Op donderdag 18 december 2025 zijn de trailer en filmposter van PAAZ uitgebracht. Gaite Jansen speelt de hoofdrol in deze tragikomische, scherpe en eerlijke film. De film is geïnspireerd op de gelijknamige bestseller van auteur Myrthe van der Meer. Op 26 februari 2026 brengt filmdistributeur Dutch FilmWorks (DFW) de Nederlandse tragikomediefilm uit in de Nederlandse bioscopen.
Drie films van Gusto Entertainment zijn door het International Film Festival Rotterdam (IFFR) geselecteerd voor het programma Limelight. Limelight is het programma met premières en cinematografische hoogtepunten uit het festivalcircuit, met prijswinnaars en publieksfavorieten. Whitetail, de nieuwste film van Nanouk Leopold, zal precies vijfentwintig jaar na haar debuutfilm Îles Flottantes op het IFFR zijn Nederlandse première beleven. Whitetail beleeft op 30 januari 2026 zijn Nederlandse première tijdens de 55ste editie van het International Film Festival Rotterdam. De aankomende editie van het IFFR vindt plaats van donderdag 29 januari tot en met zondag 8 februari 2026. Whitetail beleefde eerder zijn wereldpremière op de 50ste editie van het Toronto International Film Festival (TIFF). De andere twee films van Gusto Entertainment die geselecteerd zijn voor het IFFR zijn de films The Wolf, the Fox & the Leopard (2025) en The Kidnapping of a President (2026).
SkyShowtime heeft bekendgemaakt dat de documentaire Het magische leven van Kazàn vanaf 27 januari 2026 exclusief te zien zal zijn op hun streamingdienst. SkyShowtime is de streamingdienst van Comcast Corporation en Paramount, een Skydance Corporation. SkyShowtime werd in oktober 2022 uitgebracht in Nederland. In het aanbod van de streamingdienst zijn films en series van (o.a.) Universal Pictures, Illumination Entertainment, DreamWorks, Sky Studios, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures en Nickelodeon te zien. SkyShowtime is daarnaast de thuisbasis van het Yellowstone-universum. Zo zijn alle seizoenen van 1883, 1923 en Yellowstone te streamen op SkyShowtime.
De Nederlandse thrillerfilm Amsterdamned II heeft 100.000 bioscoopbezoekers getrokken. Hiermee heeft de film van de beroemde Nederlandse regisseur Dick Maas de Gouden Film behaald. In dit vervolg op de cultklassieker Amsterdamned (1988) wordt de hoofdstad van Nederland opgeschrikt door moorden. Een jonge rechercheur en oud-inspecteur gaan samen op jacht naar de seriemoordenaar. De Gouden Film werd door een duiker uit het water bij hotel De L’Europe in Amsterdam overhandigd aan hoofdrolspeler Holly Mae Brood en regisseur Dick Maas. Amsterdamned II is de elfde film die de Gouden Film in 2025 heeft ontvangen.
Op 19 november 2025 vond de feestelijke opening van de IMAX-zaal van Kinepolis Almere plaats. Ter gelegenheid van dit bijzondere moment vond er een speciale voorpremière plaats van Wicked: For Good. Met de opening van nieuwe IMAX-locaties in Enschede, Breda en Almere zet Kinepolis zijn ambitie voort om films op de optimale manier te presenteren. Dankzij de technologisch geavanceerde zalen, inclusief perfecte projectie en een ultieme geluidservaring, worden bezoekers volledig ondergedompeld in de bioscoopervaring. Met een groot scherm, krachtig geluid en haarscherpe beeldkwaliteit voelt het alsof je midden in de film zit. De IMAX-zaal in Kinepolis Enschede werd geopend op 8 oktober. De IMAX-zalen in Kinepolis Almere en Kinepolis Breda werden geopend op 19 november 2025. Mijn dank aan Triple P Entertainment en Kinepolis Almere voor de uitnodiging om de feestelijke opening van de IMAX-zaal van Kinepolis Almere bij te wonen.
