PAAZ draait vanaf 26 februari 2026 in de Nederlandse bioscopen

Op donderdag 18 december 2025 zijn de trailer en filmposter van PAAZ uitgebracht. Gaite Jansen speelt de hoofdrol in deze tragikomische, scherpe en eerlijke film. De film is geïnspireerd op de gelijknamige bestseller van auteur Myrthe van der Meer. Op 26 februari 2026 brengt filmdistributeur Dutch FilmWorks (DFW) de Nederlandse tragikomediefilm uit in de Nederlandse bioscopen.

Amsterdamned II van Dick Maas ontvangt Gouden Film

De Nederlandse thrillerfilm Amsterdamned II heeft 100.000 bioscoopbezoekers getrokken. Hiermee heeft de film van de beroemde Nederlandse regisseur Dick Maas de Gouden Film behaald. In dit vervolg op de cultklassieker Amsterdamned (1988) wordt de hoofdstad van Nederland opgeschrikt door moorden. Een jonge rechercheur en oud-inspecteur gaan samen op jacht naar de seriemoordenaar. De Gouden Film werd door een duiker uit het water bij hotel De L’Europe in Amsterdam overhandigd aan hoofdrolspeler Holly Mae Brood en regisseur Dick Maas. Amsterdamned II is de elfde film die de Gouden Film in 2025 heeft ontvangen.

Speciale voorpremière Wicked: For Good opende IMAX-zaal in Kinepolis Almere

Op 19 november 2025 vond de feestelijke opening van de IMAX-zaal van Kinepolis Almere plaats. Ter gelegenheid van dit bijzondere moment vond er een speciale voorpremière plaats van Wicked: For Good. Met de opening van nieuwe IMAX-locaties in Enschede, Breda en Almere zet Kinepolis zijn ambitie voort om films op de optimale manier te presenteren. Dankzij de technologisch geavanceerde zalen, inclusief perfecte projectie en een ultieme geluidservaring, worden bezoekers volledig ondergedompeld in de bioscoopervaring. Met een groot scherm, krachtig geluid en haarscherpe beeldkwaliteit voelt het alsof je midden in de film zit. De IMAX-zaal in Kinepolis Enschede werd geopend op 8 oktober. De IMAX-zalen in Kinepolis Almere en Kinepolis Breda werden geopend op 19 november 2025. Mijn dank aan Triple P Entertainment en Kinepolis Almere voor de uitnodiging om de feestelijke opening van de IMAX-zaal van Kinepolis Almere bij te wonen.

Arco (2025) – Filmrecensie

Tijdens de laatste dertig minuten van de briljante Franse sciencefiction animatiefilm Arco, moest ik regelmatig denken aan het gezegde ¨een beeld zegt meer dan duizend woorden.¨ Als er een film is die dit jaar de de tweestrijd van dit gezegde omarmt, dan is het de Franse animatiefilm Arco. ¨Een beeld zegt meer dan duizend woorden¨ is een gezegde die menig mens wel eens gebruikt heeft. Het maakt niet veel uit of dit nu op een grappende, ironische of serieuze manier geweest is. De impact van dit gezegde staat net zo goed vast als de kracht en pracht van beelden en woorden. Ondanks dat ik geloof dat er zeker een kern van waarheid in dit gezegde zit, heb ik me regelmatig afgevraagd of dit toch niet wat te zwart-wit is. Zo geloof ik dat een boek, bestaande uit tienduizenden woorden, net zoveel als niet meer kan zeggen dan een of meerdere beelden. De uitkomst van de vraag die het gezegde oplegt, ligt niet per definitie vast. Er zal per voorwerp, kunstobject of verhaal gekeken moeten worden naar de context van de situatie en ook vooral naar de persoonlijke interpretaties en ervaringen van de mensen die betrokken zijn bij deze situaties. De ware kracht van dit gezegde is dan ook hier terug te vinden. ¨Een beeld zegt meer dan duizend woorden¨ is een gezegde die verbonden staat aan de betekenis, kracht en impact van beelden en woorden. Wat dit gezegde fout krijgt is dat er tussen beelden en woorden geen sprake is van strijd, maar van samenwerking. Mensen horen niet een keuze te moeten maken over wat meer indrukwekkend is: beelden of woorden. Net zoals dat er beelddenkers en woorddenkers zijn, zullen er individuen zijn die zich meer geroepen voelen tot de kracht van woorden, terwijl andere mensen meer onder de indruk zullen zijn van de visuele taal van beelden. Het is niet een kwestie van ¨of het ene of het andere¨, maar een geval van ¨en-en¨. Hoe beïnvloeden de beelden die we te zien krijgen de woorden die het bij ons los brengt en beïnvloedt dit ook hoe we deze woorden verbinden aan beelden? Hoe interpreteren we woorden nadat er beelden bij ons zijn opgekomen door de woorden die we hebben gelezen? Wat het gezegde ¨een beeld zegt meer dan duizend woorden¨ dus vooral fout krijgt is, dat het niet gaat om een hiërarchische machtsstrijd, maar om de gelijkwaardige betekenisgeving en de onlosmakelijke verbinding tussen beelden en woorden. Een animatiefilm als Arco laat goed zien dat (audiovisuele) kunst het beste werkt als beelden en woorden gelijkwaardig behandelt worden. Zo zijn de dialogen en gesprekken uit het scenario scherp geschreven en is de film prachtig geanimeerd. Daarnaast bevatten het verhaal, het scenario en de geanimeerde beelden allemaal betekenisvolle diepgang. Bovendien roepen de stille beelden reacties in woorden op bij het filmpubliek, terwijl de scherpe dialogen en beschrijvingen beelden oproepen in de gedachten van de filmtoeschouwers.

