse wezens en demonen bevat, is het filmverhaal slordig en rommelig. Het overdreven filmeinde bevat een laatste strijd waar de helden het onmogelijk lijken te zullen overleven totdat een abrupte realisatie voor een gemakkelijke overwinning zorgt. Het filmeinde komt daardoor over als een teleurstelling en een flinke anticlimax.
Conclusie
The Nun II is een degelijke verbetering op de eerste film. Desondanks is de film niet zo goed als de beste films uit The Conjuring filmfranchise. De grootste reden hiervoor is dat dit filmvervolg niet origineel genoeg is en een te slap onderbouwd filmverhaal bevat. The Nun II mag dan enkele interessante onderwerpen als thema’s opgooien, maar geen enkel van deze opgegooide ballen wordt door de jonglerende filmmakers echt goed in de lucht gehouden. In plaats daarvan vallen deze onderwerpen steeds op de achtergrond weg om later weer opgeraapt te worden en kort daarna opgegooid (of benoemd) te worden.
En zoals menig filmliefhebber ondertussen wel zal weten is het alleen benoemen van een interessant onderwerp niet genoeg om het onderwerp (als thema) echt interessant te maken of te houden. Toch bevat The Nun II betere en creatievere technische aspecten. Dit is niet alleen terug te zien in het camerawerk van cinematograaf Tristan Nyby en de montage van filmmonteur Gregory Plotkin, maar ook in het werk dat de make-up afdeling aflevert. De filmmuziek van componist Marco Beltrami en het geluid van de geluidsafdeling behoren ook tot pluspunten van de film.
Uiteindelijk is The Nun II vooral aan te raden aan liefhebbers van The Conjuring filmfranchise en horrorfans die benieuwd zijn naar het vervolg op de eerste film uit 2018. Filmliefhebbers die niet bekend zijn met deze filmfranchise of het eerste deel gezien hebben, kunnen net zo goed een andere bovennatuurlijke horrorfilm opzetten. Ondanks dat dit filmvervolg beter is, kan The Nun II namelijk niet bepaald een artistiek of narratief hoogtepunt uit dit filmgenre genoemd worden. De film is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray, DVD en Blu-ray op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is The Nun II te streamen op Netflix en HBO Max in Nederland. Bovendien is de film te hoop en te huur op Pathé Thuis in Nederland.