SkyShowtime heeft bekendgemaakt dat de Amerikaanse actiekomedfilm The Naked Gun vanaf 14 januari 2026 exclusief te streamen zal zijn op hun streamingdienst. SkyShowtime is de streamingdienst van Comcast Corporation en Paramount, een Skydance Corporation. SkyShowtime werd in oktober 2022 uitgebracht in Nederland. In het aanbod van de streamingdienst zijn films en series van (o.a.) Universal Pictures, Illumination Entertainment, DreamWorks, Sky Studios, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures en Nickelodeon te zien. SkyShowtime is daarnaast de thuisbasis van het Yellowstone universum. Zo zijn alle seizoenen van 1883, 1923 en Yellowstone te streamen op SkyShowtime.
Tijdens de laatste dertig minuten van de briljante Franse sciencefiction animatiefilm Arco, moest ik regelmatig denken aan het gezegde ¨een beeld zegt meer dan duizend woorden.¨ Als er een film is die dit jaar de de tweestrijd van dit gezegde omarmt, dan is het de Franse animatiefilm Arco. ¨Een beeld zegt meer dan duizend woorden¨ is een gezegde die menig mens wel eens gebruikt heeft. Het maakt niet veel uit of dit nu op een grappende, ironische of serieuze manier geweest is. De impact van dit gezegde staat net zo goed vast als de kracht en pracht van beelden en woorden. Ondanks dat ik geloof dat er zeker een kern van waarheid in dit gezegde zit, heb ik me regelmatig afgevraagd of dit toch niet wat te zwart-wit is. Zo geloof ik dat een boek, bestaande uit tienduizenden woorden, net zoveel als niet meer kan zeggen dan een of meerdere beelden. De uitkomst van de vraag die het gezegde oplegt, ligt niet per definitie vast. Er zal per voorwerp, kunstobject of verhaal gekeken moeten worden naar de context van de situatie en ook vooral naar de persoonlijke interpretaties en ervaringen van de mensen die betrokken zijn bij deze situaties. De ware kracht van dit gezegde is dan ook hier terug te vinden. ¨Een beeld zegt meer dan duizend woorden¨ is een gezegde die verbonden staat aan de betekenis, kracht en impact van beelden en woorden. Wat dit gezegde fout krijgt is dat er tussen beelden en woorden geen sprake is van strijd, maar van samenwerking. Mensen horen niet een keuze te moeten maken over wat meer indrukwekkend is: beelden of woorden. Net zoals dat er beelddenkers en woorddenkers zijn, zullen er individuen zijn die zich meer geroepen voelen tot de kracht van woorden, terwijl andere mensen meer onder de indruk zullen zijn van de visuele taal van beelden. Het is niet een kwestie van ¨of het ene of het andere¨, maar een geval van ¨en-en¨. Hoe beïnvloeden de beelden die we te zien krijgen de woorden die het bij ons los brengt en beïnvloedt dit ook hoe we deze woorden verbinden aan beelden? Hoe interpreteren we woorden nadat er beelden bij ons zijn opgekomen door de woorden die we hebben gelezen? Wat het gezegde ¨een beeld zegt meer dan duizend woorden¨ dus vooral fout krijgt is, dat het niet gaat om een hiërarchische machtsstrijd, maar om de gelijkwaardige betekenisgeving en de onlosmakelijke verbinding tussen beelden en woorden. Een animatiefilm als Arco laat goed zien dat (audiovisuele) kunst het beste werkt als beelden en woorden gelijkwaardig behandelt worden. Zo zijn de dialogen en gesprekken uit het scenario scherp geschreven en is de film prachtig geanimeerd. Daarnaast bevatten het verhaal, het scenario en de geanimeerde beelden allemaal betekenisvolle diepgang. Bovendien roepen de stille beelden reacties in woorden op bij het filmpubliek, terwijl de scherpe dialogen en beschrijvingen beelden oproepen in de gedachten van de filmtoeschouwers.
SkyShowtime heeft bekendgemaakt dat Smurfs, de nieuwe animatiefilm over de Smurfen, vanaf 30 december 2025 exclusief te streamen zal zijn op hun streamingdienst. Smurfs maakt deel uit van het groeiende aanbod van spectaculaire films die (sinds) dit jaar te streamen zijn op SkyShowtime. Andere grote titels die tot deze selectie behoren zijn Anora (2024), Nosferatu (2024), The Brutalist (2024) en Wicked (2024). SkyShowtime is de streamingdienst van Comcast Corporation en Paramount, een Skydance Corporation. SkyShowtime werd in oktober 2022 uitgebracht in Nederland. In het aanbod van de streamingdienst zijn films en series van (o.a.) Universal Pictures, Illumination Entertainment, DreamWorks, Sky Studios, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures en Nickelodeon te zien. SkyShowtime is daarnaast de thuisbasis van het Yellowstone universum. Zo zijn alle seizoenen van 1883, 1923 en Yellowstone te streamen op SkyShowtime.