Reclaiming Dragons (2025) – Filmrecensie

Reclaiming Dragons gaat over het terugvinden en terugwinnen van jezelf als (jong-)volwassene. Zo volgt het filmverhaal de jonge Chinees-Nederlandse kantoormedewerker Ami die haar toevlucht zoekt in een virtuele wereld. Ami wordt steeds ongelukkiger van haar baan als kantoormedewerker en dus raakt ze steeds dieper verstrikt in haar virtuele wereld. Tegelijkertijd ontvangt ze steeds meer weerstand vanuit buitenaf en binnenin over wat ze moet doen en wie ze echt is. Reclaiming Dragons gaat verder over het doorbreken van generatietrauma’s waarin ongelukkig doorwerken de norm lijkt te zijn geworden. De film laat de gevolgen zien van meerdere opeenvolgende generaties die geloven dat je moet doen wat je moet doen, zoals ongelukkig doorwerken, om te overleven. Debuterend regisseur Xiang Yu Yeung lijkt met haar korte film te bepleiten dat de beste manier om deze generatietrauma’s te stoppen is door controle terug te krijgen over het opgelegde narratief van eerdere generaties en buitenstaanders. In Reclaiming Dragons wordt een verband gelegd tussen het controle krijgen over het opgelegde narratief van onze huidige samenleving en het bestrijden van diepgewortelde stereotyperende weergaven. Met uitspraken als ¨ik dacht dat alle Aziaten goed waren in wiskunde¨, schetst regisseur en scenarioschrijver Xiang Yu Yeung een pijnlijk accuraat beeld van de (onterecht) genormaliseerde discriminatie en racisme waar de (Nederlands-)Aziatische bevolking regelmatig mee te maken krijgt. De collega’s van Ami zijn openlijk racistisch tegen haar, maar toch grijpt haar leidinggevende niet in. In plaats daarvan adviseert hij Ami zich hier niets van aan te trekken. Daarna verwacht dezelfde leidinggevende dat Ami alsnog alle taken van hem op haar neemt, omdat hij hoogstwaarschijnlijk stilletjes in dezelfde discriminerende uitspraken gelooft als de racistische collega’s. Xiang Yu Yeung geeft uitstekend weer hoe de combinatie van generatiegebonden trauma’s en eeuwenlange discriminatie en racisme voor een geïnternaliseerd stereotyperend zelfbeeld in het onderbewustzijn van een (jong-)volwassene kunnen zorgen. Zo wordt het hoofdpersonage in Reclaiming Dragons ook geconfronteerd met de twee meest voorkomende stereotypes van vrouwelijke Aziaten. De overdreven geseksualiseerd en onderdanige ¨geisha¨ stereotype en exotische en dominerende ¨dragonlady¨ stereotype zijn bewust uitvergroot in de virtuele wereld van Ami. Zo wordt Ami, zelfs in haar virtuele wereld, geconfronteerd met de vraag of deze twee stereotyperende weergaven van vrouwen met een Aziatische afkomst, de enige manieren zijn waarop ze zichzelf kan zijn.