SkyShowtime heeft bekendgemaakt dat How to Train Your Dragon, de live-action remake van de gelijknamige animatiefilm, vanaf 25 december 2025 exclusief te streamen zal zijn op hun streamingdienst. How to Train Your Dragon maakt deel uit van het groeiende aanbod van kaskrakers die (sinds) dit jaar te streamen zijn op SkyShowtime. Andere grote titels die tot deze selectie behoren zijn Anora (2024), Nosferatu (2024), The Brutalist (2024) en Wicked (2024). SkyShowtime is de streamingdienst van Comcast Corporation en Paramount, een Skydance Corporation. SkyShowtime werd in oktober 2022 uitgebracht in Nederland. In het aanbod zijn films en series van (o.a.) Universal Pictures, Illumination Entertainment, DreamWorks, Sky Studios, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures en Nickelodeon te zien. SkyShowtime is daarnaast de thuisbasis van het Yellowstone universum. Zo zijn alle seizoenen van 1883, 1923 en Yellowstone te streamen op SkyShowtime.
Reclaiming Dragons gaat over het terugvinden en terugwinnen van jezelf als (jong-)volwassene. Zo volgt het filmverhaal de jonge Chinees-Nederlandse kantoormedewerker Ami die haar toevlucht zoekt in een virtuele wereld. Ami wordt steeds ongelukkiger van haar baan als kantoormedewerker en dus raakt ze steeds dieper verstrikt in haar virtuele wereld. Tegelijkertijd ontvangt ze steeds meer weerstand vanuit buitenaf en binnenin over wat ze moet doen en wie ze echt is. Reclaiming Dragons gaat verder over het doorbreken van generatietrauma’s waarin ongelukkig doorwerken de norm lijkt te zijn geworden. De film laat de gevolgen zien van meerdere opeenvolgende generaties die geloven dat je moet doen wat je moet doen, zoals ongelukkig doorwerken, om te overleven. Debuterend regisseur Xiang Yu Yeung lijkt met haar korte film te bepleiten dat de beste manier om deze generatietrauma’s te stoppen is door controle terug te krijgen over het opgelegde narratief van eerdere generaties en buitenstaanders. In Reclaiming Dragons wordt een verband gelegd tussen het controle krijgen over het opgelegde narratief van onze huidige samenleving en het bestrijden van diepgewortelde stereotyperende weergaven. Met uitspraken als ¨ik dacht dat alle Aziaten goed waren in wiskunde¨, schetst regisseur en scenarioschrijver Xiang Yu Yeung een pijnlijk accuraat beeld van de (onterecht) genormaliseerde discriminatie en racisme waar de (Nederlands-)Aziatische bevolking regelmatig mee te maken krijgt. De collega’s van Ami zijn openlijk racistisch tegen haar, maar toch grijpt haar leidinggevende niet in. In plaats daarvan adviseert hij Ami zich hier niets van aan te trekken. Daarna verwacht dezelfde leidinggevende dat Ami alsnog alle taken van hem op haar neemt, omdat hij hoogstwaarschijnlijk stilletjes in dezelfde discriminerende uitspraken gelooft als de racistische collega’s. Xiang Yu Yeung geeft uitstekend weer hoe de combinatie van generatiegebonden trauma’s en eeuwenlange discriminatie en racisme voor een geïnternaliseerd stereotyperend zelfbeeld in het onderbewustzijn van een (jong-)volwassene kunnen zorgen. Zo wordt het hoofdpersonage in Reclaiming Dragons ook geconfronteerd met de twee meest voorkomende stereotypes van vrouwelijke Aziaten. De overdreven geseksualiseerd en onderdanige ¨geisha¨ stereotype en exotische en dominerende ¨dragonlady¨ stereotype zijn bewust uitvergroot in de virtuele wereld van Ami. Zo wordt Ami, zelfs in haar virtuele wereld, geconfronteerd met de vraag of deze twee stereotyperende weergaven van vrouwen met een Aziatische afkomst, de enige manieren zijn waarop ze zichzelf kan zijn.