Komediefilm Straf ontvangt Gouden Film

De Nederlandse komediefilm Straf heeft 100.000 bezoekers getrokken. Hiermee heeft de komediefilm van Merijn Scholte-Albers en Tobias Smeets de Gouden Film behaald. Op donderdag 6 november 2025 werd de Gouden Film in Amsterdam uitgereikt door Sjaak aan acteurs Ruben van der Meer en Rutger de Bekker en regisseur Tobias Smeets. In de komediefilm is muziekdocent Edwin het zat om op school getreiterd te worden. Samen met de macho gymleraar en zijn stagiair raken ze verstrikt in een chantagespel van een losgeslagen tiener. Straf is de tiende film die de Gouden Film in 2025 heeft ontvangen.

Actiekomediefilm Mr. & Mrs. Aslan ontvangt Gouden Film

De Nederlandse actiekomediefilm Mr. & Mrs. Aslan heeft 100.000 bezoekers getrokken. Hiermee heeft de film van regisseur Reinier Smit de Gouden Film behaald. Op 4 november 2025 werd bekendgemaakt dat Mr. & Mrs. Aslan de Gouden Film Award heeft ontvangen. De film draait om een undercoveragent die haar geheime leven verborgen houdt voor haar echtgenoot. Dit verandert wanneer ze beiden geconfronteerd worden door een meedogenloze crimineel. Mr. & Mrs. Aslan is de negende film die de Gouden Film in 2025 heeft ontvangen.

De Grote Sinterklaasfilm en de Verdwenen Verlanglijstjes ontvangt Gouden Film

De Nederlandse familiefilm De Grote Sinterklaasfilm en de Verdwenen Verlanglijstjes heeft 100.000 bezoekers getrokken. Hiermee heeft de film van regisseur Lucio Messercola de Gouden Film behaald. Voor de familiefilm De Grote Sinterklaasfilm en de Verdwenen Verlanglijstjes arriveerden Martien Meiland nietsvermoedend bij het kantoor van regisseur Lucio Messercola waar (o.a.) Tineke Schouten, verschillende pieten en het hele team hem opwachtten om hem de Gouden Film te overhandigen. Daarnaast hebben de cast en crew de Gouden Film in ontvangst genomen in aanwezigheid van het entertainmentprogramma RTL Boulevard. De Grote Sinterklaasfilm en de Verdwenen Verlanglijstjes is de achtste film die de Gouden Film in 2025 heeft ontvangen.

De Club van Sinterklaas film: Een Dolle Beestenboel ontvangt Gouden Film

De Nederlandse familiefilm De Club van Sinterklaas film: Een Dolle Beestenboel heeft 100.000 bezoekers getrokken. Hiermee heeft de film van regisseur Martijn Koevoets de Gouden Film behaald. Voor De Club van Sinterklaas film: Een Dolle Beestenboel belden Testpiet, regisseur Martijn Koevoets en producent Marin van den Berg aan bij het huis van Yuki Kempees om hem te verrassen met de Gouden Film. Daarnaast hebben de cast en crew van de film de Gouden Film in ontvangst genomen in aanwezigheid van het entertainmentprogramma RTL Boulevard. De Club van Sinterklaas film: Een Dolle Beestenboel is de zevende film die de Gouden Film in 2025 heeft ontvangen.

Onze Jongens 3 ontvangt Gouden Film

De Nederlandse komediefilm Onze Jongens 3 heeft 100.000 bezoekers getrokken. Hiermee heeft Onze Jongens 3 de Gouden Film behaald. Op zaterdag 25 oktober 2025 overviel hoofdrolspeler Thijs Boermans de actrice Vajèn van den Bosch met de Gouden Film Award op luchthaven Schiphol. In de komediefilm van Aram van de Rest en Johan Nijenhuis komt een nieuwe equipe klussers van bouwbedrijf “Onze Jongens” in actie voor een striptease. Al snel ontdekken ze dat de tijden flink zijn veranderd. Onze Jongens 3 is de zesde film die de Gouden Film in 2025 heeft ontvangen.